christen en topsport

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: christen en topsport

Berichtdoor blijblij » 24 feb 2014 11:26

schelpje3 schreef:.... en bevordert de afgoderij.

Duidelijk nog nooit in een stadion geweest. Ga er maar vanuit dat 90 procent van de tijd wordt geroepen dat een speler er geen ene r**t van kan..... En natuurlijk slaat het wel eens door. Maar een populair liedje bij Ajax is "Siem de Jong, wie kent hem niet, Siem de Jong, Siem de Jong is een echte ajacied". Ik zie er niet echt afgoderij in.
En bovendien, de meeste voetballiefhebbers hebben bewondering voor een goede speler en zijn daarom fan van een speler, maar niet als een gelovige in die speler. (net als dat je bewondering kan hebben voor een organist, politicus, predikant, of een goede buurtwerker)
Want als je je werk goed doet, krijg je hooguit waardering van je baas. Maar je wordt niet aanbeden, achterna gereisd, je krijgt een lauwerkrans om je nek, er wordt niet voor je gezongen, je naam prijkt niet op een tribune, sporthal.

Nog nooit ergens een speciaal fotolijstje gezien met "medewerker van de maand juli"?

Doe wat je hand vindt om te doen en dat betekent toch niet dat je hele leven om je sport moet draaien? Ik las dat alleen al voor Sven Kramer 2 (?) fysiotherapeuten zijn aangetrokken.
Jij krijgt met veel moeite 9 behandelingen vergoed als je een lichamelijke aandoening hebt!

Die fysio's worden toch ook niet door de staat betaald? Dit is een verwijt richting de politiek, maar een sporter zorgt er gewoon voor dat hij/zij optimaal kan presteren. Net als dat bij een gewone baan er ook een tolk en een jurist meegaan als je in China een een contract met een leverancier moet afsluiten. Een sporter kan zichzelf ook niet masseren, net zo min als een zakenman alle talen spreekt en alle juridische ins en outs kent.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 24 feb 2014 11:36

schelpje3 schreef:Je lichaam is een tempel van de Heilige Geest. Het is niet ons eigen bezit dus en we dienen er daarom zorgvuldig mee om te gaan. Dus ook niet uit te putten door overmatige training en doping e.d.

Laten we doping even achterwege laten, want dat is zeker fout. (in Sotchi van de 26000 tests geloof ik 2 positieve gevallen, dus niet iedereen ziet tot achter z'n oren volgespoten met allerlei zaken)

Ik merk dat een aantal mensen spreken over topsport = veel tijd aan besteden/ slecht voor je lichaam.
Nu zijn ze er in de topsport al jaren achter dat onbegrensd trainen juist helemaal niet goed is. Rust en herstellen zijn net zo belangrijk.
Een voetballer bijvoorbeeld heeft een heel korte werkdag! Die traint 2x maximaal per dag 1,5-2 uur! En na een wedstrijd lopen ze alleen een paar rondjes. En natuurlijk trainen ze bij andere sporten wat harder, maar ik volg op twitter een aantal wielrenners en die trainen per dag ook echt niet meer dan 6-7 uur, en dat zelfs incidenteel in de voorbereiding)
Een sporter heeft dus eigenlijk gewoon kortere werkdagen dan de 'gewone' mens.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 24 feb 2014 12:38

We kunnen zeggen dat sport gewoon werk is, dat kan zijn maar wil niet zeggen dat het goed is.
Een drugsdealer of pooier heeft ook zijn werk.
Op de tribune, Ze worden vereerd of beledigd, het allebei zonden. Er wordt ongelooflijk gevloekt, alleen daardoor al hoor je er niet tussen.
Hoeveel posters van voetballers hangen er op slaapkamers van fans, hoeveel kamers gewoon vol ermee? Is afgoderij.
Ek, Wk hoe is de wereld niet behebt van het “oranje gevoel” elke keer krijg ik het er weer benauwd van, hoe satan zich weer manifesteerd.
Alle moeite die je ervoor doet is fout want het is inmiddels een spelletje van satan geworden.
Kijk je rustig naar alle sporten? Met name voetbal? Vraag je God er een zegen voor? Kun je er überhaupt een zegen vragen of die en die club mag winnen en of het tot Gods eer mag zijn.
Of Hij ze wil beschermen voor zonden? Dat ze sportief en symphathiek met elkander om mogen gaan? Is het niet heel, heel ver weg als God zegt “kijk op naar de dingen die van boven zijn”?
We hebben allemaal een mening maar wat vindt God ervan?
We weten, het is van God of het is van satan, een van de twee.
Denk je dat God dit bedacht heeft? nee hé, uitsluitend satan kan zoiets bedenken.
Het is dus tegen Gods wil en zonden.

