Wat is kruisdragen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Wat is kruisdragen?

Berichtdoor elbert » 28 feb 2014 16:35

schelpje3 schreef:Elke christen is een kruisdrager. Dat kruis is voor iedereen anders. De één heeft een ernstige ziekte, de ander moet een aantal geliefden naar het graf brengen, en weer een ander heeft last van eenzaamheid De ergste vorm van aanvechting is de gedachte dat Gods belofte niet voor hem zou zijn.
JeeWee schreef:Eigenlijk bedoel ik niet zozeer het kruisdragen.
Ik heb geleerd om mijn kruis vrolijk te dragen, weten dat God ook in het kruisdragen met mij meeloopt.

Naar aanleiding de opmerkingen hierboven uit het topic Aanvechtingen, heeft iedere christen die mijn vraag voor dit topic: wat is kruisdragen eigenlijk en wat valt daaronder?
Valt het dragen van een ziekte daaronder bijvoorbeeld? Zo ja, waarom eigenlijk? Zo nee, waarom niet?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Wat is kruisdragen?

Berichtdoor Boerin » 28 feb 2014 16:42

Kruisdragen is het kruis opnemen en Hem volgen. Zijn vlees eten en Zijn bloed drinken: in Hem blijven, door de Geest geleid worden, niet meer doen wat je zelf wilt. Het eigen ik, het vlees voor dood houden, omdat je medegekruisigd bent met Christus. Dood de leden die op de aarde zijn: als er een verzoeking komt nee zeggen en geloven dat je dat kunt, omdat je vlees dood is, je bent geen slaaf meer van de zonde.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 17:05

Een kruis is iets, wat je aardse leven zwaarder maakt.
Maar een kruis kan ook een zegen zijn.
Ziekte maakt je leven altijd zwaarder, een kruis dus, maar het houdt je wel meer in afhankelijkheid van God en daardoor dichter bij God, een zegen dus.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 feb 2014 17:25

Boerin schreef:Kruisdragen is het kruis opnemen en Hem volgen. Zijn vlees eten en Zijn bloed drinken: in Hem blijven, door de Geest geleid worden, niet meer doen wat je zelf wilt. Het eigen ik, het vlees voor dood houden, omdat je medegekruisigd bent met Christus. Dood de leden die op de aarde zijn: als er een verzoeking komt nee zeggen en geloven dat je dat kunt, omdat je vlees dood is, je bent geen slaaf meer van de zonde.

Juist!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2014 17:50

De wijze waarop je met de ziekte omgaat. Dan kan een ziekbed een "feestbed" worden.
Als de Heere je slaat, is het een Zegen wanneer je de pijn voelt, en je er niet hard en onverschillig onder wordt.
Maar dat gaat niet vanzelf.
Want op een ziekbed weet satan je ook wel te vinden.
Het is soms aangenamer bij een ziekbed dan in een kamer vol blijde mensen. Wie het vatte kan, vatte het!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 feb 2014 18:19

schelpje3 schreef:De wijze waarop je met de ziekte omgaat. Dan kan een ziekbed een "feestbed" worden.
Als de Heere je slaat, is het een Zegen wanneer je de pijn voelt, en je er niet hard en onverschillig onder wordt.
Maar dat gaat niet vanzelf.
Want op een ziekbed weet satan je ook wel te vinden.
Het is soms aangenamer bij een ziekbed dan in een kamer vol blijde mensen. Wie het vatte kan, vatte het!

Als dat zo zou zijn, had Paulus geen tips voor een goede gezondheid gegeven aan Timotheus, denk ik.
Als de Heere je kastijdt, is daar een reden voor, de pijn is geen zegen, ben je nu helemaal? Als een vader zijn kind kastijdt, is dat ook om dat kind tot verandering te brengen.
Je doet dan iets verkeerd en moet bidden en onderzoeken wat dat is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2014 18:43

