geloof en wetenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: geloof en wetenschap

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2014 14:48

Bartje schreef:heb wel eens gelezen in een blad (weet even niet meer welke) dat ''kanteling'' ook een deel invloed heeft op de tempratuur op aarde.
maar wat ik dan wel afvraag hoe kan het dat er bomen zijn gevonden op zuid-pool en zelfs een soort die wij tot vorkert niet kenden, althans kwijt zijn geraakt in de loop van de tijd.
http://www.kennislink.nl/publicaties/tropische-zuidpool-50-miljoen-jaar-geleden

Omdat de Zuidpool niet altijd op de geografische locatie heeft gelegen waar die nu ligt. Dankzij tektonische bewegingen schuiven hele continenten vrolijk rond. En in de miljoenen jaren dat het continent dat wij nu Zuidpool noemen rond de evenaar heeft gelegen, zullen daar vast wel een paar bomen hebben gegroeid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2014 14:51

Wilsophie schreef:Ik kan het over Darwin hebben

Toe dan. Heb het eens over hem dan.

Het boek "God als misvatting ( The God Delusion) leert dat de Britse evolutiebioloog en overtuigd atheist Richard Dawkinds een betoog houdt over gronden tegen het geloof in een bovennatuurlijke God en dat noemt men dan een "wetenschappelijk betoog".

welke 'men' zijn dat dan? Ik niet hoor. Ik vind dat Dawkins zich gewoon bij zijn vakgebied (biologie) zou moeten houden. Maar het is een vrije wereld waarin mensen mogen doen wat ze willen.

IN 2007 verscheen in de New York Times bestseller : "The failed Hypothesis " ( een onhoudbare hypothese van Victor J. Strenger) en dat boek laat wetenschappelijk zien dat God niet bestaat.

Best knap, aangezien wetenschap helemaal nooit uitspraken doet over het bovennatuurlijke.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 feb 2014 14:55

Mortlach schreef:Omdat de Zuidpool niet altijd op de geografische locatie heeft gelegen waar die nu ligt. Dankzij tektonische bewegingen schuiven hele continenten vrolijk rond. En in de miljoenen jaren dat het continent dat wij nu Zuidpool noemen rond de evenaar heeft gelegen, zullen daar vast wel een paar bomen hebben gegroeid.

Ik heb ooit ergens gelezen dat voor de zondvloed de temperatuur op aarde overal hetzelfde was.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2014 15:00

Bambi schreef:Ik heb ooit ergens gelezen dat voor de zondvloed de temperatuur op aarde overal hetzelfde was.

Ja, dat is een verklaring van creationisten, omdat die niet om de bomen op de Zuidpool heen kunnen maar tektonische beweging komt hen slecht uit.

Hoe dat zou moeten werken, overal op aarde dezelfde temperatuur, is me dan weer een raadsel. Maar goed, als je toch zomaar vanalles mag verzinnen zonder enige onderbouwing, waarom dan niet? Toch?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 feb 2014 15:05

Mortlach schreef:Ja, dat is een verklaring van creationisten, omdat die niet om de bomen op de Zuidpool heen kunnen maar tektonische beweging komt hen slecht uit.

Hoe dat zou moeten werken, overal op aarde dezelfde temperatuur, is me dan weer een raadsel. Maar goed, als je toch zomaar vanalles mag verzinnen zonder enige onderbouwing, waarom dan niet? Toch?

Zo'n gekke verklaring vind ik het niet.
Tijdens de zondvloed was er meer water op aarde en is er dus meer waterdamp gekomen.
Er was toen blijkbaar niet zoveel CO2, (kan ook niet met maar 8 mensen) dus op de koudere plekken is het nadien bevroren.....

Vind ik een aannemelijker conclusie, dan dat een continent dat eerst rond de evenaar lag, langzaam richting de Zuidpool is verschoven.
Laatst gewijzigd door Bambi op 04 mar 2014 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 26 feb 2014 15:07

En waarom zou het niet allebei kunnen?

Zowel de tektonische beweging als de gelijke temperatuur?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

antoon

Re: geloof en cwetenschap

Berichtdoor antoon » 26 feb 2014 15:12

Wilssophie je slaat de spijker op zijn kop met je post om 1:58.
Ik ben blij dat er genoeg mensen zijn die zich niet laten meeslepen met de waan van de dag, dankje, al ben ik het niet met alles van je eens, hier verdien je een pluim

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 feb 2014 15:14

Arco schreef:En waarom zou het niet allebei kunnen?

