geloof en wetenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: geloof en wetenschap

Berichtdoor antoon » 05 mar 2014 00:56

Er zijn vondsten die een baard hebben en al meer dan 100 terug in de tijdtoch zijn het vondsten, er zijn ook recente vondsten die het bijbelse verslag completeren, zowel de chronologische volgorde als theologische constructies, dat moet geloofs opbouwend zijn voor bijbelglovigen daarom vind ik onderzoeken een van de meest facinerende bezigheden, het is echt geen onbestemde angst of krampachtigheid, toegegeven je kan weleens teveel tijd en energie erin besteden dan is het niet leuk meer maar de uitkomst blijft boeien temeer daar het het plaatje steeds completer maakt.

Voor mensen zoals bv. Mortlach zal het onwezenlijk overkomen, hij denkt dat het bij mij is, zoiets van de bijbel kan geen ongelijk hebben en daarom een kokervisie ontwikkelen , dat is volstrekt niet waar, Flavius had er geen enkel belang bij om
een gekleurde opstelling over Herodes te maken, het Christendom viel buiten zijngezichtveld toch gaf hij een chronologie van gebeurtenissen die past bij 1bc voor zijn dood, dat is wel zo prettig. Jezus is rond sep okt 2bc geboren het komt overeen.
Mijn levenswerk zoals hij het treffend noemt is niet in gevaar, het klopt dat ik weleens uitschiet en de wens even de vader van de gedachte laat zijn, of dat ik een verkeerd jaar in gedachten heb en door allerhande bezigheden die in mijn hoofd blijft spoken, dat is minder prettig , maar ik herstel het weer

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 mar 2014 09:01

antoon schreef:Er zijn vondsten die een baard hebben en al meer dan 100 terug in de tijdtoch zijn het vondsten, er zijn ook recente vondsten die het bijbelse verslag completeren, zowel de chronologische volgorde als theologische constructies,

Natuurlijk. Maar er zijn even zoveel, zo niet meer vondsten die de Bijbel juist tegenspreken. Die negeer je of wring je zodanig dat het opeens wel in je systeem past. Dat is niet objectief.

dat moet geloofs opbouwend zijn voor bijbelglovigen

Christenen zijn geen bijbelgelovigen. Christenen geloven in God de Vader, door Jezus Christus, in verbondenheid met de heilige Geest. Niet in een boek.

daarom vind ik onderzoeken een van de meest facinerende bezigheden, het is echt geen onbestemde angst of krampachtigheid,

Als het dat niet is, waarom negeer je dan alle gegevens die niet in jouw straatje passen? Dat komt namelijk superkrampachtig over.

Voor mensen zoals bv. Mortlach zal het onwezenlijk overkomen, hij denkt dat het bij mij is, zoiets van de bijbel kan geen ongelijk hebben en daarom een kokervisie ontwikkelen , dat is volstrekt niet waar,

Wederom, waarom laat je in de discussie daar dan niets van merken?
Mijn levenswerk zoals hij het treffend noemt is niet in gevaar
Maar wat als het wel in gevaar zou zijn?

antoon

Berichtdoor antoon » 05 mar 2014 09:56

Natuurlijk. Maar er zijn even zoveel, zo niet meer vondsten die de Bijbel juist tegenspreken. Die negeer je of wring je zodanig dat het opeens wel in je systeem past. Dat is niet objectief.

Vind je, begrijp ik, ik heb een andere kijk daarover, en de vondsten die niet passen, het kan te maken hebben met het punt dat de bijbelse chronologie voor hen niet eensluidend is, de uittocht wordt in verschillende tijdvakken geplaatst, weleens maar dan 100 jaar verschil, dat zou problemen op kunnen leveren bij onderzoek en juiste vaststelling van vondsten.

Christenen zijn geen bijbelgelovigen. Christenen geloven in God de Vader, door Jezus Christus, in verbondenheid met de heilige Geest. Niet in een boek.

Het lijkt mij dat Gods woord zoals het in de schrift staat het richtsnoer moet zijn, Jezus verwees ook steeds naar de toenmalige boeken, voor ons het oude testament of Hebreeuwse geschriften, hoeveel aanhalingen deden de schrijvers ook niet. en het is een must om het nieuwe testament of Griekse geschriften beter te begrijpen
Laatst gewijzigd door antoon op 05 mar 2014 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 mar 2014 10:00

antoon schreef:Vind je, begrijp ik, ik heb een andere kijk daarover,

Tja, en die andere kijk van jou is tamelijk absurd. Want die gaat ervan uit dat de Bijbel altijd gelijk moet hebben. Dat is niet objectief.

antoon

Berichtdoor antoon » 05 mar 2014 10:06

Cicero als je echt gelijk wil hebben en ik voel graag met je mee zou ik niet meer moeten reageren, toch blijf je punten opwerpen en vaststellen dat het absurd is weet jij meer dan iedereen, heb jij een prive lijntje waardoor je alles alvast vast kan stellen, ik ga liever op oude geschriften af van mensen die dichter bij het vuur zaten dan wij en bibliotheken of boeken konden raadplegen die er nu niet meer zijn en zodoende meer info kunnen hebben, en dat blijkt de bijbel niet tegen te spreken.

Als je een christen ben geloof je ook in de God van de bijbel, wat als je in en schepper moet geloven die maar wat aanrommelt en niet in staat is zijn voornemen correct weer te geven, dat lijkt mij pas een probleem, in zo een God zou ik ook niet geloven

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 mar 2014 10:44

antoon schreef:Cicero als je echt gelijk wil hebben en ik voel graag met je mee zou ik niet meer moeten reageren, toch blijf je punten opwerpen en vaststellen dat het absurd is weet jij meer dan iedereen, heb jij een prive lijntje waardoor je alles alvast vast kan stellen,

Het gaat niet om de inhoud per se, maar meer om de methode: je negeert of verdraait alles wat niet in je straatje past.
ik ga liever op oude geschriften af van mensen die dichter bij het vuur zaten dan wij en bibliotheken of boeken konden raadplegen die er nu niet meer zijn en zodoende meer info kunnen hebben, en dat blijkt de bijbel niet tegen te spreken.

