Is het een probleem voor de zondvloed

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is het een probleem voor de zondvloed

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2013 10:26

Amos schreef:Als je je daar in wil verdiepen, dan zijn de boeken "Eeuwen in Chaos" en "Werelden in Botsing" van Velikovsky een eye opener.

Als ik even snel de wiki-pagina over hem lees, dan vergaat die drang mij al snel hoor.

Velikovsky's ideas have been almost entirely rejected by mainstream academia (often vociferously so) and his work is generally regarded as erroneous in all its detailed conclusions. Moreover, scholars view his unorthodox methodology (for example, using comparative mythology to derive scenarios in celestial mechanics) as an unacceptable way to arrive at conclusions. The late Stephen Jay Gould[33] offered a synopsis of the mainstream response to Velikovsky, writing, "Velikovsky is neither crank nor charlatan—although, to state my opinion and to quote one of my colleagues, he is at least gloriously wrong... Velikovsky would rebuild the science of celestial mechanics to save the literal accuracy of ancient legends."

via http://en.wikipedia.org/wiki/Immanuel_V ... .27s_ideas

Die ideeën van hem zijn niet serieus te nemen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Berichtdoor antoon » 14 sep 2013 05:11

Antoon, lees het volgende maar eens goed en laat het tot jou doordingen!

Zelfs prof.dr. Mart-Jan Paul, predikant voor buitengewone werkzaamheden. docent Oude Testament aan de Christelijke Hogeschool te Ede en buitengewoon hoogleraar OT te Heverlee (B) begint te twijfelen gezien zijn reactie d.d. 23 februari 2013 in antwoord op de vraag: Geschiedenis van het Midden-Oosten (link: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/200 ... en-oosten/)

ik heb de link in mijn bestand en bestudeer dit.
Mijn eerste indruk was, een lang verhaal met heel aardige hints, maar de aanknopingspunten die hij geeft, die niet helemaal tot de grond uitgediept, enkele dooddoeners helaas waaronder de klassieke, overigens komt de schrijver wel over als iemand die zich in de materie wil verdiepen dat stel ik op prijs. en de site is het waard om nader te beschouwen
ik kom erop terug

Dus Antoon, in plaats van een wereldwijde zondvloed tussen 2400v.Chr.-2300vChr. beginnen de meeste orthodoxe exegeten nu aan te nemen dat deze wereldwijde zondvloed plaatsgevonden zou moeten hebben tussen 7000v.Chr-4000v.Chr, hetgeen even onzinnig is, want zoals hettys hierboven reeds opmerkte: Daarom weten we heel erg zeker dat er nooit een wereldwijde zondvloed is geweest..

Maar deze opvatting van de meeste orthodoxe exegeten heeft natuurlijk wel DESASTREUZE gevolgen voor Antoons visie!, maar dat zal jij natuurlijk wel weer ontkennen!

meeste orthodoxe exegeten, dat is een drogreden het gaat om het materiaal, en met hum materiaal en meningen is de juiste bijbelse geschiedenis totaal niet aangetast, integendeel ik heb aardige dingen uit de site waarmee ik kan werken.

maar ik kom op de site terug

Amos schreef:

Als je je daar in wil verdiepen, dan zijn de boeken "Eeuwen in Chaos" en "Werelden in Botsing" van Velikovsky een eye opener.

Als ik even snel de wiki-pagina over hem lees, dan vergaat die drang mij al snel hoor.

Velikovsky's ideas have been almost entirely rejected by mainstream academia (often vociferously so) and his work is generally regarded as erroneous in all its detailed conclusions. Moreover, scholars view his unorthodox methodology (for example, using comparative mythology to derive scenarios in celestial mechanics) as an unacceptable way to arrive at conclusions. The late Stephen Jay Gould[33] offered a synopsis of the mainstream response to Velikovsky, writing, "Velikovsky is neither crank nor charlatan—although, to state my opinion and to quote one of my colleagues, he is at least gloriously wrong... Velikovsky would rebuild the science of celestial mechanics to save the literal accuracy of ancient legends."

via http://en.wikipedia.org/wiki/Immanuel_V ... .27s_ideas

Die ideeën van hem zijn niet serieus te nemen.

