geloof en wetenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: geloof en wetenschap

Berichtdoor antoon » 03 mar 2014 14:53

25 __ 47 __ 3715 ← Herodes gouverneur Galilea hij is 25 jaar http://nl.wikipedia.org/wiki/Herodes_I
26 __ 46 __ 3716
27 __ 45 __ 3717
28 __ 44 __ 3718
29 __ 43 __ 3719
30 __ 42 __ 3720
31 __ 41 __ 3721
32 __ 40 __ 3722
33 __ 39 __ 3723
34 __ 38 __ 3724
35 __ 37 __ 3725 ← Herodes neemt Jeruzalem in (oktober)
36 __ 36 __ 3726
37 __ 35 __ 3727
38 __ 34 __ 3728 ← Hogepriester Aristobulus vermoord
39 __ 33 __ 3729
40 __ 32 __ 3730
41 __ 31 __ 3731 ← 7e jaar Herodes regering slag bij Actium
42 __ 30 __ 3732
43 __ 29 __ 3733
44 __ 28 __ 3734
45 __ 27 __ 3735
46 __ 26 __ 3736
47 __ 25 __ 3737
48 __ 24 __ 3738
49 __ 23 __ 3739
50 __ 22 __ 3740
51 __ 21 __ 3741
52 __ 20 __ 3742
53 __ 19 __ 3743
54 __ 18 __ 3744
55 __ 17 __ 3745
56 __ 16 __ 3746
57 __ 15 __ 3747
58 __ 14 __ 3748
59 __ 13 __ 3749
60 __ 12 __ 3750
61 __ 11 __ 3751
62 __ 10 __ 3752
63 __ 09 __ 3753
64 __ 08 __ 3754
65 __ 07 __ 3755
66 __ 06 __ 3756
67 __ 05 __ 3757
68 __ 04 __ 3758
69 __ 03 __ 3759
70 __ 02 __ 3760
70 __ 01 __ 3760 ← Herodes in januari dood hij is 70 jaar

In dit topic geloof versus wetenschap werd de dood van Herodes en geboorte van Jezus tersprake gebracht soor Cicero.
volgens de gangbare chronologie klopt het inderdaad niet, Johannes zou dan niet in het 15e jaar van Tiberius kennen gaan dopen en niet lang daarna Jezus onderhanden krijgen.
Gangbare chronologie plaatst de dood van Herodes namelijk in 4bc.
Iemand heeft dat (4bc) in het verleden ooit geopperd, en dat is een eigen leven gegaan, bijna iedereen die hem nu aanhaalt geeft dan ook 4bc. maar klopt het ook?
Er zijn namelijk veel meer argumenten dat het 1bc moet zijn, argumentatie voor 4bc is erg klein verwarrend en spreekt zich tegen, maar ik zal het tegenover elkaar stellen, in het verleden had ik het er ook al over, het geeft niet, inmiddels heb ik nog meer onderzoek gedaan en meer argumentatie gevonden.

Stelling (1) We beginnen met zijn gouverneurschap over Galilea hij was 25 jaar en kreeg de aanstelling in 47bc.
Herodes stierf op de leeftijd van 70 jaar, we zien dat dat perfect past in 1bc, zie boven het schema.
maar niet bij 4bc

Stelling (2) Herodes heeft 37 jaar geregeerd vanaf de inname 37bc komt perfect op 1bc uit, reken het maar na, ook de 7e jaar Herodes regering slag bij Actium past probleemloos in het raamwerk
maar niet bij 4bc

Stelling (3) hij heeft 34 geregeerd na de moord op Aristobulus, goed Flavius Josephus geeft een iets andere intepretatie, maar het heeft de schijn

Stelling (4) Meer over zijn dood. In berekening met het tijdstip dat Herodes stierf
Onderzoekers hun chronologie is grotendeels gebaseerd op de geschiedschrijver Josephus
Josephus gaf een indicatie, volgens hem stierf Herodes kort na een maaneclips en ook kort voor het Pascha. Aangezien er op 11 maart van het jaar 4bc (13 maart gerekend Juliaanse kalender) een eclips was, hebben sommige onderzoekers de conclusie getrokken dat Josephus deze maans verduistering bedoelde. dat is een argument voor 4bc dan

Aan de andere kant moeten we ook een eclips meenemen die zich voordeed in 1bc, enkele maanden voor het Pascha, en was een totale maansverduistering voor, terwijl die in 4bc. slechts een participele verduistering was. De totale verduistering in 1bc. vond plaats op 8 januari (10 januari gerekend de Juliaanse kalender), niet veel dagen voor eind januari volgens overlevering de maand waarin hij stierf.
Deze eclips past gewoon beter bij zij naderende dood

