De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Bambi » 04 mar 2014 13:46

Arco schreef:Zo raar is dat niet.

Toen de Messias kwam en zelfs in discussie ging met Farizeeën en Saduceeën, hadden zij niet door dat het de te verwachten Messias was die voor hen stond. Alle tekenen waren er, alle Schriften getuigden van Hem en toch zagen zij het niet.

Wil je de wedergeboren Christenen vergelijken met de schriftgeleerden en de farizeeërs?
Die leefden echt niet dagelijks met God, dat was juist hun fout, waardoor ze de Bijbelteksten alleen maar letterlijk namen en niet hoorden wat God er echt mee bedoelde.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 mar 2014 13:57

elbert schreef:Dus de inhoud van de doop is afhankelijk van hoe de mens er fysiek en psychisch aan toe is?

Wie weet,

''Toe , wat aarzelt gij nog''

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 mar 2014 14:08

mealybug schreef:Wie weet,
Daarmee verwordt de doop tot een geesteloos gebeuren dat afhankelijk is van het schepsel. Nee, de inhoud van de doop zit niet in de mens.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 mar 2014 14:28

Bambi schreef:Toch wel grappig dat er bijna 2000 jaar lang allerlei wedergeboren Christenen waren, die dagelijks met God wandelden, die niets tegen de kinderdoop hadden.
Toch raar dat God tegen niet hen gezegd heeft, dat hun kinderen en kleinkinderen nog niet gedoopt mochten worden.
Wat ook zo raar is dat dat nu wel gezegd wordt in kerken, waar de meesten geen zondebesef hebben, net als de baby's van de refo's, maar wel gedoopt mogen worden.

Inderdaad, het is heel vreemd dat we met de luxe van nu het oude weg proberen te gooien.

Neem ook bijvoorbeeld de beledigende term "sprenkel-doop" die soms gevoerd wordt. Waarom zoveel moeite doen met de uiterlijkheden terwijl daar het niet om gaat?
Blijkbaar is een artificiele bak met (opgewarmd) water wel goed voor een echte doop, en voor de echte experience reizen we met al onze centjes af naar Israel om in de Jordaan gedoopt te worden.
Zou het echt bedoeld zijn om per se in een rivier gedoopt te worden? In Israel kon het makkelijk gezien de temperaturen. Maar wat moest een zwak/ziek mens in de Middeleeuwen tijdens de winter als hij/zij gedoopt wilde worden? De ijskoude rivier in? Lijkt mij niet dat dat de bedoeling is. En het is makkelijk praten anno 2014... Laten we maar eerder met stille verwondering kijken naar zij die ons voorgegaan zijn.

De uiterlijkheden zijn altijd geleid en gevarieerd door de omgeving (zie ook de andere veelzijdige vormen gehanteerd binnen het christendom in haar breedste vorm). De geestelijke inhoud, dat is hetgeen wat alle christenen een maakt. In Christus en dus in God.
Laatst gewijzigd door alexander91 op 04 mar 2014 14:30, 2 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 mar 2014 14:29

elbert schreef:Daarmee verwordt de doop tot een geesteloos gebeuren dat afhankelijk is van het schepsel. Nee, de inhoud van de doop zit niet in de mens.

De doop beeldt uit wat er geestelijk gebeurd is. Met Christus gestorven (ondergaan in het watergraf) en met Hem opgestaan (uit het doopwater weer opstaan).
Je oude leven achterlaten en het nieuwe leven gaan leven door de kracht van de Geest.
De doop is een geesteloos gebeuren als je het wezen mist. (wedergeboorte)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2014 14:42

benefietdiner schreef:Puur opvoeding. Zo van: zo was het bij mijn vader, mijn opa en mijn overgroot ouders enz. enz.
Als de kerk mensen nu zelf eens zouden gaan uitzoeken hoe het zat en zich niet alles op de mouw lieten spelden door dominees en ouderlingen zou de papegaai cultuur in de kerk niet zo erg zijn. Maar de mensen willen niet. Vast blijven houden aan dode tradities in een kerkbank blijkt een bevredigend gevoel te geven.
De ceremoniële wetten zijn vervult in Christus inclusief de besnijdenis en voor die besnijdenis is niet voor in de plaats gekomen. Dat er voor de besnijdenis iets voor in de plaats gekomen is is een uitvinding van de room katholieke kerk (macht) en dat neemt de protestantse kerk nog steeds over.