De hypothese van hem blijkt waarheid, dus wel serieus te nemen

dit waren dan de lopende zaken ik kom met nieuwe data in de loop van vandaag

antoon

Berichtdoor antoon » 14 sep 2013 05:24

Prof.dr. Mart-Jan Paul antwoordt: "De voorbeelden uit Mesopotamië laat ik nu achterwege, maar het is duidelijk dat er in het derde millennium v. Chr. al veel volken en veel bouwkundige activiteiten waren. Het is zeker waar dat er onzekerheden zitten in de dateringen, maar langzamerhand zijn er wel veel onafhankelijke argumenten voor dergelijke dateringen.

En beste Prof die metingen dat weten we wel een beetje overigens zijn er voorbeelden die de bijbelse historie ondersteuning geeft.
Bouwkunde inderdaad maar zou het niet kunnen zijn, dat die kennis kwam van Sem Cham en Jafeth zij hofden het wiel niet opnieuw uit te vinden de kennis van bouw was er al.

Gesteld nu dat de zondvloed plaats vond rond 2350 v. Chr. Dan zijn er toch wel enige eeuwen verlopen voordat er tientallen volken zijn ontstaan, elk met eigen taal, rassenkenmerken en gewoonten. Op grond hiervan lijkt het wenselijk de bovenstaande zaken een millennium later te dateren. Maar kan dat?"

2370 Begin van de vloed de prof zit er niet veel naast vergeet niet dat de mens nog dicht bij de volmaaktheid was hij werd zeer oud en kon veel kinderen voortbrengen.
"Volgens de Anglicaanse aartsbisschop James Ussher (rond 1650), die een chronologie opstelde, werd Adam geschapen in 4004 v. Chr. en vond de zondvloed plaats in 2348 v. Chr. Hij beschouwde de geslachtsregisters in Genesis 5 en 11 als gesloten: er zijn geen generaties overgeslagen. Er zijn echter aanwijzingen dat die veronderstelling niet klopt, en dat het ook mogelijk is dat er namen uit de genealogieën weggelaten zijn. Mattheüs slaat in hoofdstuk 1 diverse generaties over, zodat hij van Abraham tot David (circa 800 jaar) slechts 14 namen noemt. Na koning Joram worden overgeslagen: Ahazia, Joas en Amazia.

4026 Schepping van Adam. bij de les blijven we hebben het niet over Mattheüs, dat overslaan begint overigens pas bij de koningen, waar we het nu over hebben is de chronologie t.e.m. de Egyptische inbreng, dat is al een flinke kluif genoeg, zou ik zeggen, en ik denk dat de prof het met mij eens is.

Volgens de Masoretische tekst (MT) van Genesis 11 was er 292 jaar tussen de zondvloed en de geboorte van Abram. Diverse nakomelingen van Noach (Sem, Arfachsad en Selah) leefden dan gelijktijdig met Abraham. Sem heeft dan zelfs nog geleefd toen Ezau en Jakob geboren werden, omdat hij nog ruim 500 jaar na de vloed leefde. Daarentegen krijgt de Bijbellezer de indruk dat deze stamvaders al overleden zijn in de tijd van Abraham. Die indruk wordt versterkt door Jozua 24:2-3, waar de afgoderij van de vader van Abraham genoemd wordt..

4026 schepping

2370 vloed
2018 Geboorte van Abraham
352 jaar en geen 292voor alle duidelijke ik ga van de chronologie uit die de bijbel geeft

Het is opvallend dat zowel voor als na de zondvloed tien generaties genoemd worden die beide uitlopen op drie zoons. Het lijkt erop dat een bewuste symmetrie is aangebracht (zoals ook in Matth. 1 het aantal belangrijk is) en dat er dus namen uit weggelaten kunnen zijn.
De Septuaginta maakt de tijd tussen de zondvloed en Abraham 780 jaar langer dan de Hebreeuwse tekst. De geleerden in Alexandrië konden beschikken over vele historische bronnen in de daar aanwezige wereldberoemde bibliotheek. Doordat de Septuaginta soms verrassend overeenstemt met gevonden Dode-Zeerollen is de waardering voor de betrouwbaarheid van de overlevering van de Septuaginta de laatste tijd toegenomen. De getallen in Gen. 5 en 11 worden daarentegen door velen als bewuste veranderingen beschouwd
.

