geloof en wetenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: geloof en wetenschap

Berichtdoor hettys » 02 mar 2014 20:10

antoon schreef:Daarvoor is kennis nodig van habitat, voeding, geografie en nog meer, lijkt mij niet direct een link naar de evolutie theorie.

In het (verre) verleden zijn talloze dieren uitgestorven, dus dat is in feite normaal. Er zijn veel meer diersoorten uitgestorven dan er nu leven. Dus is het lastig om te beslissen of je in moet grijpen. Je wilt wel de normale loop van de natuur z'n gang laten gaan (natuurlijke selectie) maar als dieren door toedoen van de mens uitsterven, of een belangrijke functie vervullen in een ecosysteem of voedselketen dan is dat ook weer een ander verhaal. Voor mensen die zich bezig houden met natuur en milieu is evolutie wel degelijk belangrijk.

En voedselketens en ecosystemen, die jonge aarde creationisten niet eens erkennen als deel van de schepping.

Of de christenen zich daarvoor inzetten in organisaties, je zou weleens gelijk kunnen hebben dat dat minder is, daar zou een onderzoek voor nodig zijn.

Dat is niet zo moeilijk hoor. Je kunt gewoon zien of natuurorganisaties christelijk zijn (van oorsprong) of niet. En dat is niet zo.

In ieder geval als je de bijbel wil geloven komt er een nieuwe wereld zonder onrecht, vervuiling, ontbossing en honger, daar geloof ik in, God kan het beter oplossen dan mensen, daarbij gezegd dat organisaties veel goed werk kunnen doen.

Als jij je huis vies maakt en laat vervuilen, komt toch ook niemand dat oplossen? Als de mensheid een grote rotzooi veroorzaakt op de wereld zal de mensheid dat zelf moeten opruimen. En ook daar is weer veel wetenschappelijk onderzoek nodig waar creationisten zich liever buiten houden (niet allemaal natuurlijk)

Ook als je de bijbel gelooft weet je inmiddels dat dit nog duizenden jaren kan duren, waarin de problemen en slachtoffers zich ophopen.
Ook gif is geschapen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 02 mar 2014 21:47

antoon schreef:kun jij trouwens zo een ervaring geven.
En dan bedoel ik een ervaring waar volgens jou de reguliere chronologie het juist heeft en de bijbel niet dan wil ik dat graag met je bespreken,

Een voorbeeldje.
Volgens Lucas werd Jezus geboren in de tijd dat én Herodes de Grote leefde (reguliere chronologie: t/m 4 vC) én Quirinius legatus was in Syria (reguliere chronologie: vanaf 6/7 nC). Lucas maakt hier dus een vergissing.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 mar 2014 22:13

Maar nee toch, Cicero. Dan lees je de Bijbel verkeerd, of de reguliere chronologie klopt niet. Misschien zijn ze een schrikkeljaar vergeten of zo, want dat er een fout in de Bijbel zou staan, kan écht niet...

:-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Berichtdoor Bambi » 02 mar 2014 22:16

@ Mortlach gefeliciteerd met je verjaardag.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 02 mar 2014 22:48

Bambi schreef:@ Mortlach gefeliciteerd met je verjaardag.

Is Mortlach jarig?? Fijne dag dan !! (Alsnog) misschien nog een mooie whiskey... en een mooi nieuwjaar!
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 mar 2014 23:50

Zou de wetenschap weten wat perspectief is? Mortlach, en bij deze gefeliciteerd, na een glas whiskey zul je dit wel begrijpen.

Je gaat op een toren staan die 100 meter hoog is en je kijkt langs een waterpas.
Dan zie je de horizon horizontaal en dat terwijl je gelooft dat de aarde een bol is.

Wel beste Mortlach en alle andere "wetenschappers" dat heeft te maken met de wetten van het perspectief.
Als je tussen 2 spoorrails gaat staan en jij kijkt met de spoorrails mee dan komen ze aan de horizon bij elkaar.

Dat komt niet omdat ze krom zijn, maar dat zit hem in die wetten van het perspectief.

Als op je zij op of tussen de rails gaat liggen dan komen die rails ook bij elkaar en als je onder je de aardbodem hebt en boven je de hemel en we gaan er vanuit dat alles even vlak is dan heeft dat tot gevolg dat hemel en aarde elkaar volgens het perspectief ontmoeten., horizontaal en recht voor je ogen.