Stelling (5)
de eclips in 4bc viel op of zeer dicht bij de vastendag van Esther 14 VEA-DAR Joodsjaar 3757
De oude geschiedenis van de Joden isbn 978 90 263 2100 9
Boek XVII Hoofdstuk 6 blz. 1116
twee rabbijnen werden terechtgesteld op Purim 14 en 15 VEA-DAR het is uit te rekenen met een kalender converter
http://en.wikipedia.org/wiki/Purim

Ik vind dat het uiterst onwaarschijnlijk is dat het Sanhedrin een uitspraak zou hebben gedaan op de eerste feestdag, en voor Herodes was het politieke zelfmoord, maar gestel dat zij het wel deden dan zou Flavius toch wel vermelden dat het tevens Pourim feest was. dus het past beter bij het plaatje van de maansverduistering 1bc

Stelling (6)
Herodes zijn ziekte: tijd tussen de eclips en het naderende Pacha. Hij ging een kuur in de Asphaltophoros meren doen bij de Jordaan in warme baden ,afstand denk ik 10 mijl dat mislukte, hij moest 20 mijl afleggen met zijn zieke lichaam (heen en terug) = 32 km. dat is snel 1 dag Voor de kuur lijkt het redelijk een week voor uit te trekken. = 8 dagen Hij gaf opdracht om belangrijke mensen uit elk dorp in de natie te laten komen; Voor de boodschapper En de tocht naar Herodes wordt het ongeveer - 2 x 80 MIJL = 257 KM. Men had nog geen goed openbaar vervoer ,ook geen auto zelfs geen fiets, Het lijkt redelijk om hier een week voor uit te trekken. Maakt 15 dagen Opsluiten in het Herodium : Met alles wat daarbij komt kijken ook snel 2 dagen maakt 17 dagen Herodes zoon Antipater kreeg de dood straf 5 dagen later stierf herodes maakt 22 dagen Een prachtige begrafenis werd gepland:Een prachtige begrafenis werd gepland en gehouden voor Herodes, wiens lichaam ongeveer 23 mijl (heen en terug) naar het Herodium werd vervoerd en daarna begraven. Alles bij elkaar snel 5 dagen maakt 27 dagen Rouwen: Van 7 dagen begon, gevolgd door een begrafenisfeest. (feest een dag) bij elkaar 8 dagen maakt 35 dagen Archeolous maakt zijn aantrede bij het volk 2 dagen maakt 37 dagen Archeolous moet een revolutie neerslaan: 3000 man worden gedood snel 2 dagen. maakt 39 dagen Rond die tijd stond het pacha voor de deur, schrijft Flavius, voor de deur, het was nog niet zover laten we zeggen dat het 4 dagen voor het feest was maakt 43 dagen
Dat past totaal niet in de tijd tussen eclips-pacha 4bc dat past totaal niet in de tijd tussen de eclops en het naderende pacha in 4bc. wel probleemloos in als we van 1bc uitgaan

Stelling (7)
Met historische en bijbelse chronologie blijkt dat Jezus rond september 2 bc geboren is. Rome had bijna zijn 750e jaar bereikt en keizer Augustus vierde in deze tijd ongeveer zijn Zilveren Jubileum.
In het rijk was vrede en goed bestuur
De Romeinse Senaat GAF een bevel uitgaf waarbij zij keizer Augustus in BC. de titel Vader des vaderlands gegeven werd. het is goed mogelijk dat men hierin ook een reden zag om een volkstelling te houden waardoor alles nog overzichtelijker werd.

Stelling (8)
TERTULLIANUS
Geen enkele aloude Kerkvader of historicus plaatst de geboorte van Jezus in 4bc.
De data van Tertullianus,hij is rond 160 na Chr. geboren en was een goed doordachte advocaat. De kennis van Tertullianus wat betreft de Romeinse geschiedenis kunnen we vergelijken met de onze van de grote oorlog. Hij had de kennis en toegang tot alle archieven van het Romeinse Rijk waardoor hij de geboorte van Jezus kon traceren. 198 na Chr. schreef hij An Answer to the Jews, waarin hij het een en ander zegt over het geboorte jaar van onze verlosser

[i]dat in het 41e jaar van het rijk van Augustus, toen hij gedurende achtentwintig jaar na de dood van Cleopatra had geregeerd, de Christus geboren werd. En Augustus leefde na de geboorte van Christus nog eens vijftien jaar

Stelling (9)
in bewerking

Voor het begrijpen van het schema
1e rij= van zijn leeftijd doorgerekend
2e rij= jaar is vanaf 47bc
3e rij= Joods jaar
Laatst gewijzigd door antoon op 04 mar 2014 14:33, 9 keer totaal gewijzigd.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 03 mar 2014 16:38

beste antoon,

allereerst moet ik een fout corrigeren: het 15e jaar van Tiberius heeft niets met Jezus' geboorte te maken, maar alleen met het optreden van Johannes de Doper.

