De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor learsi » 02 mar 2014 23:25

mealybug schreef:Wat is terechtbrengen?zie Gal6:1

En ja, het was het huis van Noach.
So what?
De Heere maakt een verbond met Noach en sluit zijn hele huis er bij in, gelovig of niet. Alleen Noach wordt rechtvaardig genoemd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 mar 2014 23:30

Teus schreef:Misschien was Hitler wel behouden.

Aan de vruchten kent men de boom. Z'n laatste vrucht was zelfmoord, en wat ervoor was weet je zelf ook.
Ik ga er niet over z'n eeuwig lot, maar veel hoop heb ik niet voor hem hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 02 mar 2014 23:44

naamloos schreef:naamloos schreef:
Dus alle gedoopte kinderen van gelovigen zijn behouden Gevaarlijke leer hoor

Rotterdam:
Weet u, meneer of mevrouw naamloos, geloven dat gedoopte kinderen van gelovige ouders niet behouden zijn, dat is een gevaarlijke leer.

Als je gedoopt bent, dan ben je niet meer "naamloos" dan ben je christen "van Christus".

Nou snap ik hoe jij aan een paar miljard christenen komt! Gewoon effe wat water op het voorhoofd, en hup, weer een christen erbij!!!
KZou het er maar niet op wagen hoor, de doop behoud niet. Gevaarlijke leer, misschien was Hitler ook wel gedoopt?

Hoe gaat het ook alweer bij de evangelischen?
Een kind van 13 zegt dat het gelooft en wordt ondergedompeld en is behouden?
Zonder dat het nog weet heeft van goed en kwaad, sterker nog, terwijl het leert dat zonde geen zonden meer zijn, omdat bij voorbaat alles al vergeven wordt.
Dus leef maar raak, want de wet telt niet meer en staat ook niet in je hart gegrift, Halleluja.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 02 mar 2014 23:54

mealybug schreef:Nergens , maar dan ook nergens staat dat je door een verbond gered wordt.Waar zeg ik dat?
Alleen geloof, learsi.
Verbondsheiligheid, wat is dat nu weer voor theologische term?Als je je niet wilt verdiepen dan kom je niet verder. Neem je concordantie en bestudeer de teksten over "verbond".
De Schrift kent het fenomeen Verbonds-God hoor.
.. Hij heeft Zijn verbond in eeuwigheid geboden; Zijn Naam is heilig en vreselijk...

Abraham werd door het geloof gered, niet door een verbond.
De Verlosser is voortgekomen uit het verbond met Abraham, je haalt dingen door elkaar.Wat de Heere van eeuwigheid voorgenomen heeft wordt hier beneden verbondsmatig gewerkt.

h.g.
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2014 00:31

Bambi schreef:Hoe gaat het ook alweer bij de evangelischen?
Een kind van 13 zegt dat het gelooft en wordt ondergedompeld en is behouden?
Zonder dat het nog weet heeft van goed en kwaad, sterker nog, terwijl het leert dat zonde geen zonden meer zijn, omdat bij voorbaat alles al vergeven wordt.
Dus leef maar raak, want de wet telt niet meer en staat ook niet in je hart gegrift, Halleluja.
Een kind van 13 heeft een redelijk besef van goed en kwaad hoor.
En het is helemaal van de knotse dat evangelischen leren dat zonde geen zonden meer zijn, laster vind ik dat zelfs.
Hou is effe in gedachten dat er vele richtingen zijn hè!
Leef maar raak, poeh zeg! Beschuldig maar raak, beter gezegd vals.
Jij die naar de wet wil leven mag dat zeker gewoon doen, ik tel zo als drie leugens in je post.
Vernijnig gereformeerd hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 mar 2014 00:39

naamloos schreef:Een kind van 13 heeft een redelijk besef van goed en kwaad hoor.
En het is helemaal van de knotse dat evangelischen leren dat zonde geen zonden meer zijn, laster vind ik dat zelfs.
Hou is effe in gedachten dat er vele richtingen zijn hè!
Leef maar raak, poeh zeg! Beschuldig maar raak, beter gezegd vals.
Jij die naar de wet wil leven mag dat zeker gewoon doen, ik tel zo als drie leugens in je post.
Vernijnig gereformeerd hoor.

