Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

Berichtdoor mona » 01 mar 2014 13:43

Wat is volgens jullie precies bevinding?
Deze vraag stel ik omdat ik dit woord multi interpretabel is.
Toch is dit gegeven -bevinding- vaak relateert aan een bepaalde gelovige groep/stroming, kijk maar op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden
Toch kan ik in de link niet zo goed ontdekken waarom men nu juist deze groep zo noemt.
Omdat het met gevoel en ervaring te maken heeft, is het niet iets om op te bouwen, maar het hangt wel onmiskenbaar samen met geloven.
In de bijbel komen we het maar weinig tegen, kan je daarom zeggen dat het ondergeschikt is?
Bestaat er een gedegen definitie voor bevinding? Kan je het toetsen? Zo ja, hoe dan? Wat is de basis?

Ik heb de vragen wat zakelijk opgeschreven. Maar de bevinding zelf is natuurlijk heel persoonlijk.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2014 14:14

Ds. Vreugdenhil kan dit heel helder uitleggen

Bevinding heeft alles te maken met de kennis van God en de omgang met God. Dat kennen van God gaat veel dieper dan alleen maar verstandelijke kennis. Het gaat om hartekennis, omgangskennis, ervaringskennis, of zoals dat onder ons wel genoemd wordt: bevindelijke kennis. "Gods verborgen omgang, vinden zielen waar zijn vrees in woont" (Psalm 25:7 ber.).

Je ontmoet de Heere God in Zijn Woord, onder een preek, in het luisteren naar een meditatie, in het lezen van je bijbel. En door de aanwezigheid van de Heilige Geest, die alleen via het Woord tot ons komen kan, ontstaat er een ontmoeting met God. Je ziet iets van Gods heerlijkheid, barmhartigheid en genade. Je ziet ook jezelf in die spiegel als een mens die uiteindelijk voor God niet kan bestaan. Het Woord trekt en Gods liefde overweldigt je hart. Van daaruit leer je een droefheid over je zonden en een verlangen naar de verzoening met God. Je rust niet voor je weten mag, dat je Zijn eigendom bent, gekocht met Jezus' bloed en gewillig om voor Hem te leven en Hem te dienen. Je hele leven wordt door die omgangskennis, die bevindelijke kennis van God gestempeld, vernieuwd. God neemt de eerste plaats in je leven in.

Het is nu al duidelijk dat het bij de bevinding gaat om de reacties op de ontmoeting met de levende God, Die ons in het Woord net zo werkelijk en waarachtig tegemoet treedt, als toen Hij Zich aan Mozes openbaarde in de brandende braambos (Ex. 3). Net zo persoonlijk en werkelijk. Dat is mogelijk door het onnaspeurlijke werk van de Heilige Geest. Dus het gaat om de ontmoeting met God en wat daarvan de gevolgen zijn voor ons geloof en leven.

De bijbel staat er vol van dat het om deze bevindelijke kennis gaat. Jezus zegt: "Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen, de enige waarachtige God en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt" (Joh.17:3). Paulus zegt: "Opdat ik Hem kenne en de kracht van Zijn opstanding" (Fillipp. 3:10). Je ziet, het gaat niet alleen om verstandelijke kennis, maar om hartekennis, omgangskennis, bevindelijke kennis.
=====

En ik ben het van harte hier mee eens.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 01 mar 2014 14:57

Psalm66:16.....Romeinen1:16.....Joh6:44......Math5:1-11....Gal.3:2.....en vele vele andere teksten.

Bevinding is dat wat God werkt in de Zijnen door middel van Woord en Geest. Psalm 66:16 maakt duidelijk, dat dit werk door God aan de ziel gedaan wordt. David zegt dat hij over dit werk kan vertellen. Dit werk is dus niet ongemerkt aan David voorbij gegaan.

h.g.
Learsi

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 mar 2014 15:00

Bevindingskennis is ervaringskennis. Het kennen van God door de persoonlijke omgang met Hem. Dan kun je met David zingen: De HEERE is bekend geworden. (ps. 9:17). Bevinding is kenmerkend voor een levende relatie met God. En alhoewel ons kennen gebrekkig is, zal ook de bevinding uiteindelijk tot volle wasdom komen. Nu ken ik ten dele, -zegt Paulus- maar dan zal ik kennen, zoals ik zelf gekend ben. (1 Kor. 13:12)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 01 mar 2014 15:58

Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom een bepaalde groep zich bevindelijk gereformeerd noemt. Dit heeft mijns inziens niets met degelijkheid of rechtzinnigheid te maken. Het fundament is het werk van Christus, en de relatie met Christus, en de bevinding vloeit vandaar uit, niet andersom.
Ik begrijp heel goed dat bevinding belangrijk en onmisbaar is, want zoals JvS zegt is bevindingskennis ervaringskennis. In de omgang met de Heere laat Hij zich kennen. En dat geeft onuitwisbare indrukken en verdiept de relatie met Hem.
Maar juist op dit stukje wordt men soms zo de maat genomen. Wat de een mee heeft gemaakt, is natuurlijk niet normgevend voor de ander, maar ondertussen denken sommige mensen wel: Je moet dit wel eerst meemaken hoor, voordat... Bij mij ging het zo, en daarom....
Is juist de bevinding niet iets wat alleen tussen God en de mens is?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2014 16:32

mona schreef:Maar juist op dit stukje wordt men soms zo de maat genomen. Wat de een mee heeft gemaakt, is natuurlijk niet normgevend voor de ander, maar ondertussen denken sommige mensen wel: Je moet dit wel eerst meemaken hoor, voordat... Bij mij ging het zo, en daarom....
Is juist de bevinding niet iets wat alleen tussen God en de mens is?

Beetje gevaarlijk wat je daar zegt mona, al begrijp ik wel wat je bedoelt te zeggen. Maar je kunt er zo de verkeerde kant mee opgaan. In die zin, het maakt niet uit, alles is goed.
De bevinding is in principe tussen God en je ziel, maar bij een dergelijke ervaring kun je niet zwijgen.
En je spreekt nooit genoeg goed van de Heere.
De bevinding vind je helaas bij een bepaalde groep mensen. Maar hij wordt daar ook het belangrijkste geacht, kenmerk eigenlijk.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 01 mar 2014 16:40

schelpje3 schreef:Beetje gevaarlijk wat je daar zegt mona, al begrijp ik wel wat je bedoelt te zeggen. Maar je kunt er zo de verkeerde kant mee opgaan. In die zin, het maakt niet uit, alles is goed.
De bevinding is in principe tussen God en je ziel, maar bij een dergelijke ervaring kun je niet zwijgen.
De bevinding vind je helaas bij een bepaalde groep mensen. Maar hij wordt daar ook het belangrijkste geacht, kenmerk eigenlijk.
Ja ik begrijp dat het lastig is. Ik bedoel het niet verkeerd. Ik bedoel ook niet dat je moet zwijgen over Gods werk! Ik heb soms alleen het idee dat God soms zo anders werkt dan dat wij denken. Niet mbt tot het offer van de Heere Jezus. Dat is het fundament. Dat staat onwrikbaar vast. Bevinding is een belangrijk kenmerk. De vruchten zijn het belangrijkste kenmerk.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 10 mar 2014 20:06

Ik moest wel glimlachen toen ik vanmorgen dit artikel las in het ND. Volgens mij is dit syndroom hier duidelijk op dit forum terug te vinden. :-k

het posttraumatisch kerksyndroom
De posttraumatische stressstoornis van onder meer veteranen en politieagenten is inmiddels alom bekend.

In lijn daarmee introduceert de Amerikaanse Reba Riley, opgegroeid in een evangelicale kerk, het posttraumatisch kerksyndroom. In een blog op patheos.com, een site waar over religie wordt gediscussieerd, somt ze dezelfde klachten op als bij de stressstoornis. Na acht jaar zoeken, gaf ze haar aandoening een naam: posttraumatisch kerksyndroom. Op haar eigen site benadrukt ze: ‘Als je denkt dat ik grappig probeer te zijn, dan verzeker ik je: dat probeer ik niet.’ Ze omschrijft haar ‘ziekte’ als een ‘ernstige, haast allergische, reactie op starre leer, misbruik van geestelijke kracht, dogma’s, praisebands en voorgangers’.

