Crisis Oekraine

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor Faramir » 01 mar 2014 20:00

elbert schreef:Er zijn aanwijzingen dat Putin niet alleen uit is op de Krim, maar op heel Oost-Oekraïne. Er zijn daar nl. ook Russiche troepen gesignaleerd. Dat wordt dus een tweedeling van de Oekraïne. En ondertussen is de maskirovka nog steeds aan de gang (maar wel heel doorzichtig).
En de EU? Die houdt weekend en komt a.s. maandag pas met een "spoed" vergadering.
Obama? Die zegt dat het Rusland wat gaat kosten, maar wat, dat weet hij blijkbaar nog niet. Niet sterk.

De EU is geen militaire mogendheid. Van de Eu hoef je dus helemaal niets te verwachten. Wellicht dat er diplomatiek wat getracht wordt maar zonder militaire druk zal dat weinig uithalen. Oekraïne is ook geen lid van de EU.

Als het westen nog wat zou willen doen dan moeten landen dat individueel doen of via/met de NAVO. Ik denk echter dat die geen enkele interesse hebben in het zoveelste gewapende conflict. En aangezien Oekraïne ook geen lid is van de NAVO zal de NAVO ook niet gedwongen zijn om deze staat te verdedigen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 mar 2014 20:05

De EU en de NAVO hoeven niet militair in te grijpen om de Russen duidelijk te maken dat het menens is. Ze kunnen bijvoorbeeld troepen in Polen en Litouwen plaatsen als voorzorg en waarschuwing. Sterker nog: Litouwen heeft zojuist artikel 4 van het NAVO handvast ingeroepen.
En ze kunnen een olie- en gasboycot tegen Rusland instellen. Dat zorgt voor hogere benzineprijzen, maar dat moet dan maar.
De Russische economie draait vrijwel uitsluitend op olie- en gasexport en die economie kent momenteel geen grote groeicijfers meer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 mar 2014 20:14

elbert schreef:De EU en de NAVO hoeven niet militair in te grijpen om de Russen duidelijk te maken dat het menens is. Ze kunnen bijvoorbeeld troepen in Polen en Litouwen plaatsen als voorzorg en waarschuwing. Sterker nog: Litouwen heeft zojuist artikel 4 van het NAVO handvast ingeroepen.
En ze kunnen een olie- en gasboycot tegen Rusland instellen. Dat zorgt voor hogere benzineprijzen, maar dat moet dan maar.
De Russische economie draait vrijwel uitsluitend op olie- en gasexport.

Het zal weinig indruk maken, troepenopbouw bij de grens. Want de Russen zijn meester in strategie en die weten dondersgoed dat de NAVO wel haar tanden wil laten zien maar uiteindelijk toch niet zal bijten. Zeker niet tegen Rusland. Ik denk eigenlijk ook niet dat de NAVO op korte termijn in staat is om een volledig open oorlog met een grootmacht als Rusland te beginnen. Veruit de meeste Europese landen hebben decennia zwaar bezuinigd op defensie. Als je kijkt naar Nederland; wij konden met moeite 1400 man op de been houden in Afghanistan. Legeronderdelen die thuis bleven werden geplunderd op materieel en reserveonderdelen. En zonder tankdivisies kom de je niet heel ver als het er hard aan toe gaat. Het enige waar Nederland nog een kans zou maken is op zee en dat slechts de eerste paar dagen van een totale oorlog.

We kunnen economische sancties treffen. Maar de Russen weten ook dondersgoed dat wij het gas harder nodig hebben dan zij. De laatste keer dat de kraan dichtgedraaid werd in Rusland was heel West-Europa in rep en roer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mar 2014 20:17

elbert schreef:De EU en de NAVO hoeven niet militair in te grijpen om de Russen duidelijk te maken dat het menens is. Ze kunnen bijvoorbeeld troepen in Polen en Litouwen plaatsen als voorzorg en waarschuwing. Sterker nog: Litouwen heeft zojuist artikel 4 van het NAVO handvast ingeroepen.
De Russische economie draait vrijwel uitsluitend op olie- en gasexport en die economie kent momenteel geen grote groeicijfers meer.

Als Rusland maar geen gas/olie-boycot instelt tegen jullie.
1 druk op de knop en de energie-afhankelijke EU zit in de kou.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 mar 2014 20:21

mealybug schreef:Als Rusland maar geen gas/olie-boycot instelt tegen jullie.
1 druk op de knop en de energie-afhankelijke EU zit in de kou.

Ook dat is zwaar overdreven. De EU heeft behoorlijke reserves.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 mar 2014 20:27

Faramir schreef:We kunnen economische sancties treffen. Maar de Russen weten ook dondersgoed dat wij het gas harder nodig hebben dan zij. De laatste keer dat de kraan dichtgedraaid werd in Rusland was heel West-Europa in rep en roer.
Een gewapend conflict met Rusland is niet aan de orde. Maar duidelijk is wel dat we een probleem met de Russen hebben en dat moeten ze weten ook.
De Russen leveren dacht ik zo'n 30 a 40 procent van de Europese gas- en olie. Die kunnen ook elders ingekocht worden. Dat wij het gas harder nodig hebben dan de Russen, bestrijd ik. Hun economie draait op vrijwel niets anders. De onze wel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mar 2014 20:29

elbert schreef:Een gewapend conflict met Rusland is niet aan de orde. Maar duidelijk is wel dat we een probleem met de Russen hebben en dat moeten ze weten ook.

