geloof en wetenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: geloof en wetenschap

Berichtdoor elbert » 24 feb 2014 20:03

alexander91 schreef:Uiteindelijk heeft dit alles ervoor gezorgd dat de CO2 concentratie over 50 jaren met een derde is gestegen tot 390 ppm op zeeniveau. Maar ja, op zich is die concentratie lang niet schadelijk.
Een verhoogde CO2 concentratie zorgt ervoor dat de aarde groener wordt. Zie ook dit experiment met 2 verschillende CO2 niveaus: http://www.youtube.com/watch?v=P2qVNK6zFgE
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elbert
Moderator

Re: geloof versus wetenschap

Berichtdoor elbert » 24 feb 2014 20:13

hettys schreef:Het aantal ijsberen is weer gegroeid omdat er niet meer op gejaagd mag worden. Desondanks dreigt uitsterving omdat hun leefgebied, het ijs, krimpt.
Het is nog maar de vraag of dit klopt. Bovendien krimpt het ijs niet door de uitstoot van CO2. Want in dat geval zou het zee-ijs rond Antarctica ook moeten krimpen. Maar dat is niet het geval. Sterker nog: dit jaar bereikt het zee-ijs rond Antarctica een recordomvang. Laatst zaten al die activisten toch vast in het ijs rond Antarctica? Dat was niet wat ze verwachtten.
hettys schreef:Dat is hoopvol. Overigens weet iedereen dat modellen geen voorspellingen zijn, maar verwachtingen. En iedereen weet ook dat de aarde opwarmt. Alleen over de oorzaak is discussie. Klimaatveranderingen komen al miljoenen jaren voor, en nooit is ineens de aarde warm. Het kan wel zijn dat de hele opwarming een pauze neemt, omdat door bepaalde zeestromingen het tijdelijk weer kouder wordt.
Als het door zeestromingen kouder wordt (dat is allerminst zeker trouwens), kan het ook door zeestromingen warmer worden. Dat betekent dat de invloed van CO2 dus kleiner is dan alarmistische wetenschappers ons doen geloven.
hettys schreef:Dan kost schonere energie dus geld. en dus? Zelfs als het op het klimaat geen invloed zou hebben, wat overigens in mijn beleving vooralsnog absoluut niet meetbaar is, dan nog is het beter voor de aarde. We kunnen nu eenmaal niet onze energie uit de aarde blijven halen, want een keer raakt het op. Blijkbaar hebben we geld om schonere energie op te wekken.
Ben je bereid om 18 miljard euro uit te geven aan iets wat geen enkele positieve invloed op het klimaat heeft? En wat als enige effect een hogere energierekening heeft? Dat is wel een hele dure hobby. Dat geld kunnen we beter aan iets anders besteden.
En trouwens, wat is een positieve invloed op het klimaat? Kou is veel erger dan warmte, want dan heb je meer kans op misoogsten. Als het een graad of 2 warmer wordt, groeien gewassen beter dan als het 2 graden kouder zou worden.
hettys schreef:Het gaat niet eens alleen om het klimaat maar ook om een schonere leefomgeving voor mensen. Als mensen minder roetdeeltjes inademen blijven we gezonder en hoeven we minder vaak naar de dokter. Is dat al meeberekend?
Dat levert geen 18 miljard op. En de roetuitstoot is de afgelopen jaren drastisch gedaald door roetfilters en efficientieverbeteringen. Dat kostte veel minder dan 18 miljard. Ik ben overigens geen tegenstander van het opwekken van energie door andere dan koolwaterstoffen (integendeel: daar zijn goede redenen voor, maar klimaatverandering is dat niet), maar windmolens zijn hopeloos inefficiënt. Je hebt dan nog steeds net zoveel kolen- of gascentrales nodig. Want als het niet waait, heb je die dus gewoon nog steeds nodig. Dan kun je beter in andere energievormen investeren, zoals bijvoorbeeld thoriumreactors, die het altijd doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2014 21:05

Een collega in die sector merkte pas geleden cynisch op dat voor het geld waarmee Facebook Whatsapp heeft gekocht, je een volledige fusie-centrale kunt financieren...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 24 feb 2014 21:35

hettys schreef:Het aantal ijsberen is weer gegroeid omdat er niet meer op gejaagd mag worden. Desondanks dreigt uitsterving omdat hun leefgebied, het ijs, krimpt.

elbert schreef:Het is nog maar de vraag of dit klopt. Bovendien krimpt het ijs niet door de uitstoot van CO2. Want in dat geval zou het zee-ijs rond Antarctica ook moeten krimpen. Maar dat is niet het geval. Sterker nog: dit jaar bereikt het zee-ijs rond Antarctica een recordomvang. Laatst zaten al die activisten toch vast in het ijs rond Antarctica? Dat was niet wat ze verwachtten.