Hebben we het over een spelletje thuis, daar moeten we ook nog oppassen of we gaan in de fout. Daar kan het al heel gemakkelijk.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2014 13:02

Teus schreef:We kunnen zeggen dat sport gewoon werk is, dat kan zijn maar wil niet zeggen dat het goed is.

Dat is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, dat zie je toch ook wel, hè?

Op de tribune, Ze worden vereerd of beledigd, het allebei zonden. Er wordt ongelooflijk gevloekt, alleen daardoor al hoor je er niet tussen.

Ach, sport wekt emotie op. Het is net een film of oud-Grieks toneelstuk: goed tegen slecht, je weet precies wie de 'slechterik' is en wat er moet gebeuren om te winnen.

Hoeveel posters van voetballers hangen er op slaapkamers van fans, hoeveel kamers gewoon vol ermee? Is afgoderij.

Hoeveel boeken van dominees hebben fans in de kast staan? Afgoderij!

Daarbij, de posters verdwijnen meestal zodra die fans de baard in de keel krijgen. Ik zou me daar niet zo druk om maken.

Ek, Wk hoe is de wereld niet behebt van het “oranje gevoel” elke keer krijg ik het er weer benauwd van, hoe satan zich weer manifesteerd.

Ik dacht dat Satan fan was van het Belgische nationale elftal.

Alle moeite die je ervoor doet is fout want het is inmiddels een spelletje van satan geworden.
Kijk je rustig naar alle sporten? Met name voetbal? Vraag je God er een zegen voor? Kun je er überhaupt een zegen vragen of die en die club mag winnen en of het tot Gods eer mag zijn.

Hmm, dat is tegelijkertijd vragen of de ander mag verliezen, en dat is niet zo netjes. Je kunt uiteraard wel vragen om een nette wedstrijd, zonder blessures en dat de beste maar moge winnen.

Of Hij ze wil beschermen voor zonden? Dat ze sportief en symphathiek met elkander om mogen gaan? Is het niet heel, heel ver weg als God zegt “kijk op naar de dingen die van boven zijn”?

Geen idee. Sla de Bijbel erop na en en zoek op trefwoorden 'Topsport' en 'Voetbal' en laat maar weten wat je bevindingen zijn.

Denk je dat God dit bedacht heeft? nee hé, uitsluitend satan kan zoiets bedenken.

Wauw, dat is wel heel erg kort door de bocht.

Hebben we het over een spelletje thuis, daar moeten we ook nog oppassen of we gaan in de fout. Daar kan het al heel gemakkelijk.

Ik weet niet welke spelletjes jij thuis speelt, maar hier gaat dat over het algemeen gewoon goed hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 24 feb 2014 14:38

@Mortlach
Ik bedoel te zeggen dat alle werk niet goed is.
Heb je gelijk in, afgoderij in goede schrijvers komt ook voor.
Het klink kort door de bocht maar het is toch niet anders, van God of van satan er is toch niets anders meer?
In principe maakt het spelletje niet uit en gaat het veelal heel best maar is een beetje te vergelijken. Als iemand niet tegen verlies kan en wat er uit voort kan komen is vaak ook niet fraai.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2014 14:43

Teus schreef:@Mortlach
Ik bedoel te zeggen dat alle werk niet goed is.
Heb je gelijk in, afgoderij in goede schrijvers komt ook voor.
Het klink kort door de bocht maar het is toch niet anders, van God of van satan er is toch niets anders meer?
In principe maakt het spelletje niet uit en gaat het veelal heel best maar is een beetje te vergelijken. Als iemand niet tegen verlies kan en wat er uit voort kan komen is vaak ook niet fraai.

