Wee het land, welks koning een kind is

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor Wilsophie » 19 feb 2014 16:34

Wee het land, welks koning een kind is

Het land dat op een onverstandige manier bestuurd wordt, is te betreuren.

Prediker breidt de zegswijze nog iets verder uit en maakt direct duidelijk wat hij met de uitspraak bedoelt: 'Je bent beklagenswaardig, land, wanneer je koning maar een kind is en zijn raadgevers al in de morgen naar een feestmaal gaan.'

Typisch Calvinistisch om maar te denken dat het over "ONS" gaat. Nee mensen het gaat over het uitverkoren volk en Gods land.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 feb 2014 16:34

Pfieuw schreef:Mijn interpretatie, en dat mag toch? Niet zeuren!
Dat mag, maar wel onder je eigen naam en niet de mijne :D
Pfieuw schreef:Nee klopt. Wie gaat er wel over dan? Dit is wel erg makkelijk, naamloos.
Weet ik veel, de R.V.D. misschien. Wat boeit dat?
Als ik de regels moest maken zou ik zeggen: vergeet niet dat je Nederland vertegenwoordigt, hou het beschaafd, zorg dat je gedrag in overeenstemming is met de situatie, en blijf jezelf.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Pfieuw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pfieuw » 19 feb 2014 16:39

naamloos schreef:Dat mag, maar wel onder je eigen naam en niet de mijne :D

Ok, je hebt helemaal gelijk!

MENSEN, IK CITEERDE EEN DEEL VAN NAAMLOOS ALS KLETSKOEK, DAT IS MIJN EIGEN INTERPRETATIE EN NIET WAT ZIJ DAADWERKELIJK SCHREEF!!!

naamloos schreef:Weet ik veel, de R.V.D. misschien. Wat boeit dat?

Nou, daar ligt dan ook een stuk verantwoordelijkheid.

naamloos schreef:Als ik de regels moest maken zou ik zeggen: vergeet niet dat je Nederland vertegenwoordigt, hou het beschaafd, zorg dat je gedrag in overeenstemming is met de situatie, en blijf jezelf.

Tja, met die regels ben ik het volledig eens, alleen vullen we ze iets anders in... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Pfieuw op 20 feb 2014 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Pfieuw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pfieuw » 19 feb 2014 16:40

Marnix schreef:Precies. En het koningshuis kan weer niet met al die meningen rekening houden :)

Vandaar deze discussie. Anders hadden we nooit dit topic gehad, weer goed voor Refoweb. :lol:

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 feb 2014 16:58

Pfieuw schreef:MENSEN, IK CITEERDE EEN DEEL VAN NAAMLOOS ALS KLETSKOEK, DAT IS MIJN EIGEN INTERPRETATIE EN NIET WAT HIJ DAADWERKELIJK SCHREEF!!!
Hé psssst, hij is zij. Pfieuwww zeg, nou waren we er bijna maar zit er weer een foutje in. #-o #-o #-o
Weet je wat, la-ma-zittn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2014 08:48

elbert schreef:Zo spreekt het RD erover in een hoofdredactioneel commentaar: Koning vergat de waardigheid van zijn ambt in Sotsji.

Pred.9 - 20 Vloek den koning niet, zelfs in uw gedachte, want het gevogelte des hemels zou de stem wegvoeren, en het gevleugelde zou het woord te kennen geven.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 feb 2014 08:47

rotterdam schreef:Pred.9 - 20 Vloek den koning niet, zelfs in uw gedachte, want het gevogelte des hemels zou de stem wegvoeren, en het gevleugelde zou het woord te kennen geven.
Volgens mij wordt er niet gevloekt in het commentaar van het RD, of wel?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 feb 2014 08:56

elbert schreef:Volgens mij wordt er niet gevloekt in het commentaar van het RD, of wel?

Nee dat klopt - in het R.D. wordt nooit gevloekt.

Vloek de koning betekend "vervloek".

Geniepig commentaar komt heel dicht in de buurt. Zeker in dit geval.
De koning heeft ook onderdanen die sport wel leuk vinden.
Hoe moet de koning iedereen plezieren ?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 feb 2014 11:10

rotterdam schreef:Geniepig commentaar komt heel dicht in de buurt. Zeker in dit geval.
De profeet Nathan noemde koning David een kind des doods (2 Sam. 12:5-7). Terecht.
Een koning is niet boven kritiek verheven, ook niet volgens de Bijbel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2014 11:14

Nee. En het bijbelvers geeft aan dat er ergens anders om gaat.... dat je geen kwaad spreekt van de koning in het geheim.... want het kan alsnog uitkomen en dan heb je een probleem. Het commentaar in het RD is gewoon een openbaar stuk waarin vraagtekens worden gezet bij bepaalde zaken.... wat op zich niet verkeerd is. Onderbouwde kritiek geven mag, ook al zal niet iedereen het met die kritiek eens zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 feb 2014 13:19

Marnix schreef:Nee. En het bijbelvers geeft aan dat er ergens anders om gaat.... dat je geen kwaad spreekt van de koning in het geheim.... want het kan alsnog uitkomen en dan heb je een probleem. Het commentaar in het RD is gewoon een openbaar stuk waarin vraagtekens worden gezet bij bepaalde zaken.... wat op zich niet verkeerd is. Onderbouwde kritiek geven mag, ook al zal niet iedereen het met die kritiek eens zijn.

Het beroemde drievoudig snoer is kennelijk toch aan slijtage onderhevig.

God, Nederland en Oranje, prachtig zolang de koning maar wel naar onze pijpen danst.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2014 14:17

Misschien is dat beeld ook een beetje losgelaten omdat het koningshuis wat minder voor hun geloof uitkomt.

Als mensen topsport niet begrijpen is het ook begrijpelijk dat ze niet snappen dat een koning juicht voor sporters. Ik vind het commentaar wat dat betreft ook niet zo schokkend, ook al ben ik het er totaal mee oneens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pfieuw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pfieuw » 24 feb 2014 20:49

rotterdam schreef:Het beroemde drievoudig snoer is kennelijk toch aan slijtage onderhevig.

God, Nederland en Oranje, prachtig zolang de koning maar wel naar onze pijpen danst.

Het drievoudig snoer wordt binnen reformatorisch Nederland gewoon nog hoog gehouden. Ook op de uitwassen van eerdere vorsten werd gewoon 'commentaar' geleverd. Ik zie niet in waarom je daar niets over mag zeggen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 10:41

Pfieuw schreef:Het drievoudig snoer wordt binnen reformatorisch Nederland gewoon nog hoog gehouden. Ook op de uitwassen van eerdere vorsten werd gewoon 'commentaar' geleverd. Ik zie niet in waarom je daar niets over mag zeggen.

Ik geloof alleen niet dat Prediker met zijn "drievoudig snoer" God, Nederland en Oranje bedoelde...

Terug naar “Archief”