Ja zo zei de Heere Jezus het ook he, tegen het volk. Jongens, zoek het lekker zelf uit en doe wat je goed vindt. Niet naar Johannes luisteren, evenmin onder het gehoor van Paulus gaan staan. Welnee, iedereen is mans genoeg om zijn eigen geloofje uit te leven.
De kamerling begreep het allemaal ook wel he, hij had Filippus totaal niet nodig!
En waarom zond God Jona eigenlijk uit?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2014 14:49

naamloos schreef:Naamloos weet wat schapen zijn.
Naamloos weet wat lammeren zijn.
Naamloos weet wat een herder is.
Naamloos weet wie de goede Herder is.

Rare kudde hoor - alleen maar schapen en geen lammetjes

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2014 14:53

benefietdiner schreef:Puur opvoeding. Zo van: zo was het bij mijn vader, mijn opa en mijn overgroot ouders enz. enz.
Als de kerk mensen nu zelf eens zouden gaan uitzoeken hoe het zat en zich niet alles op de mouw lieten spelden door dominees en ouderlingen zou de papegaai cultuur in de kerk niet zo erg zijn. Maar de mensen willen niet. Vast blijven houden aan dode tradities in een kerkbank blijkt een bevredigend gevoel te geven.
De ceremoniële wetten zijn vervult in Christus inclusief de besnijdenis en voor die besnijdenis is niet voor in de plaats gekomen. Dat er voor de besnijdenis iets voor in de plaats gekomen is is een uitvinding van de room katholieke kerk (macht) en dat neemt de protestantse kerk nog steeds over.

Vandaar ook dat de oosters orthodoxe kerken en eigenlijk alle andere kerken die in een rechtstreekse lijn teruggaan naar de eerste christenen de doop van kinderen hanteren.

Nee, dan liever het deels zelf verzonnen deels van overal en nergens geleende egocentrische geloof waar het in de basis allemaal om zelfbevrediging van de eigen ego draait. Een hele verbetering...

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 mar 2014 15:10

schelpje3 schreef:Ja zo zei de Heere Jezus het ook he, tegen het volk. Jongens, zoek het lekker zelf uit en doe wat je goed vindt. Niet naar Johannes luisteren, evenmin onder het gehoor van Paulus gaan staan. Welnee, iedereen is mans genoeg om zijn eigen geloofje uit te leven.
De kamerling begreep het allemaal ook wel he, hij had Filippus totaal niet nodig!
En waarom zond God Jona eigenlijk uit?

De geloofsdoop heeft Jezus de Christus zelf bevolen en verordend, zo hebben ook zijn discipelen geleerd en gebruikt, gelijk men in vele plaatsen uit het Nieuwe Testament duidelijk zien kan. Zoo spreekt Petrus: ‘Bekeert u en een iegelijk van u worde gedoopt in den naam van Jezus Christus tot vergeving der zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geest ontvangen.’ Hand. 2:38. Zoo zegt ook Philippus tot den Kamerling: ‘Indien gij van ganse harte gelooft, zoo is het geoorloofd.’ Want het geloof volgt niet uit den doop, maar de doop uit het geloof.

Zo heeft Christus den doop bevolen, en hem zelf op de volgende wijze ontvangen. Want, toen de tijd gekomen was, en de vrede genaakte, dat Hij zijn opgedragen last zou vervullen om het woord te prediken en den heiligen naam zijn Vaders te verkondigen, zoo is Hij tot Johannes gekomen naar de Jordaan, en begeerde van hem gedoopt te worden, opdat Hij alle gerechtigheid vervullen zoude. Hij heeft zich voorbereid op verzoeking, ellende, kruis en dood; en heeft zich als een goedwillig, gehoorzaam kind aan den wil zijn Almachtige Vader overgegeven, gelijk Hij zegt: ‘Ik zoek niet mijnen wil, maar den wil des Vaders, die mij gezonden heeft. Joh. 5:30.