Over het ‘syndroom’ en haar zoektocht langs diverse religies heeft Riley een boek geschreven. Volgens haar was het vinden van een naam al de helft van de genezing. Haar verwoording roept herkenning op, ook in Nederland. Twitteraar Johannes van den Akker reageert dat de missionaire kerk Stroom in Amsterdam vol zit met dergelijke mensen. Het gevolg: ‘geen besluiten topdown, “zo doen we het hier” is een verboden zin, etc. Toverwoord is organisch. #zwartwit’.

Folkert de Jong, beroepbaar in de Protestantse Kerk, twittert: ‘Komt veel te veel voor naar mijn idee en is in de kerk te weinig aandacht voor. Er knappen echt mensen af op kerken. moeten we serieus nemen. misschien vaker schuld belijden.’
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 11 mar 2014 09:31

mona schreef:Wat is volgens jullie precies bevinding?
Laat de bevindelijk maar niet horen dat zij multi interpretabel zijn want dan begrijp je er echt niets van volgens deze groepering. Naar mijn typering zijn de ‘bevindelijke’ een groepering gelovige die aan de rechterzijde van het orthodox-calvinistische gereformeerde denominatie staan. Als zij sowieso bij een van deze rechtse denominatie zijn aangesloten zijn zij het meestal niet voor 100 % eens met deze kerkgemeenschap. Zij praten met verkleinwoordjes dus met ‘je’ achter veel woorden zoals: zuchtje wegje, plaatsje, hoopje, hartje, zuchtje, enzovoort en…. als je niets begrijpt van de ‘Tale Kanaäns’ (Jesaja 19:18) hoor je er niet bij. Eén van de aller belangrijkste grondpijlers is om de nadruk op wedergeboorte te betitelen als iets wat je overkomt in je leven (acht dat het nog eens gebeuren mag). Het voorbeeld van Paulus op de weg naar Damascus wordt dan als absoluut voorbeeld gesteld als enige weg van wedergeboorte. Deze mensen lopen in het zwart vanwege des vijands onderdrukking in overeenstemming met Psalmen 42/43 en zijn zeer deprimerend. Als je in de zekerheid van het geloof staat wordt je afgekeurd. Volgens hen is de zekerheid van het geloof een diep Gods gemis waarbij je van eigen werken totaal bent afgesneden. Ik heb een van deze predikanten in die bevindelijke denominatie horen preken dat je echt in de wanhoop terecht moet komen door je Godsgemis voordat er ook maar een lichtpuntje van je redding in Christus zou kunnen doorschemeren.

Tja, dan kom je toch terecht bij de glimlach :D van Speedy hierboven over posttraumatisch kerksyndroom. :jaknikken:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 09:36

Grappig, op Urk praat iedereen met verkleinwoordjes 8-[

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 10:08

schelpje3 schreef:Beetje gevaarlijk wat je daar zegt mona, al begrijp ik wel wat je bedoelt te zeggen. Maar je kunt er zo de verkeerde kant mee opgaan. In die zin, het maakt niet uit, alles is goed.

De bevinding als belangrijkste kenmerk voor een gelovige kan ik inkomen.
Bevinding welke gepreekt wordt vanaf de preekstoel is echter vaak (toegegeven, mijn ervaringen beperken zich voornamelijk tot één genootschap in één plaats in één land) vooral een etalage van eigen gearriveerdheid.
Het doet mij vaak denken aan: "O God, ik dank U dat ik niet zo ben als de andere mensen...".
Erg Bijbels is die bevinding vaak niet...

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 11 mar 2014 10:28

Jvslooten schreef:Grappig, op Urk praat iedereen met verkleinwoordjes 8-[
Die Urkers leven daar ook op een eiland hé. Het Urkers is het meest vitale dialect in heel Nederland. Ze hebben daar hun eigen Sjibbolet. Ik denk wel dat daar ook veel bevindelijke zijn maar dat weet ik niet.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 11 mar 2014 10:35

