Passiemuziek en de Heilige Geest.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Passiemuziek en de Heilige Geest.

Berichtdoor jaapo » 16 feb 2014 01:46

Een paar vragen, waar ik elk voorjaar tegen aan loop en waar ik wel eens de mening van anderen wil lezen.
1. Kan de Heilige Geest werkzaam zijn bij bijv. het beluisteren van de Mattheüs-passion?
2. Kan in het algemeen gesproken Gods Geest werkzaam zijn in de muziek?
3. Bij de passie-muziek behoren natuurlijk ook de teksten. Veel mensen kennen ze amper. En er staan ook dingen in, waar we nu misschien niet meer achter staan. Moeten we daarom kritischer zijn en wellicht die uitvoeringen niet meer beluisteren?
4 Veel uitvoerenden zijn niet gelovig. Het is gewoon hun werk. Kan dat eigenlijk wel?
5. Ik ken een aantal organisten die kerkdiensten begeleiden, maar zelf niet gelovig zijn, of totaal andersgelovig. Kan dat eigenlijk wel?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Jozo
Kapitein
Kapitein

Re: Passiemuziek en de Heilige Geest.

Berichtdoor Jozo » 16 feb 2014 12:20

1. Kan de Heilige Geest werkzaam zijn bij bijv. het beluisteren van de Mattheüs-passion?
3. Bij de passie-muziek behoren natuurlijk ook de teksten. Veel mensen kennen ze amper. En er staan ook dingen in, waar we nu misschien niet meer achter staan. Moeten we daarom kritischer zijn en wellicht die uitvoeringen niet meer beluisteren?
4 Veel uitvoerenden zijn niet gelovig. Het is gewoon hun werk. Kan dat eigenlijk wel?
5. Ik ken een aantal organisten die kerkdiensten begeleiden, maar zelf niet gelovig zijn, of totaal andersgelovig. Kan dat eigenlijk wel?

1. Waarom niet? Werkelijk prachtige prachtige muziek met een prachtige tekst
2. Natuurlijk! Denk bijvoorbeeld aan kolossensen 3:16 Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft.

Wat 3,4 en 5 betreft: Dat laat ik aan je eigen gemoed over :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2014 13:46

jaapo schreef:4 Veel uitvoerenden zijn niet gelovig. Het is gewoon hun werk. Kan dat eigenlijk wel?

Maakt dat uit dan? Speelt die organist vals? Zet hij express te vroeg of te laat in? Kan de artiest geen maat houden?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 feb 2014 21:53

jaapo schreef:Een paar vragen, waar ik elk voorjaar tegen aan loop en waar ik wel eens de mening van anderen wil lezen.
1. :jaknikken:
2. :jaknikken:
3. :jaknikken: gewoon luisteren met onderscheid, en van het goede genieten :D
4. :jaknikken:
5. :jaknikken:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 feb 2014 22:17

jaapo schreef:5. Ik ken een aantal organisten die kerkdiensten begeleiden, maar zelf niet gelovig zijn, Kan dat eigenlijk wel?

Voor geld kan veel :-)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 feb 2014 22:39

Die orgelmuziek kan een mens van zijn geloof doen vallen, al combineert het wel goed bij de zwarte kleding waar de refo zich op zondag in hult.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 16 feb 2014 23:44

mohamed schreef:Die orgelmuziek kan een mens van zijn geloof doen vallen, al combineert het wel goed bij de zwarte kleding waar de refo zich op zondag in hult.

Als een mens al door orgelmuziek van zijn geloof af valt, stelde zijn geloof niks voor.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 feb 2014 23:49

mohamed schreef:Die orgelmuziek kan een mens van zijn geloof doen vallen, al combineert het wel goed bij de zwarte kleding waar de refo zich op zondag in hult.

Bambi schreef:Als een mens al door orgelmuziek van zijn geloof af valt, stelde zijn geloof niks voor.

Zo is het maar net en bovendien kan men dan de zondag tenminste nuttig besteden.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 17 feb 2014 00:13

Bambi schreef:Als een mens al door orgelmuziek van zijn geloof af valt, stelde zijn geloof niks voor.

Mohamed schreef:Zo is het maar net en bovendien kan men dan de zondag tenminste nuttig besteden.

De zondag tenminste nuttig besteden, als men van zijn geloof is afgevallen??????????????

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 feb 2014 00:18

Mohamed schreef:Zo is het maar net en bovendien kan men dan de zondag tenminste nuttig besteden.

Bambi schreef:De zondag tenminste nuttig besteden, als men van zijn geloof is afgevallen??????????????

Wel, je hoeft niet zo verbaasd te doen, jij was zelf degene die zijn geloof badineerde.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 17 feb 2014 00:26

Grapjas. :clown:

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 17 feb 2014 00:51

Hoe ik erover denk, kun je tussen de regels wel begrijpen. Maar hoe jullie erover denken, is tot nu toe niet helder. Misschien komen er nog een paar serieuze reacties, die ook wat inhoudelijker zijn? Ik sta ervoor open en wil graag van anderen iets leren of nieuwe gezichtspunten aangereikt krijgen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 feb 2014 13:24

Ik begrijp werkelijk niet wat het geloof van de organist ertoe doet...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 18 feb 2014 01:30

Ik meen toch te weten, dat het in sommige kerken een discussiepunt is/was.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 02 mar 2014 17:58

De hele vraagstelling, in mijn openingsposting neergeschreven, is blijkbaar geen belangrijk item. Ik dacht van wel, maar heb mij kennelijk vergist. Nou ja, des te beter. Voor mij is het nooit een item geweest, maar ik dacht voor anderen wel. Ik wens ieder weer veel inspiratie door uitgevoerde passie-muziek verkregen.

Terug naar “Archief”