Geloof en twijfel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Geloof en twijfel

Berichtdoor Jvslooten » 23 feb 2014 20:00

learsi schreef:Ben niet thuis, en aan het koken en hier een avondkerk aan het zoeken(Amsterdam), maar heb wel een bibliotheek hier en kan kijken of ik daar wat aan heb maar dat kan even duren.
h.g.
Learsi
Alvast bedankt!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 feb 2014 20:04

Ik moest denken aan Psalm 43:

Mijn ziel, hoe treurt ge dus verslagen?
Wat zijt g' onrustig in uw lot?
Berust in 's Heeren welbehagen,
Hij doet welhaast uw heilzon dagen;
Uw hoop herleev', naar Zijn gebod;
Mijn Redder is mijn God.

(Berijmd, v. 5)

Let er op hoe de Heere Zélf de heilzon aan de kimmen doet dagen. Hij is het die de onrust wegnemen wil. En nee, dan is er geen twijfel meer, maar dan herleeft de hoop op Hem. Dan moet de twijfel wijken naar Zijn gebod en dan kan en mag de gelovige ziel belijden: mijn Redder is mijn God!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 23 feb 2014 21:13

Hoi, ik moet het hier doen met de studiebijbel.

Vers6:.....Hij moet vragen.....maar in geloof.....in niets(in geen enkel opzicht) twijfelende(innerlijk verdeeld zijnde).....want twijfelende is als een golf.......van de zee gewaaid wordend en bewogen wordend.

".....iemand die innerlijk gespleten is wordt heen en weer geslingerd tussen vertrouwen en wantrouwen tegenover God. Zo gezien zijn het geen verstandelijke moeilijkheden die iemand dan parten spelen maar een verkeerde innerlijke houding".

Vers7:...die innerlijk verdeelde mens moet niet menen dat hij iets Van de Heer(christus) zal ontvangen.

Vers 8:.....een man tweezielig, onbestendig in al zijn wegen...

"....hier zien we een tussen vertrouwen en wantrouwen heen en weer geslingerd mens.....dit is het tegendeel van ongedeeld zijn van hart (dus met zijn gehele hart)(Deut. 18:13 en Psalm 18:24).....
In al zijn wegen, is een hebraisme (Ps.91:11; Ps. 145:17; Spr.3:6; Jer.16:17), dat kan worden weergegeven met "in heel zijn levenswandel". Zo een twijfelaar heeft geen innerlijke vastigheid en dat manco openbaart zich in zijn hele manier van leven".

h.g.
Learsi

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 23 feb 2014 21:21

Petrus ging erdoor zinken. Kleingelovige, waarom zijt gij gaan twijfelen? Zijn geloof moest groeien. De rest zat trouwens lekker in de boot, die deden niet eens een poging, dus echt negatief vind ik twijfel niet. Het is een begin, maar blijf er niet bij. En er is altijd een oplossing: Here red mij ik verga! Heer ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp. Die laatste was mijn favoriet toen ik in de eerste pinksterkerk waar ik kwam een tic op had gelopen dat God met een soort graadmeter, die had je toen voor planten, watermeters, zat te kijken of ie ver genoeg uitsloeg als ik Hem om iets bad en zo niet: Ach jammer joh. Je moest warempel geloof hebben in je eigen geloof zo en het was een eigen werk. Geloof is een gave, we hebben allen de mate ontvangen en mosterdzaadjes kunnen groeien en als ze nog niet gegroeid zijn: Heer ik geloof.... Wat een rust.
Laatst gewijzigd door Boerin op 23 feb 2014 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 23 feb 2014 21:22

Learsi schreef:Vers7:...die innerlijk verdeelde mens moet niet menen dat hij iets Van de Heer(christus) zal ontvangen.

Doet me denken aan wat in veel dwaalleer kerken gepredikt wordt:

Als je daar niet op gebed genezen word, gaan ze er van uit dat je geloof niet groot genoeg is.
Laatst gewijzigd door Bambi op 23 feb 2014 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 23 feb 2014 21:25

Bambi schreef:Doet me denken aan wat in veel dwaalleer kerken gepredikt wordt:

Als je daar op gebed niet genezen wordt, gaan ze er van uit dat je geloof niet groot genoeg is.

Ja dat werd daar toen ook gepreekt. Soms was er een oudste ziek en dat werd verzwegen hoorde ik jaren later, want dat was een schande, hij had niet genoeg geloof.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 23 feb 2014 21:27

Boerin schreef:Ja dat werd daar toen ook gepreekt. Soms was er een oudste ziek en dat werd verzwegen hoorde ik jaren later, want dat was een schande, hij had niet genoeg geloof.

Juist, dat bedoel ik en daarom blijf ik bij de SV.

7 Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van den Heere.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 23 feb 2014 22:49

Twijfel tegenover God is ongeloof.
Ongeloof is zonden
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Berichtdoor Bambi » 23 feb 2014 23:05

Teus schreef:Twijfel tegenover God is ongeloof.
Ongeloof is zonden

Ik vind dat kort door de bocht.