Zo komen jouw aanvals postings op de kinderdoop en gereformeerden nu ook over.
Dan weet je dat in het vervolg.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2014 00:50

Bambi schreef:Zo komen jouw aanvals postings op de kinderdoop en gereformeerden nu ook over.
Dan weet je dat in het vervolg.
Aanvalsposten, doe gewoon joh :!: Als je er niet tegen kunt dat iemand een andere mening hebt dan jij moet je niet op een discussieforum zitten.
Ik heb gewoon gezegd dat de doop niet behoud, dat je daardoor geen christen wordt. Dat is een gevaarlijke leer.
Zeg liever waar je het niet mee eens bent i.p.v. leugens te vertellen.
Je mag niet liegen, dan weet je dat in het vervolg, op je hart geschreven toch :?: :?: :?:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 mar 2014 01:02

naamloos schreef:Aanvalsposten, doe gewoon joh :!: Als je er niet tegen kunt dat iemand een andere mening hebt dan jij moet je niet op een discussieforum zitten.
Ik heb gewoon gezegd dat de doop niet behoud, dat je daardoor geen christen wordt. Dat is een gevaarlijke leer.
Zeg liever waar je het niet mee eens bent i.p.v. leugens te vertellen.
Je mag niet liegen, dan weet je dat in het vervolg, op je hart geschreven toch :?: :?: :?:

'k Zal je een voorbeeld geven waar jij de boel versjachert:
Bambi schreef:Handelingen 16:31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
32 En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen, die in zijn huis waren.
33 En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies hen van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.

Bambi schreef:Voor het gemak vers 31 maar over geslagen?

naamloos schreef:Dus alle gedoopte kinderen van gelovigen zijn behouden :?: Gevaarlijke leer hoor :!:

Dat noem ik nu leugens verspreiden, want ik heb niet gezegd dat kinderen behouden worden door de doop.
En misschien moet je mijn posten van de afgelopen dag nog maar eens doorlezen in dit topic, die gaan wat dieper dan de opruiende conclusies die jij eruit trekt.
En als je niet snapt wat ik opgeschreven heb, moet je jezelf eens afvragen wat je in het gesloten gedeelte te zoeken hebt.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 03 mar 2014 01:08

Oké lang stukje, maar zo zie ik het (ik ben vóór volwassendoop)..

Formulier om de heilige Doop te bedienen aan de kleine kinderen der gelovigen

Geliefden in onze Here Jezus Christus,

De Doop is door onze Here Jezus Christus voor Zijn gemeente ingesteld, toen Hij Zijn apostelen opdroeg:

Gaat dan henen, maakt al de volken tot Mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. 1)
(1. Maak de volken tot Zijn discipelen, dat kan pas als je enig verstand hebt, wat een baby niet kan hebben.
2. Doop hen vervolgens).

In Zijn Woord heeft God ons geopenbaard, hoe wij de Doop moeten verstaan.
Ten eerste zegt de Doop ons, dat wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn. Wij kunnen in Gods rijk niet komen, tenzij wij wedergeboren wordenKan niet als baby zijnde). De onderdompeling in of besprenging met het water stelt ons de onreinheid van ons hart voor ogen Zonder doop kun je deze niet zien dan?. Zo worden wij vermaand onszelf te mishagen, ons voor God te verootmoedigen en onze reiniging en zaligheid buiten onszelf te zoeken.
Ten tweede is de Doop een teken en zegel van de afwassing der zonden in Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in de Naam van
God, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Als wij gedoopt worden in de Naam van de Vader, betuigt en verzegelt God de Vader ons, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom met alle goed ons verzorgen en alle kwaad van ons weren of ons ten beste keren wil.
(Jezus heeft alles volbracht, waarom is de doop dan een nieuw verbond)?
Er staat geschreven in Lukas 22:20 Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en zei: ‘Deze beker, die voor jullie wordt uitgegoten, is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt.)

Jeremia 31:31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. )
En als wij in de Naam van de Zoon gedoopt worden, verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft, zodat wij van onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend worden. Als wij gedoopt worden in de Naam van de Heilige Geest, verzekert Hij ons, dat Hij in ons wonen en ons tot leden van Christus heiligen wil. Hij toch eigent ons toe wat wij in Christus hebben: de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven, totdat wij eenmaal met de gemeente der uitverkorenen voor God zullen staan in het eeuwige leven, heilig en onbesmet. (kunnen baby's of kleine kinderen niet voor kiezen).
Ten derde worden wij krachtens het verbond door de Doop geroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk dat wij deze enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest, aanhangen, vertrouwen en liefhebben met geheel ons hart, met geheel onze ziel, met geheel ons verstand en met geheel onze kracht, de wereld verzaken, onze oude natuur doden en in een nieuw, godvrezend leven wandelen. En als wij uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet wanhopen en niet in de zonde blijven liggen, want de Doop is een zegel en onwrikbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond met God hebben.

