De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 mar 2014 16:31

Marnix schreef:
Probleem met deze theorieën is dat er alleen maar wordt uitgegaan van de mens. Wat kan het kind? Kan het al geloven? Kan het voldoen aan de "voorwaarden". De doop is een verbondsteken van God, wat Hij met mensen sluit. Als je het zo ziet is de kinderdoop mogelijk beter te begrijpen. Het is Gods verklaring van onvoorwaardelijke liefde naar een kind. Hij zegt: Ik hou van je, je bent Mijn kind en Ik wil je Vader zijn. Nog voordat je bestond.
1 Kor 13:11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten.

Als iemand tot geloof komt op latere leeftijd belijdt hij zijn geloof en wordt gedoopt. God zegt tegen hem: Je bent mijn kind. Tegen de kinderen van gelovigen zegt God echter niet: Je bent pas mijn kind als je hebt bewezen dat je dat ook wil zijn. We geloven toch dat als een kind van een gelovige jong overlijdt, God tegen dat kind zal zeggen: Je bent mijn kind? We geloven toch niet dat ze verloren gaan? Hoe kan dat dan? Omdat dat kind schoon is gewassen door Jezus Christus. Dat zegt iets over hoe God naar dat kind kijkt. Als Zijn kind. En daarom dopen we onze kinderen.
Kinderen zijn geheiligd in de ouders.
Heilig betekent 'apart gezet'.
Ook zonder doop zijn ze dus ''apart gezet''.
Al heb je de kinderdoop niet gehad (in mijn geval), dan nog zegt God dat Hij van mij houdt.
Dat zegt Hij tegen een ieder, dus waarom zou je dan vervolgens nog eens gedoopt moeten zijn?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 mar 2014 16:34

Marnix schreef:God zegt tegen hem: Je bent mijn kind. Tegen de kinderen van gelovigen zegt God echter niet: Je bent pas mijn kind als je hebt bewezen dat je dat ook wil zijn. We geloven toch dat als een kind van een gelovige jong overlijdt, God tegen dat kind zal zeggen: Je bent mijn kind? We geloven toch niet dat ze verloren gaan? Hoe kan dat dan? Omdat dat kind schoon is gewassen door Jezus Christus. Dat zegt iets over hoe God naar dat kind kijkt. Als Zijn kind. En daarom dopen we onze kinderen.

Wat een prachtige beschrijving van de doop - hartelijk dank Marnix =D> - een rijk Evangelie.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 mar 2014 16:37

naamloos schreef:
Joh!!! Dat komt misschien wel omdat ik voor mezelf spreek, ik papegaai geen andere doopsgezinden na. :-oo :-oo :-oo[/quote]

Kletskoek reactie - heb je deze leer zelf bedacht ?

Het is opmerkelijk dat ook in deze leer flinke verschillen aan het licht komen.
Dat je daar niet inhoudelijk op wilt reageren spreek boekdelen

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 mar 2014 16:42

Anoniem_89 schreef:Kinderen zijn geheiligd in de ouders.
Al heb je de kinderdoop niet gehad (in mijn geval), dan nog zegt God dat Hij van mij houdt.
Dat zegt Hij tegen een ieder, dus waarom zou je dan vervolgens nog eens gedoopt moeten zijn?

Waarom zou een volwassene dan nog gedoopt moeten worden?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 mar 2014 16:49

Bambi schreef:Waarom zou een volwassene dan nog gedoopt moeten worden?

Romeinen 6:
1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven? 3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. 6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn. 7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven, 9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem. 10 Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God. 11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 mar 2014 16:59

Anoniem_89 schreef:
Romeinen 6:
1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven? 3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. 6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn. 7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven, 9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem. 10 Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God. 11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God.

De Heere Jezus liet mensen al dopen voor Zijn dood en opstanding.
Dit bedoelt Paulus voor alle gelovigen, want als je gewoon wedergeboren bent zonder de doop, geldt dat Bijbelgedeelte ook al.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 05 mar 2014 17:12

Bambi schreef:Waarom zou een volwassene dan nog gedoopt moeten worden?

Anoniem_89 schreef:
Romeinen 6:

Je bedoelt dus te zeggen dat wie niet als volwassene uiterlijk gedoopt(ondergedompeld) is, verloren gaat?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 mar 2014 17:20

Bambi schreef:De Heere Jezus liet mensen al dopen voor Zijn dood en opstanding.