Nare gevolgen
Het sneller verdwijnen van het ijs heeft nare gevolgen. De beren hebben minder tijd om voedsel te vinden. En ze moeten grote afstanden tussen de schotsen zwemmen, wat veel energie kost. De kilo's vliegen er van af. 'Een vrouwtje woog in de jaren '70, toen is begonnen met onderzoek, gemiddeld 295 kilo,' weet Van Meurs. 'In 2006 was dat 65 kilo minder. De beren zijn in die tijd ook 25 centimeter korter geworden.'

http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/arti ... daan.dhtml

Ik heb gegoogled op Antarctica, maar ik lees niet echt dat de verwachting is dat het ijs daar smelt. Er is daar gewoon veel te veel ijs, dat zichzelf in stand houdt. Het is daar gewoon te koud alleen al door al die miljoenen jaren van kou en te afgelegen om invloed te ondervinden van de bewoonde wereld. Er is daar voorlopig gewoon teveel ijs om op te warmen. Er leven ook geen ijsberen op Antartica. Die leven op de noordpool, waar het ijs wél smelt.

hettys schreef:Dat is hoopvol. Overigens weet iedereen dat modellen geen voorspellingen zijn, maar verwachtingen. En iedereen weet ook dat de aarde opwarmt. Alleen over de oorzaak is discussie. Klimaatveranderingen komen al miljoenen jaren voor, en nooit is ineens de aarde warm. Het kan wel zijn dat de hele opwarming een pauze neemt, omdat door bepaalde zeestromingen het tijdelijk weer kouder wordt.

Als het door zeestromingen kouder wordt (dat is allerminst zeker trouwens), kan het ook door zeestromingen warmer worden. Dat betekent dat de invloed van CO2 dus kleiner is dan alarmistische wetenschappers ons doen geloven.

Daar heb ik niet genoeg verstand van hoor, maar als het noordpool ijs smelt, wat het nu in elk geval doet, dan komt er dus zoveel koud water in de zeestromingen dat er daardoor weer koude stroming ontstaat, met een kleine ijstijd als gevolg. eventueel.
Maar dat kan ook al doordat de activiteit van de zon minder wordt. Dat schijnt ook een bepaalde cyclus te zijn.

hettys schreef:Dan kost schonere energie dus geld. en dus? Zelfs als het op het klimaat geen invloed zou hebben, wat overigens in mijn beleving vooralsnog absoluut niet meetbaar is, dan nog is het beter voor de aarde. We kunnen nu eenmaal niet onze energie uit de aarde blijven halen, want een keer raakt het op. Blijkbaar hebben we geld om schonere energie op te wekken.

Ben je bereid om 18 miljard euro uit te geven aan iets wat geen enkele positieve invloed op het klimaat heeft? Dat is wel een hele dure hobby. Dat geld kunnen we beter aan iets anders besteden.
En trouwens, wat is een positieve invloed op het klimaat? Kou is veel erger dan warmte, want dan heb je meer kans op misoogsten. Als het een graad of 2 warmer wordt, groeien gewassen beter dan als het 2 graden kouder zou worden.

Ik ben bereid om dat als burger geld uit te geven aan iets wat schoner is. We moeten langzamerhand iets uitvinden wat we door kunnen geven aan de kinders. Elke cent die daaraan wordt uitgegeven is een investering in de de toekomst. Zelfs al is het nu nog weinig rendabel. Overal wordt aan gewerkt. De nieuwe windmolens zijn al weer veeel beter dan oudere exemplaren.
Of wil jij graag for ever in de smog leven?

hettys schreef:Het gaat niet eens alleen om het klimaat maar ook om een schonere leefomgeving voor mensen. Als mensen minder roetdeeltjes inademen blijven we gezonder en hoeven we minder vaak naar de dokter. Is dat al meeberekend?

Dat levert geen 18 miljard op. En de roetuitstoot is de afgelopen jaren drastisch gedaald door roetfilters en efficientieverbeteringen. Dat kostte veel minder dan 18 miljard. Ik ben overigens geen tegenstander van het opwekken van energie door andere dan koolwaterstoffen, maar windmolens zijn hopeloos inefficiënt. Je hebt dan nog steeds net zoveel kolen- of gascentrales nodig. Want als het niet waait, heb je die dus gewoon nog steeds nodig. Dan kun je beter in andere energievormen investeren, zoals bijvoorbeeld thoriumreactors, die het altijd doen.