Hoewel onze kleine kinderen deze dingen nog niet begrijpen, mogen zij niet van de Doop worden uitgesloten, omdat zij ook zonder het zelf te weten in Adam veroordeeld zijn en in Christus tot genade aangenomen worden. God spreekt immers tot Abraham, de vader aller gelovigen, en daarin ook tot ons en onze kinderen:

Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een God te zijn.2)

Dit betuigt ook Petrus met de woorden:

N.V.: Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. 3)
(Christus heeft aan het kruis alles volbracht, dus genade is er voor iedereen, hoef je niet gedoopt voor te zijn. Doop is het vervolg op bekeren).
Er staat immers geschreven. Mat 28:19 Ga (stap 1), en maak alle volken tot mijn leerlingen (stap 2).
En doop hen (stap 3).

God heeft voorheen de besnijdenis bevolen als een zegel van het verbond en van de gerechtigheid door het geloof. Christus heeft de kinderen omarmd, hun de handen opgelegd en hen gezegend. In de plaats van de besnijdenis is de Doop gekomen. Daarom moeten de kinderen als erfgenamen van Gods rijk en van Zijn verbond gedoopt worden. En de ouders zijn verplicht hun kinderen bij het opgroeien in dit alles te onderwijzen.
(Hier zegt men dus eigenlijk dat kinderen erfgenaam van God zijn terwijl ze nog geen persoonlijke keuze voor de Heer gemaakt hebben, misschien willen zij dat later helemaal niet?).
Als je niet gedoopt ben, kun je Christus nog niet kennen?

Opdat deze doopsbediening tot Gods eer, tot onze troost en tot opbouw der gemeente zal geschieden, willen wij Zijn heilige Naam aanroepen.

(Gebed sla ik over).

Vragen aan de ouders
Geliefden in de Here Jezus Christus, God heeft de Doop ingesteld om ons en onze kinderen Zijn verbond te verzegelen. In dat geloof en niet uit gewoonte of bijgelovigheid moeten wij de Doop begeren. Om deze gezindheid te doen blijken zult gij de volgende vragen oprecht beantwoorden:

Ten eerste: Belijdt gij dat onze kinderen in zonde ontvangen en geboren en daarom aan velerlei ellende, ja zelfs aan het eeuwige oordeel onderworpen zijn, maar dat zij in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van Zijn gemeente behoren gedoopt te wezen?
Kinderen zijn al geheiligd door het geloof van hun ouders (waarom nog gedoopt worden)?.
1 Korintiërs 7,14 Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd.

Ten tweede: Gelooft gij dat de waarheid Gods, die in het Oude en Nieuwe Testament geopenbaard is en in de artikelen van het christelijk geloof beleden en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is?
Nee ik geloof alleen in de bijbel en niet in de artikelen.
Deze zijn een paar honderd jaar oud en is niet meer altijd toepasbaar op het heden.
Daarnaast is dit NIET de volkomen leer der zaligheid.
De Heilige Geest kan ons bijstaan en vertellen of we handelen in de naam van de Heer.
Dat kunnen artikelen niet zeggen.

Ten derde: Belooft gij dit kind (deze kinderen), waarvan gij vader en moeder zijt, naar uw vermogen te onderwijzen en te doen onderwijzen in de waarheid Gods en het (hun) een voorbeeld van een christelijke levens¬wandel te geven?
Dit is wel goed vind ik

Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.’ (Marcus 16:16)

‘En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam.’ (Handelingen 22:16)

‘En vele van de Korintiers, die hem hoorden, geloofden en lieten zich dopen’ (Handelingen 18:8)

Begin een nieuw leven, en laat u dopen, ieder van u, in de naam van Jezus Christus, om vergeving te krijgen van uw zonden; en u zult de heilige Geest als geschenk ontvangen.’ (Handelingen 2:38)

1. Matth. 28 : 19
2. Gen. 17:7
3. Hand. 2 : 39

Bron: http://cgk-onstwedde.nl/gemeente/Doopformulieren

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2014 01:37

Dus alle gedoopte kinderen van gelovigen zijn behouden :?: Gevaarlijke leer hoor :!:
Bambi schreef:Dat noem ik nu leugens verspreiden, want ik heb niet gezegd dat kinderen behouden worden door de doop.
En misschien moet je mijn posten van de afgelopen dag nog maar eens doorlezen in dit topic, die gaan wat dieper dan de opruiende conclusies die jij eruit trekt.
En als je niet snapt wat ik opgeschreven heb, moet je jezelf eens afvragen wat je in het gesloten gedeelte te zoeken hebt.
Misschien is het je niet opgevallen, maar er staat een vraagteken achter. Dus niks geen leugen verspreiden.
Hooguit heb ik je post verkeerd geïnterpreteerd, kan gebeuren. Daarom voor de zekerheid dat vraagteken.
Intussen geeft jou dat geen enkel recht om op zo'n geniepige manier de evangelische gemeentes te belasteren.
Er zijn zat gereformeerden hoor die zo denken, wat denk je hoe men aan twee komma zoveel miljard christenen komt?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2014 02:03