Een andere bijbeltekst dan;

Handelingen 19:

1 Terwijl Apollos in Korinte verbleef, kwam Paulus na zijn reis door het binnenland in Efeze aan. Hij ontmoette daar enkele leerlingen, 2 aan wie hij vroeg: ‘Hebben jullie de heilige Geest ontvangen toen jullie het geloof aanvaardden?’ Ze antwoordden: ‘Nee, we hebben zelfs niet gehoord van het bestaan van een heilige Geest.’ 3 Hij vroeg: ‘Hoe zijn jullie dan gedoopt?’ ‘Met de doop van Johannes,’ antwoordden ze. 4 Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen om hen een nieuw leven te laten beginnen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’ 5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus, 6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden.

@Alexander91;

Er staat in de bijbel de volgende tekst;

Marcus 16:
15 En hij zei tegen hen: ‘Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. 16 Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld. 17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, 18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.’

Mijn eigen vrouw is als kind gedoopt en de volwassendoop daar staat ze wel achter, maar weet niet goed wat ze moet doen (haar ouders gaan naar de CGK namelijk).
Dus ik zeg niet dat je gedoopt moet zijn anders ben je verloren.
Het is een stap in geloof dat je je oude leven achterlaat, en in nieuwheid des levens wilt gaan wandelen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 05 mar 2014 17:23

Marnix schreef:
Probleem met deze theorieën is dat er alleen maar wordt uitgegaan van de mens. Wat kan het kind? Kan het al geloven? Kan het voldoen aan de "voorwaarden". De doop is een verbondsteken van God, wat Hij met mensen sluit. Als je het zo ziet is de kinderdoop mogelijk beter te begrijpen. Het is Gods verklaring van onvoorwaardelijke liefde naar een kind. Hij zegt: Ik hou van je, je bent Mijn kind en Ik wil je Vader zijn. Nog voordat je bestond.
Anoniem_89 schreef:1 Kor 13:11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten.
Gebruik je deze tekst nu echt zo letterlijk? Volgens mij is dit veeleer geestelijk bedoeld en niet gericht op echte kinderen.

Marnix schreef:Als iemand tot geloof komt op latere leeftijd belijdt hij zijn geloof en wordt gedoopt. God zegt tegen hem: Je bent mijn kind. Tegen de kinderen van gelovigen zegt God echter niet: Je bent pas mijn kind als je hebt bewezen dat je dat ook wil zijn. We geloven toch dat als een kind van een gelovige jong overlijdt, God tegen dat kind zal zeggen: Je bent mijn kind? We geloven toch niet dat ze verloren gaan? Hoe kan dat dan? Omdat dat kind schoon is gewassen door Jezus Christus. Dat zegt iets over hoe God naar dat kind kijkt. Als Zijn kind. En daarom dopen we onze kinderen.

Anoniem_89 schreef:Kinderen zijn geheiligd in de ouders.

Maar apart gezet waarvan? En waarin? In de Gemeente hoor. De kinderen groeien op in het Vaderhuis (vergelijk de verloren zoon). De kinderdoop is er een uiterlijk teken van, netzoals dat de volwassendoop het teken is dat je bij de Gemeente behoort. Uiteindelijk is en blijft het een uiterlijk teken, en gaat het om het innerlijk. Daarom is er volgens mij geen probleem voor ongedoopte kinderen van gelovigen en niet-volwassengedoopte volwassenen die geloven. Allen behoren tot de gemeente.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 mar 2014 17:27

Anoniem_89 schreef:Mijn eigen vrouw is als kind gedoopt en de volwassendoop daar staat ze wel achter, maar weet niet goed wat ze moet doen (haar ouders gaan naar de CGK namelijk).
Dus ik zeg niet dat je gedoopt moet zijn anders ben je verloren.
Het is een stap in geloof dat je je oude leven achterlaat, en in nieuwheid des levens wilt gaan wandelen.

Het gaat erom dat je geestelijk vernieuwd wordt.

Als je vrouw al gedoopt is, is het toch goed.
Dan heeft ze haar kinderdoop nu helemaal waar gemaakt.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 mar 2014 17:29

naamloos schreef:..... knip Als er geen geloof en wedergeboorte is, dan zie ik nog steeds niet wat de doop voor betekenis heeft....knip
rotterdam schreef:Ik ken doopsgezinden die dat heel anders formuleren.
naamloos schreef:Joh!!! Dat komt misschien wel omdat ik voor mezelf spreek, ik papegaai geen andere doopsgezinden na.
rotterdam schreef:Kletskoek reactie - heb je deze leer zelf bedacht ?