StillAwake schreef:Het doet mij vaak denken aan: "O God, ik dank U dat ik niet zo ben als de andere mensen...".
Nee dat is naar mijn mening niet juist. Ze zijn niet zoals de farizeeërs. Ze komen meer overeen met de tollenaar hoewel er overdreven sentimenteel vrome taal wordt geuit.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 10:36

benefietdiner schreef:Laat de bevindelijk maar niet horen dat zij multi interpretabel zijn want dan begrijp je er echt niets van volgens deze groepering. Naar mijn typering zijn de ‘bevindelijke’ een groepering gelovige die aan de rechterzijde van het orthodox-calvinistische gereformeerde denominatie staan. Als zij sowieso bij een van deze rechtse denominatie zijn aangesloten zijn zij het meestal niet voor 100 % eens met deze kerkgemeenschap. Zij praten met verkleinwoordjes dus met ‘je’ achter veel woorden zoals: zuchtje wegje, plaatsje, hoopje, hartje, zuchtje, enzovoort en…. als je niets begrijpt van de ‘Tale Kanaäns’ (Jesaja 19:18) hoor je er niet bij. Eén van de aller belangrijkste grondpijlers is om de nadruk op wedergeboorte te betitelen als iets wat je overkomt in je leven (acht dat het nog eens gebeuren mag). Het voorbeeld van Paulus op de weg naar Damascus wordt dan als absoluut voorbeeld gesteld als enige weg van wedergeboorte. Deze mensen lopen in het zwart vanwege des vijands onderdrukking in overeenstemming met Psalmen 42/43 en zijn zeer deprimerend. Als je in de zekerheid van het geloof staat wordt je afgekeurd. Volgens hen is de zekerheid van het geloof een diep Gods gemis waarbij je van eigen werken totaal bent afgesneden. Ik heb een van deze predikanten in die bevindelijke denominatie horen preken dat je echt in de wanhoop terecht moet komen door je Godsgemis voordat er ook maar een lichtpuntje van je redding in Christus zou kunnen doorschemeren.

Tja, dan kom je toch terecht bij de glimlach :D van Speedy hierboven over posttraumatisch kerksyndroom. :jaknikken:

Hoeveel mensen uit die bevindelijke hoek ken jij of spreek jij regelmatig? Ik hoor niemand met zogenaamde verkleinwoordjes spreken.
Het gaat over de Hoop die in hen is, geen hoopje dus!
En: Hij troost het hart, dat schreiend tot Hem vlucht!

Ik heb zondag in het verpleeghuis nog met een lief kind des Heeren, gekleed in het zwart!, zitten praten. Hij had een helder moment en mocht zo getuigen van die Hoop die in hem leefde.
Hoe hij het ermee eens dat hij daar in het verpleeghuis moest verblijven. Want de Heere weet immers wat goed voor hem is?
ALs je met Gods volk wil praten, van hart tot hart, moet je je wel openstellen voor hen, i.p.v. met zo'n enorme dosis achterdocht en scepsis bij hen te komen. Want dat voelen ze en dan zal er niet veel uit komen.
Volstrekt begrijpelijk, gezien bepaalde reacties hier op het forum al.
En dan deze mensen te beschuldigen van Farizeïsme. :?
Je moet maar durven. Wie Gods Volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan, vergeet dat nooit!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 10:41

schelpje3 schreef:Ik heb zondag in het verpleeghuis nog met een lief kind des Heeren, gekleed in het zwart!, zitten praten. Hij had een helder moment en mocht zo getuigen van die Hoop die in hem leefde.
Hoe hij het ermee eens dat hij daar in het verpleeghuis moest verblijven. Want de Heere weet immers wat goed voor hem is?
ALs je met Gods volk wil praten, van hart tot hart, moet je je wel openstellen voor hen, i.p.v. met zo'n enorme dosis achterdocht en scepsis bij hen te komen. Want dat voelen ze en dan zal er niet veel uit komen.
Volstrekt begrijpelijk, gezien bepaalde reacties hier op het forum al.
En dan deze mensen te beschuldigen van Farizeïsme. :?
Je moet maar durven. Wie Gods Volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan, vergeet dat nooit!

Waardevol moment, probeer dat vast te houden!
Maar besef alsjeblieft wel dat dat wantrouwen en die achterdocht volledig wederzijds is!
En waarom wordt je zo geprikkeld door een vergelijking met Farizeeën? Is de reformatorische zuil, in al haar extra opgelegde regeltjes, niet schatplichtig aan de farizese levenswijze?

Terug naar “Archief”