Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 11:47

StillAwake schreef:OK, dan heb ik dat van je man verkeerd uit je vorige post begrepen. Niet verkeerd gelezen, want je opmerking stond er echt.
Je zei dat als jij kritiek op de kerk zou hebben hij daar weg zou gaan, en daarom stelde ik deze vraag.
Wellicht ligt het aan mij, maar ik heb echt mijn stinkende best gedaan erbij te horen, en zou dus echt niet weten wat ik mezelf kan en moet verwijten.
En die pijn van hun zal wel meevallen, omdat ik slechts de echtgenoot van een nichtje ben.
Mijn schoonouders accepteren mij wél volledig, en ik hen ook.

Als ik iedere keer ga lopen miepen over kerk zus, dominee dit, daar wordt de gemiddelde man toch helemaal ibbel van?
Je moet je stinkende best niet doen, dat is verkeerd want dat betekent dat je je daar anders voordoet dan je bent.
Maar jezelf wat aanpassen, dus een keer die spijkerbroek thuislaten, is toch geen onoverkomelijke opgave?
Ik liet mijn oorbelletjes uit als ik naar mijn ouders ging.
En volgens jou valt hun pijn wel mee, omdat je de echtgenoot van een nichtje bent. Dan begrijp ik niet waar jouw pijn op gebaseerd is en hoe weet jij of hun pijn meevalt?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 mar 2014 11:50

mohamed schreef:Ja en ik vind het vreemd dat dergelijke moeite bij JG's indoctrinatie heet. Ik begrijp sowieso niet waarom christenen zo'n hekel aan JG's hebben want behalve dat ze langs de deuren gaan en niet in de drie-eenheid geloven verschillen ze niet zo veel van jullie.

StillAwake schreef:De moeite die er is heet indoctrinatie als je er niet achterstaat.
Noord-Koreanen die te horen krijgen dat hun grote leider geweldig is worden geïndoctrineerd.
Nederlanders die op school te horen kregen dat Beatrix een wijze en kunstzinnige vrouw is (hoewel vrijwel niemand de schilderijen van haar hand ook echt kent) zijn welingelicht.

De schilderkunsten van een mens zeggen niet perse wat over diens karakter en mensen die een hekel aan Beatrix hebben zullen alle positieve zaken die aan haar worden toegeschreven beschouwen als indoctrinatie.
StillAwake schreef:De term indoctrinatie zegt over het algemeen meer over ge achtergrond van de spreker dan over de denkwijze van het onderwerp van gesprek...

Mee eens, zo is voor joden het christendom indoctrinatie.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 11 mar 2014 11:52

En zo staat de JG nog steeds aan de deur, te wachten totdat de huisgenoten het eens zijn en zij de deur kunnen openen... :?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 mar 2014 11:52

Gewoon minder je best doen en zijn wie je bent :wink: Je bent met je vrouw getrouwd en niet met haar ouders of familie. Je zal het toch samen moeten rooien.

En op uiterlijkheden aanpassen als je naar familie toegaat zou ik dus niet doen. Ze nemen mij maar zoals ik ben en niet anders. Waarom zou je je spijkerbroek uit moeten doen als je die altijd aanhebt? Waarom oorbellen uitdoen als je die altijd in hebt?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 11:52

StillAwake schreef:Dat is wellicht zo in jouw dorp, maar hier in de buurt zit een koninkrijkszaal, en ik zie daar nooit mensen in de door jou als typisch neergezette kledij lopen.
En hoe ik de opmerking "sneue types met lange regenjassen en zwarte aktentassen"dan wél moet interpreteren (anders dan spottend) blijft voor mij voorlopig ook een raadsel...

Ik woon ook vlakbij een zaal waar men samenkomt. Maar veel van die mensen zie ik verder nooit. Die aktentassen hebben ze dan ook niet bij zich. Daar moeten immers de foldertjes in!
Tja, als elk woord wordt uitvergroot, terwijl ik het nu al 3 x uitgelegd heb onderhand, houdt het een keer op natuurlijk.
Als ik in real life hoor hoe er over deze mensen wordt gesproken, hoe deuren stelselmatig dicht worden gehouden, vandaar het woord sneu. Want je zult maar langs deuren moeten en niemand die naar je luistert, of zelfs de moeite doet om open te doen.
Is dat sneu of niet?
Overigens woon ik vlak bij een moskee en daar is over de kleding ook genoeg te zeggen.
Sterker nog, de ene moskee scheelt enorm met de andere, het lijkt refoland wel. :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 11:54

ajl schreef:Gewoon minder je best doen en zijn wie je bent :wink: Je bent met je vrouw getrouwd en niet met haar ouders of familie. Je zal het toch samen moeten rooien.

En op uiterlijkheden aanpassen als je naar familie toegaat zou ik dus niet doen. Ze nemen mij maar zoals ik ben en niet anders. Waarom zou je je spijkerbroek uit moeten doen als je die altijd aanhebt? Waarom oorbellen uitdoen als je die altijd in hebt?

Kwestie van respect!
Mijn ouders hebben het nooit expliciet gevraagd, ik deed dat uit mezelf.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 mar 2014 11:56

Rozijn schreef:En zo staat de JG nog steeds aan de deur, te wachten totdat de huisgenoten het eens zijn en zij de deur kunnen openen... :?