Het is opmerkelijk dat ook in deze leer flinke verschillen aan het licht komen.
Dat je daar niet inhoudelijk op wilt reageren spreek boekdelen
1. Over kletskoek gesproken, wat voor zinnigs verwacht je dan op je opmerking dat anderen dingen anders formuleren dan ik.
Dat zal best, wat moet ik daarmee? Ik zeg de dingen op mijn manier.
2. Nee die leer heb ik niet zelf bedacht, dat is me zo geleerd en ik heb het getoetst aan de bijbel.
3. Over welke opmerkelijke verschillen heb je het?
4. Ik wil best inhoudelijk reageren, maar dan moet je eerst met een inhoudelijke reactie komen.

Je zit alleen maar wat te drammen telkens, en van je sarcasme ben ik echt niet gecharmeerd.
Als ik je met je eigen woorden antwoord dan vind je het 'onbehouwen' (wat dan natuurlijk alles over je eigen reactie zegt)
Als ik een andere mening heb dan de kerkvaders is dat 'schandelijk'. ](*,) ](*,) ](*,)
En verder lees je zo slordig mijn reacties, dat je me de meest idiote dingen in de mond legt.
Als je een goeie discussie wilt is luisteren op z'n minst even belangrijk als praten. wel eens van respect gehoord?
Ik zal van nu af aan proberen daar boven te staan i.p.v. je met gelijke munt terug te betalen, al kan ik je niet garanderen dat het me lukt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 mar 2014 17:39

[quote="alexander91]
Maar apart gezet waarvan? En waarin? In de Gemeente hoor. De kinderen groeien op in het Vaderhuis (vergelijk de verloren zoon). De kinderdoop is er een uiterlijk teken van, netzoals dat de volwassendoop het teken is dat je bij de Gemeente behoort. Uiteindelijk is en blijft het een uiterlijk teken, en gaat het om het innerlijk. Daarom is er volgens mij geen probleem voor ongedoopte kinderen van gelovigen en niet-volwassengedoopte volwassenen die geloven. Allen behoren tot de gemeente.[/quote]

Als ik geheiligd/apart gezet noem, verwijst dat naar dat kinderen geheiligd zijn door hun ouders.
Door God apart gezet dat Hij ze beschermd en voor ze zorgt.

Het is inderdaad een uiterlijk teken, maar het laat zien dat je bij Jezus horen wilt en Hem wilt navolgen.

1 Johannes 5:
1 Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren, en ieder die de Vader liefheeft, heeft ook lief wie uit hem geboren zijn. 2 Dat wij Gods kinderen liefhebben weten we doordat we God liefhebben en zijn geboden naleven. 3 Want God liefhebben houdt in dat we ons aan zijn geboden houden. Zijn geboden zijn geen zware last, 4 want ieder die uit God geboren is, overwint de wereld. En de overwinning op de wereld hebben wij behaald met ons geloof.
5 Wie anders kan de wereld overwinnen dan hij die gelooft dat Jezus de Zoon van God is? 6 Hij, Jezus Christus, is gekomen door water en bloed – niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest getuigt ervan, omdat de Geest de waarheid is.

Water = doop
Bloed = Nieuwe verbond, Christus die ons wilt reiningen van alle zonden.
Geest = Werken van de Geest (oa. Geestesgaven) en Hij zal getuigen van Jezus, want Hij spreekt niet namens zichzelf.
Laatst gewijzigd door Anoniem_89 op 05 mar 2014 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 05 mar 2014 17:40

naamloos schreef:<<knip>>
Ik zal van nu af aan proberen daar boven te staan i.p.v. je met gelijke munt terug te betalen, al kan ik je niet garanderen dat het me lukt.
Wat je ook kunt doen, is gewoon niet jezelf zo te laten gaan, en de helft van je bericht er ff uit te filteren :-). Hoeft toch niet iedereen te zien?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 mar 2014 17:46

Bambi schreef:Als je vrouw al gedoopt is, is het toch goed.
Dan heeft ze haar kinderdoop nu helemaal waar gemaakt.

Dat is ook wel goed.
We zijn er nog niet over uit wat zij het beste kan doen.
(We gaan nu naar een evangelische gemeente dus belijdenis is geen optie).

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 mar 2014 18:01

alexander91 schreef:Wat je ook kunt doen, is gewoon niet jezelf zo te laten gaan, en de helft van je bericht er ff uit te filteren . Hoeft toch niet iedereen te zien?
Ik heb me juist hartstikke ingehouden hoor, en ik heb ook nog één en ander gewist voor ik op bevestigen heb geklikt.
Ik heb niks onfatsoenlijks gezegd. Wat er staat is gewoon terug te lezen, dat is al voor iedereen te zien.
Doe jij jouw ding gewoon op jouw manier, dan doe ik die van mij op de mijne, vind je dat goed?
Van jou staat er ook wel eens iets waarvan ik denk: moet dat :!: :!: :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “Archief”