De vloek voor het nageslacht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

De vloek voor het nageslacht

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 14:17

Gisteren lazen wij aan tafel over Ruben, de voortreffelijkste krachtens zijn geboorte, hoort uit de mond van zijn vader een vloek voor het nageslacht.
Het zal met hem en zijn nageslacht gaan als een aflopende waterstroom.
Het geslacht sterft uit.

De stam van Simeon zal verstrooid worden worden onder Israël.

Jozef wordt verkocht.

De stervende vader Jakob zegt: "Juda, gij zijt het!"

Wat kunnen wij van deze geschiedenissen leren, wat betreft het nageslacht? De Heere is een waarmaker van Zijn woord en kan en zal de zonden niet ongestraft laten.
Elke zondag horen we de Wet voorlezen ....
Die de misdaad der vaderen bezoekt aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

Hoe leeft dit onder de forummers hier?

mealybug
Generaal
Generaal

Re: De vloek voor het nageslacht

Berichtdoor mealybug » 03 mar 2014 14:22

schelpje3 schreef:Gisteren lazen wij aan tafel over Ruben, de voortreffelijkste krachtens zijn geboorte, hoort uit de mond van zijn vader een vloek voor het nageslacht.
Het geslacht sterft uit.

De stam van Simeon zal verstrooid worden worden onder Israël.

Jozef wordt verkocht.

De stervende vader Jakob zegt: "Juda, gij zijt het!"

Wat kunnen wij van deze geschiedenissen leren, wat betreft het nageslacht? De Heere is een waarmaker van Zijn woord en kan en zal de zonden niet ongestraft laten.
Elke zondag horen we de Wet voorlezen ....
Die de misdaad der vaderen bezoekt aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

Hoe leeft dit onder de forummers hier?

Wat tegen de israelieten gezegd werd onder het oude verbond is niet tegen ons heidenen gezegd onder het nieuwe verbond.

Kun je het ook een keer niet hebben over straf, zonde, vervloekingen en de wet?
En dan over de geweldige beloften welke zijn uitgekomen en die wij aan kunnen nemen, in deze welaangename tijd , waarin er 1 Naam is waardoor wij nu behouden kunnen worden?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 03 mar 2014 18:29

Wat Mealybug zegt sta ik wel achter.
We leven niet meer volgens het OT.

In Christus zijn vraagt ook vernieuwing van je denken.
Het gaat niet alleen om dat je zondig bent.
Jezus is aan het kruis gegaan voor jou en mij.
Daardoor mogen wij elke dag in genade en vrijheid leven.

Denk je echt dat Jezus het erg zou vinden als jij bijvoorbeeld in een broek rondloopt of als jij geen belijdenis gedaan hebt dat je zondig bezig bent als je aan het avondmaal gaat.
Óf als je je kerk verlaat en een nieuwe zoekt?

Dat is allemaal om het zo te zeggen geïndoctrineerd.
Jezus vindt het belangrijker dat jij zijn volgeling bent, dat je in Geest en waarheid voor Hem wilt leven.
Er staat geschreven dat een ieder zichzelf moet beproeven voor hij/zij aan het avondmaal deelneemt.
Daar kan geen mens of formulier zich mee bemoeien, het is een zaak tussen jou en God, niemand anders.

Dan kunnen ze het wel op orde gaan gooien, maar dat neemt niet weg dat je je eigen verantwoordelijkheden hebt en kan nemen.
Jezus ziet echt ons hart.
Je kan wel belijdenis gedaan hebben of gedoopt zijn, dan nog zegt dat niet automatisch dat je aan het avondmaal mag. Het gaat om je hartgesteldheid!

Het verlaten van je eigen gemeente (kerk), wat maakt het uit.
Je bent toch overal broeders en zusters van elkaar?
Wat is het probleem als je naar een andere gemeente gaat?

Je gaat mij niet wijsmaken dat de kerkenraad zegt dat God je op die plek hebben wilt.
In de reformatorische richting is het vaak maar één voorganger die het Woord deelt en de rest luistert en gaat na 1.5 uur weer richting huis zonder zijn/haar gaven en talenten gebruikt te hebben.
(Mijn vrouw zat in de CGK met 2000 leden, dus ik weet waar ik het over heb).
Ik hoop dat je het een beetje snapt.

Gods zegen! :wink:

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 03 mar 2014 19:01

Precies Juda (oude)<--> Christus (nieuwe) gij zijt het, de Heere heeft zijn woord reeds waargemaakt in het nieuwe verbond. Dat metaforische kunnen we uit het oude Bijbelboek leren. Wie Jezus de Christus verwerpt zal God bezoeken.
Wat mealybug en Anoniem_89 schrijven sta ik volledig achter. d:)b

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 03 mar 2014 19:25

benefietdiner schreef:Precies Juda (oude)<--> Christus (nieuwe) gij zijt het, de Heere heeft zijn woord reeds waargemaakt in het nieuwe verbond. Dat metaforische kunnen we uit het oude Bijbelboek leren. Wie Jezus de Christus verwerpt zal God bezoeken.
Wat mealybug en Anoniem_89 schrijven sta ik volledig achter. d:)b

Haha dacht even dat je me naam noemde..
Zo heet ik namelijk.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 03 mar 2014 19:28

Als je als vader en/of moeder God vaarwel zegt, dan bega je een zonde die door zal werken in het leven van je kinderen. Idem als je hypocriet leeft, als je als vader in de verste verte geen (al is het ma r zwak) beeld bent van de.Vader.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 mar 2014 20:20

schelpje3 schreef:Gisteren lazen wij aan tafel over Ruben, de voortreffelijkste krachtens zijn geboorte, hoort uit de mond van zijn vader een vloek voor het nageslacht.
Het geslacht sterft uit.