Het lijkt net alsof je pro Ukraine bent..

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 mar 2014 21:18

Het wordt er hier niet veiliger op dat lijkt me wel duidelijk. Emigreren naar Australië of Canada heeft nog nooit zo aantrekkelijk geleken.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 mar 2014 08:12

mealybug schreef:Het lijkt net alsof je pro Ukraine bent..
Ik ben in elk geval anti "val een ander land binnen en annexeer de-facto een deel ervan voor je eigen gewin".

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 mar 2014 08:24

elbert schreef:Ik ben in elk geval anti "val een ander land binnen en annexeer de-facto een deel ervan voor je eigen gewin".

Ik denk dat Rusland dat toch anders ziet, zij wil haar burgers daar beschermen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 mar 2014 08:55

mealybug schreef:Ik denk dat Rusland dat toch anders ziet, zij wil haar burgers daar beschermen.
Ja, en daarvoor reikt Rusland ook paspoorten uit, om ervoor te zorgen dat er ook burgers zitten. Als wij in Moskou Nederlandse paspoorten uitreiken aan Russen en dan vervolgens zeggen dat ze zich bedreigd voelen, kunnen we ook onze luchtmobiele brigade op het Rode Plein laten landen om ze te beschermen. [-(
Hetzelfde trucje hebben de Russen een paar jaar geleden in Georgië uitgehaald en nu dus in de Oekraïne.
Ik ontken niet dat er etnische Russen in de Oekraïne wonen, maar die hebben over het algemeen wel een Oekraïens en geen Russisch paspoort.

Overigens vind ik dat de nieuwe Oekraïense regering duidelijk moet maken dat ze haar minderheden, waaronder de Russische, zal respecteren. Dat laatste is voor de Russen blijkbaar aanleiding geweest om in te grijpen. Ik vind de Oekraïense regering momenteel te oorlogszuchtig, terwijl ze moeten begrijpen dat een militair conflict met Rusland niet gewonnen kan worden. Dus zal men behoedzamer moeten opereren, ook al is de boosheid over de Russische militairen op het eigen grondgebied begrijpelijk.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 mar 2014 09:08

elbert schreef:Ja, en daarvoor reikt Rusland ook paspoorten uit, om ervoor te zorgen dat er ook burgers zitten. Als wij in Moskou Nederlandse paspoorten uitreiken aan Russen en dan vervolgens zeggen dat ze zich bedreigd voelen, kunnen we ook onze luchtmobiele brigade op het Rode Plein laten landen om ze te beschermen. [-(
Hetzelfde trucje hebben de Russen een paar jaar geleden in Georgië uitgehaald en nu dus in de Oekraine.
Ik ontken niet dat er etnische Russen in de Oekraïne wonen, maar die hebben over het algemeen wel een Oekraïens en geen Russisch paspoort.

Van nationalisme heb ik nooit veel begrepen.
Heb er gelukkig ook geen last van.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 09:26

elbert schreef:Ja, en daarvoor reikt Rusland ook paspoorten uit, om ervoor te zorgen dat er ook burgers zitten. Als wij in Moskou Nederlandse paspoorten uitreiken aan Russen en dan vervolgens zeggen dat ze zich bedreigd voelen, kunnen we ook onze luchtmobiele brigade op het Rode Plein laten landen om ze te beschermen. [-(
Hetzelfde trucje hebben de Russen een paar jaar geleden in Georgië uitgehaald en nu dus in de Oekraine.

Het feit dat Russische burgers in een ander land zich bedreigd voelen is nog steeds geen reden voor een inval. Ook in dat soort gevallen zou het, volkenrechtelijk gezien, eerst langs de veiligheidsraad moeten.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 mar 2014 09:37

Hoe Putin de wereld ziet is wel belangrijk. In zijn visie was de desintegratie van de Sovjet-Unie en de verminderde macht van Rusland die daaruit voortvloeide, een historische vergissing. Zijn beleid is er daarom op gericht om van Rusland weer een grootmacht te maken. Zijn diplomatieke successen van vorig jaar (Syrië) geven hem nu aanleiding om nog een stap verder te gaan. Alleen denk ik dat hij in diplomatiek en economisch opzicht een prijs gaat betalen als hij in de Oekraïne te ver gaat. De roebel is vandaag in waarde gezakt tot een historisch lage waarde en ook de aandelenbeurzen zijn 10% gezakt. Dat kan erger worden als de crisis zich verscherpt.

mohamed

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor mohamed » 03 mar 2014 09:41

Men zal maar in de Oekraïne wonen, het is daar momenteel een kookpot en als de bom barst is W.O. III heel erg dichtbij. Het is duidelijk dat Rusland de Oekraïne in de houdgreep dwingt en daar is niet iedereen zomaar van gediend zonder slag of stoot.

Terug naar “Archief”