Wat vinden jullie van de volgende vraag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wat vinden jullie van de volgende vraag?

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2014 11:21

Boaz schreef:
Maar het wordt de ander wèl opgelegd!
Wij kregen eens een uitnodiging voor een trouwerij, waarbij het bruidspaar aangaf te willen dat alle vrouwen een hoed op hadden. Dat gaat echt te ver. Prima als je dat zelf wil, maar leg het een ander niet op.

Zo ging mijn moeder jaren geleden eens onze kinderen van (de basis) school halen. Ze liep er in broek, en werd er op aangesproken of ze voortaan een rok wilde aantrekken als ze de kis kwam halen. Zoiets maakt me boos, ik vind het zo intolerant!

Prim als je in het zwart gekleed wilt, vind dat vrouwen lang haar moeten hebben en een hoed opmeten in de kerk, maar leg jezelf dat op en niet een ander.

Wel grappig dat dit in de wereld helemaal niet speelt! De "sterren" organiseren een bal of feest, willen dat iedereen zich aan een bepaalde dresscode houdt, hoe bizar ook en men geeft er gehoor aan. Want zo heurt het ook.

Toen ik bij een bepaald bedrijf werkte, hadden wij geregeld feestelijke gelegenheden, zoals in gebruikneming van bepaalde bedrijfsonderdelen en als je een uitnodiging kreeg stond er op de uitnodiging een kleding advies, daar hoorde soms een hoed bij voor de vrouwen!

Ik woonde niet zo lang geleden de doop van een schip bij, veel vrouwen in het donker/zwart met een hoed op!
Advertenties in verschillende landelijke kranten, laten ons zien dat de wens van de overledene was dat iedereen een anjer mee moet brengen, of in het roze gekleed op de crematie moet verschijnen. Vinden we allemaal normaal, geven we gehoor aan.

Maar o jongens, als er een groep mensen die graag in het donker gekleed gaan, UIT VRIJE WIL, omdat het iets zegt over hen, worden ze door hun "geloofsgenoten" als wettisch, overdreven en weet ik wat nog meer weggezet.

Er is zelfs een term voor uitgevonden: zwarte kousenkerken
Houd toch eens op om als christen je medechristenen hierover aan te vallen!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 11:27

Boaz schreef:Prim als je in het zwart gekleed wilt, vind dat vrouwen lang haar moeten hebben en een hoed opmeten in de kerk, maar leg jezelf dat op en niet een ander.

Wijze woorden.
Moet je eens kijken hoe er gesteigerd zou worden als een bruidspaar op de uitnodiging zet dat een hoed niet gewaardeerd wordt...

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 10 mar 2014 11:34

schelpje3 schreef:Vinden we allemaal normaal, geven we gehoor aan.

Erg zwart wit allemaal, ook in de wereld word echt niet overal gehoor/gezicht aan gegeven, in die kringen is er ook op veel dingen commentaar en terecht!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2014 11:56

Ruth2 schreef:Erg zwart wit allemaal, ook in de wereld word echt niet overal gehoor/gezicht aan gegeven, in die kringen is er ook op veel dingen commentaar en terecht!

O? Vertel.
Zomaar een stukje wiki:
Een kledingvoorschrift, kledingcode of dresscode is een sociale code die aangeeft welke soort kleding geschikt geacht wordt. De meeste kledingvoorschriften zijn dan ook cultureel bepaald.
Het betreft deels wettelijke eisen, deels eisen van bedrijven tegenover werknemers of klanten, of van scholen tegenover leerlingen, e.d. Daarnaast zijn er regels waarvan overtreding wordt afgekeurd of vreemd gevonden, maar die niet tot een sanctie of weigering leidt.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 10 mar 2014 12:32

Schelpje3 schreef:
Nou en?
Er wordt toch zo gehamerd op elkaar niks opleggen?
Mogen bepaalde groeperingen zich dan in vrijheid in het zwart kleden, wat is daar mis mee?
Degene die zich er het hardst aan lijkt te storen, woont op duizenden kilometers afstand.

Hier reageerde ik op met mijn reactie:
Maar het wordt de ander wèl opgelegd!
Wij kregen eens een uitnodiging voor een trouwerij, waarbij het bruidspaar aangaf te willen dat alle vrouwen een hoed op hadden. Dat gaat echt te ver. Prima als je dat zelf wil, maar leg het een ander niet op.

Zo ging mijn moeder jaren geleden eens onze kinderen van (de basis) school halen. Ze liep er in broek, en werd er op aangesproken of ze voortaan een rok wilde aantrekken als ze de kis kwam halen. Zoiets maakt me boos, ik vind het zo intolerant!

Prima als je in het zwart gekleed wilt, vind dat vrouwen lang haar moeten hebben en een hoed opmeten in de kerk, maar leg jezelf dat op en niet een ander.

Dan reageer jij, Schelpje3:
Maar o jongens, als er een groep mensen die graag in het donker gekleed gaan, UIT VRIJE WIL, omdat het iets zegt over hen, worden ze door hun "geloofsgenoten" als wettisch, overdreven en weet ik wat nog meer weggezet.

Er is zelfs een term voor uitgevonden: zwarte kousenkerken
Houd toch eens op om als christen je medechristenen hierover aan te vallen!

Je gaat niet eens in op wat er geschreven wordt, maar gaat mij haast nog dingen in de mond leggen die ik niet geschreven heb!
Eerlijk gezegd zou het me een worst wezen dat er een groepen christenen zijn die zich kleden, een taalgebruik hanteren (in de kerk) en leven alsof ze 150 terug gaan in de tijd. Ze komen altijd wel weer mee, maar blijven 150 jaar achterlopen. Prima. Hun keus. Niet de mijne! Ik ageer tegen het elkaar dingen opleggen: laat een ieder voor zijn/haar eigen geweten daar proberen goede keuzes in te maken, en de ander niet iets dwingend opleggen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2014 13:09

Boaz schreef:
Eerlijk gezegd zou het me een worst wezen dat er een groepen christenen zijn die zich kleden, een taalgebruik hanteren (in de kerk) en leven alsof ze 150 terug gaan in de tijd. Ze komen altijd wel weer mee, maar blijven 150 jaar achterlopen. Prima. Hun keus. Niet de mijne! Ik ageer tegen het elkaar dingen opleggen: laat een ieder voor zijn/haar eigen geweten daar proberen goede keuzes in te maken, en de ander niet iets dwingend opleggen.

Hun keus, maar je blijft het nog wel even herhalen en herhalen.
Die mensen lopen geen 150 jaar achter, dat is in feite een hatelijk opmerking op niets gebaseerd.
Jij bent toch geen lid van een dergelijke gemeente? Waarom maak je je dan zo druk over het feit dat dit opgelegd zou worden?
Dacht je nu echt dat er tientallenduizenden mensen in dit land willoze, onnadenkende mensen zijn, die slaafs hun dominee en k.r. achternalopen? Kom nu toch!

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 mar 2014 20:05

schelpje3 schreef:
Maar o jongens, als er een groep mensen die graag in het donker gekleed gaan, UIT VRIJE WIL,

Door gebondenheid maken ze die keuze.
Waarom gaan die dan zo graag in het zwart?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2014 21:00

Teus schreef:Door gebondenheid maken ze die keuze.

Kan zijn ja, gebondenheid.
A) wat is daar mis mee dan?
B) als je het graag wilt weten, vraag dan eens met oprechte belangstelling aan diegene, waarom iemand in het zwart , of donker, gekleed gaat.
Maar ga niet zelf allerlei dingen bedenken en suggereren!

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 mar 2014 21:13

Teus schreef:Door gebondenheid maken ze die keuze.

schelpje3 schreef:Kan zijn ja, gebondenheid.
A) wat is daar mis mee dan?
B) als je het graag wilt weten, vraag dan eens met oprechte belangstelling aan diegene, waarom iemand in het zwart , of donker, gekleed gaat.
Maar ga niet zelf allerlei dingen bedenken en suggereren!

Je weet dus niet wat gebondenheid is, dat is wel duidelijkheid.
Gebondenheid is hartstikke fout!
Ik bedenk niets, ik weet het wel maar ik wil het eens van jou horen
Jij trekt van leer over zwarte kleding, jij bestrijdt alles wat er op geschreven word hier op het forum, daarom vraag ik het aan jou. Waarom wil jij het niet vertellen dan? Ik heb de indruk dat je ook de intentie daarvan niet eens weet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2014 21:19

Teus schreef:
Je weet dus niet wat gebondenheid is, dat is wel duidelijkheid.
Gebondenheid is hartstikke fout!
Ik bedenk niets, ik weet het wel maar ik wil het eens van jou horen
Jij trekt van leer over zwarte kleding, jij bestrijdt alles wat er op geschreven word hier op het forum, daarom vraag ik het aan jou. Waarom wil jij het niet vertellen dan? Ik heb de indruk dat je ook de intentie daarvan niet eens weet.

Ik weet waarom sommige mensen alle dagen in het zwart gaan, ik heb nl. persoonlijk met hen gesproken, van hart tot hart.
En het boeit mij totaal niet of jij gebondenheid goed of fout vindt. Die mensen in kwestie ook niet.
Ik trek niet van leer, dat doe jij!
Jij voelt je altijd door iedereen aangevallen die een andere mening heeft dan jij.
Dan is een forum niet helemaal de juiste plek.
Ook is het nogal opdringerig, dat jij van iemand een soort persoonlijke getuigenis wil horen.
Ook als dit totaal niet ter zake doend is.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 mar 2014 21:46

Schelpje, je onderbouwd niets, je hebt altijd je eigen meningen en spreekt nooit uit ervaring of gevoel, nooit voorbeelden uit je eigen leven. Ja hoe de buurman zijn hond uitlaat maar wezenlijk zeg je niets.
Je weet alles zo goed te beredeneren maar allemaal van horen zeggen.
Als ik je wezenlijk iets vertel voel je je aangevallen en daarom reageer je niet. Nu zeg je dat ik me aangevallen voel terwijl je je eigen gevoel uit.
Natuurlijk vind je dat opdringerig, aangevallen, als je een echt persoonlijke reactie krijg, voor mij betekend het dat je er geen raad mee weet. Meestal geef je ook afwijkende antwoorden als je antwoord geeft, ook als anderen iets vragen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2014 21:57

Teus schreef:Schelpje, je onderbouwd niets, je hebt altijd je eigen meningen en spreekt nooit uit ervaring of gevoel, nooit voorbeelden uit je eigen leven. Ja hoe de buurman zijn hond uitlaat maar wezenlijk zeg je niets.
Als ik je wezenlijk iets vertel voel je je aangevallen en daarom reageer je niet. Nu zeg je dat ik me aangevallen voel terwijl je je eigen gevoel uit.
Natuurlijk vind je dat opdringerig, aangevallen, als je een echt persoonlijke reactie krijg, voor mij betekend het dat je er geen raad mee weet. Meestal geef je ook afwijkende antwoorden als je antwoord geeft, ook als anderen iets vragen.

Nou gelukkig krijg ik dan nu mijn analyse, waarvoor hartelijk dank Teus.
Ik weet nu wat er mis is met mij.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 mar 2014 22:10

Teus schreef:Schelpje, je onderbouwd niets, je hebt altijd je eigen meningen en spreekt nooit uit ervaring of gevoel, nooit voorbeelden uit je eigen leven. Ja hoe de buurman zijn hond uitlaat maar wezenlijk zeg je niets.

schelpje3 schreef:Nou gelukkig krijg ik dan nu mijn analyse, waarvoor hartelijk dank Teus.
Ik weet nu wat er mis is met mij.

Goed dat je het ziet.

Terug naar “Archief”