geloof en wetenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: geloof en wetenschap

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2014 18:10

Bartje schreef:wat wel zou kunnen is dat door de zondvloed de het proces heeft versneld.
dus van miljoenen jaren naar een x duizendtal jaren.
want in de Bijbel staat dat de aarde schurde, ook in de griekse mytholochie word dit zo beschreven.

Hoewel dat in principe zou kunnen, heb je dan toch wel een paar probleempjes die je zult moeten oplossen. Met name de energiehuishouding. Het kost energie om tektonische platen te verschuiven en af te remmen. Dus als je MEER beweging wilt in een kortere tijd, komt de energie die nodig is ook in kortere tijd vrij. Daar valt gewoon aan te rekenen. Meestal komt er dan uit dat er genoeg energie moet zijn vrijgekomen om letterlijk al het water op Aarde te laten koken.

Je kunt niet zomaar dingen stellen omdat dat beter in je wereldbeeld past. Al je stellingen hebben gevolgen, en dat vergeet men nog wel eens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 feb 2014 18:13

Mortlach schreef:6! graden? En je ziet niet in dat dat misschien wel eens een probleem zou kunnen zijn voor laaggelegen gebieden? Niet alleen Nederland, maar er zijn wel meer landen (in Zuid Oost Azië, bijvoorbeeld) die volledig zullen verdwijnen.
Ja, dat zie ik. Daar kun je toch op anticiperen.. verhuis lekker naar de zuidpool bijvoorbeeld. Enorm continent duizenden meters boven de huidige zeespiegel, kijk:
Afbeelding
Desnoods groenland; nu nog een ijsvlakte, maar dan prima woongebied, idem ver boven de zeespiegel.
Laatst gewijzigd door Jvslooten op 26 feb 2014 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2014 18:28

Je laat de joligheid uit andere onderwerpen hier een beetje te veel doordringen, als je het mij vraagt.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 26 feb 2014 19:11

Mortlach schreef:Hoewel dat in principe zou kunnen, heb je dan toch wel een paar probleempjes die je zult moeten oplossen. Met name de energiehuishouding. Het kost energie om tektonische platen te verschuiven en af te remmen. Dus als je MEER beweging wilt in een kortere tijd, komt de energie die nodig is ook in kortere tijd vrij. Daar valt gewoon aan te rekenen. Meestal komt er dan uit dat er genoeg energie moet zijn vrijgekomen om letterlijk al het water op Aarde te laten koken.

en zou een god dit niet ''gewoon'' gedaan kunnen hebben? versnellen en vertragen?

Je kunt niet zomaar dingen stellen omdat dat beter in je wereldbeeld past. Al je stellingen hebben gevolgen, en dat vergeet men nog wel eens.

natuurlijk heb gelijk dat stelling een gevolg hebben en ik zou wel een beetje naief zijn om dat te proberen ontkennen.
wees maar niet bang dat ik dat ook maar ga proberen.
wat ik wel probeer is mensen graag ook de dingen van een andere kant te laten (be)kijken, zoals het hoord bij wetenschap en filosofie.
en mijn achtergrond speeld ook een rol mee :wink: .

maar goed, de Grieken schrijven ook over het schuren van de aarden (dus de Romijnen ook want zij zijn uit de grieken voort gekomen) zoals de Joden.
dus dat zijn twee getuigen die zeggen dat het door een goddelijk ingrijpen is gebeurt.
maar om zeker te zijn kunnen we ook nog het hindoisme raadplegen.
buiten het feit dat er schelpen zijn gevonden op de berg Everest, wat dus aangeeft dat het water nogal hoog heeft gestaan.
Haast u langzaam.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 feb 2014 19:20

Mortlach schreef:Je laat de joligheid uit andere onderwerpen hier een beetje te veel doordringen, als je het mij vraagt.
Wat klopt er precies niet aan mijn verhaal? Wat is het probleem als over een paar honderd jaar achter-achterkleinkinderen in Groenland wonen?
Laatst gewijzigd door Jvslooten op 26 feb 2014 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 feb 2014 19:27

Jvslooten schreef:Wat klopt er precies niet aan mijn verhaal? Wat is het probleem als over een paar honderd je achter-achterkleinkinderen in Groenland wonen?

