naamloos schreef:Ik had het beter anders kunnen zeggen: een christen is iemand die wedergeboren is door geloof.
En wedergeboren wordt je door de doop. En dat gaat ook op voor baby's. God is namelijk niet afhankelijk van de mens en is werkzaam in het sacrament van de doop.
Kortom wie gedoopt is is christen. Maar ook als christen kan je uiteindelijk een heel verkeerd leven leiden.
Voor God is niemand onbereikbaar, ook geen geestelijk gehandicapten en mensen in vegetatieve toestand.
Maar dopen vereist nu eenmaal geloof, en een bewuste keus je oude leven af te leggen en opstaan in het nieuwe leven om Hem te volgen. Als je daar fysiek (nog) niet toe in staat bent, is dat voor God helemaal geen probleem hoor.
Kortom, geestelijk gehandicapten, mensen met het syndroom van down enz enz zullen volgens jou nooit christen kunnen worden.
De doop behoud niet, Jezus wel.
De doop wast de zonde af en maakt iemand christen. De doop behoud niet als je daarna geen christelijk leven gaat leiden. Maar Jezus ook niet zonder meer;
Matteüs 7-23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”
De lammeren van de kudde zijn geen baby's, maar mensen die geestelijk nog jong zijn, degenen die pas zijn wedergeboren. Dat kunnen bejaarden zijn of heel jonge mensen, en alles wat er tussenin zit.
Met de doop van een baba wordt hij/zij wedergeboren. De erfzonde wordt afgewassen en het kind kan vrij in Christus staan.
Iemand van 35 jaar die op zn 15-de tot geloof is gekomen is geestelijk gezien ouder dan iemand van 50 die twee jaar daarvoor tot geloof gekomen is.
Leuke uitspraak. Maar als jij wekelijks hetzelfde voedsel voorgeschoteld krijgt zonder enige diepgang van betekenis zal je na een tijdje gewoon helemaal stilstaan qua ontwikkeling en dus geestelijk net ouder worden.
Ik zal niet zeggen dat baby's christenen zijn want dat verondersteld wedergeboorte. Wat uit het vlees geboren is, is vlees. Ze horen wel bij de gemeente.
Maar je bent niet bereid om ze te ontheffen van de last van de erfzonde om ze wedergeboren te laten worden. Ze horen er zo'n beetje bij als een melaatse bij de samenleving hoorde in vroegere tijden.