Misschien was het voor de discipelen wat concreter dan voor ons. Voor hen betekende het letterlijk: lijden, vervolging. Voor ons vaak niet. Maar het belangrijkste is dat het voor ons zelfverloochening inhoudt. Het loslaten van je trots, het zelf willen doen, jezelf beter vinden dan een ander. Menselijke dingen die zo in ons zitten. Hem volgen vraagt overgave naar ook het breken met jezelf, sterven aan jezelf. Hem alleen als Heer erkennen en doen wat Hij zegt. Dus over Hem getuigen, je niet voor Hem schamen. Ook als je liever op de achtergrond zou blijven, andere keuzes zou willen maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 mar 2014 19:00

elbert schreef:wat is kruisdragen eigenlijk en wat valt daaronder?
Valt het dragen van een ziekte daaronder bijvoorbeeld? Zo ja, waarom eigenlijk? Zo nee, waarom niet?

Hij zei tegen allen: Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen.

Het kruisdragen wat hier bedoelt wordt heeft niets met ziekte te maken.
Jezus heeft het hier over iets waar we voor kunnen kiezen, dat is geen ziekte o.i.d. want dat overkomt je.
D. Prince omschreef het zo: daar waar Gods wil de jouwe kruist ontstaat het kruis.
Je kunt ervoor kiezen om je eigen wil te volgen, of je neemt het kruis op en verloochent je eigen wil om Hem te volgen.
Dat kan je spot, smaad, en hoon o.i.d. opleveren. Dat is lijden om Zijnentwil :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 mar 2014 09:56

naamloos schreef:Hij zei tegen allen: Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen.

Het kruisdragen wat hier bedoelt wordt heeft niets met ziekte te maken.
Jezus heeft het hier over iets waar we voor kunnen kiezen, dat is geen ziekte o.i.d. want dat overkomt je.
D. Prince omschreef het zo: daar waar Gods wil de jouwe kruist ontstaat het kruis.
Je kunt ervoor kiezen om je eigen wil te volgen, of je neemt het kruis op en verloochent je eigen wil om Hem te volgen.
Dat kan je spot, smaad, en hoon o.i.d. opleveren. Dat is lijden om Zijnentwil :!:
In die richting gaan mijn gedachten ook. We zeggen wel eens: ieder huisje heeft zijn kruisje, maar of dat nou zo'n christelijke uitspraak is?
Want in dat geval zijn niet-christenen ook kruisdragers en ik denk niet dat dat het geval is.
Ik denk dan ook dat kruisdragen geen slachtofferschap inhoudt, maar wel zelfopoffering en smaad/moeite lijden omwille van het Evangelie. Dat betekent dus ook dat onze wil overeen gaat stemmen met Gods wil. Dat is dus een kwestie van onze wil, die zo'n richting krijgt, dat ze lijden aanvaardt omwille van het geloof. Alleen wie zijn kruis opneemt en draagt achter Jezus aan, kan dan ook vrij genoemd worden.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we lijden op moeten zoeken of zo, maar wel, dat als zich iets aandient in ons leven dat ons pijn gaat kosten als we Jezus na willen volgen, dat we dan niet voor de consequenties terug moeten schrikken. Want Hij zal erbij zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 03 mar 2014 10:10

Gisteravond ging de preek daarover bij ons.
De ds. vertelde zo ongeveer hetzelfde als Boerin en naamloos. Voor mij is dit wel een wonderlijk 'toeval' :)

elbert schreef:We zeggen wel eens: ieder huisje heeft zijn kruisje, maar of dat nou zo'n christelijke uitspraak is?

Dat waren bijna exact ook zijn woorden. Heet je wel echt 'elbert'? :D
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 mar 2014 10:28

Cathy schreef:Dat waren bijna exact ook zijn woorden. Heet je wel echt 'elbert'? :D
In het echt heet ik geen elbert, maar ik ben geen ds. en ook geen ambtsdrager, behalve dan het ambt aller gelovigen. :)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 mar 2014 11:10