Get real.
En het is anticiperen ipv emanciperen :lol:
Laatst gewijzigd door mealybug op 26 feb 2014 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2014 19:34

Daar kun je toch op emanciperen.
=D> #-o

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 feb 2014 19:51

Jvslooten schreef:Wat klopt er precies niet aan mijn verhaal? Wat is het probleem als over een paar honderd je achter-achterkleinkinderen in Groenland wonen?

mealybug schreef:Get real.
En het is anticiperen ipv emanciperen :lol:
Zuid-Afrika dan, beter?

Enorm lollig trouwens :schaterlach:

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 26 feb 2014 19:54

Jvslooten schreef: Wat is het probleem als over een paar honderd je achter-achterkleinkinderen in Groenland wonen?

Dan word je een van de vele klimaatvluchtelingen.

4. Vluchtelingenstromen
Volgens een studie van Oxfam Australië kan de klimaatverandering de komende 40 jaar tot 8 miljoen mensen op de vlucht jagen op de eilanden in de Stille Zuidzee, en 75 miljoen in de hele regio van Azië en de Stille Oceaan.

http://www.hln.be/hln/nl/2656/Global-Wa ... neet.dhtml
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2014 19:59

Bartje schreef:en zou een god dit niet ''gewoon'' gedaan kunnen hebben? versnellen en vertragen?

Natuurlijk. Als je bovennatuurlijke, almachtige wezens als verklaring toestaat, dan kan het allemaal. Maar dan is het allemaal wel erg omslachtig terwijl het toch ook gewoon met een "Hij sprak, en het was zo" kan. Waarom dan bakken en bakken energie 'wegtoveren'?

wat ik wel probeer is mensen graag ook de dingen van een andere kant te laten (be)kijken, zoals het hoord bij wetenschap en filosofie.
en mijn achtergrond speeld ook een rol mee :wink: .

Dat lijkt me een goede houding.

maar goed, de Grieken schrijven ook over het schuren van de aarden (dus de Romijnen ook want zij zijn uit de grieken voort gekomen) zoals de Joden.
dus dat zijn twee getuigen die zeggen dat het door een goddelijk ingrijpen is gebeurt.

Hola. Dat kunnen die 'getuigen' wel zeggen, maar dat betekent niet dat het ook zo is. Er is door talloze volken gezegd dat goden donder en bliksem veroorzaken, en we weten nu toch dat dat niet zo is.

Aardverschuivingen komen zo goed als overal ter wereld voor, dus die worden nogal vaak beschreven.

maar om zeker te zijn kunnen we ook nog het hindoisme raadplegen.
buiten het feit dat er schelpen zijn gevonden op de berg Everest, wat dus aangeeft dat het water nogal hoog heeft gestaan.

Nee, dat wijst erop dat de top van de everest ooit oceaanbodem is geweest. Door tektonische activiteit heeft die zich langzaam verheft, een proces dat nu nog steeds meetbaar doorgaat.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 feb 2014 20:06

Mortlach schreef:Nee, dat wijst erop dat de top van de everest ooit oceaanbodem is geweest. Door tektonische activiteit heeft die zich langzaam verheft, een proces dat nu nog steeds meetbaar doorgaat.

Werkt dat proces ook andersom? Dat een berg op een bepaald moment weer 'uitgevlakt' wordt?

(Door platentektoniek zegmaar, niet door erosie o.i.d)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2014 21:50

Hoewel ik dat niet met zekerheid durf te zeggen, denk ik toch van niet. Aardlagen 'rimpelen' wel, maar ze strijken zichzelf niet meer glad. Want daarvoor moet er aan een aardlaag worden getrokken, en hoe zou dat mechanisme dan werken?

Voor zover ik weet zijn de twee grote factoren in de geologie verheffing en erosie.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2014 21:55

Even voor degenen die toch willen geloven dat het allemaal door de zondvloed komt...

