Het welvaartsevangelie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Het welvaartsevangelie

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2014 12:47

Faramir schreef:Dat zijn natuurlijk niet de enige bijwerkingen. En zijn positieve en negatieve.
Veelal schiet dit door in extremisme oa naar andersdenkenden.

Ja dat klopt ook - maar ik kijk in eerste instantie naar de praktische verbetering van het leven van dat gezin.
Wat zou jij doen? :D

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 feb 2014 12:50

rotterdam schreef:Ja dat klopt ook - maar ik kijk in eerste instantie naar de praktische verbetering van het leven van dat gezin.
Wat zou jij doen? :D

Ik zal binnen mijn eigen geloof een houvast zoeken wat mij een balans in het leven zou geven indien dat ontwricht was door alcohol/drugs/overspel/enz.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2014 12:53

Jvslooten schreef:Jawel hoor. Ik probeer alleen maar te zeggen dat als het daar bij blijft er sprake is van een ontzettend arm 'evangelie'.

Ohhhhhhhhhhhhh Theologie versus praktische verbeteringen
Dat mag jij gaan uitleggen aan die familie in die sloppenwijk.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 23 feb 2014 13:04

Een tijdje geleden ging het hier over in de nieuwsrubriek van refoweb
http://www.refoweb.nl/nieuws/1085/docum ... evangelie/
Ik vond het erg aangrijpend.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2014 13:15

Faramir schreef:Ik zal binnen mijn eigen geloof een houvast zoeken wat mij een balans in het leven zou geven indien dat ontwricht was door alcohol/drugs/overspel/enz.

Da's mooi Faramir maar ik ben bang dat de situatie in Afrikaanse landen iets lastiger ligt.
Overigens is het zo dat, wel in iets mindere mate, ook R.K. Afrikaanse priesters in hun preken een verband leggen tussen geloof en een beter leven, genezing en welvaart (welzijn).

Ik hoorde onlangs nog van een meisje met een vervelende ziekte die ontstaan was door een illegale abortus. Van de priester kreeg zij te horen "hiervoor helpt maar een medicijn - de eucharistie".

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2014 13:19

mona schreef:Een tijdje geleden ging het hier over in de nieuwsrubriek van refoweb
http://www.refoweb.nl/nieuws/1085/docum ... evangelie/
Ik vond het erg aangrijpend.

Heb ik gezien Mona maar ;

citaat ; Dit is een aantrekkelijk idee voor veel Afrikanen, die dagelijks worstelen met armoede en ongelijkheid. Maar de behoefte aan bijstand van de Heilige Geest in de dagelijkse 'rat race' is zeker niet beperkt tot Afrikanen alleen.

Ook bij C3 in Amsterdam bidden hoogopgeleide Nederlanders voor een lagere hypotheekrente of een promotie op hun werk. Bankiers, CEO’s en succesvolle zakenmannen dienen als rolmodellen in workshops, die als doel hebben om de Bijbel relevant te maken voor het leven in deze tijd.

Deze 2 groepen hebben weinig of niets met elkaar te maken.

Afrikanen bidden voor "dagelijks brood" "gezondheid en medische zorg" kortom de eerste levensbehoeften.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 feb 2014 13:24

rotterdam schreef:Da's mooi Faramir maar ik ben bang dat de situatie in Afrikaanse landen iets lastiger ligt.
Overigens is het zo dat, wel in iets mindere mate, ook R.K. Afrikaanse priesters in hun preken een verband leggen tussen geloof en een beter leven, genezing en welvaart (welzijn).

Ik hoorde onlangs nog van een meisje met een vervelende ziekte die ontstaan was door een illegale abortus. Van de priester kreeg zij te horen "hiervoor helpt maar een medicijn - de eucharistie".

Voor geestelijke genezing wellicht.

Wellicht dat Afrikaanse katholieke priesters wat minder geschoold zijn dan de Europese en er culturele verschillen zijn toch mogen ook zij geen welvaartsevangelie verkondigen.

Het evangelicale welvaartsevangelie wat neer geplant wordt in oa Zuid-Amerika en Afrika, zwaar gefinancierd vanuit de VS, is echt geen succesverhaal in vele gevallen en niet zelden aanleiding tot persoonlijke drama's.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 23 feb 2014 13:41

rotterdam schreef:Afrikanen bidden voor "dagelijks brood" "gezondheid en medische zorg" kortom de eerste levensbehoeften
Daar is uiteraard niets op tegen, een bijbelse opdracht. Maar in het welvaartevangelie gaat het een stapje verder. Daar heeft de dominee en zijn kornuiten al ruimschoots het dagelijkse brood. Ze hebben zelfs een mooie auto en een supergroot huis, en de armen uit de krottenwijken moeten van hun geld wat ze niet hebben nog aan de collecte (voor wie bestemd?) geven. Ik huiver ervan.

rotterdam schreef:Ook bij C3 in Amsterdam bidden hoogopgeleide Nederlanders voor een lagere hypotheekrente of een promotie op hun werk. Bankiers, CEO’s en succesvolle zakenmannen dienen als rolmodellen in workshops, die als doel hebben om de Bijbel relevant te maken voor het leven in deze tijd.

Ook in de C3 heeft men al het dagelijks brood, mooie auto, en goede verzekering. Vanuit die positie een rolmodel zijn, voor wie dan eigenlijk? Om de zwervers in Amsterdam een extra deken of soep te geven? Structureel dan, incidenteel kan iedereen dat. Iets voor de voedselbank doen? Strak in het pak bij een bijstandsmoeder met vier kinderen langs gaan? Dat is de Bijbel relevant maken in deze tijd.