En verder trek ik me terug uit deze discussie. God wil dat zijn kinderen in vrede met elkaar leven, en ik merk dat ik gewoon pissig wordt van laster. En dan zijn mn gedachten niet meer vredelievend.
Ik kan best met kinderdopers door één deur, sommige gedachten die er achter zitten vind ik nog mooi ook.
Vrome praatjes over de wet, maar diezelfde wet intussen aan je laars lappen als je iemand tegenkomt die anders denkt, of als je meent dat die ander je onrecht aandoet ... pffft nee "la-ma-zittn". =; =; =;

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 mar 2014 07:59

Anoniem_89 schreef:Ten eerste: Belijdt gij dat onze kinderen in zonde ontvangen en geboren en daarom aan velerlei ellende, ja zelfs aan het eeuwige oordeel onderworpen zijn, maar dat zij in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van Zijn gemeente behoren gedoopt te wezen?
Kinderen zijn al geheiligd door het geloof van hun ouders (waarom nog gedoopt worden)?.
1 Korintiërs 7,14 Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd.

Bron: http://cgk-onstwedde.nl/gemeente/Doopformulieren

ook bovenstaande teksts is een andere dan wat de Bijbel leert.
ZOEK HET NA !!

De formulieren hebben het over God toebehoren van een ongelovige man, (Zou dat kunnen?) en geheiigd zijn in Christus, terwijl de Bijbel leert dat het gaat om geheiligd zijn in de ouders .

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 mar 2014 08:09

"En Cornelius werd gedoopt en zijn hele huis met hem"

"Zie je wel, zijn héle huis" zeggen de reformatorische mensen. "Ja maar wie zegt dat daar kinderen bij zaten?" zegt de evangelische mensen. En dat is zo, we hebben beiden geen keihard argument. Had God dan niet twee woordjes toe kunnen voegen? Cornelius werd gedoopt en zijn hele huis met hem, inclusief baby's? Dan hadden we die hele discussie niet gehad. Maar nee, God heeft dat niet gedaan. Ik denk dat hij ons hierin een belangrijke les wil leren. Namelijk: mensen die aan volwassendoop doen, leren jullie maar eens uw broeders lief te hebben die aan kinderdoop doen. En mensen die aan kinderdoop doen, leren jullie maar uw broeders lief te hebben die aan volwassendoop doen.

Je hebt helemaal gelijk.

Het leukste argument wat ik tot nu toe van de volwassendopers heb gehoord, is dat er bij hem in de straat ook niet veel baby's wonen. :lol:
Die persoon vergat dat in de tijd van de Bijbel, de baby's rap na het huwelijk kwamen en niet zo als nu na een zorgvuldige planning.

Ja, je kunt er wel lollig over doen, maar het snijdt geen hout: de tekst zelf zegt al dat allen tot geloof kwamen, dat kan niet voor babies gelden. Ik kan andersom wel lollig gaan doen dat jij er maar vanuit gaat dat het hier mensen betroffen die net getrouwd waren. Het staat nergens, waarom er dan van uit gaan?

Heel terecht stel je dat God daar niets over zegt, daarom kan het ook niet als argument worden aangevoerd voor kinderdoop.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 mar 2014 08:13

mealybug schreef:''Maar zonder geloof is het onmogelijk Hem welgevallig te zijn. Want wie tot God komt, moet geloven, dat Hij bestaat en een Beloner is voor wie Hem ernstig zoeken.” hebreeën 11: 6.''

Ja die tekst ken ik maar er komt iets voor ;

Ef 2,8 - Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God;

Het geloof is ons niet door "vlees en bloed" geopenbaard.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 mar 2014 08:16

Bambi schreef:
Vind je dan zelf ook niet dat jouw reactie hierboven, in vergelijking met die tekst, zo farizeeër achtig en koud overkomt en dus uit het menselijk verstand voortkomt, maar niet uit de grote Liefde van God.
Want als God een kind van gelovige ouders al apart gezet heeft, wie ben jij dan om te zeggen, dat ze er nog niet bij horen, omdat ze nog niet zelf hebben gezegd dat ze geloven?

Het hele volk Israel is apart gezet, daarom zijn nog niet alle individuele Israeliers behouden!
Wat bedoel je te zeggen met 'er bij horen' , waar horen ze volgens jou dan bij? Want het lijkt nu alsof je met 'erbij horen' 'behouden zijn' bedoelt.

Terug naar “Archief”