Er is een gesteente genaamd Dolomiet (Hettys' favoriet). Dat bestaat uit fossiel koraal waar lava overheen is gestroomd en wat daarna is uitgehard. Nu vind je dat spul ook op bergtoppen. Geen probleem voor de geologie, want daar is die bergtop ooit zeebodem geweest, met koraal, en een vulkaanuitbarsting doet de rest.

Maar voor de zondvloed...

Er moet dan een bergtop zijn geweest die door de Zondvloed onder water kwam te staan. Als een razende groeide daar dan koraal (dat zeer specifieke omstandigheden nodig heeft om succesvol te groeien). Daarna barstte er een vulkaan uit in de buurt en de lava stroomde BERGOP om tussen het koraal te stollen...

Je mag natuurlijk geloven wat je wilt, maar zeg niet dat het zondvloedverhaal aannemelijk is...

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 26 feb 2014 22:16

Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2014 23:53

Het blijft elkaar toch wat steken, geloof en wetenschap.

De meeste irritatie die ik tegenkom is dat mensen er niet tegen kunnen dat je iets heel zeker weet omdat je het gelooft. Dat kan volgens velen niet samen gaan. Je moet in dit leven vooral twijfelen.
Maar weet je wie voor de gek gehouden worden, de mensen die leven in deze wereld die op dit moment beheerst wordt en zelfs in de macht ligt van de overste dezer eeuw en dat is satan en satan is de ombuiger van het licht. En dus zien wij niet wat wij zien.
En ik ga niet prat om mijn geloof want het is Zijn geloof en Zijn trouw en Hem komt ook al die eer toe en de Psalmen zeggen dat we zouden eren en loven de handen Zijner Werk. Dus als ik betweterig overkomt dan spijt me dat, want ik probeer alles zoveel mogelijk te onderbouwen vanuit de Bijbel.
Ik ben heel dankbaar dat ik binnen ons gezin en familie maar ook zelf mag weten dat ik geleid wordt door de Heilige Geest en dat Hij mij onderwijst.
Daar dank ik God elke dag voor.
Maar zie...als ik dit zeg ben ik gestoord of zoiets en als ik niet vanuit de Bijbel citeer ben ik betweterig en arrogant dus kan ik deze dingen het beste delen met gelijkgestemden en dat doe ik ook.

Dat punt haalde iemand ook ergens aan dat mensen ook behoefte hebben om gelijkgestemd te zijn, en dat is waar, maar je wilt zo graag dat iedereen dat grote geluk en genade zou hebben als ik want heus, als ik dat niet had, had ik hier niet meer gezeten.
Er is reden genoeg om dit leven de rug toe te keren.
En omdat ik weet dat veel mensen zonder uitzicht zich door dit leven heen worstelen, ben ik vol van wat ik mag lezen en vooral geloven wat Hij nog voor mij in petto heeft, waar ik nu al van mag genieten, maar dat kan zomaar ophouden uiteraard. Maar die beloften stijgen ver uit boven de wetenschap van mensen.

Corrie ten Boom zat in een kamp en zei :"Het beste komt nog...." En de duitsers waren de barakken aan het uitkammen en uitmoorden en ze stond voor de deur en een nazi vroeg , waarom is hier nog niemand binnen, toen zei ze: "Het zit vol luizen" en dat was haar redding.
Dit schiet me spontaan te binnen, het slaat misschien nergens op. Maar waar het hart vol van is daar stroomt de mond van over.
Ik kan zoveel verhalen vertellen van gelovigen die een veel zwaardere last te dragen hebben en zich toch elke dag verblijden in de liefde van Christus en natuurlijk gebruik maken van alle uitvindingen die al dan niet wetenschappelijk of ambachtelijk tot stand zijn gekomen, en daar is het ook voor gegeven denk ik.
Maar ik stel het niet prior in dit leven, er is een wijsheid die er ver bovenuit stijgt, maar laten we genieten van wat ons onder de zon gegeven is, maar uitziende naar het "beste komt nog".

Terug naar “[Religie] - Open forum”