Antoon, jij hebt de Bijbel hoog in je vaandel staan. Ik ook. Maar ik vind, anders dan jij, niet dat de Bijbel kan wedijveren met de wetenschappelijke kennis die wij in onze tijd hebben.
Eigenlijk op elk gebied hebben wij tegenwoordig betere verklaringen, dan in de tijden van de diverse Bijbelschrijvers.
Zij kenden geen Zuid-Amerika (geografie), geen kunststoffen (chemie), geen quantum-mechanica (fundamentele natuurkunde), geen antibiotica (biologie / geneeskunde), geen
verbrandingsmotor (natuurkunde).
Enzovoorts, enzovoorts. Ik denk ook niet dat deze kennis van de werkelijkheid toch ergens verborgen in de Bijbel aanwezig moet zijn, omdat de Bijbel Gods Woord is.
Je gaat er gewoon vanuit dat wij betere verklaringen hebben, je noemt een aantal gebieden maar je vergeet mijnsinziens dat de kennis die er is voortkomt of wortels heeft van bijbelse onderzoekers van de afgelopen paar 1000 jaar oa. in de kloosters en ook vanuit de Moslimwereld.
De kennis die men toen (in bijbelse tijden) had kende natuurlijk geen ziekenhuizen of kunststoffen.. tussen haakjes moeten we daar blij mee zijn, ook waren er geen satelieten met telefoon en ander verkeer voor de communicatie in deze wereld.
Men deed het op gewoon een andere manier -welliswaar tijdrovender - maar volgens hedendaagse geleerden op een veel en veel hoger niveau dan dat we nu hebben in de bouwkunde, wiskunde, scheepvaart, geografie, astronomie enz. het doet veel hedendaagse geleerden versteld staan.
overigens valt of staat de waarheid van bijbel daar niet door, dus om over wedijver te spreken tussen wetenschap en bijbel lijkt mij wel vergezocht.
Het enige is, dat je inderdaad in de verhalen van de Bijbel wat historische gegevens kunt aantreffen, die samenvallen met wat we uit andere (historisch en/of archeologische) bronnen kennen.
Maar het feit dat we die gegevens vinden is ook logisch. Dat zijn sporen uit het verleden die je kunt verwachten. Maar daaraan kun je de wetenschappelijke betrouwbaarheid van wat verder in de Bijbel staat niet ophangen. Daarvoor heb je echt de wetenschappelijke onderzoeksmethode nodig die in onze tijd ontwikkeld is. Instrumenten, methodes, zorgvuldige verslaglegging en de logica.
En wat doen de wetenschappelijke onderzoekers vaak, wat in hun straatje past daar gaan zij opin en feitelijke gegevens die daarin niet passen worden gewoon genegeerd of gebagataliseert, ik heb de afgelopen jaren heel wat voorbeelden gegeven en ik vermoed dat het maar het topje van de ijsberg is.
Instrumenten, methodes, zorgvuldige verslaglegging en de logica.
Inderdaad als men daarmee werkt en zeker ook de logica dan wordt de bijbel keer op keer bevestigd in veel dingen.
Voor vragen over de werking van ons lichaam of de bewegingen van de continenten ga ik dus liever af op wat de wetenschap daarover ontdekt heeft. Dat geldt ook voor kennis over het ontstaan van de aarde, de oorsprong van het leven en de wording van de mens. Wat we daar nu over weten was toen niet bekend.
Het staat je vrij, mij lijkt het verstandiger Gods woord te raadplegen, en in dingen waarover het boek niets zegt kan de hedendaagse wetenschap misschien het laatste woord hebben
Moet je zo blij zijn met de hedendaagse kennis, moet ik talloze en talloze voorbeelden geven van geknoei of geld verspilling, dacht jij echt dat veel van die hedendaagse pilletjes iets oplossen, ik heb alles overboord gegooid en ben een bijbelse leefwijze en dieet gaan volgen, de dokters staan versteld over mijn goede gezondheid, ik scoorde het allerbeste ook gezien mijn leeftijd
veel groente wijn olie honing en olijven ook veel rundvlees en weinig varkensvlees oa doen wonderen voedingsmiddelen waar aardig veel over gesproken wordt in de schrift.
Het wordt dus, met onze huidige kennis, steeds duidelijker dat de Bijbelse gegevens over Schepping van de aarde en van de mens vooral religieuze geloofsuitspraken zijn. Ze kunnen niet letterlijk genomen worden. Ze hebben geen wetenschappelijke waarde.
botte conclusie maar het staat je vrij.
De wetenschap vertelt ons wat het geval is met de werkelijkheid.
Het geloof vertelt ons hoe we met die werkelijkheid om moeten gaan.
andersom lijkt mij iets meer van toe passing.
Theologie wellicht een ander topicWe gaan allemaal dood (wetenschappelijk gezien geen speld tussen te krijgen, aantoonbaar waar) We ontvangen echter door het geloof eeuwig leven (zo moeten wij hiermee omgaan gezien in Bijbels licht)
En zo is het met alles in het geloof. Het vertelt ons van een andere, onzichtbare, hoopvolle werkelijkheid. De wetenschap doet dus niks fout, wanneer zij deze hoopvolle werkelijkheid niet aantreft in haar onderzoek. Deze hoopvolle werkelijkheid is er namelijk alleen in het geloof. Daarom is er ook zo weinig wetenschappelijk bewijs voor wat er in de Bijbel staat. Wat daar in staat is bijna allemaal onzichtbaar, toekomstig of verborgen.
Wie de Bijbel als wetenschappelijk correct geschrift beschouwt (vaak door een letterlijke lezing te volgen), zoekt naar de verkeerde dingen in de Bijbel. Je houdt dan hooguit wat historisch gegevens over, die zouden kunnen kloppen.
Het is je mening en respecteer ik, ik volg je echter niet, of beter gezegd niet helemaal, maar uiteraard maak ik geen welles nietes spelletje van.
Antoon