En dan gaat het over welvaartsevangelie. De welvaart is duidelijke maar waar wordt het evangelie verkondigt? Een rijke Jezus voor een arme zondaar?
Ik mis in de documantaire de bewogenheid voor de zielen van de mensen. Arme afrikaanse zielen, en rijke nederlandse zielen. Het maakt niet uit. Iedereen heeft een ziel.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2014 13:52

Faramir schreef:Voor geestelijke genezing wellicht.

Nee hoor daar wordt werkelijke genezing mee bedoeld.
Trouwens wat moet je als de eerste dokter 100 km verder is ?

Wellicht dat Afrikaanse katholieke priesters wat minder geschoold zijn

Het zullen toch geen oud vissersmannen zijn zonder theologische opleiding :D

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2014 13:58

mona schreef:Daar is uiteraard niets op tegen, een bijbelse opdracht. Maar in het welvaartevangelie gaat het een stapje verder. Daar heeft de dominee en zijn kornuiten al ruimschoots het dagelijkse brood. Ze hebben zelfs een mooie auto en een supergroot huis, en de armen uit de krottenwijken moeten van hun geld wat ze niet hebben nog aan de collecte (voor wie bestemd?) geven. Ik huiver ervan.

In sommige gevallen heb je 100% gelijk maar we mogen dit niet generaliseren.
Er zijn ook integere dominees en kornuiten.

Ook in de C3 heeft men al het dagelijks brood, mooie auto, en goede verzekering. Vanuit die positie een rolmodel zijn, voor wie dan eigenlijk? Om de zwervers in Amsterdam een extra deken of soep te geven? Structureel dan, incidenteel kan iedereen dat. Iets voor de voedselbank doen? Strak in het pak bij een bijstandsmoeder met vier kinderen langs gaan? Dat is de Bijbel relevant maken in deze tijd.

Ja klopt Mona, in het geval van de Amsterdamse kerk ben ik het helemaal met je eens.

En dan gaat het over welvaartsevangelie. De welvaart is duidelijke maar waar wordt het evangelie verkondigt? Een rijke Jezus voor een arme zondaar?
Ik mis in de documantaire de bewogenheid voor de zielen van de mensen. Arme afrikaanse zielen, en rijke nederlandse zielen. Het maakt niet uit. Iedereen heeft een ziel.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 feb 2014 13:59

Het is algemeen bekend dat de Afrikaanse seminarie niet op gewenst niveau van de katholieke Kerk liggen en dat men hard bezig is om de kwaliteit daar te verbeteren.

Maar neem gerust een uitzondering als de maat. Ik heb niets met het evangelicale welvaartsevangelie en de katholieke Kerk ook niet. Uitzonderingen zullen er altijd zijn.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 feb 2014 14:07

rotterdam schreef:Ohhhhhhhhhhhhh Theologie versus praktische verbeteringen
Dat mag jij gaan uitleggen aan die familie in die sloppenwijk.

Wat is precies de waarde van 'practische verbeteringen' als na een tijdje blijkt dat de financiële zegeningen uitblijven, je AIDS niet overgaat en je kinderen nog steeds sterven van de honger? Juist ja. Dan valt men weer terug in de oude leefgewoonten, met als enige veranderingen een diep wantrouwen tegenover God en het Evangelie. Ken je de gelijkenis van de acht onreine geesten (mat. 12:43-45)? Het einde was erger dan het begin.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2014 14:21

Faramir schreef:Het is algemeen bekend dat de Afrikaanse seminarie niet op gewenst niveau van de katholieke Kerk liggen en dat men hard bezig is om de kwaliteit daar te verbeteren.

Maar neem gerust een uitzondering als de maat. Ik heb niets met het evangelicale welvaartsevangelie en de katholieke Kerk ook niet. Uitzonderingen zullen er altijd zijn.

Waarom neem ik uitzonderingen "als maat" ? Mijn ervaringen (ik ben in Afrika geboren, reis jaarlijks minstens 4 keer daarheen) zijn heel anders.

Ik probeer je uit te leggen dat als het iemand aan de meest noodzakelijke basisvoorzieningen ontbreekt de prioriteiten anders liggen in vergelijk met landen waar ze zich druk maken over dieet, parkeervoorzieningen en hypotheekrenteaftrek.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2014 14:28

Jvslooten schreef:Wat is precies de waarde van 'practische verbeteringen' als na een tijdje blijkt dat de financiële zegeningen uitblijven, je AIDS niet overgaat en je kinderen nog steeds sterven van de honger? Juist ja. Dan valt men weer terug in de oude leefgewoonten, met als enige veranderingen een diep wantrouwen tegenover God en het Evangelie. Ken je de gelijkenis van de acht onreine geesten (mat. 12:43-45)? Het einde was erger dan het begin.

Ja hoor die gelijkenis ken ik :D

Suggereer je nu dat bidden om een beter bestaan niet kan samengaan met een waarlijk geloof ?

Ik vermoed dat ik deze gelijkenis beter ken dan jij Afrika.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 feb 2014 14:48

rotterdam schreef:Ik probeer je uit te leggen dat als het iemand aan de meest noodzakelijke basisvoorzieningen ontbreekt de prioriteiten anders liggen in vergelijk met landen waar ze zich druk maken over dieet, parkeervoorzieningen en hypotheekrenteaftrek.

Dat kan je ook gewoon zo vertellen want dat is namelijk geen hogere wiskunde om te begrijpen. :)

Terug naar “Archief”