Het welvaartsevangelie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Het welvaartsevangelie

Berichtdoor Boekenlezer » 22 feb 2014 15:19

Vandaag zag ik een column over het welvaartsevangelie.

Het welvaartsevangelie... het zou toch een fantastische vinding zijn, als het zo zou werken, nietwaar?! :D Want ja, dat is het nou maar het: zo werkt het niet. Het lijkt mij althans erg sterk dat het zo zou werken.
Nee helaas, we zullen het toch moeten doen met een wachtkamergeloof: hier is het niks, en het gaat ook niks worden hier, maar ééns, dan wordt het wel wat. Dat is op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Jammer alleen dat dat (waarschjnlijk) nog zo vreselijk lang duurt, en dat er voorlopig niks anders opzit dan ons door dit bestaan heen zien te tobben... :(
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Het welvaartsevangelie

Berichtdoor Pcrtje » 22 feb 2014 15:48

Ik vind het nog steeds bizar dat, ook in Nederland, duizenden mensen zich aansluiten bij zulke theologieën. Hoe kunnen mensen nou zo blind zijn?
"Een libelle zweeft over het water..."

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 feb 2014 15:58

Rationeel zijn er natuurlijk genoeg vragen bij te stellen, maar ik zie er wel een verklaring voor: het sluit aan bij bepaalde diepe verlangens van ons, namelijk om geen ellende meer te hebben, maar voorspoed. In dat opzicht zou de economische crisis van nu wel eens een extra stimulans kunnen zijn!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 feb 2014 17:56

Ik wist dat het bestond, maar toen ik voor de eerste keer een welvaardsprediker hoorde preken was het toch nog een enorme schok. Bijzonder hoor, een preek waarvan het kernwoord 'financiële zegeningen' was. En het werkt echt hoor! Je hoeft alleen maar te geloven en het gaat ineens geweldig op je werk, geweldig in je huwelijk, geldproblemen zijn verleden tijd en ziek worden hoeft ook niet meer. :jaknikken: Je begrijpt niet dat er überhaupt nog mensen overlijden daar.

Overigens, toen ik na de dienst mijn Raboapp checkte stond ik nog steeds in het rood.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 feb 2014 19:40

In het verleden kon ik me erg storen aan aanhangers van het welvaartsevangelie. Ging het bestrijden en stak daar op fora veel energie in.

Verspeelde energie, vroeg of laat haalt de realiteit ze toch wel in.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 feb 2014 19:58

Het werkt niet, dat is duidelijk. Maar vinden jullie het ook jammer dat het niet werkt?
Ik namelijk wel. Ik zou het een fantastische manier vinden om van alle tegenspoed, waar dit leven zo rijkelijk mee bedeeld is, af te komen!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 feb 2014 20:45

Boekenlezer schreef:Het werkt niet, dat is duidelijk. Maar vinden jullie het ook jammer dat het niet werkt?
Ik namelijk wel. Ik zou het een fantastische manier vinden om van alle tegenspoed, waar dit leven zo rijkelijk mee bedeeld is, af te komen!

Het zou het leven zonder waarde maken, waardeloos dus.

Stel je voor dat het elke dag zondag is. Wat is dan nog de betekenis van zondag? Juist ja, helemaal niets.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 feb 2014 22:16

Ik heb altijd dat onderwijs gehad, maar niet zo extreem, hoewel dat van die tienden wel en dat is niet Bijbels. Het klopt wel dat principe van zaaien en oogsten, maar het wordt gewoon extreem gebracht zodat degenen die het brengen een mooi zwembad in de tuin kunnen hebben. Bij hen werkt het, ze gaven zoveel weg en hoep, veel meer binnen, tsja, van de arme weduwen die hun laatste cent afgetroggeld werd weliswaar, maar een kniesoor die daarop let.
Wat zo raar is, de mensen die geen geld of schulden hebben moeten in geloof geven, terwijl in Handelingen zij juist gewoon kregen van degenen die overvloed hadden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2014 10:42

Boekenlezer schreef:Het werkt niet, dat is duidelijk. Maar vinden jullie het ook jammer dat het niet werkt?