Verder ben ik ervan op de hoogte dat 4 vC als sterfdatum van Herodes niet op algemene instemming kan rekenen, maar desalniettemin is het wel de reguliere datering. Voor een datering van Herodes' regering van 39-1 vC zie:

Andrew E. Steinmann, "When Did Herod the Great Reign?" Novum Testamentum 51 (2009): 1-29.

Maar laten we eens aannemen dat Herodes inderdaad 1 vC stierf. Dan is er nog niets opgelost: Quirinius werd pas legatus in Syria in 6/7 nC. Dus Lucas 1:5; 2:1-2 blijft strijden met de reguliere chronologie.

antoon

Berichtdoor antoon » 03 mar 2014 16:44

Ik zal de fout corrigeren, bedankt voor de tip, waarschijnlijk was ik even met de gedachte elders, verder doet het niets af of aan ten opzichte van mijn stellingen, ik kom op alles terug verder, ook op het legaat schap.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 mar 2014 17:50

@antoon: het verschil tussen de Juliaanse kalender en de onze nu, is 10 dagen. Verder hoop ik nog op een antwoord op de vragen, gesteld bij het stuk, waar Omri in voorkwam.

@wilsophie: kun je volgens jouw geloof verklaren, waarom het licht elke dag enkele minuten vroeger of later ermee stopt door het terugbuigen o.i.d. En ook: de zon komt in de winter op in het zuidoosten, in onze zomer in het noordoosten. Zo ook met het ondergaan: zuidwest, resp. noordwest. Alleen in de lente en de herfst min of meer pal oost en west. Als de aarde plat of zelfs hol is, en het licht plant zich in een rechte lijn voort, dan moet het toch gelijktijdig op de hele aarde licht of donker zijn? Dat blijkt niet zo te zijn. Trucje van Satan? Waarom wil je er niet aan, dat de bijbelschrijvers natuurlijk dachten dat de aarde een plat vlak was en de zon en de maan eromheen draaiden?
Dit is mijn laatste poging om je tot reden te brengen. Het lijkt me vrijwel onmogelijk.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

antoon

Berichtdoor antoon » 03 mar 2014 17:59

Jaapo ik haal de info van een kalender converter, fortmes kalender, via google kan je hem opzoeken en aangezien de gegeven data oveereenkomt met geschreven bronnen lijkt het mij dat de converter in orde is, op Omri kom ik ook nog wel een keer.

Cicero, ik begrijp de moeilijkheid, er zijn onderzoekers die ervan uitgaan dat personen op verschillende tijdstippen dezelfde functie hadden
Wat betreft de Legatus, als ik het goed hebt was er tijdens het proces tegen een zoon van Herodes, niet lang voor zijn doodd toevallig een functionaris uit Syrie in Juda, als hij voor volkstelling kwam, of als het dezelfde persoon is en 1bc klopt dan verhuist hij automatisch mee, maar ik geef toe dat ik mij daar nog niet zo erg in verdiept heb.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 03 mar 2014 18:43

antoon schreef:Cicero, ik begrijp de moeilijkheid, er zijn onderzoekers die ervan uitgaan dat personen op verschillende tijdstippen dezelfde functie hadden

Ja duh. Beatrix en W-A zijn personen die op verschillende tijdstippen dezelfde functie hebben. Maar dat is niet wat je bedoelt, denk ik. Je bedoelt: meerdere personen die één functie tegelijk vervulden, of één persoon die een functie verschillende keren vervulde. In het geval van Quirinius is voor beide gevallen geen enkel bewijs. Bovendien, zo'n situatie is niet hoe de Romeinen zaken regelden in die tijd.
Wat betreft de Legatus, als ik het goed hebt was er tijdens het proces tegen een zoon van Herodes, niet lang voor zijn doodd toevallig een functionaris uit Syrie in Juda, als hij voor volkstelling kwam, of als het dezelfde persoon is en 1bc klopt dan verhuist hij automatisch mee, maar ik geef toe dat ik mij daar nog niet zo erg in verdiept heb.