Zoo luidt Christus bevel; zoo is Christus gedoopt, zoo hebben de dicipelen geleerd en gehandeld. Wie zal nu tegen den Heere optreden en zeggen: ‘Het zal niet zoo geschieden.’ Wie zal de wijsheid leren en onderwijzen? Wie zal de Apostelen en Evangelisten over leugen bestraffen? Wie luistert er nu naar Johannes schelpje3?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2014 15:14

Interessante drogreden hanteer je hier. (valse tegenstelling)

Indien iemand tot geloof komt en kiest voor een gereformeerde gemeente dan wordt hij/zij namelijk ook gedoopt.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 mar 2014 15:18

Faramir schreef:Vandaar ook dat de oosters orthodoxe kerken en eigenlijk alle andere kerken die in een rechtstreekse lijn teruggaan naar de eerste christenen de doop van kinderen hanteren.
De roomse kerk heeft veel dwalingen verzonnen die Luther er uitgemikt heeft. 5 heeft Luther er uitgemikt waarvan hij er nog één vergat namelijk de baby doop. Helemaal geen sacrament maar een verkeerd on-Bijbelse, dogmatische verbond visie. De eerste christenen gingen kinderen dopen? Geen Bijbelse grond voor.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2014 15:21

benefietdiner schreef:De roomse kerk heeft veel dwalingen verzonnen die Luther er uitgemikt heeft.

Ik snap dat dat er vanuit jouw gezichtspunt zo lijkt.
Schelden met 'roomse kerk' hoeft overigens niet. Je kan gewoon rooms katholieke kerk gebruiken.
5 heeft Luther er uitgemikt waarvan hij er nog één vergat namelijk de baby doop. Helemaal geen sacrament maar een verkeerd on-Bijbelse, dogmatische verbond visie.

Dat mag jij vinden.
De eerste christenen gingen kinderen dopen? Geen Bijbelse grond voor.

Wel degelijk, en tevens ook meer dan genoeg vroeg christelijke bronnen.

Jammer dat je inhoudelijk wederom niet thuis geeft want hoe kan het toch dat alle christelijke kerken die hun geschiedenis in 1 rechte lijn naar de eerste christenen zien gaan de doop van zuigelingen hanteren?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 mar 2014 15:28

rotterdam schreef:Rare kudde hoor - alleen maar schapen en geen lammetjes
Hoe kom je daar nou weer bij? Absoluut mijn woorden niet, ik praat toch geen Spaans :!: :!: :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 mar 2014 15:28

Faramir schreef:Interessante drogreden hanteer je hier. (valse tegenstelling)
:-k
Faramir schreef:Indien iemand tot geloof komt en kiest voor een gereformeerde gemeente dan wordt hij/zij namelijk ook gedoopt.

Nou zo simpel is het niet hoor bij de meest gereformeerde Gemeentes. Tot geloof komen willen ze al helemaal niet van weten want dat is remonstrants in hun ogen en voor dat de volwassendoop wordt toegepast moet daar er een behoorlijk portie ellendekennis aan vooraf gegaan zijn.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 mar 2014 15:32

naamloos schreef:De doop beeldt uit wat er geestelijk gebeurd is. Met Christus gestorven (ondergaan in het watergraf) en met Hem opgestaan (uit het doopwater weer opstaan).
Je oude leven achterlaten en het nieuwe leven gaan leven door de kracht van de Geest.
De doop is een geesteloos gebeuren als je het wezen mist. (wedergeboorte)
De mens is een geesteloos wezen als hij/zij het wezen mist. De doop is altijd geldig en heeft altijd wat te zeggen. Daarin zit het verschil in visie op de doop.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”