Aragorn schreef:Markie schreef:Aragorn schreef:Ja, alle actuele zelfmoordenaars zijn dan verloren, de potentiele niet, om maar wat aristotelische terminologie erdoorheen te gooien.
Kijk, al die mensen gaan dan dus verloren, maar dat is niet relevant voor de stelling. Voorbeeld: Als alle mensen op de wereld hun haar zouden verven, kun je nog niet stellen: alle mensen hebben altijd per definitie geverfd haar, want er kan zo maar iemand komen die zijn haar niet verft. Kweenie of je een beetje begrijpt wat ik bedoel?
Jaja, ik snap je wel![]()
Alleen even het volgende:Aragorn schreef:Ja, alle actuele zelfmoordenaars zijn dan verloren, de potentiele niet
Hiermee bevestig je dus dat alle mensen die tot nu toe zelfmoord hebben gepleegd, verloren zijn.Maar je zegt ook dat er misschoen in de toekomst mensen zijn die zelfmoord plegen en toch in de hemel komen.
Hoe verklaar je dat dan?
Ha, nu kan ik jou ook een keertje pakken op niet lezen!![]()
Ik zei:Ja, alle actuele zelfmoordenaars zijn dan verloren, de potentiele niet
Dat wil dus zeggen: in het geval dat het voorbeeld dat alle zelfmoordenaars tot nu toe zo'n instelling gehad zouden hebben zoals jij die schetste, waar zou zijn.
Maar dat voorbeeld is natuurlijk niet volgens de werkelijkheid, want er zijn ook mensen die op andere gronden tot zelfmoord komen, ik wilde slechts aangeven dat zelfs in dat geval, nog steeds de stelling niet bewezen is.
Daarom vroeg ik ook of ik het wel goed begrepen had