Het is inderdaad vreemd, maar hierover zou ik eerst verschillende meningen willen horen, ook verschillende expertises, ook schrift kritiek maar dan van 2 kanten, ik kan er nu weinig over zeggen dan dit:
de Joden begrepen de schrift en waar overal kritiek geuit werd, maar op de geslachtslijn werd er nergens maar dan ook nergens dit punt naar voren gebracht om de Messiaanse lijn in diskrediet te brengen.

Ik sluit een vergeten stuk niet uit dat dan weer overgeschreven werd, ik hou ook rekening met het punt dat de joden gewoon begrepen wat er bedoelt met de lijn in de tijd van Abraham alsook bij de koningen zij hadden mogelijk een begrip daarover, dat wij dan niet hebben, omdat wij die tijdsgeest niet kunnen vatten, iets dat ook niet meer te achterhalen is helaas, maar moeten wij dan maar gelijk het materiaal verwerpen dat wel ondersteuning geeft, moeten wij daarom het kind met het waswater wegdoen.
Volgens mij niet en wie zal het zeggen dat er nog iets boven water komt dat de zaak meer verduidelijkt

ook is het mogelijk, alhoewel ikzelf het onwaarschijnlijk vind dat men afronde of een symmetrie instelde maar de som wel juist was
voorbeeld
Saul Salomo en David kunnen bv. respectievelijk 36 40 en 44 jaar geregeerd hebben

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 feb 2014 10:34

Gisteravond viel ik op België 1 middenin een interessante docu over de Ark van Noach, de zondvloed dus. Een Engelse mevrouw, Joanna Lumley genaamd, was in Turkije op het Ararat gebergte. Daar is een klein museum en de beheerder daarvan beweert dat de Ark daar ligt.
Dat wordt echter later weer ontkend door een expert.
Vast staat wel dat in elke religie gesproken wordt over een enorme watervloed! Alleen komen de tijden niet altijd overeen.
In het museum staat trouwens een megadoodskist, waar het lichaam van Noach in zou liggen. Noach is volgens de overlevering een zeer grote man geweest.

Wie het wil zien, hier is de link, het duurt ongeveer een uur.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2014 10:42

Tja, het uitbuiten van niet bestaande relikwiën is een eeuwenoude bezigheid.

En dat er in veel (niet alle!) tradities over overstromingen wordt gesproken, zegt vooral dat mensen nogal de neiging hebben om aan water te wonen - waarom zou dat toch zijn? De verhalen zijn over het algemeen dusdanig verschillend, dat je er verder weinig conclusies aan kunt verbinden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 feb 2014 10:56

schelpje3 schreef:Gisteravond viel ik op België 1 middenin een interessante docu over de Ark van Noach, de zondvloed dus. Een Engelse mevrouw, Joanna Lumley genaamd, ...

Ja die kennen we
:lol:

http://www.youtube.com/watch?v=2w3Tyr1Pcfw

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 feb 2014 11:02

Desalniettemin interessant!
dank je voor de link.
Weer die Steen, die Rots, als Anker van geloof en hoop en juiste richting....wow...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 feb 2014 12:21

Mooie vrouw Purdy in de "wrekers" meen ik. Na Emma Peele. Ik heb al veel docu ' s van haar gezien.
Wij droegen destijds het "purdykapsel". :wink:

antoon

Berichtdoor antoon » 19 feb 2014 12:37

Aha de zondvloed wordt van stal gehaald.
ik heb de wirwar van opmerkingen nog eens bekeken , zeer weinig zijn ze to the point veeleer doelpalen verzetten, daarom hier nog even de duidelijke berekening

De 1e Dynastie van de Egyptische oudheid wordt gedateerd tussen (ca.) 3150 v.Chr. en 2853 v.Chr. en maakt samen met de 2e Dynastie en de 3e Dynastie deel uit van de Vroeg-dynastieke Periode die liep van (ca.) 3150 v.Chr. tot 2639 v.Chr. bron Wikipedia
297 jaar totaal

De 2e Dynastie van de Egyptische oudheid begint met de regering van Hotepsechemoey in (ca.) 2853 v.Chr. en loopt tot (ca.) 2707 v.Chr. Tijdens deze periode bevond de koninklijke begraafplaats zich in Saqqara bron Wikipedia
128 jaar totaal