Let wel, ik ben zeker geen voorstander van dit z.g. welvaartsevangelie maar in de Afrikaanse landen werkt het wel.
Hoe dan ?
Heel praktisch en logisch.

De leden van dit soort kerken stoppen na "hun bekering" met prostitueebezoek, roken, drinken en verdovende middelen.
Weet je hoeveel geld dit uitspaart ?
Wat overblijft is een hoger besteedbaar inkomen voor vrouw en kinderen dus meer rust en vrede in het gezin.
Het beëindigen van prostituee contacten heeft positieve invloed op het huwelijk en de gezondheid.
Dus het verminderd, in de praktijk, wel degelijk de tegenspoed.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 feb 2014 10:54

Dat is een positief neveneffect en laten we hopen dat het een mosterdzaad gezaaid in goede aarde is.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2014 11:22

mohamed schreef:Dat is een positief neveneffect en laten we hopen dat het een mosterdzaad gezaaid in goede aarde is.

Yep, maar het zal betreffend gezin "een zorg" zijn of dit nu een effect of een neveneffect is.
Trouwens het verschil is vaak niet eenvoudig te benoemen :D

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 feb 2014 11:44

rotterdam schreef:Let wel, ik ben zeker geen voorstander van dit z.g. welvaartsevangelie maar in de Afrikaanse landen werkt het wel.
Ja, totdat de vader van het gezin alsnog overlijd aan AIDS wat hij voor zijn bekering heeft opgelopen en de nabestaanden heel pastoraal worden verweten dat ze niet genoeg hebben gebeden, of dat hun geloof niet sterk genoeg is. Of dat, nog eenvoudiger, de beloofde zegeningen wél uitblijven. Wat achter blijft is een verhard en verbitterd hart en meneer de welvaarsprediker zit alweer in zijn villa in LA of op een of andere conferentie te vertellen hoe tijdens zijn driedaagse bezoek aan Zimbabwe dertigduizend mensen hun zieltje aan Jezus hebben gegeven.

De leden van dit soort kerken stoppen na "hun bekering" met prostitueebezoek, roken, drinken en verdovende middelen.
Dat doen moslims na hun bekering ook. Of je er blij mee moet zijn is vraag twee..

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2014 12:08

Jvslooten schreef:Ja, totdat de vader van het gezin alsnog overlijd aan AIDS wat hij voor zijn bekering heeft opgelopen en de nabestaanden heel pastoraal worden verweten dat ze niet genoeg hebben gebeden, of dat hun geloof niet sterk genoeg is. Of dat, nog eenvoudiger, de beloofde zegeningen wél uitblijven. Wat achter blijft is een verhard en verbitterd hart en meneer de welvaarsprediker zit alweer in zijn villa in LA of op een of andere conferentie te vertellen hoe tijdens zijn driedaagse bezoek aan Zimbabwe dertigduizend mensen hun zieltje aan Jezus hebben gegeven.

Dat doen moslims na hun bekering ook. Of je er blij mee moet zijn is vraag twee..

Je eerste reactie begrijp ik, dat is inderdaad een risico.

De tweede begrijp ik niets van, waarom zou je daar niet blij mee zijn ?
Vrouw en kinderen zijn het in ieder geval wel.
Ben jij niet blij als een moslim stopt met prostitueebezoek, roken, drinken en verdovende middelen?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 feb 2014 12:22

Dat zijn natuurlijk niet de enige bijwerkingen. En zijn positieve en negatieve.
Veelal schiet dit door in extremisme oa naar andersdenkenden.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 feb 2014 12:42

rotterdam schreef:De tweede begrijp ik niets van, waarom zou je daar niet blij mee zijn ?
Vrouw en kinderen zijn het in ieder geval wel.
Ben jij niet blij als een moslim stopt met prostitueebezoek, roken, drinken en verdovende middelen?
Jawel hoor. Ik probeer alleen maar te zeggen dat als het daar bij blijft er sprake is van een ontzettend arm 'evangelie'.

Terug naar “Archief”