Wat staat er precies? Het geslacht sterft niet uit. Openbaringen 7:
uit de stam Ruben twaalfduizend
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 22:31

Boerin schreef:Wat staat er precies? Het geslacht sterft niet uit. Openbaringen 7:
uit de stam Ruben twaalfduizend

Genesis 49: Ruben! gij zijt mijn eerstgeborene, mijn kracht, en het begin mijner macht; de voortreffelijkste in hoogheid, en de voortreffelijkste in sterkte!
4 Snelle afloop als der wateren, gij zult de voortreffelijkste niet zijn!

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 03 mar 2014 23:10

En barmhartigheid doet aan duizenden dergenen die mij liefhebben.

Zo, dan hebben we het evenwicht van deze tekst te pakken :D
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 mar 2014 23:13

Boerin schreef:Het geslacht sterft niet uit. Openbaringen 7:uit de stam Ruben twaalfduizend

Dan blijven er in ieder geval nog 12000 over. :-oo

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 mar 2014 00:00

Schelpje,
ik heb het met je te doen.

Maar zeg eens eerlijk.
Geloof jij dat je behouden bent?

Wat wil je verder bereiken hiermee?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 mar 2014 00:02

schelpje3 schreef:Het geslacht sterft uit.

Is dat de Statenvertaling? :shock:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2014 09:27

Ik sta er ook van te kijken.... hoe maar weer blijkt dat oude taal niet begrijpelijk is.

HSV & NBV: Onstuimig als het water
NBG: Die opbruist als het water
KJV: Unstable as water

Afloop, zoals de Statenvertaling zegt gaat niet over eindigen maar over water dat afloopt. Van een hoger punt naar een lager punt.

Afloop
Let op: Spelling (deels) uit 1864: m. [geen meervoud] het afvloeijen van het water; helling, afgang; einde, uitgang; ebbe; afhandeling (eener zaak); schuinsche kap boven een muur om het water te doen aflopen.
~EN, ow. [bedrijvend werkwoord] [ongelijkvloeiend] (ik liep af, heb of ben afgelopen), naar beneden lopen;
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2014 09:42

Dat wat betreft het taalkundig aspect.

Een tweede is dat Juda natuurlijk niet beter was dan zijn broers. Denk aan de geschiedenis met Tamar. Feit blijft dat God mensen straft die Hem haten en niet die Hem liefhebben, ook niet als je ouders Hem wel haatten. Zeker niet nu Christus de straf heeft weggedragen. Dit deel uit de wet wordt wel eens gelezen als: "als ouders iets fout doen straf ik ook hun kinderen". Maar dat staat er niet. Er staat: Als ouders iets fout doen straf ik ook die kinderen als die mij ook haten. Maar, en dan volgt wat ook voor die kinderen geldt: Ik bewijs mijn gunst tot in het verst denkbare geslacht wanneer men mij liefheeft en mijn geboden onderhoudt.

Zie ook Ezechiel 18 wat een rechtstreekse afspiegeling / uitwerking van dit deel uit de 10 geboden is:

20 De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn.

21 Maar wanneer de goddeloze zich bekeert van al zijn zonden die hij gedaan heeft, al Mijn verordeningen in acht neemt en recht en gerechtigheid doet, zal hij zeker in leven blijven, hij zal niet sterven.
22 Al zijn overtredingen, die hij begaan heeft, ze zullen hem niet in herinnering gebracht worden. Vanwege zijn gerechtigheid, die hij gedaan heeft, zal hij leven.
23 Zou Ik werkelijk behagen scheppen in de dood van de goddeloze? spreekt de Heere HEERE. Is het niet, wanneer hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij zal leven?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2014 12:09

De kanttekeningen zeggen dit: (staat in rode letters tussen haakjes)

Ruben! gij zijt mijn eerstgeborene, mijn kracht (Dat is, een kind in de principale sterkte mijns levens gewonnen) , en het begin (Te weten, in het kinderwinnen; aldus worden de eerstgeborenen genoemd; Deut. 21:17; Ps. 78:51.) mijner macht; de voortreffelijkste in hoogheid,( en de voortreffelijkste in sterkte!
4 Snelle afloop (Hebr. snelligheid.) als der wateren,( Te weten, toen gij uws vaders bed geschonden hebt; gelijk het water van een hoge plaats in een lage zeer snellijk loopt, zo hebt gij door uw onkuise begeerte, verenigd met grote stoutheid en lichtvaardigheid, uzelven in een schandelijke misdaad en oneer gestort.) gij zult de voortreffelijkste niet zijn! want gij hebt uws vaders leger beklommen; toen hebt gij het geschonden; hij heeft mijn (Dit heeft Jakob gesproken, zich wendende tot zijn andere zonen. ) bed beklommen!

Er is dus nogal iets gebeurd! Niet alleen door Ruben trouwens, ook Juda ging tot Thamar.

In mijn dagboek staat:
Ja dit predikt ons de voorbede van Mozes voor Ruben. Wanneer Mozes de stam van Ruben steeds kleiner ziet worden, ziet hij de vloek in vervulling gaan.
Zal er dan helemaal niets meer van die stam overblijven?
Maar dan beweegt de Heilige Geest Mozes voorbede te doen voor Ruben en roept hij: "Dat Ruben leve en niet sterve!"

Dus ligt hier de verklaring denk ik wat betreft de tekst in Openbaring.

Terug naar “Archief”