Roetfilters, natuurlijk ook best efficiënt. Maar natuurlijk ruim onvoldoende. Als je nagaat dat mensen in de buurt van een snelweg nog steeds veel ongezonder wonen.

Ja, die thoriumreactors zouden misschien wel veel beter zijn. Dat zou kunnen. Maar dan nog blijft het een zoektocht. Windenergie blijft schoner. Waar het om gaat is blijkbaar het bewaren van die die energie, Ook dat is zoeken. en een proces. De toekomst zal het leren.

Maarrre ... Wetenschappers heb je dus altijd nodig. zeker voor thoriumreactors... Blijkbaar versus geloof??
Ook gif is geschapen.

Flight
Mineur
Mineur

Berichtdoor Flight » 24 feb 2014 21:43

elbert schreef:En de opwarming blijft ver achter bij de modellen:
Afbeelding
De afgelopen 17 jaar is de wereld-gemiddelde temperatuur vlak gebleven. Je hoeft geen gelovige te zijn om dat te constateren.

Zou graag de bron zien waar je de grafiek vandaan hebt elbert. Als ik de grafiek bekijk dan zie ik een discrepantie tussen (waarschijnlijk) voorspeldde temperaturen en daadwerkelijk gemeten temperaturen. Deze grafiek is echter voor een gebied tussen de breedtegraden 20S en 20N…beweren dat dit dan voor alle breedtegraden geldt is er niet uit te destilleren.

Bekijk de NASA gegevens (waarvan data ook door andere insturen worden geleverd overigens):

Afbeelding

Dan zie je weldegelijk een stijging in de temperatuur.

Afbeelding

BRON/ Hier zie je hetzelfde verhaal.

Uiteraard zijn er meningsverschillen tussen klimaatwetenschappers. Mijn logica (want ik ben geen expert): better to err on the safe side…of willen we de komende generaties vertellen 'we hebben de waarschuwingen gehad maar we geloofden/vertrouwden ze niet'?

EDIT: krijg de tweede grafiek helaas niet kleiner.
EDIT2: toch wel…al is de grafiek slechts op zeer kleine details anders dan de bron.

Overigens is bij de aangroei van ZEEijs op het zuidelijke halfrond wel wat meer te zeggen…zie HIER. Te snel te algemene conclusies trekken lijkt mij niet verstandig.
Laatst gewijzigd door Flight op 24 feb 2014 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 feb 2014 21:52

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 24 feb 2014 22:13

vind het wel grappig om dit zo te zien.
maar nog even over die wind molens.
staat er niet in de Bijbel dat God de wind een keer stil zal leggen ergens in Openbaring?
zou wel een hele grote grap zijn hebben die dingen eindelijk rendabel gekregen, kap de wind er mee!
en die zonnecollectoren nog beter gemaakt komen de sterren naar beneden zeilen.
en zal je zien dat het gebeurt na dat wij mensen die vuile centrales hebben ontmanteld.

en wat maak het uit als er meer water komt?
zo 70 procent van de co2 wordt gezuiverd door zeewier.
en als het water opwarmt wat een feit is krijgen we eindelijk weer tropische vissen hier terug.

ik denk dat Nederland er wijs aan doet om gebouwen te ontwikkelen voor onderwater.
want de dijken kan je niet eindeloos verhogen.
Haast u langzaam.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 feb 2014 10:18

De wetenschap versus geloof dwaalt nu af want het gaat niet om ambachten en over medische ontwikkelingen dat lijkt me overduidelijk, je kunt met de Bijbel niet de kraan opendraaien, als die niet keurig en deskundig is aangelegd.
Maar dat is meer ambacht en ook artsen zijn geschoold op basis van medische kennis en talenten.

Het gaat meer om het "denken van de volkeren" die verduisterd zijn in het verstand waarin onwetendheid heerst.
De tendens van deze letterlijke wereld onder de macht van de overste der lucht.
Het is eigenlijk de dwaasheid van de wereld tegenover de wijsheid van God. Het eerste is een "vermeende" wijsheid. Romeinen 1 vers 22.

