Wat vinden jullie van de volgende vraag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Re: Wat vinden jullie van de volgende vraag?

Berichtdoor mona » 01 mar 2014 16:05

mona schreef:mealybug: deze vraag had ik nog aan jou:
Waarom vind je de vraag beter, en waarom vind je hem VEEL beter?

Moeilijke vraag denk ik :-k
Je doet zo lang over het antwoord...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 mar 2014 20:07

Het is toch ook wel gewoon zo dat sommigen zich druk maken of ze wel of geen broek mogen dragen.
Of dat ze wel of niet op zondag mogen wandelen in het bos.

Dan denk ik, waar gaat het over?
Alsof God alleen maar naar je zonden kijkt, of je een broek aan hebt ipv een rok.
Alsof er geen ergere dingen in de wereld zijn.

Mannen droegen vroeger ook een kleed of soort rok.
In het midden oosten dragen sommige mannen dit nog steeds.
Waar het idee vandaan komt dat mannen per sé een broek moeten dragen en dat het een zonde is dat een vrouw geen broek mag dragen is mij echt een raadsel. :? ](*,)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 mar 2014 20:38

Anoniem_89 schreef:Waar het idee vandaan komt dat mannen per sé een broek moeten dragen en dat het een zonde is dat een vrouw geen broek mag dragen is mij echt een raadsel. :? ](*,)

Een schrale troost: In de rest van de wereld zijn er geen christenen, die zo bekrompen traditioneel denken , als in Nederland het geval is.
Selectieve vergeestelijking bovendien, want 2 verschillende stoffen op 1 kledingstuk is ineens weer helemaal geen probleem.
En niemand die me dat uit kan leggen. :shock:

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 03 mar 2014 00:31

mealybug schreef:
Een schrale troost: In de rest van de wereld zijn er geen christenen, die zo bekrompen traditioneel denken , als in Nederland het geval is.
Selectieve vergeestelijking bovendien, want 2 verschillende stoffen op 1 kledingstuk is ineens weer helemaal geen probleem.
En niemand die me dat uit kan leggen. :shock:

Wat geloof je zelf?
En welke richting zit je?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 mar 2014 08:15

Anoniem_89 schreef:

Wat geloof je zelf?
En welke richting zit je?

Ik hou me aan Paulus' woorden die leert dat we ons niet moeten kleden om de begeerte des vleses op te wekken.
Iedere ''richting'' die ik onderzocht, gaat wel ergens scheef.
Ik hoop nog eens een huisgemeente te vinden.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 06 mar 2014 10:09

Ik vind het maar een suggestieve vraag die generaliseert op bestaande uitzonderingen. Kort antwoord zou ik hebben: ben niet bezig met de dingen die beneden zijn, maar met de dingen die boven zijn. Dus, richt je op de goede dingen en verdraag elkaar en leidt elkaar tot Christus. De perfecte kerk vinden we op aarde niet, dus het is valse vroomheid om een predikant te beschuldigen van het deel zijn van een imperfecte kerk.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 mar 2014 10:39

alexander91 schreef:Ik vind het maar een suggestieve vraag die generaliseert op bestaande uitzonderingen. Kort antwoord zou ik hebben: ben niet bezig met de dingen die beneden zijn, maar met de dingen die boven zijn. Dus, richt je op de goede dingen en verdraag elkaar en leidt elkaar tot Christus. De perfecte kerk vinden we op aarde niet, dus het is valse vroomheid om een predikant te beschuldigen van het deel zijn van een imperfecte kerk.

Helemaal met je eens.
De vraagsteller heeft echter wel een punt. Als ik om me heen zie en hoor hoeveel belang er aan word gehecht of mensen wel naar het juiste kerkgebouw gaan, of de hoed wel groot genoeg is, de rok lang genoeg en de auto donker genoeg (en duur genoeg) schaam ik me er soms voor deel uit te maken van deze zuil.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2014 09:59

mealybug schreef:Een schrale troost: In de rest van de wereld zijn er geen christenen, die zo bekrompen traditioneel denken , als in Nederland het geval is.