Er hebben verschillende functionarissen rondgelopen in Judea, zowel na 4 of 1 vC als rond 6/7 nC. Dat is bij Josefus te vinden.

Blijft staan dat er een discrepantie is van minstens 7 jaar is tussen de dateringen die Lucas voor dezelfde gebeurtenis geeft.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 03 mar 2014 19:23

Lock&Stock schreef:Waarom is het dan nu op dit moment heel vroeg in de ochtend het westen van de Verenigde Staten en nacht in Australië?

Waarschijnlijk buigt Satan het licht van de zon niet overal hetzelfde af. of zoiets. Of gelooft Wilsophie gewoon niet dat het in Australië dag is als het hier nacht is. Er is tenslotte geen zinnig woord mee te wisselen.
Hoeken zijn geen hoeken maar winden, alsof die winden dan wel aan te wijzen zijn...

We weten dat de zon heeeel erg groot is, veel groter dan de aarde. Dat is gewoon meetbaar. Als mensen serieus geloven dat je op het strand flink kunt verbranden door een PIEPklein zonnetje ergens tussen ons en Australië, dan is het duidelijk dat elk redelijk argument wordt afgewezen en kunnen we de gedachtekronkels van de dames afdoen als belachelijke onzin.

Op mijn vorige posting over OP aarde heb ik ook nooit meer antwoord gekregen, dus wie weet hebben ze hun argumenten ook niet meer op een rijtje.

De Zon heeft een diameter van 1.392.684 km met een onzekerheid van 130 km.[3] Dit komt overeen met een diameter die 109 maal de diameter van de Aarde bedraagt, waarmee de Zon het grootste hemellichaam in het zonnestelsel is. De Aarde past er meer dan een miljoen keer in. De straal van de Zon is bijna twee keer zo groot als de afstand tussen de Aarde en de Maan. De oppervlakte van de zon bedraagt ruwweg 6,1 biljoen vierkante km. Dat is 12.500 maal zoveel als de oppervlakte van de aarde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zon

Overigens geloven jonge aarde creationisten ook niet veel van die informatie...
Ook gif is geschapen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 mar 2014 21:10

@antoon: soms ben je bijzonder eigenwijs. Ga niet altijd op internet af. Er staan boeiende, leerzame dingen in, maar daartussen zit enorm veel rotzooi. De Juliaanse kalender, door de Romeinen in hun Rijk gehanteerd, liep niet helemaal gelijkop met de zon, of liever gezegd, met de baan van de aarde om de zon. Toen men hier meer van ging begrijpen, is in 1582 de Gregoriaanse kalender ingesteld. In dat jaar is 4 oktober overgegaan naar 15 okt. Toen liep de klok weer gelijk. Om het helemaal te herstellen, werd eens in de vier jaar een schrikkeldag toegevoegd. Maar de eeuwjaren weer niet, anders ging het nog niet helemaal goed. 2000 was dus geen schrikkeljaar. In de eerste tientallen jaren na 1582 was het een zooitje: sommige landen voerden de nieuwe kalender wel in, anderen nog niet. Pas in de 18e eeuw was het overal op de wereld gelijk. De Juliaanse kalender scheelt dus 10 dagen met de Gregoriaanse. Kijk maar naar Kerst: in de Oosterse orthodoxie hanteert men de datum van 6 januari. Wij hebben dan wel Driekoningen, maar het geboortefeest was al op 25 dec.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 mar 2014 21:19

Om het nog ingewikkelder te maken: In de Romeinse tijd begon het nieuwe jaar op 1 maart. Nog heel lang hebben vooral kerkelijke instanties dat volgehouden, terwijl andere kerken het nieuwe jaar lieten beginnen met Pasen. En dat is dus niet elk jaar op de zelfde datum. In de geschiedenis kan een gebeurtenis op 5 maart beschreven worden in het jaar 1200 (willekeurig voorbeeld), terwijl het volgens andere bronnen 1201 was. Wanneer het algemeen aanvaard werd, dat het 1 januari was, weet ik niet precies. De jaartallen rond het begin van onze jaartelling zijn heel moeilijk te verifiëren, omdat je niet weet, of het de Juliaanse kalender was, de Joodse kalender, of bij latere herschrijving, de Gregoriaanse kalender. Het geboortejaar van Jezus zal wel nooit bewijsbaar worden, en ook niet de datum. Alle kans, dat het in de lente of de zomer was.

antoon

Berichtdoor antoon » 03 mar 2014 23:38

Jij snapt het niet, het gaat niet om de structur van de datum, het gaat omwat de datum aangeeft, dat is heel wat anders je kan het nakijken
Op deze manier komen we er niet, gelieve bij het onderwerp te blijven.