Is het dan zo dat de horizon naar beneden buigt?
Wat wij werkelijk zien is dat hij omhoog komt en hij komt ook omhoog maar dat is niet wat wij kunnen waarnemen over die afstand.
Stel dat je ver genoeg zoudt kunnen kijken omdat het helder genoeg is dan zullen we zien dat de aardbodem dan omhoog krult. :-oo

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 mar 2014 00:27

De horizon is juist het bewijs, dat de aarde een bol is. Op de horizon krult de aarde naar beneden en wij kunnen alleen rechtuit kijken, dus we kijken de ruimte in. Wel eens gehoord of zelf gezien, dat je bij helder weer aan zee op de horizon alleen de masten van een schip ziet? De rest zit eronder, door de bolling van de aarde. Nou ja, verder ga ik hier niet over natuurkunde praten. Sommigen blijven tegen beter weten in hun onzin volhouden. Voor mijn geloof maakt het niks uit.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 mar 2014 09:31

Voor mijn geloof gelukkig ook niet, maar ik lees veel dingen in Zacharia die staan te gebeuren en die kunnen alleen maar plaatsvinden binnen een Bijbels wereldbeeld. En aan je antwoord merk ik dat je je erin verdiept hebt, gezien je voorbeeld van een schip aan de horizon.
Als de aarde de hemel in sluit dus beiden elkaars begrenzing zijn dan veronderstelt dat het licht met name het licht van de zon zich niet voortplant langs een rechte weg, dus ook niet met een eenparige snelheid.

De zaak is dus dat het licht dus krom gaat, zich voorplantend via een kromming, niks bijzonders want elke natuurkundige weet dat dat gewoonlijk zo is.
Het is alleen niet het uitgangspunt bij het bedrijven van astronomie maar als je de verschijnselen van het licht bestudeert dan zie je dat de richting van het licht beinvloed wordt door allerlei omstandigheden. De aanname dat het licht zich altijd voortplant langs een rechte weg is een onbewezen stelling en dat kan men ook niet bewijzen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 09:43

Wilsophie schreef:Voor mijn geloof gelukkig ook niet, maar ik lees veel dingen in Zacharia die staan te gebeuren en die kunnen alleen maar plaatsvinden binnen een Bijbels wereldbeeld. En aan je antwoord merk ik dat je je erin verdiept hebt, gezien je voorbeeld van een schip aan de horizon.
Als de aarde de hemel in sluit dus beiden elkaars begrenzing zijn dan veronderstelt dat het licht met name het licht van de zon zich niet voortplant langs een rechte weg, dus ook niet met een eenparige snelheid.

De zaak is dus dat het licht dus krom gaat, zich voorplantend via een kromming, niks bijzonders want elke natuurkundige weet dat dat gewoonlijk zo is.
Het is alleen niet het uitgangspunt bij het bedrijven van astronomie maar als je de verschijnselen van het licht bestudeert dan zie je dat de richting van het licht beinvloed wordt door allerlei omstandigheden. De aanname dat het licht zich altijd voortplant langs een rechte weg is een onbewezen stelling en dat kan men ook niet bewijzen.

Licht buigt inderdaad af door massa. Dat is een bewezen stelling, ook licht ondervindt invloed van gravitatie.
Dat zou dus inhouden dat de kromming van het licht zoals jij deze nodig hebt voor je wereldbeeld volledig tegengesteld is aan dat wat "elke natuurkundige weet".
De niet eenparigheid van de lichtsnelheid is ook al lang bekend. De snelheid van het licht is afhankelijk van het medium waarin het licht zich voortplant. Daardoor zie je een rietje ook "geknikt" in een glas staan.
De lichtsnelheid in vacuüm is daarentegen wel constant, en hoger dan de snelheid in een medium.
Voor jouw wereldbeeld zou dat dan net weer andersom moeten zijn, en zou bijvoorbeeld je bril precies de verkeerde kant op werken.
Het eerder genoemde schip aan de horizon is niet te verklaren met variabele lichtsnelheden, terwijl de bolling van de aarde een relatief eenvoudige beschrijving geeft.
Satellieten in een baan om de aarde zijn relatief eenvoudig uit te rekenen, terwijl satellieten in een baan IN de aarde domweg onmogelijk zijn.
En bij helder weer kun je 's nachts satellieten zien, dus het ontkennen van hun bestaan is ook niet realistisch (overigens is de maan ook een satelliet).

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 mar 2014 09:50

Geloof is geen wetenschap en al die pragmatische christenen die de heilige geschriften proberen te verklaren uit de geschiedenisboeken, het lukt je toch niet en je moet het niet willen ook. Verklaar mij de volgende zaken eens: doven horen, blinden zien en de doden worden opgewekt.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 09:56

mohamed schreef:Geloof is geen wetenschap en al die pragmatische christenen die de heilige geschriften proberen te verklaren uit de geschiedenisboeken, het lukt je toch niet en je moet het niet willen ook. Verklaar mij de volgende zaken eens: doven horen, blinden zien en de doden worden opgewekt.