Met mensen die niet tegen hun verlies kunnen, speel ik maar 1 keer. Dus daar heb ik vrij weinig last van.

En zelfs als ik meega in die OF God, OF satan-verdeling, dan vind ik het nog ontzettend simplistisch om van alles waar Jezus niet 'vanaf druipt' meteen in het hokje van Satan te gooien. Ik zeg zelf soms: als je ergens God niet in kunt zien, dan kijk je niet goed genoeg!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 feb 2014 14:44

blijblij schreef:Laten we doping even achterwege laten, want dat is zeker fout. (in Sotchi van de 26000 tests geloof ik 2 positieve gevallen, dus niet iedereen ziet tot achter z'n oren volgespoten met allerlei zaken)

Ik merk dat een aantal mensen spreken over topsport = veel tijd aan besteden/ slecht voor je lichaam.
Nu zijn ze er in de topsport al jaren achter dat onbegrensd trainen juist helemaal niet goed is. Rust en herstellen zijn net zo belangrijk.
Een voetballer bijvoorbeeld heeft een heel korte werkdag! Die traint 2x maximaal per dag 1,5-2 uur! En na een wedstrijd lopen ze alleen een paar rondjes. En natuurlijk trainen ze bij andere sporten wat harder, maar ik volg op twitter een aantal wielrenners en die trainen per dag ook echt niet meer dan 6-7 uur, en dat zelfs incidenteel in de voorbereiding)
Een sporter heeft dus eigenlijk gewoon kortere werkdagen dan de 'gewone' mens.

Ik geloof niet dat de topsport helemaal 100% clean is, ik lees verhalen van sporters die hoog in de bergen gaan trainen vanwege de toename van rode bloedlichaampjes bijv.
Dus het hoeft niet in het bijspuiten of slikken te zitten, maar je ook in bepaalde omstandigheden moeten bevinden.
Zo'n korte werkdag dromen we allemaal van :wink:
Zonder dollen.
Een topsporter doet alleen nuttig werk voor zichzelf en/of zijn sponsor. Voor een kortere periode.
Anderzijds kun je wel stellen dat topsport ook veel banen heeft gecreëerd, dat dan weer wel.
Maar echt noodzakelijk is het niet, in het licht van de Eeuwigheid gezien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 feb 2014 14:46

Mortlach schreef:
En zelfs als ik meega in die OF God, OF satan-verdeling, dan vind ik het nog ontzettend simplistisch om van alles waar Jezus niet 'vanaf druipt' meteen in het hokje van Satan te gooien. Ik zeg zelf soms: als je ergens God niet in kunt zien, dan kijk je niet goed genoeg!

Helemaal mee eens Mortlach. Wijs gezegd :D
Juist als de vroomheid ervan afdruipt, word ik wat achterdochtiger.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 24 feb 2014 14:47

Teus schreef:We kunnen zeggen dat sport gewoon werk is, dat kan zijn maar wil niet zeggen dat het goed is.

Ben het voor een groot deel met Mortlach eens.
We hebben niet alleen maar een leven gekregen om te sterven hoor, ook al ontkomt geen enkel menselijk leven aan de dood. We mogen ook nog genieten van dit leven, sterker nog, we hebben die plicht. Anders is het zelfmoord of ondankbaarheid richting God. Gun andere mensen ook eens een gelukkig gevoel naast al het werken en leed dat men overkomt. Geef ze een goede boodschap tijdens het werken of tijdens het leed.

En waarom niet God vragen of je club mag winnen? Moeten we maar niks meer zeggen tegen God? Kunnen we het beter de satan vragen!? God wil dat we al onze binnenste gevoelens met Hem delen, en dat we dus juist eerlijk zijn over onze zonden, en niet (zoals mensen gewoon is) ons stiekem verschuilen in de bosjes als Hij voorbij komt. Ik zou dus zeggen: vraag alles maar aan Hem. Je komt er vanzelf achter wat je krijgt of niet. :wink:

PS Een sportverslaving vind ik overigens iets heel anders; mensen die alleen nog maar aan 1 sport denken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2014 14:49

schelpje3 schreef:Ik geloof niet dat de topsport helemaal 100% clean is, ik lees verhalen van sporters die hoog in de bergen gaan trainen vanwege de toename van rode bloedlichaampjes bijv.
Dus het hoeft niet in het bijspuiten of slikken te zitten, maar je ook in bepaalde omstandigheden moeten bevinden.