Zowel de tektonische beweging als de gelijke temperatuur?

Omdat er zowel boven de evenaar als onder de evenaar, aardverschuivingen waren?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 26 feb 2014 15:21

Dat maakt toch niet uit? In de getoonde plaatjes wordt de kanteling van de aarde voorgesteld als een kanteling vanaf de magnetische zuidpool. Maar het kan ook zijn dat de kanteling vanuit het centrale punt zich bewoog. Dus dat zowel de noordpool als de zuidpool kantelde, maar wel in tegenovergestelde richting. Dat zou verklaren waarom er nu woestijnen zijn, die waren er niet voor de zondvloed.

Hier zie je een plaatje van Pangea, het oer-continent, dan zie je dat zowel onder als boven de evenaar er veel wijzigingen zijn in de aardplaten. Nog los van de vraag of de positie van Pangea wel correct is.
Afbeelding
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2014 15:22

Bambi schreef:Zo'n gekke verklaring vind ik het niet.
Tijdens de zondvloed was er meer water op aarde en is er dus meer waterdamp gekomen.

Daar begint het al mee. Toon dat eens aan dan. Laat ook even weten waar al dat extra water gebleven is, als je toch bezig bent.

Er was toen blijkbaar niet zoveel CO2, (kan ook niet met maar 6 mensen) dus op de koudere plekken is het nadien bevroren.....

Waarom kan er niet zo veel C02 zijn geweest? Waarom is dat blijkbaar afhankelijk van de menselijke populatie?

Vind ik een aannemelijker conclusie, dan dat een continent dat eerst rond de evenaar lag, langzaam richting de Zuidpool is verschoven.

Dat is prima hoor.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 feb 2014 16:05

Bambi schreef:

Continenten verschuiven nu nog steeds, dat is gewoon meetbaar. Daarnaast past West-Afrika perfect tegen de oostkust van Zuid-Amerika en de oostkust van Australië perfect tegen de westkust van Zuid-Amerika om maar een voorbeeld te geven. En als je de verschuivingen van continenten die we over de afgelopen decennia gemeten hebben neemt, de informatie die we hebben over de verschillende tektonische platen en de vorm van de continenten, samen met archeologische (bepaalde boom- en diersoorten in de grond van Antartica bijvoorbeeld) en geologische bevindingen dan komt er een heel duidelijk plaatje naar voren;

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 26 feb 2014 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 feb 2014 16:06

Bambi schreef:Ik heb ooit ergens gelezen dat voor de zondvloed de temperatuur op aarde overal hetzelfde was.

Ben benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing voor deze claim.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 26 feb 2014 17:41

dat de platen verschuiven is gewoon een feit voor iedereen, alleen de jaar telling dat is in twijfel te trekken.
maar even terug over dat rond schuiven van de platen. als ik het goed heb ligt er een kabel tussen de usa en uk die een keer geknapt was en men niet begreep hoe dat kon.
toen was er iemand die is gaan meten en kwam tot de conclusie dat de platen verschoven waren.
dus daar kunnen we gewoon weg niet omheen.

wat wel zou kunnen is dat door de zondvloed de het proces heeft versneld.
dus van miljoenen jaren naar een x duizendtal jaren.
want in de Bijbel staat dat de aarde schurde, ook in de griekse mytholochie word dit zo beschreven.
Haast u langzaam.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 feb 2014 17:56

Afbeelding
Zoals je ziet is de temperatuur de laatste ´vijf miljoen´ jaren behoorlijk constant.. en zelfs als er vijf keer zoveel CO2 in de lucht komt als dat er nu is (zoals het ´55 miljoen´ jaren geleden het geval was) stijgt de temperatuur nog niet eens zes graadjes.. lijkt me heerlijk. 8)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2014 18:06

6! graden? En je ziet niet in dat dat misschien wel eens een probleem zou kunnen zijn voor laaggelegen gebieden? Niet alleen Nederland, maar er zijn wel meer landen (in Zuid Oost Azië, bijvoorbeeld) die volledig zullen verdwijnen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”