De wetenschap stelt de Bijbel als systeem ondergeschikt aan de wijsheid van God en eigenlijk nog sterker het gaat om "vermeende" wetenschap in de Bijbel.
Dat noemt God, dwaasheid. Eenvoudig omdat de wijsheid Gods in verborgenheid bestaat, zoals Paulus zegt.
Het gaat om de wijsheid die geopenbaard is door de kracht van de Heilige Geest en die wijsheid stelt Salomo in Spreuken en Prediker boven alle zogenaamde vermeende wijsheden van de wereld die dit "wetenschap" noemt.
Ongelovigen wandelen volgens de Bijbel in de zinloosheid of ijdelheid van hun denken en het is duister geworden in hun verstand en hebben zich overgegeven aan de leugenaar vanaf den beginne.
Dat kwam in het BIjbels wereldbeeld ook duidelijk aan het licht.

De mens heeft zich ontwikkeld in die dwaasheid. Een onverstandig man weet hier niets van, waarvan niet?
Van de grootheid van Zijn werken en de diepte van Zijn gedachten.

Men erkent immers God niet als de Hoogste Autoriteit
Men erkent de Bijbel niet als het onfeilbare Woord van God
Wie er behagen in heeft Gods werken na te speuren, is daarvoor aangewezen op de Bijbel als bron van informatie. Het denken van de wereld is nooit in overeenstemming met Gods Woord.

bassie76
Mineur
Mineur

Berichtdoor bassie76 » 25 feb 2014 10:26

Toename zeeijs Antarctica in relatie met opwarming aarde:
http://www.knmi.nl/cms/content/112773/

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 feb 2014 10:35

Wilsophie schreef:Maar dat is meer ambacht en ook artsen zijn geschoold op basis van medische kennis en talenten.

Toch zit er wel wat wetenschap achter bijvoorbeeld moderne medicijnen en, noem eens wat, robotica die tegenwoordig in prothesen zit.

Het gaat meer om het "denken van de volkeren" die verduisterd zijn in het verstand waarin onwetendheid heerst.

Altijd een heerlijk bezwaar. Als je niet in de Bijbel gelooft, dan is je denken verduisterd. Kijk maar, dat staat in de Bijbel. En als je dat niet gelooft, dan is je denken verduisterd, kijk maar, dat staat in de Bijbel.

De wetenschap stelt de Bijbel als systeem ondergeschikt aan de wijsheid van God en eigenlijk nog sterker het gaat om "vermeende" wetenschap in de Bijbel.

En als je, bijvoorbeeld, de massa van de Aarde wilt uitrekenen, IS de Bijbel ook ondergeschikt. Dan heb je toch echt natuurkunde nodig, en dan is het een fluitje van een cent, zoals ik eerder (in een ander topic?) al heb laten zien.

Dat noemt God, dwaasheid. Eenvoudig omdat de wijsheid Gods in verborgenheid bestaat, zoals Paulus zegt.
Het gaat om de wijsheid die geopenbaard is door de kracht van de Heilige Geest en die wijsheid stelt Salomo in Spreuken en Prediker boven alle zogenaamde vermeende wijsheden van de wereld die dit "wetenschap" noemt.

Dat is prima, maar hoeveel weegt de Aarde nou, Bijbels gezien?

Ongelovigen wandelen volgens de Bijbel in de zinloosheid of ijdelheid van hun denken en het is duister geworden in hun verstand en hebben zich overgegeven aan de leugenaar vanaf den beginne.
Dat kwam in het BIjbels wereldbeeld ook duidelijk aan het licht.

Het is dan wel weer dankzij die ongelovigen dat jij niet doodgaat aan pokken of van de tyfus.

Men erkent immers God niet als de Hoogste Autoriteit
Men erkent de Bijbel niet als het onfeilbare Woord van God
Wie er behagen in heeft Gods werken na te speuren, is daarvoor aangewezen op de Bijbel als bron van informatie. Het denken van de wereld is nooit in overeenstemming met Gods Woord.

Gelukkig hebben we dankzij dat wereldse denken allemaal gemiddels zo'n 50 jaar extra levensverwachting om dat eens goed te laten bezinken.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 feb 2014 10:57

Mortlach schreef:Altijd een heerlijk bezwaar. Als je niet in de Bijbel gelooft, dan is je denken verduisterd. Kijk maar, dat staat in de Bijbel. En als je dat niet gelooft, dan is je denken verduisterd, kijk maar, dat staat in de Bijbel.

:lol:

Mortlach schreef:Het is dan wel weer dankzij die ongelovigen dat jij niet doodgaat aan pokken of van de tyfus.