Ja, niks mis mee, toch? Gewoon een natuurlijke reactie van het lichaam. Straks mogen ze helemaal niet meer trainen, want daar wordt je sterker van...

Maar echt noodzakelijk is het niet, in het licht van de Eeuwigheid gezien.

Brood bakken is in het licht van de Eeuwigheid ook niet echt noodzakelijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 feb 2014 14:50

Het is tegennatuurlijk, je doet het niet om je beter te voelen, maar om beter te kunnen presteren.
En in het Licht van de eeuwigheid, is brood bakken JUIST wel noodzakelijk!
Het aardse leven is een geschenk van de Heere, ook het brood. Denk aan het manna in de woestijn!

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 feb 2014 15:00

Teus schreef:We weten, het is van God of het is van satan, een van de twee.
Dat wist ik niet hoor!
Buiten God en satan zijn er ook nog mensen en engelen.
Ik heb zo'n idee dat engelen niet voetballen, daarom denk ik dat het gewoon van de mens zelf komt. :D :D :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 24 feb 2014 15:05

Teus schreef:Ek, Wk hoe is de wereld niet behebt van het “oranje gevoel” elke keer krijg ik het er weer benauwd van, hoe satan zich weer manifesteerdt.

Hoewel ik satan niet als de organisator van het oranjefestijn zou willen aanwijzen heb ik ook moeite met die massahysterie rond voetbaltoernooien. Maar dan meer omdat mensen gewoon een verzetje willen in hun treurige levens. Die massahysterie heeft niets met voetbal te maken, want voetballiefhebbers kijken meer dan alleen het wk.
Kijk je rustig naar alle sporten?

Ja, ik ben een sportliefhebber.
Met name voetbal?

Ja, dat is mijn favoriete sport. Regelmatig in het stadion, maar vaker gewoon thuis op de bank of met vrienden in de kroeg.
Vraag je God er een zegen voor? Kun je er überhaupt een zegen vragen of die en die club mag winnen en of het tot Gods eer mag zijn.

Nee, volgens mij bepaalt God namelijk niet de uitkomst van een wedstrijd (en satan ook niet). Er gaat ook niet enige werking vanuit waarvoor je een zegen nodig zou hebben. Elf tegen elf en diegene die de meeste doelpunten maakt wint. Ik hoop dat 'mijn' club wint, maar bidden doe ik voor de nood in de wereld en niet voor een voetbalwedstrijd.

Nee, ook niet daarvoor. Al vind ik het natuurlijk erg vervelend, ook voor spelers van de tegenpartij, als iemand zijn kruisbanden scheurt.

volgens is het gewoon door mensen bedacht die in hun omgeving zagen dat hele dorpen als ontspanning achter iets ronds aanliepen en dat ding met hun voeten richting de ruimte tussen twee paaltjes schoten. En vervolgens zijn er allerlei regels bij bedacht en is het spel geperfectioneerd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 feb 2014 15:20

blijblij schreef:Laten we doping even achterwege laten, want dat is zeker fout. (in Sotchi van de 26000 tests geloof ik 2 positieve gevallen, dus niet iedereen ziet tot achter z'n oren volgespoten met allerlei zaken)

Dan heb je dit zeker niet gelezen?

http://nos.nl/os2014/artikel/605474-nie ... eloos.html

http://www.hln.be/hln/nl/1306/Olympisch ... ufer.dhtml

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2014 15:21

schelpje3 schreef:Het is tegennatuurlijk, je doet het niet om je beter te voelen, maar om beter te kunnen presteren.

Is willen presteren nu ook al tegennatuurlijk?

En in het Licht van de eeuwigheid, is brood bakken JUIST wel noodzakelijk!
Het aardse leven is een geschenk van de Heere, ook het brood. Denk aan het manna in de woestijn!

Het aardse leven is een geschenk, behalve het mogen genieten van een spannende schaatswedstrijd of vreugde delen als een Nederlander de gouden plak in Judo wint?

Is het dan echt allemaal alleen maar werken, eten, bidden, slapen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”