Verklaring is simpel!
God heeft alle macht, en voor Hem is geen ding onmogelijk.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 mar 2014 10:15

Dank, allen, voor de felicitaties. Ik ben inderdaad weer een jaartje ouder. Hoe definieer je een jaar eigenlijk in een Holle-Aardestelsel?

Wilsophie schreef:Is het dan zo dat de horizon naar beneden buigt?
Wat wij werkelijk zien is dat hij omhoog komt en hij komt ook omhoog maar dat is niet wat wij kunnen waarnemen over die afstand.
Stel dat je ver genoeg zoudt kunnen kijken omdat het helder genoeg is dan zullen we zien dat de aardbodem dan omhoog krult. :-oo

Kijk, dat vind ik nog eens interessant. Iets wat gewoon uit te proberen is en kritisch te bevragen.

1) Wat is de maximum-afstand waarover de mens dingen kan waarnemen? Het lijkt erop dat je die afstand legt bij de horizon, dus dat is al afhankelijk van je hoogte, maar je hebt het over een toren van 100 meter, en dan is die afstand 36 kilometer.
2) Wat is het effect van bijvoorbeeld verrekijkers?
3) Ik kan de maan zien. Betekent dat dat de afstand naar de maan kleiner is dan 36 km?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 03 mar 2014 10:29

Wilsophie schreef:Zou de wetenschap weten wat perspectief is?

Is dit een serieuze vraag?!

Wilsophie schreef:Je gaat op een toren staan die 100 meter hoog is en je kijkt langs een waterpas.
Dan zie je de horizon horizontaal en dat terwijl je gelooft dat de aarde een bol is.

Omdat de Aarde erg groot is en 100 meter niet heel erg hoog, doe het zelfde maar eens op de maan of als je in de Concorde vliegt. Weet je wat, een plaatje;

Afbeelding

Serieus Wil, jouw stellingen zijn niveautje kleuterklas, zelfs mijn nichtje van 10 weet hoe het zit...

Wilsophie schreef:Wel beste Mortlach en alle andere "wetenschappers" dat heeft te maken met de wetten van het perspectief.
Als je tussen 2 spoorrails gaat staan en jij kijkt met de spoorrails mee dan komen ze aan de horizon bij elkaar.

Dat komt niet omdat ze krom zijn, maar dat zit hem in die wetten van het perspectief.

Ik denk dat je niemand hier hoeft uit te leggen wat perspectief is Wil...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 10:33

Wilsophie schreef:Wel beste Mortlach en alle andere "wetenschappers" dat heeft te maken met de wetten van het perspectief.

Lock&Stock schreef:Ik denk dat je niemand hier hoeft uit te leggen wat perspectief is Wil...

Ik denk dat Wil zelf wel een lesje kan gebruiken.
Rechte spoorrails lopen in perspectief naar elkaar toe, maar worden optisch niet krom.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 03 mar 2014 10:34

Wilsophie schreef:De zaak is dus dat het licht dus krom gaat, zich voorplantend via een kromming, niks bijzonders want elke natuurkundige weet dat dat gewoonlijk zo is.

Zucht, toe maar, span maar wetenschappers voor je met onzin gevulde karretje. Ja licht kromt onder invloed van zwaartekracht, maar die kromming is alleen significant bij HEEL VEEL zwaartekracht, zoals een zwart gat. De minuscule Aarde heeft totaal geen effect op hoe licht zich voortplant;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekrachtlens
Een zwaartekrachtlens (ook gravitatielens) is een zeer sterk zwaartekrachtveld, zoals dat van een sterrenstelsel of een zwart gat, dat het licht van een daarachterliggend voorwerp afbuigt. Dit lens-effect treedt op, wanneer waarnemer, zwaartekrachtveld (lens) en achterliggende voorwerp (bron) ongeveer op één lijn staan.

Grappig, over het algemeen negeer je foto's, wetenschappelijke theorieën en doe je ze af als werk van Satan of simpelweg zeggen "ik weet niets van raketjes en dat wil ik ook niet". Maar mevrouw leest dan ergens dat licht door zwaartekracht buigt en dan heeft de wetenschap ineens wel waarde voor Wilsophie. Cherry picking heet dat en het getuigt van een gebrek aan kennis, inzicht en argumenten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”