Alle historici gaan af op primaire bronnen. Jij hebt echt geen voordeel wat dat betreft. Alleen een nadeel omdat je onkritisch met je bronnen omgaat.

Als je een christen ben geloof je ook in de God van de bijbel, wat als je in en schepper moet geloven die maar wat aanrommelt en niet in staat is zijn voornemen correct weer te geven, dat lijkt mij pas een probleem, in zo een God zou ik ook niet geloven

Kijk hier komt de aap uit de mouw. Je kunt niet objectief zijn, want als je dat zou zijn kun jij niet in zo'n god geloven.

Zo'n manier van geloven vind ik dan weer erg kortzichtig.

antoon

Berichtdoor antoon » 05 mar 2014 10:59

Het gaat niet om de inhoud per se, maar meer om de methode: je negeert of verdraait alles wat niet in je straatje past.

Ik haal Flavius letterlijk aan, je zou naar mijn blog kunnen linken en dan kijken in het menu bij Herodes chronologie, even linken dan en niet op nadagen daar staat weer wat anders, in het scherm krijg je heel wat te zien dan, meer dan ik hier op een forum kwijt kan
De gekleurde woorden zijn mouseover linken , dus erover met de muis voor info en niet klikken.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 mar 2014 12:16

antoon schreef:Ik haal Flavius letterlijk aan, je zou naar mijn blog kunnen linken en dan kijken in het menu bij Herodes chronologie, even linken dan en niet op nadagen daar staat weer wat anders, in het scherm krijg je heel wat te zien dan, meer dan ik hier op een forum kwijt kan
De gekleurde woorden zijn mouseover linken , dus erover met de muis voor info en niet klikken.

Ik begrijp niet zo goed waarom je de hele tijd over Herodes begint. Daar hadden we het helemaal niet over. Dit is precies een voorbeeld van jouw dubieuze discussietechniek: snel over iets anders beginnen.

antoon

Berichtdoor antoon » 05 mar 2014 12:24

Ik begrijp niet zo goed waarom je de hele tijd over Herodes begint. Daar hadden we het helemaal niet over. Dit is precies een voorbeeld van jouw dubieuze discussietechniek: snel over iets anders beginnen.

Dat is gewoon niet waar, gisteren had ik het er al over dat ik daarop terug zou komen, niks geen
discussietechniek, daar ben ik wars van.
Cicero je bent knap voorspelbaar geworden, op de man spelen, foei jongen [-X , maar ik heb een goed humeur en een brede rug dus zulke dingen deren mij niet.
Tot schrijfs, ik ben de hele dag in en nabij mijn kantoor dus de ballen vang ik op. =;

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 mar 2014 12:40

antoon schreef:Dat is gewoon niet waar, gisteren had ik het er al over dat ik daarop terug zou komen, niks geen
discussietechniek, daar ben ik wars van.

Zucht..
Iedereen heeft een discussietechniek. Niks mis mee op zich. Alleen de ene techniek is beter dan de ander.

Niemand bestrijdt bijvoorbeeld dat je Josefus soms letterlijk aanhaalt. Dat is het punt niet. Het gaat erom hoe je ermee omgaat. En dat gaat soms goed, maar uiteindelijk is het niet methodisch verantwoord. En dat komt omdat je de zaken niet objectief wilt bekijken.

antoon

Berichtdoor antoon » 05 mar 2014 12:55

Zucht..
Iedereen heeft een discussietechniek. Niks mis mee op zich. Alleen de ene techniek is beter dan de ander.

Dat is waar

Niemand bestrijdt bijvoorbeeld dat je Josefus soms letterlijk aanhaalt. Dat is het punt niet. Het gaat erom hoe je ermee omgaat. En dat gaat soms goed, maar uiteindelijk is het niet methodisch verantwoord. En dat komt omdat je de zaken niet objectief wilt bekijken

Moge de Romeinse vrede groot genoemd worden. de oorspronkelijke Cicero was dat ook een volhouder, hij kwam toch niet zo best aan zijn einde
Afbeelding
Pas op Cicero de geschiedenis kan zich herhalen

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2014 12:56

Cicero schreef:[
Tja, en die andere kijk van jou is tamelijk absurd. Want die gaat ervan uit dat de Bijbel altijd gelijk moet hebben. Dat is niet objectief.

Nee dat klopt , dat is geloof. Geloof vraagt helemaal geen objectiviteit, geloof is vertrouwen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2014 12:59

Ik ben toch echt van de BBC: Bible Believing Christians en dat is synoniem aan de 2e helft van de zin. Want Gods Woord is Geest en Waarheid dan wel de Ware Geest geweldige waarheden die Johannes zo mooi illustreert.
En het meest opmerkende van dat geloof zegt Johannes dat wij de broeders liefhebben.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 mar 2014 12:59

antoon schreef:Pas op Cicero de geschiedenis kan zich herhalen

Is dit een verkapte doodsbedreiging?

Het is wel weer duidelijk geworden dat er met jou niet redelijk te discussiëren valt.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 mar 2014 13:01

Wilsophie schreef:Ik ben toch echt van de BBC: Bible Believing Christians en dat is synoniem aan de 2e helft van de zin.

Dan doe je aan afgoderij.

Terug naar “[Religie] - Open forum”