Cicero ik bestudeer ook het oude Rome, ik vind niet dat het niet de gewoonte zou zijn van om van getreden paden af te wijken en iemand bij herhaling in dezelfde functie te plaatsen, alsook aangezien door politieke troebbels vaak iemand kort voor 1 of 2 jaar of nog minder een aanstelling had, kan het mogelijk zijn dat bij veranderend politiek klimaat de persoon weer aangesteld werd.

Jaapo wil jij je graag laten horen wat je volgens jou allemaal weet van kalenders open dan een topic daarover.

Vind je het te ingewikkeld op deze manier dan zal ik alleen de Gregoriaanse datum gebruiken, overigens is er ook de JULIAANSE DAG om meer de overgangen te berekenen, kon ik weleens gebruiken in stellingen over Herodes

Verder ga ik juist niet op internet af maar op historici die het kunnen weten, dat moet je toch gemerkt hebben onderhand, lees meerder van mijn studies of bezoek mijn site, het is overwegend eigen gevolgtrekkingen met de bijbel en historische gegevens.
Laatst gewijzigd door antoon op 04 mar 2014 09:29, 2 keer totaal gewijzigd.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 04 mar 2014 01:28

Nee, antoon, ik ga niet verder over kalenders, ook niet in een ander topic. Ik ging er op in, omdat je zo fanatiek bezig bent met allerlei data en jaartallen. Voor het geloof is dat toch niet van belang? Voor geschiedkundige onderzoekingen is het een interessant onderwerp, maar voor mijn gevoel moet je die twee dingen niet vermengen.

antoon

Berichtdoor antoon » 04 mar 2014 07:25

Ik was een beetje fel Jaapo, ik had het ook in andere bewoordingen kunnen stellen, in ieder geval zijn de data van de eclipsen bij NASA ook te vinden zowel 4bc als 1bc

Cicero
Josephus tekende op dat Quirinius iets voor de dood van Herodes , en ook na zijn dood stadhouder van Syrië was en ook in Judea aanwezig Flavius Josephus boek XVII Josephus schrijft dat hij de opvolger van Saturninus was. indien het 1bc was dat Herodes stierf verhuist hij dus mee, hij kon al aanwezig zijn in 2bc en voorbereidingen treffen voor een volkstelling. tentijde van de geboorte van Jezus sep-okt maar bedankt dat je hem aanhaalde, het is weer een punt

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 mar 2014 09:52

antoon schreef:Josephus tekende op dat Quirinius iets voor de dood van Herodes , en ook na zijn dood stadhouder van Syrië was en ook in Judea aanwezig Flavius Josephus boek XVII Josephus schrijft dat hij de opvolger van Saturninus was.

Een vage verwijzing naar één boek is niet goed genoeg, antoon. Waar precies zegt Josefus wat jij beweert?

In een ander boek, De Joodse Oorlog, zegt hij dat Coponius in 6/7 nC procurator van Judea werd (dat is een ondergeschikte aan de gouverneur van Syria) (Bell. 2.117-118). Elders wordt de opstand van Judas de Galileër in deze periode verbonden aan Quirinius (Bell. 2.433; 7.253; op deze laatste plaats wordt Quirinius censor genoemd).

Ik heb ook de Joodse Oudheden maar even preciezer geraadpleegd. In 18.1-2 vertelt Josefus dat Quirinius in 6/7 nC naar Syrië kwam met een paar anderen (zoals de ondergeschikte Coponius). Ze hadden de opdracht een census uit te voeren, waarbij ook Quirinius zelf naar Judea kwam.

antoon

Berichtdoor antoon » 04 mar 2014 10:15

Een vage verwijzing naar één boek is niet goed genoeg, antoon. Waar precies zegt Josefus wat jij beweert?
Zo vaag is het anders niet
Boek XVII bladzijde 1104 de oude geschiedenis van de Joden daar vermeld Josephus dat hij in Judea was om zijn voorganger op te volgen, het is gewoon te lezen voor iedereen.

