Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maneah
Sergeant
Sergeant

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Maneah » 21 feb 2014 14:46

Ik lees al best lang mee in dit topic, en dat vooral om jullie ervaringen te lezen.
Bij M.ilan heb ik gekozen voor flesvoeding omdat ik borstvoeding geven niet zag zitten. De hele zwangerschap twijfelde ik, zat ik voor en nadelen af te wegen, etc.
Nu vraag ik me wel eens af.. was jullie keus voor borstvoeding makkelijk? Of hoefde je er helemaal niet (lang) over na te denken en deed je het gewoon?
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 21 feb 2014 15:07

Ik heb nooit een seconde nagedacht over wel of geen borstvoeding. Vind het vanzelfsprekend om het in ieder geval te proberen. En God heeft dat ook in de schepping gelegd om als moeder zelf je kind te kunnen voeden. En de voordelen van borstvoeding hoef ik denk ik niet op te noemen, die weet je vast heel goed.

Wat is voor jou n motivatie om het niet te proberen?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 feb 2014 15:53

Hier idem, ik heb er ook geen seconde over getwijfeld. Ik vind het eigenlijk het meest intieme moment dat je met je kind hebt of kunt hebben.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 feb 2014 15:57

Heb er niet over getwijfeld of het te geven ja of nee. Helaas heb ik het maar 3 maanden volgehouden (soms kan ik daar nog enorm van balen).

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 21 feb 2014 19:24

ik heb er nooit een seconde over getwijfeld en heb ze alle 3 lang gevoed

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 21 feb 2014 19:32

Ik wilde het graag proberen, maar niet koste wat kost doorzetten. Uiteindelijk bij beide 5 maand gevoed, soms wel een flesje kv omdat ik nooit genoeg kolfde op mn werk.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 21 feb 2014 19:45

Maneah schreef:Nu vraag ik me wel eens af.. was jullie keus voor borstvoeding makkelijk? Of hoefde je er helemaal niet (lang) over na te denken en deed je het gewoon?

Hier op zich geen twijfel. Wel overleg met de artsen ivm medicatie van mijzelf.
Maar ik wist zelf heel zeker dat ik het in elk geval wilde proberen.

De voordelen (behalve al gezondheidsvoordelen, geen geklooi met flesjes en poeder) liggen voor mij toch wel op het intieme vlak, zoals ajl zegt. BV geven is een niet nader te omschrijven mooi momentje tussen jouw en je kind.
Mijn zwangerschap was knudde en de bevalling niet echt fijn, maar ondanks de vele strubbelingen (kloven, borstontstekingen etc.) ik geniet nog elke dag van 't voeden.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 21 feb 2014 20:18

Ik zag er bij de eerste nog best tegenop om bv te gaan geven, maar vond dat ik het op zijn minst een kans gegeven moest hebben. Wat 654321 zegt: het is een heel bijzonder scheppingsgegeven dat we als moeders de mogelijkheid hebben gekregen ons kind zelf te voeden, dit was voor mij een hele belangrijke motivatie om het in ieder geval te proberen. Uiteindelijk is het me 100% meegevallen, en nu kijk ik er echt naar uit om de derde straks ook (hopelijk) weer zelf te kunnen gaan voeden.

zomaar
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaar » 21 feb 2014 21:00

Vond het vrij natuurlijk om het in elk geval te proberen, t'is niet voor niets zo geschapen dacht ik.
En ja bij alle vier gedaan, ééntje maar 5 wkn ivm te weinig groei. Achteraf gezien was dat aard van het
kind zelf, toen het later nog een keer voor kwam bij één van de andere wel doorgezet en is goed gegaan.
Had ik toen misschien ook moeten doen, maar ja, dat is achteraf.
Heb het de andere drie tot ruim 11 mnd. gedaan, en geen flesjes of kv ernaast.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 21 feb 2014 21:03

@ maneah; als jij je goed voelde bij de flesvoeding is het toch goed. Hier bij eerste 5 maanden gegeven en nu bij de tweede na 2 dagen al besloten om op de fles over te gaan.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 feb 2014 21:06

Bij de eerste wist ik al meteen dat hij de fles zou krijgen, borstvoeding was helemaal niks voor mij. en nooit spijt gehad.
Bij de tweede wilde ik het proberen, gewoon om dat ook eens meegemaakt te hebben, en heb het een week of 7 volgehouden, daarna was het onmogelijk met een rondlopende peuter. Sowieso zou ik met 3 maanden zijn gestopt, kolven tijdens mijn toenmalige werk vond ik niet kunnen.
Stel dat we ooit eens een derde krijgen denk ik dat ik het weer zal proberen, ik werk niet meer buitenshuis, dus zou er meer tijd voor hebben. En stel dat het zover is, dan zijn beide kids ouder en gaan naar school, dus is het makkelijker om vaak te voeden, veel tijd erin te steken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 feb 2014 21:52

Bij de eerste twee kids telkens een poging gewaagd,
Bij de derde had ik zo'n gevoel dat ik het op zijn minst moest proberen weer maar zag er zo als een berg tegenop, na de eerste keer voeden deed het alweer net zo'n pijn en de kraamzus zag mijn weerzin, ze stelde me gerust dat het niet erg was om een flesje te doen en toen een heerlijke kraamtijd gehad.

Ik zou het zeker proberen als je het nog nooit gedaan hebt, stoppen kan altijd. :D Starten niet meer.

Maneah
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Maneah » 21 feb 2014 22:40

Dank jullie wel, voor de reacties! Ik begin me bijna slecht te voelen dat ik het niet heb geprobeerd.
Maar wat jij al zegt, Juffiejuf.. ik voelde mij er goed bij dus dan is het goed. En ik heb er geen spijt van, hij is gezond en doet het goed!
Maar dit:
654321 schreef:En God heeft dat ook in de schepping gelegd om als moeder zelf je kind te kunnen voeden
zet mij ook wel aan denken. Dat is natuurlijk iets wat ik toen ook wel wist, maar ik dacht er niet aan. Ik vond flesvoeding meer voordelen hebben. Mijn man of iemand anders kon het ook geven, ik kon makkelijk weg, en ik had geen kans de 'ellende' te krijgen die mijn zus had met borstvoeding. M'n andere zussen hebben ook flesvoeding gegeven, behalve zij. En ze heeft zo'n beetje alles gehad, borstontstekingen, kloven, etc. Ik zie (en dat klinkt misschien stom/dom) daarom weinig voordelen, behalve dat het niets kost, je het altijd en overal bij je hebt, en je er 's nachts niet voor naar beneden hoeft.
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 feb 2014 22:56

Met bv. kun je heel veel dan mensen denken. Meer dan alleen voeding. :wink: Maar dat is heel persoonlijk en niet iedereen geloofd daar in en vind het fijn/prettig idee. Zo zie je maar hoe verschillend je kan denken over bepaalde voeding.

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 22 feb 2014 09:44

Maneah schreef:. Ik zie (en dat klinkt misschien stom/dom) daarom weinig voordelen, behalve dat het niets kost, je het altijd en overal bij je hebt, en je er 's nachts niet voor naar beneden hoeft.

Als je eens kijkt op bijvoorbeeld de site van borstvoeding.com dan zie je een hele rits voordelen. Qua gezondheid, hechting etc.

Persoonlijk ben ik erg pro borstvoeding, maar ik denk aan de andere kant dat het beter is om je kindje met liefde de fles te geven, dan met tegenzin de borst! Dus slecht voelen omdat je 't niet geprobeerd hebt, zou ik zeker niet doen :wink:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Terug naar “Archief”