De 3e Dynastie van de Egyptische oudheid regeerde van ca. 2707 tot 2639 v.Chr. bron Wikipedia
18 jaar totaal tot 18e jaar Djoser

Maakt 297+128+18= 443
Egypte opgericht in 2188 volgens Constantinus Manasses
nu gaan we de reguliere optelling projecteren vanaf 2188 het jaar van oprichting volgens Constantinus Manasses

2188-443= 1745
1737 Jozef staat voor Farao, hij is 30 jaar Genesis 41:44 dit volgens bijbelse chronologie, veel scheelt het niet en ingeval Djoser de 1e farao was van de 3e Dynastie wordt 1745 verandert in 1728 dit is aanneemlijker het 1e jaar van hongersnood is dan ongeveer 1730. 1737 staat hij voor Farao en van 7 goede jaren begint de hongersnood, zeer dicht bij de zuivere bijbelse chronologie
Hoe waarschijnlijk is dat ik denk 1 op 1000000 en toch is het zo, dat is wel even andere koek.
Dit impliceert ook dat Manasses gelijk had. na de zondvloed vestigden men zich in Egypte

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2014 12:44

antoon schreef:De 1e Dynastie van de Egyptische oudheid wordt gedateerd tussen (ca.) 3150 v.Chr. en 2853 v.Chr.

en

Egypte opgericht in 2188 volgens Constantinus Manasses
nu gaan we de reguliere optelling projecteren vanaf 2188 het jaar van oprichting volgens Constantinus Manasses

Je weet dus dat die optelling er zo'n 1000 jaar naast zit.

Tenzij je wilt beargumenteren dat Egypte tijdens de 1ste Egyptische dinastie nog niet bestond...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 feb 2014 12:49

Even voor mijn duidelijkheid, in het begin wordt het een bijbelse vloed genoemt en 2 Petrus 3 spreekt ook over een vloed en we hebben de vloed van Noach die is van de wereld die NU is en de vloed uit de Petrusbrief gaat over de wereld die "TOEN" was. Dat is in mijn optiek 2 verschillende oordelen geweest. Dus wat bedoel je met Bijbelse vloed Antoon?

antoon

Berichtdoor antoon » 19 feb 2014 12:51

Je weet dus dat die optelling er zo'n 1000 jaar naast zit.

Tenzij je wilt beargumenteren dat Egypte tijdens de 1ste Egyptische dinastie nog niet bestond...

Niet helemaal terzake doende , je moet argumenteren tegen het punt/ berekening dat ik aankaart, dan kan ik er iets mee.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2014 12:56

antoon schreef:Niet helemaal terzake doende , je moet argumenteren tegen het punt/ berekening dat ik aankaart, dan kan ik er iets mee.

Niet terzake doende? Je bent selectief met je gegevens. Je gebruikt wel de lengte van een dynastie, maar niet de historische tijdsbepaling. (want dat laatste komt je niet uit). Cherry picking, heet dat, geloof ik.

antoon

Berichtdoor antoon » 19 feb 2014 13:05

ik ben juist niet selectief en ga uit van historische gegevens, in dit gezeur heb ik niet zoveel zin, kom to the point of als je het niet helemaal begrijpt moet je het zeggen.

De lijst van Manetho staat vast
De Abydos lijst ook
dat zijn historische raakpunten plus ook schrijvers als Flavius

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2014 13:22

antoon schreef:ik ben juist niet selectief en ga uit van historische gegevens, in dit gezeur heb ik niet zoveel zin, kom to the point of als je het niet helemaal begrijpt moet je het zeggen.

De lijst van Manetho staat vast
De Abydos lijst ook
dat zijn historische raakpunten plus ook schrijvers als Flavius

Hahaha, als iemand je op je selectiviteit wijst, dan is het ineens 'gezeur'.

Wanneer is Egypte nou opgericht? In 3150, tijdens de eerste dynastie, of in 2188 (volgens een historicus uit 1100). En in geval van dat laatste, waarom gebruik je dan gegevens uit het eerste?

Wat jij doet, is alsof er een rode auto en een blauwe fiets in je garage staan, en jij dan beweert dat er een blauwe auto staat.

Terug naar “[Religie] - Open forum”