Nee dat komt dan weer door God die op miraculeuze wijze tot het verduisterde brein van de wetenschapper door kon dringen en dan is de wetenschap weer een zegen van God, het is maar net hoe het uitkomt. :lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 feb 2014 11:22

Boerin schreef:Nee dat komt dan weer door God die op miraculeuze wijze tot het verduisterde brein van de wetenschapper door kon dringen en dan is de wetenschap weer een zegen van God, het is maar net hoe het uitkomt. :lol:

Ach, ja, natuurlijk. En op de een of andere onverklaarbare wijze stond het allemaal al vanaf het begin in de Bijbel. Maar geen christen die dat doorhad tot NADAT de wereld het had ontdekt. Wie heeft er nou een verduisterd verstand?

Dat is wel een grappig nadeel van claimen dat elke wetenschappelijke ontdekking in de Bijbel is terug te vinden... Die ga ik zeker onthouden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 feb 2014 11:23

Flight schreef:Zou graag de bron zien waar je de grafiek vandaan hebt elbert. Als ik de grafiek bekijk dan zie ik een discrepantie tussen (waarschijnlijk) voorspeldde temperaturen en daadwerkelijk gemeten temperaturen. Deze grafiek is echter voor een gebied tussen de breedtegraden 20S en 20N…beweren dat dit dan voor alle breedtegraden geldt is er niet uit te destilleren.
De bron zijn de gegevens van klimaatmodellen via de KNMI Climate Explorer en de observaties komen van satelliet en ballongegevens. Degene die de grafiek heeft samengesteld is dr. Roy Spencer.
Flight schreef:Bekijk de NASA gegevens (waarvan data ook door andere insturen worden geleverd overigens):

Afbeelding

Dan zie je weldegelijk een stijging in de temperatuur.
Op deze grafiek zie je heel goed dat er de laatste 17 jaar geen stijging van de temperatuur meer is. Overigens betwijfelt niemand (ook de grootste skepticus niet) dat de temperatuur de afgelopen eeuw is gestegen. Alleen lopen over de oorzaak ervan de meningen uiteen. Als CO2 de oorzaak zou zijn, zouden we juist de laatste jaren een sterke stijging moeten verwachten (omdat de uitstoot de laatste jaren het hoogst is), maar dat is niet zo.

Flight schreef:Overigens is bij de aangroei van ZEEijs op het zuidelijke halfrond wel wat meer te zeggen…zie HIER. Te snel te algemene conclusies trekken lijkt mij niet verstandig.
Waarom worden er bij het slinken van het ZEEijs op het noordelijk halfrond dan wel snel algemene conclusies getrokken? Dat zou dan ook niet moeten gebeuren, maar dat gebeurt wel.
hettys schreef:Maarrre ... Wetenschappers heb je dus altijd nodig. zeker voor thoriumreactors... Blijkbaar versus geloof??
Het klimaatdebat is een debat tussen wetenschappers waartussen ook groene gelovigen zitten. En van groene gelovigen ben ik niet zo onder de indruk.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 25 feb 2014 12:04

Boerin schreef:Nee dat komt dan weer door God die op miraculeuze wijze tot het verduisterde brein van de wetenschapper door kon dringen en dan is de wetenschap weer een zegen van God, het is maar net hoe het uitkomt.
Mortlach schreef:Ach, ja, natuurlijk. En op de een of andere onverklaarbare wijze stond het allemaal al vanaf het begin in de Bijbel. Maar geen christen die dat doorhad tot NADAT de wereld het had ontdekt. Wie heeft er nou een verduisterd verstand?

Dat is wel een grappig nadeel van claimen dat elke wetenschappelijke ontdekking in de Bijbel is terug te vinden... Die ga ik zeker onthouden.
Boerin zegt niet dat het allemaal al in de Bijbel stond, maar dat het van God komt. Lang niet alles wat van God komt staat in de Bijbel.

Ik denk dat God het wel leuk vind als de mensen op een verantwoorde manier zoveel mogelijk proberen te weten te komen, om dat vervolgens zo goed mogelijk te gaan toepassen.
Hij heeft ons de aarde gegeven met een heleboel verborgen mogelijkheden erin, plus een portie verstand om die te gaan ontdekken.
Geen verduisterd verstand, want dat gaat over de geestelijke dingen. Die snapt een mens van nature niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 feb 2014 12:07

Mortlach schreef:Dat is wel een grappig nadeel van claimen dat elke wetenschappelijke ontdekking in de Bijbel is terug te vinden... Die ga ik zeker onthouden.
Wie beweerd dat? :shock:

Terug naar “[Religie] - Open forum”