Stel je bent ziek en bid God om genezing.
Je bent er heilig van overtuigd dat God je kan genezen, dat is geloof.
Maar je weet niet of God je wil genezen, omdat je niet weet wat Gods Wil hierin is.
Dat is dus twijfel.
Maar dat is ook geloof, want we hebben van de Heere Jezus leren bidden in het 'Onze Vader' : Uw Wil geschiedde.

Dus als het goed is, is er altijd twijfel of God je geeft waar je om bid.

En dit bad de Heer Jezus zelf:
Mattheüs 26:39
En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan! doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.

Hij wist wat Gods plan was, maar toch bad Hij dit, was dat ook ongeloof, dus zonde?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 feb 2014 23:17

learsi schreef:Ben niet thuis, en aan het koken en hier een avondkerk aan het zoeken(Amsterdam), maar heb wel een bibliotheek hier en kan kijken of ik daar wat aan heb maar dat kan even duren.
h.g.
Learsi

Jvslooten schreef:Alvast bedankt!

Wat wil je weten over het Grieks? Oeps, ik ben niet gereformeerd dus beter even wachten tot Learsi je gerust kan stellen dat je bij de juiste kerk zit! :mrgreen:

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 23 feb 2014 23:20

Teus schreef:Twijfel tegenover God is ongeloof.
Ongeloof is zonden

Ik vind dat kort door de bocht.

Bambi schreef:Stel je bent ziek en bid God om genezing.
Je bent er heilig van overtuigd dat God je kan genezen, dat is geloof.
Maar je weet niet of God je wil genezen, omdat je niet weet wat Gods Wil hierin is.
Dat is dus twijfel.
Maar dat is ook geloof, want we hebben van de Heere Jezus leren bidden in het 'Onze Vader' : niet mijn wil, maar Uw Wil geschiedde.

Dus als het goed is, is er altijd twijfel of God je geeft waar je om bid.

Altijd als ik bidt b.v. om genezing geloof ik dat God me helpt, Hij heeft het me beloofd. Ongeacht wat Zijn wil is. Ik geloof niet altijd, heel vaak wel dat hij me geneest, weet het bijna altijd zeker. Als Hij me niet geneest ondersteunt Hij me in het dragen of als het moeilijk te dragen is troost Hij me omdat Hij er een reden voor heeft.

Ik geloof en weet zeker dat God er iets mee doet dat ten gunste voor mij is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 feb 2014 23:22

Bambi schreef:Juist, dat bedoel ik en daarom blijf ik bij de SV.

7 Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van den Heere.

Mattew Henry schrijft bij dit vers:

"Hij, tot Wie wij gezonden worden, heeft om te geven en is genegen om te geven. Aan èèn ding moeten we ons houden als wij iets vragen (v. 6). Er moet geen twijfel zijn aan de belofte van God door ongeloof. (...) Zo iemand wantrouwig, weifelend en onzeker is, zal Hij waarschijnlijk een gunst van Hem niet op waarde weten te schatten en kan er daarom niet op rekenen die gunst te ontvangen. "

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 feb 2014 23:26

Bambi schreef:Dit bad de Heer Jezus zelf:
En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan! doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.

Hij wist wat Gods plan was, maar toch bad Hij dit, was dat ook ongeloof, dus zonde?

Dat heeft niks met twijfel te maken. Jezus bad naar de wil van de Vader en vertrouwde daar voor de volle honderd procent op. Niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt. Geen spoortje wantrouwen, vertwijfeling of onzekerheid te bekennen. Nee, in tegenstelling: in Jezus zien wij de volle overgave aan de wil van de Vader in vertrouwen. Vertrouwen staat lijnrecht tegenover vertwijfeling.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 feb 2014 23:33

mohamed schreef:Wat wil je weten over het Grieks?
Gewoon, hoe de tekst zich het beste laat vertalen en waarom. 'Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.' of 'Want zo iemand denkt dat hij niets ontvangen zal van de Heere.'?

mohamed schreef:Oeps, ik ben niet gereformeerd dus beter even wachten tot Learsi je gerust kan stellen dat je bij de juiste kerk zit! :mrgreen:
Mocht blijken dat ik niet bij de juiste kerk zit dan zal ik overwegen mij over te laten schrijven naar die van Bambi, maak je maar niet ongerust.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 feb 2014 23:39

Bambi schreef:Dit bad de Heer Jezus zelf:

Jvslooten schreef:Dat heeft niks met twijfel te maken. Jezus bad naar de wil van de Vader en vertrouwde daar voor de volle honderd procent op. Niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt. Geen spoortje wantrouwen, vertwijfeling of onzekerheid te bekennen. Nee, in tegenstelling: in Jezus zien wij de volle overgave aan de wil van de Vader in vertrouwen. Vertrouwen staat lijnrecht tegenover vertwijfeling.

Hier moet ik Bambi bijvallen, want het is wel duidelijk uit dat Schriftgedeelte op te maken dat Jezus bang was voor de beker die hij drinken moest en ik verwijt hem dat niet, want dat zou ik nog vele malen meer zijn. Als ik echter redeneer zoals jij dat doet aangaande twijfelen - je citeert Jakobus en oordeelt dat twijfelen zonde is, waarmee je de hele wereld in de zonde plaatst - dan kan je op basis van 1 Joh 4,18 concluderen dat Jezus niet volmaakt in de liefde was.

Terug naar “Archief”