Geloof en twijfel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Geloof en twijfel

Berichtdoor Bambi » 23 feb 2014 14:59

Jvslooten schreef:Inderdaad. Jezus zegt zelfst tegen Thomas: zalig zijn zei die niet gezien hebben maar toch geloofd hebben. Petrus komt hier trouwens later nog op terug in een van zijn brieven, en ook de brief van Jakobus spreekt boekdelen als het om twijfel gaat. Heel rechttoe-rechtaan, met name in het eerste hoofdstuk. Ook Paulus schrijft interessante dingen over twijfel (2 Kor. 4).

2 Acht het enkel vreugde, mijn broeders, wanneer u in allerlei verzoekingen terechtkomt,
3 want u weet dat de beproeving van uw geloof volharding teweegbrengt.
4 Maar laat die volharding ook volledig mogen doorwerken, opdat u volmaakt bent en geheel oprecht, en in niets tekortschiet.
5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.
6 Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt.
7 Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.
8 Hij is een dubbelhartig man, onstandvastig in al zijn wegen.
(Jak. 1:2-8)

Ik ben toch blij met mijn SV, want daar staat toch iets anders, vooral in vers 7:

2 Acht het voor grote vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt;
3 Wetende, dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt.
4 Doch de lijdzaamheid hebbe een volmaakt werk, opdat gij moogt volmaakt zijn en geheel oprecht, in geen ding gebrekkelijk.
5 En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden.
6 Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende; want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op geworpen en nedergeworpen wordt.
7 Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van den Heere.
8 Een dubbelhartig man is ongestadig in al zijn wegen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 feb 2014 15:00

Kun je het verschil in eigen woorden uitleggen Bambi?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 23 feb 2014 15:06

Jvslooten schreef:Kun je het verschil in eigen woorden uitleggen Bambi?

Volgens jouw vertaling, ontvangt iemand die twijfelt niets.
En volgens mijn vertaling, denkt iemand die twijfelt zelf, dat hij toch niets ontvangt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 feb 2014 15:13

Bambi schreef:Volgens jouw vertaling, ontvangt iemand die twijfelt niets.
En volgens mijn vertaling, denkt iemand die twijfelt zelf, dat hij toch niets ontvangt.

Dat zegt 'jou' vertaling niet. Dan zou er moeten staan: Want die mens mene, dat hij niets ontvangen zal van den Heere. Vergelijk de HSV maar eens met de King James bijbel: For let not that man think that he shall receive anything of the Lord.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 23 feb 2014 15:37

Twijfel is een baar aan de zee gelijk, door de windgedreven op en nedergeworpen.
Ik denk dat hij bij dat op en nedergeworpen de twijfel aanwijst.
Het geloof van die mens is in die zin onstandvastig.
En niet het door de Schrift bedoelde geloof.
De ene keer is er hoop op ontvangen(opgeworpen), de andere keer juist weer helemaal niet(nedergeworpen).

De ene keer vol verwachting, de andere keer juist weer niet.
Het lijkt mij, dat dit voortkomt uit de gevoelens van de mens zelf.

Vers 8 maakt duidelijk, dat het hier om een dubbelhartig man gaat.
Denk aan Israel in de woestijn.
Verlangend naar de intocht in het beloofde land(als ze er zijn, gaan ze niet in!) en steeds weer terugverlangend naar de vleespotten van Egypte, terwijl ze eerst ripen om verlost te worden, er toch wel weer naar verlangden.

De ene keer is het wel belangrijk, de andere keer niet.
Ongestadig(!)(onvast?) in al(!) zijn wegen.

Die mens mene niet dat hij iets zal ontvangen van de Heere.

h.g.
Learsi

Bambi

Berichtdoor Bambi » 23 feb 2014 15:55

Bambi schreef:Volgens jouw vertaling, ontvangt iemand die twijfelt niets.

Jvslooten schreef:Dat zegt 'jou' vertaling niet. Dan zou er moeten staan: Want die mens mene, dat hij niets ontvangen zal van den Heere. Vergelijk de HSV maar eens met de King James bijbel: For let not that man think that he shall receive anything of the Lord.

Volgens de kanttekening bij vers 7 in de SV:

die mens mene niet,
Namelijk die zo bidt, zonder vertrouwen, en twijfelende.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 23 feb 2014 16:18

Ja, denk ik ook.
Die zo bidt zonder gegrond vertrouwen en daarom twijfelend.

Zou het de "natuurlijke mens" kunnen zijn, die niet begrijpt de dingen die des Geetses zijn?

h.g.
Learsi

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 23 feb 2014 16:27

learsi schreef:Ja, denk ik ook.

Zou het de "natuurlijke mens" kunnen zijn, die niet begrijpt de dingen die des Geetses zijn?

h.g.
Learsi

Misschien maakt het dit verschil uit, dat de geestelijke mens heel zijn hart vol twijfel bij de Heere neerlegt, en Hem om bijstand en raad vraagt.
En dat de natuurlijke mens de twijfel als excuus gebruikt om toch zijn hart erbuiten te houden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 feb 2014 16:42

Bambi schreef:Volgens de kanttekeningen op vers 7:
die mens mene niet,
Namelijk die zo bidt, zonder vertrouwen, en twijfelende.

Dan wordt de zin dus: Want iemand die bid zonder vertrouwen en twijfelende, moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.

Eens?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 feb 2014 16:43

learsi schreef:Ja, denk ik ook.

h.g.
Learsi
Wil je het anders even bekijken vanuit de grondtekst? Jou Grieks is beter dan het mijne.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 23 feb 2014 16:44

Eens.

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 23 feb 2014 16:50

mona schreef:Misschien maakt het dit verschil uit, dat de geestelijke mens heel zijn hart vol twijfel bij de Heere neerlegt, en Hem om bijstand en raad vraagt.
En dat de natuurlijke mens de twijfel als excuus gebruikt om toch zijn hart erbuiten te houden.

Waar Woord en Geest het geloof gewerkt hebben, daar is m.b.t. de beloften in het Woord', óver die beloften geen twijfel meer.
Het geloof richt zich op de beloften Gods.
Bidt en gij zult ontvangen.

Daar waar de mens door Woord en Geest onderwezen is over zijn natuur, en dit onderwijs geaccepteerd heeft, daar mee instemt(!) en dus erkent wat er over zijn natuur in het Woord geschreven is, daar kan gebeden worden over de vervulling van Gods beloften.
Die worden dan éçht geloofd, en de vervulling wordt verwacht.

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 23 feb 2014 16:52

Jvslooten schreef:Wil je het anders even bekijken vanuit de grondtekst? Jou Grieks is beter dan het mijne.

Ben niet thuis, en aan het koken en hier een avondkerk aan het zoeken(Amsterdam), maar heb wel een bibliotheek hier en kan kijken of ik daar wat aan heb maar dat kan even duren.
h.g.
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 feb 2014 17:07

Jvslooten schreef:Dan wordt de zin dus: Want iemand die bid zonder vertrouwen en twijfelende, moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.

Eens?

Nee,
Iemand die bidt zonder vertrouwen en twijfelende, denkt eigenlijk dat hij toch niet zal ontvangen van de Heere.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 feb 2014 18:00

Fijn dat niemand twijfelt aan zijn eigen gelijk, alleen is het dan een bietje vreemd dat er in de praktijk zoveel denominaties zijn. Echter, laten we daar maar niet over nadenken, want dat is twijfelen.

Terug naar “Archief”