Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 12:10

Jvslooten schreef:Misschien dat niet-ritmisch zingen kenmerkend is voor bevindelijk-gereformeerde kerken, maar het heeft dus absoluut niks met bevinding te maken. Geweldig trouwens, dat niet-ritmisch zingen :mrgreen:

Ik kan het niet, kom altijd met mijn ademhaling in de knel...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 12:13

Jvslooten schreef:Wat was precies het probleem van de farizeeërs waar Jezus tegen ageerde StillAwake?
StillAwake schreef:Dat ze de wet van God zwaarder maakte dan hij is.
(En daarnaast dat ze niet voor Hem openstonden, maar op dat deel doelde ik natuurlijk niet in mijn vergelijking)
Dat was een aspect, maar toch ben ik het niet met je eens. Met de kern van het probleem heeft het namelijk weinig te maken. Jezus zegt zelfs: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der schriftgeleerden en der farizeeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan. Het probleem van de farizeeën was dat ze God niet kenden. En inderdaad, dat vind zijn uitwerking in het uitleggen van de bijbel.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 12:17

StillAwake schreef:Ik kan het niet, kom altijd met mijn ademhaling in de knel...
Kwestie van veel oefenen denk ik.. dan krijg je vanzelf wel een longinhoud waar je koud van wordt. 8)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 12:18

StillAwake schreef:Ik kan het niet, kom altijd met mijn ademhaling in de knel...

Jvslooten schreef:Kwestie van veel oefenen denk ik.. dan krijg je vanzelf wel een longinhoud waar je koud van wordt. 8)

Stoppen met roken heeft me ook geholpen, ik kom al een heel eind verder dan vroeger :D

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 12:21

Jvslooten schreef:Dat was een aspect, maar toch ben ik het niet met je eens. Met de kern van het probleem heeft het namelijk weinig te maken. Jezus zegt zelfs: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der schriftgeleerden en der farizeeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan. Het probleem van de farizeeën was dat ze God niet kenden. En inderdaad, dat vind zijn uitwerking in het uitleggen van de bijbel.

Ik doelde vooral op dat aspect.
De Farizeeën waren dermate bang de wet te overtreden dat ze en een "beschermrand" omheen gefabriekt hadden.
Daarnaast wilden ze het heil inderdaad bereiken door de wet te houden, maar dat was in het Jodendom de algemene tendens.
Ik zie deze mensen als diepgelovige mensen die de verkeerde religie aanhangen.
Waarmee hun geloof waardeloos is, maar daarmee blijven ze diepgelovig.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 12:27

Jvslooten schreef:Dat was een aspect, maar toch ben ik het niet met je eens. Met de kern van het probleem heeft het namelijk weinig te maken. Jezus zegt zelfs: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der schriftgeleerden en der farizeeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan. Het probleem van de farizeeën was dat ze God niet kenden. En inderdaad, dat vind zijn uitwerking in het uitleggen van de bijbel.
StillAwake schreef:Ik doelde vooral op dat aspect.
De Farizeeën waren dermate bang de wet te overtreden dat ze en een "beschermrand" omheen gefabriekt hadden.
Daarnaast wilden ze het heil inderdaad bereiken door de wet te houden, maar dat was in het Jodendom de algemene tendens.
Bedankt voor je toelichting. Ik heb helaas vaak de indruk dat er een één tweetje wordt gemaakt in de trend van: De farizeeërs hadden regeltjes, gereformeerden hebben regeltjes, conclusie: alle refo´s zijn farizeeërs. Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Het gaat erom dat je een relatie hebt met God.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 12:30

StillAwake schreef:Ik doelde vooral op dat aspect.

Jvslooten schreef:Bedankt voor je toelichting. Ik heb helaas vaak de indruk dat er een één tweetje wordt gemaakt in de trend van: De farizeeërs hadden regeltjes, gereformeerden hebben regeltjes, conclusie: alle refo´s zijn farizeeërs. Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Het gaat erom dat je een relatie hebt met God.

Geen dank :D
Ik zei dan ook dat de reformatorische zuil schatplichtig is aan de wetsopvatting van de farizeeërs.
Ik besef heel goed dat die mensen in een andere godsdienst leven, en daarmee de Messias verwerpen.
Dat het geen christelijke stroming was (en is).

