Boaz schreef:Dit is in strijd met wat je eerder schreef "de doop maakt niet zalig"
Dat kan ook niet, want zaligheid verkrijgen we door het offer van Jezus.
Niet door de doop. Ook het besprenkelen van babies maakt niet dat ze behouden zijn. Waarmee ik niet zeg dat ze verloren gaan, want dat is een andere discussie. Als ze behouden zijn is dat op andere grond dansen paar druppels water, dat moet je toch met me eens zijn.
Ik blijf zeggen: de doop is geen teken dat je 'erbij hoort', dat je deel uit maakt van het verbond met Abraham of van het Nieuwe Verbond etc..
Nalatigheid van de ouders, maakt hun nog niet christen af. Eveneens is het soms voor kinderen niet mogelijk de doop te ontvangen, omdat ze "te vroeg" overlijden, zodat van nalatigheid bij de ouders niet kan worden gesproken. Er is daarom geen tegenstrijdigheid.
Als kinderen naar de hemel gaan, betekent dat dat ze recht hadden op de doop (Kol. 2: 12). Hoewel de doop
niet als voorwaarde van de zaligheid geldt is geloof in de bijbel dat
wel. De consequentie is dat als er wordt gesteld dat kinderen niet gedoopt mogen worden omdat ze niet
kunnen geloven, dat ze volgens datzelfde geloof niet behouden
kunnen worden. En als er eerst moet worden vastgesteld of iemand wedergeboren is of niet, dan wordt er geen enkel mens meer gedoopt.
Nu zou er gesteld kunnen worden dat dan ook kinderen van ongelovigen maar gedoopt moeten worden, je weet immers nooit of er onder hen ook behouden kinderen bevinden. Op dat moment gaat men er aan voorbij dat de rechtspositie van kinderen van gelovigen een andere dan die van ongelovigen (1 Kor. 7: 14). Ook geeft God in de Bijbel constant heerlijke beloften waarin Hij zijn trouw betuigd door de generaties heen.
Kortom ik zie geen tegenstrijdigheid in wat ik schreef.