In een ander boek, De Joodse Oorlog, zegt hij dat Coponius in 6/7 nC procurator van Judea werd
Prima dat weet ik ook

Voorafgaand aan Coponius' bestuur was Judea een vazalstaatje dat geregeerd werd door Herodes Archelaüs, die in 4 v.Chr. zijn vader Herodes de Grote was opgevolgd.
bron Wiki
daar komen we tevens aan het laatste argument voor 4bc Flavius vermeld inderdaad 10 jaar voor Archelaüs, het is echter goed mogelijk dat hij zijn vader als co/regent in de laatste jaren bijstond, de regel is dat dat steeds bij het koningschap in jaren bijgeteld werd, Herodes was oud het is plausibel.
Die 2 argumenten om 4bc te staven zijn echt ruim onvoldoende

Elders wordt de opstand van Judas de Galileër in deze periode verbonden aan Quirinius (Bell. 2.433; 7.253; op deze laatste plaats wordt Quirinius censor genoemd).

Dat kan zijn maar zegt verder niets handelingen 5:37 haalt hem aan het kan de telling van 6/7 geweest zijn.
Josephus schrijft dat Quirinius naar Judea kwam, waartoe zijn gezag werd bestendigd. Dit wekte schijnbaar misnoegen op en leidde onder Judas tot een opstand die op niets uitliep Joodsche oudheden, XVIII. Dit kan de opstand zijn waar Lukas in Handelingen 5:37 schrijft. Dit duidt erop dat Quirinius in 6 na christus de functie stadhouder van Syrië had. het is geen argument niemand bestrijd dat, ik ook niet hij was toen ook stadhouder.

Ik heb ook de Joodse Oudheden maar even preciezer geraadpleegd. In 18.1-2 vertelt Josefus dat Quirinius in 6/7 nC naar Syrië kwam met een paar anderen (zoals de ondergeschikte Coponius). Ze hadden de opdracht een census uit te voeren, waarbij ook Quirinius zelf naar Judea kwam.

Je zal van goede huize moeten komen om de argumenten te weerleggen (kijk ze nog even na in de vorige post) voorlopig merk ik daar weinig van, je haalt dingen aan die weinig toevoegen en die ik al jaren weet. Het laatste bestrijd ik overigens evenmin, heb ik ook in mijn chronologie verwerkt.
Laatst gewijzigd door antoon op 04 mar 2014 11:11, 4 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 mar 2014 10:34

jaapo schreef:@wilsophie: kun je volgens jouw geloof verklaren, waarom het licht elke dag enkele minuten vroeger of later ermee stopt door het terugbuigen o.i.d. En ook: de zon komt in de winter op in het zuidoosten, in onze zomer in het noordoosten. Zo ook met het ondergaan: zuidwest, resp. noordwest. Alleen in de lente en de herfst min of meer pal oost en west. Als de aarde plat of zelfs hol is, en het licht plant zich in een rechte lijn voort, dan moet het toch gelijktijdig op de hele aarde licht of donker zijn? Dat blijkt niet zo te zijn. Trucje van Satan? Waarom wil je er niet aan, dat de bijbelschrijvers natuurlijk dachten dat de aarde een plat vlak was en de zon en de maan eromheen draaiden?
Dit is mijn laatste poging om je tot reden te brengen. Het lijkt me vrijwel onmogelijk.

De Bijbelschrijvers? Het is Gods Woord en Hij zal Zelf het beste weten, hoe Zijn schepping in elkaar zit, gezien de profetieën wat er allemaal nog gaat gebeuren t.a.v. licht en donker verandering in de toekomst nog in deze oude schepping, zeker wanneer satan gebonden is. Er komt meen ik zelfs een verandering in de seizoenen, maar dat zou ik na moeten lezen in Zacharia. Kun jij een aardbeving danwel hemelbeving ( van de 2 hemelen) voorstellen wanneer de Olijfberg zal scheuren de zon wordt als een zwarte haren zak enz... Het zijn dus veranderingen die tegelijkertijd plaats vinden en elkaar beinvloeden.
Ik noem nu de gebeurtenissen niet in volgorde, maar wel tegelijkertijd.
Kun jij uitleggen hoe de hemel zal wegwijken in Openbaring 6 vers 14 en toegerold zal worden als een boekrol en kun jij verklaren hoe die mensen ineens kunnen zien Wie op die troon zit? Hoe kan een zon 7 voudig meer licht gaan geven? Jesaja 30 vs 26.
En zo kan ik doorgaan over het boek Zacharia en Openbaring, die toch echt een wereldbeeld schetst die haaks staat op mijn educatie. :-oo

Terug naar “[Religie] - Open forum”