Maar die geen probleem ziet in roze dingetjes, gedraagt zich wel het "stoerst", d.w.z. niet janken, doorgaan. Dus ik wil maar zeggen, soms klopt het buitenkantje niet met de binnenkant.

Moderator: Moderafo's
Boerin schreef: Laatst wilde ie graag een roze broek, maar toen zei ik: Dat kan niet, dat is een meisjeskleur.
Wim2600 schreef:
Dit soort opmerking toont aan dat er toch best nog wat werk aan de winkel is... waarom zou roze per se een meisjeskleur zijn? Toch enkel omdat "men" dat zo beslist? Want het feit dat jouw zoon spontaan van roze houdt, toont aan dat jongens die kleur even leuk kunnen vinden...
(Frappant detail: hier in België is de 'traditie' precies omgekeerd: (licht)blauw voor meisjes, roze voor jongens! Al merk je er door de invloeden uit andere landen -o.a. een Hema in elk Belgisch dorp- steeds minder van...)
schelpje3 schreef:Als je wel in een kramp vervalt, denk ik dat dat komt, doordat iemand bedacht heeft dat roze voor jongens "gay" is.
Maar mijn man draagt een prachtig roze overhemd bij zijn donkerblauwe kostuum, staat hem veel mooier dan met een spierwitte.![]()
Heeft ie echter wel eens commentaar op gehad.
Maar ik ben het niet eens met het sekseneutraal, dat niet.
Mortlach schreef:
Precies. En daar willen we toch met zijn allen van af? Dat het dus inderdaad niet uitmaakt of een kerel iets roze draagt of een vrouw een broek. Dat dat kan zonder allerlei commentaar van de omgeving. Dan kun je zeggen, ja, maar de omgeving, daar hebben we geen controle over. Dat klopt, maar verbeter de wereld, begin bij jezelf, toch?
schelpje3 schreef:Ik heb dit stukje er nog even uitgelicht, uit de eerste posting van t.s.:
Als voorbeeld volgen de Britse ouders van de 5-jarige Sacha, confronteerden hun kind tijdens zijn eerste levensjaren op geen enkele manier met het feit dat hij een jongetje was. Zijn naam is 'genderneutraal', hij mocht spelen met wat hij wilde, en aantrekken wat hij wilde, alleen legerkleding en Barbies werden weggecensureerd. Op deze manier wilden zijn ouders hem vrijwaren van stereotypen.
Het blauw gemaakte slaat m.i. nergens op. En buiten deze speelgoedsoorten, zijn er echt nog meer typisch jongensachtig en meisjesachtig speelgoed te bedenken.
Zouden de ouders hem ook zo genoemd in de winkels bijv? Ik zoek een broek voor genderneutraal.
Mortlach schreef:Het is wel grappig dat je schrijft dat 'men' dat 6000 jaar geleden doodnormaal vond, maar dat blijkt toch anders. Sumer - geloof ik - genoot op een gegeven moment een enorme mate aan sekse-gelijkheid. Namen in oude geschriften waren net zo vaak mannelijk als vrouwelijk. Dus diplomaten, artsen, wetenschappers, etc.
maaarten schreef:Maar ik denk niet dat er in Sumer net zo veel vrouwelijke als mannelijke soldaten waren om maar iets te noemen.
Dan moet je er ook niet vreemd van op kijken als het vooral jongetjes zijn die soldaatje spelen, met bijpassend speelgoed geweer......
Ik denk dat veel dingen die meer typisch voor jongens worden gevonden, zoals dus soldaatje spelen, of stoeien, voetballen, of in bomen klimmen etc. te maken hebben met je fysieke vermogen. Nu, mannen zijn nu eenmaal fysiek een stuk beter, dan vrouwen. Dus dat stoeien (vechten), sporten etc. jongensachtig wordt gevonden, lijkt me niet geheel arbitrair.
Mortlach schreef:
Bijzonder, want volgens mij is er zeker de eerste x aantal jaren zo goed als geen verschil in fysiek vermogen. Dat komt allemaal met de pubertijd pas, maar tegen die tijd zitten de rollenpatronen er al heel diep ingebrand.
Mortlach schreef:
Bijzonder, want volgens mij is er zeker de eerste x aantal jaren zo goed als geen verschil in fysiek vermogen. Dat komt allemaal met de pubertijd pas, maar tegen die tijd zitten de rollenpatronen er al heel diep ingebrand.
ajl schreef:Haar jongere broertje gebruikt het hoofd van de pop als klusmateriaal voor zijn hamer en boor en speelt er verder nooit mee.
ajl schreef:Haar jongere broertje gebruikt het hoofd van de pop als klusmateriaal voor zijn hamer en boor en speelt er verder nooit mee.
ajl schreef::mrgreen:
Wat hij wil worden weet ik nog niet, maar het zal zeker een mannenberoep zijn.
sekseneutraal opvoeden klinkt wel heel leuk, maar ik merk bij ons thuis ( 3 jongens en 1 meisje) dat de interesses er eigenlijk ingebakken zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten