Orgaandonatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Bambi » 07 mar 2014 15:18

StillAwake schreef:Voor zover ik een andersdenkende ben (iets wat volgens mij wel meevalt) heb ik al erg vaak de termen "duivels", "satanisch", "ondoordacht" en "ononderbouwd" langs horen komen in topics waarin we elkaars mening niet delen.
Erg respectvol naar andere meningen kan ik je dus niet noemen.
Ruimdenkend al helemaal niet.

Er staat nergens in de Bijbel dat je goddeloos gedrag van medegelovigen goed moet praten.
Daar geeft Paulus genoeg aanwijzingen voor.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 mar 2014 15:20

Bambi schreef:Er staat nergens in de Bijbel dat je goddeloos gedrag van medegelovigen goed moet praten.
Daar geeft Paulus genoeg aanwijzingen voor.

Dat klopt. Ik heb alleen niet het idee dat dit over goddeloos gedrag ging.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 mar 2014 15:20

StillAwake schreef:In dat geval aan de kant van zijn kinderen. Wat denk jij dan?
Ik kan best respect opbrengen voor iemand die zichzelf en zijn kinderen niet laat inenten, en vind het een moedig besluit.
Als zoiemand vervolgens wél zijn computer tegen infecties beschermd, maar zijn kinderen niet kan ik daar echter geen respect voor opbrengen. Maar in jouw optiek zal ik dat wel verkeerd zien...?

Boerin schreef:Als iemand het echt gelooft kan het wel, maar dat doet bijna niemand. Smith Wigglesworth liet geen dokter zijn huis in, die geloofde gewoon dat God genas, maar de doorsnee christen gelooft het niet echt en er zijn al kinderen dood door gegaan. Ik heb er toen ook aan gedacht, niet inenten, maar gelukkig was hun vader verstandig en had ik niks in te brengen.

@Boerin, Hoe weet je dat bijna niemand echt geloofd. Wat versta je dan onder geloven? Als je niet echt geloofd dan heb je een dodelijk probleem.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 mar 2014 15:23

Terug naar orgaandonatie.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2014 15:44

Ik vond nog een interessant artikel op RD.nl
Is hersendood echt dood? De meeste artsen en hersenonderzoekers stellen dat dit inderdaad zo is. Anderen houden hun twijfels.

Dr. Erwin Kompanje, klinisch ethicus en verbonden aan het Erasmus MC in Rotterdam, stelt dat er bij hersendood geen weg meer terug is naar het leven. Wat echter niet wil zeggen dat het leven al helemaal is geweken. Hij signaleert voldoende onbeantwoorde vragen om twijfelaars te begrijpen.

De rest is te lezen op: http://www.refdag.nl/achtergrond/gezond ... t_1_689668

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 mar 2014 16:00

Teus schreef:@Boerin, Hoe weet je dat bijna niemand echt geloofd. Wat versta je dan onder geloven? Als je niet echt geloofd dan heb je een dodelijk probleem.

Ik bedoel echt geloven dat je je kinderen niet hoeft in te enten of verzekeren of naar een ziekenhuis brengen omdat je gelooft in Goddelijke genezing en gezondheid. Die Smith Wigglesworth geloofde zo, maar ik vind het over het algemeen levensgevaarlijk, die kerken die zeggen dat je alleen moet geloven en niet naar een dokter mag, laatst is er weer een kind door doodgegaan. Dat is net als die genezingsdiensten waar mensen in 'geloof' hun bril kapot gingen trappen en de volgende dag een nieuwe konden halen bij de opticien. Dan kun je beter gewoon je verstand gebruiken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2014 16:26

Als deze techniek zich doorzet, hebben we in de toekomst minder orgaandonoren nodig, hopelijk.

Een Amerikaanse peuter onderging een geslaagde hartoperatie dankzij 3D-printing. Met een 3D printer werd een kopie van het hart van de jongen gemaakt. Dat hielp de chirurgen tijdens de ingewikkelde ingreep. Er wordt nu verder gewerkt aan het verfijnen van de techniek.
Roland werd geboren met serieuze hartafwijkingen. Het Amerikaanse jongetje kon enkel in leven blijven met de nodige medicatie. De artsen wisten dat een ingreep noodzakelijk was maar het zou een grote uitdaging worden en daarom riepen ze de hulp in van een paar ingenieurs. De bollebozen van een ingenieursschool in Louisville, Kentucky maakten met een 3D printer een kopie van Roland's hart, inclusief alle defecten. Dankzij de replica die twee maal groter was dan het hart van de jongen kreeg hoofdchirurg Erle Austin een beter zicht op alle problemen. Zo kreeg hij ook haarfijn alle aders te zien in het hart van Roland. Dat hielp de dokter bij het uittekenen van het operatieplan. Zo kon hij de moeilijke ingreep laten plaats vinden op een veilige manier met een minimum aan 'snijwerk'. "Het 3D-hart gaf me een bijzonder kostbaar perspectief. Ik kreeg een duidelijk zich op het gat in het hartje van de jongen."

Het 3D-model van het hart bestond uit drie stukken en de totale kostprijs bedroeg 600 dollar. "Het kostte geen duizenden dollars maar honderden dollars en met het printmodel werden duizenden dollars aan operatiekosten uitgespaard", aldus Brent Stucker die meewerkte aan de ontwikkeling van het 3D-model. De operatie verliep succesvol. "Hij mocht vier dagen na de ingreep het ziekenhuis verlaten en dat zonder medicatie", stipt dokter Bullock aan.

Onderzoekers hopen dat ze op korte termijn ook echt nieuwe organen kunnen printen. Het is volgens ingenieurs mogelijk om een nieuw hart of nieuwe lever te printen. De techniek van het 3D-printen heeft een eerste kinderleven gered in Kentucky, luidt het alvast. "We hopen dat dit de eerste stap was naar meer van dergelijke operaties in de toekomst", besluit Stucker nog.

HLN.be

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 mar 2014 16:34

johannes1 schreef:Terug naar orgaandonatie.

Je hebt gelijk!
Persoonlijk ben ik, door ervaringen in het verleden, overtuigd geraakt dat orgaandonatie not done is.
Inmiddels ben ik christen, en heb wel het besef dat naastenliefde daar onderdeel van zou moeten zijn.
Het uiteindelijke sterven van een vriendin is een uiterst traumatische ervaring geworden voor haar familie dankzij haar donorschap, aan de andere kant geef je een ander wel betere kansen in het leven met datzelfde donorschap.
Ik heb er lang mee geworsteld, maar heb nog steeds de overtuiging dat het niet de weg is die ik wil gaan.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 mar 2014 17:08

*Verwijderd i.v.m. off topic*
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 08 mar 2014 12:10

fri schreef:hallo,

misschien is dit onderwerp in het verleden al langs gekomen, maar aangezien ik geen zoekfunctie kon vinden, plaats ik de vraag maar hier:

Hoe denken jullie over orgaandonatie?

M.i. moet iedereen dit zelf beslissen. Hier dient zorgvuldig mee omgegaan te worden. Bijbels gezien zijn er zeker goede redenen voor orgaandonatie, immers je kunt de ander er mee helpen. Dit wil niet zeggen dat het Bijbels gezien verplicht is. Degenen die orgaandonatie "eisen", zoals sommige politieke partijen ook de neiging hebben, dienen zorgvuldiger hiermee om te gaan. Maar m.i. moet iedereen voor zichzelf beslissen of hij/zij na diens sterven zijn/haar organen wel of niet af wil staan.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 08 mar 2014 12:57

Spreeuw schreef: Bijbels gezien zijn er zeker goede redenen voor orgaandonatie, immers je kunt de ander er mee helpen.
Dat is toch geen Bijbelse reden.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 08 mar 2014 13:04

benefietdiner schreef:Dat is toch geen Bijbelse reden.

Ik bedoel het vanuit het oogpunt van de liefde: "Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf."
Volgens mij gaat het concept van "de naaste liefhebben als uzelf" hand in hand met "het elkaar helpen", en dan in de goede zin van het woord.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 08 mar 2014 13:04

Persoonlijk ben ik er nog lang niet uit (daarom draag ik tot op heden een anti-codicil bij me) of orgaandonatie iets is wat met bijbelse argumenten positief te beoordelen valt.
Zouden de posters in dit draadje eens bijbelse argumenten willen noemen.

bvd
h.g.
Learsi

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 mar 2014 14:00

learsi schreef:Persoonlijk ben ik er nog lang niet uit (daarom draag ik tot op heden een anti-codicil bij me) of orgaandonatie iets is wat met bijbelse argumenten positief te beoordelen valt.

bvd
h.g.
Learsi

Lichaamsdelen zijn niet zo belangrijk ;

Math. 18 ; 8 Als dan uw hand of uw voet u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u. Het is beter voor u kreupel of verminkt tot het leven in te gaan, dan met twee handen of twee voeten in het eeuwige vuur geworpen te worden.
9 Als uw oog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u. Het is beter voor u met één oog tot het leven in te gaan, dan met twee ogen in het helse vuur geworpen te worden.

Wel belangrijk "Christus gaf Zijn leven" voor mij en Hij zegt "volg Mij".

Hij gaf Zijn leven - zou ik geen orgaan doneren ?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 08 mar 2014 14:39

learsi schreef:Persoonlijk ben ik er nog lang niet uit (daarom draag ik tot op heden een anti-codicil bij me) of orgaandonatie iets is wat met bijbelse argumenten positief te beoordelen valt.

bvd
h.g.
Learsi

rotterdam schreef:Lichaamsdelen zijn niet zo belangrijk ;

Math. 18 ; 8 Als dan uw hand of uw voet u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u. Het is beter voor u kreupel of verminkt tot het leven in te gaan, dan met twee handen of twee voeten in het eeuwige vuur geworpen te worden.
9 Als uw oog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u. Het is beter voor u met één oog tot het leven in te gaan, dan met twee ogen in het helse vuur geworpen te worden.

Wel belangrijk "Christus gaf Zijn leven" voor mij en Hij zegt "volg Mij".

Hij gaf Zijn leven - zou ik geen orgaan doneren ?

Ik ben bang dat dit binnen een ander kader valt Rotterdam.

Terug naar “Archief”