Hahaha zo kan je het ook bezien, de deur staat bij mij altijd open! ;)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 12:02

mohamed schreef:De schilderkunsten van een mens zeggen niet perse wat over diens karakter en mensen die een hekel aan Beatrix hebben zullen alle positieve zaken die aan haar worden toegeschreven beschouwen als indoctrinatie.

Ik heb niks tegen Beatrix, ik ken haar niet persoonlijk.
Wel vind ik het grappig dat ik als kind geleerd heb dat ze schitterende beelden en schilderijen maakte, terwijl degene die mij dat vertelde ze zelf nooit gezien had...
Dat is toch een klein beetje in de richting van indoctrinatie, zij het in een positieve, onschadelijke en bijna grappige variant...
StillAwake schreef:De term indoctrinatie zegt over het algemeen meer over ge achtergrond van de spreker dan over de denkwijze van het onderwerp van gesprek...

mohamed schreef:Mee eens, zo is voor joden het christendom indoctrinatie.

Eens.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 mar 2014 12:04

schelpje3 schreef:[
Kwestie van respect!
Mijn ouders hebben het nooit expliciet gevraagd, ik deed dat uit mezelf.

Als je het uit jezelf doet, is dat prima, maar een ander het opleggen vind ik een ander verhaal.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 12:05

ajl schreef:Gewoon minder je best doen en zijn wie je bent :wink: Je bent met je vrouw getrouwd en niet met haar ouders of familie. Je zal het toch samen moeten rooien.

Helemaal mee eens.
Echter, als je trouwt krijg je er een schoonfamilie bij.
Mensen die voor je partner veel betekenen.
Voor haar doe ik mijn best om ook in haar familie salonfähig te zijn (al ben ik daar inmiddels mee gestopt).
En voor de duidelijkheid, ik heb gewoon netjes geknipt kort haar, géén oorbellen, géén tatoeages en probeer me (zaterdagochtend uitgezonderd) netjes geschoren te presenteren.
De aversie tegen mijn tatoeages is dus echt helemaal nergens op gebaseerd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 mar 2014 12:13

mohamed schreef:Ja en ik vind het vreemd dat dergelijke moeite bij JG's indoctrinatie heet. Ik begrijp sowieso niet waarom christenen zo'n hekel aan JG's hebben want behalve dat ze langs de deuren gaan en niet in de drie-eenheid geloven verschillen ze niet zo veel van jullie.

Ik heb geen hekel aan JG's, maar ze zijn net zo christelijk als orthodoxe joden die ook niet geloven dat Jezus God is. Die leer is bedacht door een vrijmetselaar die er rijk van wilde worden, die leer haat ik wel. Vind het wel leuk om te zien dat degenen die zelf na gaan denken en discussiëren op Drieëenheid topics toch wel dingen aannemen, eentje zei op een gegeven moment dat Jezus God is.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 12:14

ajl schreef:Als je het uit jezelf doet, is dat prima, maar een ander het opleggen vind ik een ander verhaal.

Elke richting heeft zo zijn eigen regeltjes, ik ben met de meeste wel bekend, maar soms kom ik er ook eentje tegen, waarvan ik denk: mmm, die wist ik nog niet.
Ik pas me eigenlijk altijd aan en men mag mij van alles verzoeken.
Ik hoor nergens zoveel geklaag over regeltjes opleggen, als op dit forum.
Iedereen accepteert allerlei regeltjes in het dagelijks leven, dat is goed, anders wordt het chaos.
Je bent zelf moeder, jij legt je kinderen toch ook regeltjes op?
En misschien zit daar een regel bij waarvan ik denk: nou nou, is dat niet te streng?
Het gaat niet altijd over noodzaak van iets, maar over het elkaar een beetje naar de zin maken, respect hebben voor iemand's mening, ook al is die ietwat vergaand.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 12:23

schelpje3 schreef:Elke richting heeft zo zijn eigen regeltjes, ik ben met de meeste wel bekend, maar soms kom ik er ook eentje tegen, waarvan ik denk: mmm, die wist ik nog niet.
Ik pas me eigenlijk altijd aan en men mag mij van alles verzoeken.
Ik hoor nergens zoveel geklaag over regeltjes opleggen, als op dit forum.
Iedereen accepteert allerlei regeltjes in het dagelijks leven, dat is goed, anders wordt het chaos.
Je bent zelf moeder, jij legt je kinderen toch ook regeltjes op?
En misschien zit daar een regel bij waarvan ik denk: nou nou, is dat niet te streng?
Het gaat niet altijd over noodzaak van iets, maar over het elkaar een beetje naar de zin maken, respect hebben voor iemand's mening, ook al is die ietwat vergaand.

Maar zou jij een trouwdienst bezoeken waarbij het bruidspaar de vrouwen expliciet vraagt géén hoed te dragen?
Of is het aanpassen vooral bedoeld als éénrichtingsverkeer?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 12:29

StillAwake schreef:Maar zou jij een trouwdienst bezoeken waarbij het bruidspaar de vrouwen expliciet vraagt géén hoed te dragen?
Het zou al een stuk schelen als ze hun verzoek kunnen motiveren.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 12:33

Jvslooten schreef:Het zou al een stuk schelen als ze hun verzoek kunnen motiveren.

De motivatie was (in het geval waar ik op doel) dat de bruid geen hoed droeg, omdat haar man haar dan niet aan kon kijken. Hij was nogal een eind langer dan zij (en dat is hij nog :) ).
Of dat een plausibele reden is valt te betwijfelen, maar datzelfde geldt voor kerken waar het juist wél gevraagd wordt.

Terug naar “Archief”