Marnix schreef:Maar het belangrijkste is dat het voor ons zelfverloochening inhoudt. Het loslaten van je trots, het zelf willen doen, jezelf beter vinden dan een ander. Menselijke dingen die zo in ons zitten. Hem volgen vraagt overgave naar ook het breken met jezelf, sterven aan jezelf. Hem alleen als Heer erkennen en doen wat Hij zegt. Dus over Hem getuigen, je niet voor Hem schamen. Ook als je liever op de achtergrond zou blijven, andere keuzes zou willen maken.
Mee eens.
Kruisdragen is het (logische) gevolg van het volgen van de Heere. Hij zegt dat Zelf, dat wie Hem volgt zichzelf zal moeten verloochenen. Die strijd die ontstaat doordat je keuzes gaat maken die zijn naar Zijn wil (en niet de jouwe) dat is het kruisdragen.
Ziekte, tegenslag en rouw krijgen alle mensen, gelovig en ongelovig.
Voor een ongelovig mens zijn het rampen in zijn leven, die hij moet dragen zonder kracht van Boven. Hij moet zelf al zijn veerkracht uit zichzelf halen.
Voor een gelovig mens zijn het kastijdingen, die hij van God krijgt met een heel speciaal doel:
Opdat wij Zijner heiligheid zouden deelachtig worden (Hebreeen 12 vers 10b)
Kastijding is liefde van God voor Zijn kinderen, opdat zij meer en meer op Hem mogen gaan lijken.

Voor het kruisdragen en kastijding wil God tevens veel bemoediging geven. Een Christen hoeft niets uit zichzelf te doen, hij mag al zijn kracht van de Heere verwachten.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 06 mar 2014 20:23

Dit vind ik wel een heel mooi antwoord van Ds. K. van den Geest op de vraag: wat is kruisdragen.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21412/zwaar-kruis/
ook de toevoeging van Gerard is mooi.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 mar 2014 20:44

Het woord van de Allerhoogste.

25 Grote mensenmenigten trokken met Jezus mee. Hij wendde zich tot hen en zei: 26 ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn. 27 Wie niet zijn kruis draagt en mij op mijn weg volgt, kan niet mijn leerling zijn.
28 Want wie van jullie die een toren wil bouwen gaat niet eerst de kosten berekenen, om te zien of hij wel genoeg heeft voor de bouw? 29 Als hij het fundament gelegd heeft maar de bouw niet kan voltooien, zal iedereen die dat ziet hem uitlachen 30 en zeggen: “Die man begon te bouwen, maar het karwei afmaken kon hij niet.” 31 En welke koning die eropuit trekt om met een andere koning oorlog te voeren, zal niet eerst bij zichzelf te rade gaan of hij wel met tienduizend man kan optrekken tegen iemand die met twintigduizend man tegen hem oprukt? 32 Als hij dat niet kan, stuurt hij eerst, wanneer de troepen nog ver van elkaar verwijderd zijn, een gezant om naar de voorwaarden voor vrede te vragen. 33 Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn. 34 Zout is iets goeds. Maar als ook het zout zijn smaak verliest, hoe kunnen we het dan zijn kracht teruggeven? 35 Ook voor de bemesting van de grond is het niet meer bruikbaar, dus wordt het weggegooid. Wie oren heeft om te horen, moet goed luisteren!’

Het gaat dus niet over lasten en zorgen die elk mens wel zal kennen. Het gaat om wat gelovigen te lijden kunnen hebben omwille van Christus’ naam. Het gaat niet om elke mogelijke last of zorg, maar om die moeiten die het gevolg zijn van het feit dat wij volgelingen, discipelen van Jezus zijn. Dat kruis moeten Zijn volgelingen bereid zijn op zich te nemen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 08 mar 2014 09:13

Teus schreef:Het gaat dus niet over lasten en zorgen die elk mens wel zal kennen.
Waarom gaat het daar niet om?
Teus schreef:Het gaat om wat gelovigen te lijden kunnen hebben omwille van Christus’ naam.
Kunnen dat geen lasten en zorgen zijn?
Teus schreef:Het gaat niet om elke mogelijke last of zorg,
Nogmaals waarom niet?
Teus schreef:maar om die moeiten die het gevolg zijn van het feit dat wij volgelingen, discipelen van Jezus zijn.
Noem dat maar geen lasten en zorgen
Teus schreef:Dat kruis moeten Zijn volgelingen bereid zijn op zich te nemen.
Mijn vraag is dan wat zijn voor jou ‘lasten en zorgen’ welke geen kruis zijn als je moet breken met vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven.

Terug naar “Archief”