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 12:33

Een stukje uit een artikel op refdag.nl, auteur: dr. S.D. Post

Ellendekennis stopt niet bij het bevindelijk weten dat je een kind van God mag zijn. De drie stukken blijven deel uitmaken van het geestelijk leven. Geestelijke geboorte is het startpunt van geestelijke groei, waarbij naar Gods Woord trappen, standen of stadia te onderscheiden zijn (1 Joh. 2:13-14). De essentie van die groei is meer en meer heerlijkheid zien in de Heere Jezus Christus, de Gekruisigde (2 Petr. 3:18). Dieper inzicht in de „gepastheid” van deze Borg en Middelaar gaat gepaard met een diepere kennis van de eigen ellende. Hij moet wassen en ik minder worden.

Het gehele artikel is HIER te lezen

Ik begreep dat er niet meer dan 50 woorden mogen worden gekopieerd nl.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 mar 2014 12:37

StillAwake schreef:Geen dank :D
Ik zei dan ook dat de reformatorische zuil schatplichtig is aan de wetsopvatting van de farizeeërs.
Ik besef heel goed dat die mensen in een andere godsdienst leven, en daarmee de Messias verwerpen.

Alleen door Jezus Christus komt men tot God,
Wie ook maar iets van de wet verwacht, valt af van de genade.

(Galaten)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 12:40

StillAwake schreef:Geen dank :D

mealybug schreef:Alleen door Jezus Christus komt men tot God,

(Galaten)

Daarom ontken ik dat farizeeërs tot het christendom gerekend kunnen worden.
Wel is de manier waarop zij de wet bekeken nog steeds terug te vinden in de meest rechtse groeperingen van christelijk (vooral) Nederland.
Of dat goed is is een heel andere discussie, dat het gebeurd zien we dagelijks om ons heen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 12:41

mealybug schreef:Alleen door Jezus Christus komt men tot God,

(Galaten)
En wie ook maar iets van zichzelf verwacht? Hoe zit het daar mee?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 12:42

StillAwake schreef:Wel is de manier waarop zij de wet bekeken nog steeds terug te vinden in de meest rechtse groeperingen van christelijk (vooral) Nederland.
Ik erken dat niet, maar misschien hebben we daar allebei wel een ander beeld bij.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 12:43

Jvslooten schreef:En wie ook maar iets van zichzelf verwacht? Hoe zit het daar mee?

Dat is een lastige, maar in mijn gevoel ligt dat erg in elkaars verlengde.
Mensen die e.e.a. van zichzelf verwachten doen dat vaak ook vanuit een wettische denkwijze...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 12:47

Jvslooten schreef:Ik erken dat niet, maar misschien hebben we daar allebei wel een ander beeld bij.

Ik heb een boek gelezen (ja, ik kan lezen... :D ) met de titel: De farizeeër in de spiegel.
aan de hand daarvan ben ik negatiever naar mijzelf, en positiever naar farizeeërs gaan kijken.
Ontdekt dat ik er zelf ook één ben.

Kan je het boek aanbevelen!

Auteur: T.Hovestol
Op de achterkant staat de volgende tekst:
Vergelijkt u zichzelf wel eens met een farizeeër? Nee, vast niet - dat is bijna ondenkbaar. Geen enkele categorie van mensen wordt door Christus zo vernietigend ontmaskerd. Geen enkel personage maakt ons zo woedend als die sluwe, jaloerse, moordzuchtige, trotse, haatdragende, hypocriete en schijnheilige farizeeër, die zichzelf beter vindt dan anderen. De Here Jezus bewaarde zijn meest scherpe en veroordelende opmerkingen voor de farizeeërs. Ze handelden godsdienstig en beweerden God te kennen, maar dat was niet zo.
Zou ik een farizeeër kunnen zijn? Nooit van z'n leven! Ik kan me van geen kant voorstellen dat ik op een van hen zou kunnen lijken! Maar het zou kunnen zijn dat de farizeeër meer op ons lijken dan wij willen toegeven.
Wie de moed heeft om dit boek te lezen, loopt het gevaar een farizeeër in de spiegel te ontmoeten.
Is het bestaan van de farizeeërs tweeduizend jaar geleden opgehouden? Nee. Ze zijn er vandaag de dag nog, en niet te zuinig ook.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 mar 2014 12:59

Jvslooten schreef:(Galaten)
En wie ook maar iets van zichzelf verwacht? Hoe zit het daar mee?[/quote]
Wat stel je je daar nu eigenljk bij voor?

Terug naar “Archief”