Nee nee, wel eens gehoord van de Amish?
Wel eens gehoord van de Quakers?
Wel eens gehoord van de Hernhutters?
Wel eens gehoor van de Mennonieten?
Doperse bewegingen?
Dus jouw schrale troost slaat weer eens helemaal nergens op!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 mar 2014 10:01

schelpje3 schreef:Nee nee, wel eens gehoord van de Amish?
Wel eens gehoord van de Quakers?
Wel eens gehoord van de Hernhutters?
Wel eens gehoor van de Mennonieten?
Doperse bewegingen?
Dus jouw schrale troost slaat weer eens helemaal nergens op!

Toegegeven dat dat ook extreme groepen zijn, maar Reformatorisch Nederland staat hier op zijn minst tussenin.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2014 10:03

Nou en?
Er wordt toch zo gehamerd op elkaar niks opleggen?
Mogen bepaalde groeperingen zich dan in vrijheid in het zwart kleden, wat is daar mis mee?
Degene die zich er het hardst aan lijkt te storen, woont op duizenden kilometers afstand.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 mar 2014 10:04

Dan nog 100x liever de stabiliteit van een gereformeerde geloofsgemeenschap dan de totale anarchie in een extremistische evangelicale geloofsgemeenschap.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 09 mar 2014 21:44

schelpje3 schreef:Nou en?
Mogen bepaalde groeperingen zich dan in vrijheid in het zwart kleden, wat is daar mis mee?
Degene die zich er het hardst aan lijkt te storen, woont op duizenden kilometers afstand.

Ik zal je even desillusioneren dit is geen vrijheid hoor, dit is gebondenheid.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 09 mar 2014 22:22

Anoniem_89 schreef:Het is toch ook wel gewoon zo dat sommigen zich druk maken of ze wel of geen broek mogen dragen.
Of dat ze wel of niet op zondag mogen wandelen in het bos.

Dan denk ik, waar gaat het over?
Alsof God alleen maar naar je zonden kijkt, of je een broek aan hebt ipv een rok.
Alsof er geen ergere dingen in de wereld zijn.

Mannen droegen vroeger ook een kleed of soort rok.
In het midden oosten dragen sommige mannen dit nog steeds.
Waar het idee vandaan komt dat mannen per sé een broek moeten dragen en dat het een zonde is dat een vrouw geen broek mag dragen is mij echt een raadsel. :? ](*,)

Helemaal mee eens.
Je kunt je het beste om de broekendraagster bekommeren. Het is makkelijker een wit kleed te verven als een gekleurd kleedje.
Dat alleen de mannen broeken mogen dragen meent men uit de Bijbel te halen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 08:36

[quote="Teus"
Ik zal je even desillusioneren dit is geen vrijheid hoor, dit is gebondenheid.[/quote]
De vrijheid om jezelf onvrij te laten maken.
Lijkt me inderdaad niet in de lijn liggen van wat Jezus van Zijl leerlingen verwachtte...

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 10 mar 2014 08:48

schelpje3 schreef:Nou en?

Maar het wordt de ander wèl opgelegd!
Wij kregen eens een uitnodiging voor een trouwerij, waarbij het bruidspaar aangaf te willen dat alle vrouwen een hoed op hadden. Dat gaat echt te ver. Prima als je dat zelf wil, maar leg het een ander niet op.

Zo ging mijn moeder jaren geleden eens onze kinderen van (de basis) school halen. Ze liep er in broek, en werd er op aangesproken of ze voortaan een rok wilde aantrekken als ze de kis kwam halen. Zoiets maakt me boos, ik vind het zo intolerant!

Prim als je in het zwart gekleed wilt, vind dat vrouwen lang haar moeten hebben en een hoed opmeten in de kerk, maar leg jezelf dat op en niet een ander.

Terug naar “Archief”