Homoseksualiteit deel 7

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor mealybug » 15 feb 2014 11:06

schelpje3 schreef:Het lawaai is met de medailleregen verstomd, en keert ook niet terug nu minister Ploumen met een handelsmissie naar Tanzania, Zanzibar en Mozambique vertrekt; drie landen waar de rechten van homo's zwaar onder druk staan.

Zo staat op homoseksualiteit in Tanzania 30 jaar celstraf en heeft Zanzibar de straffen onlangs verhoogd naar 25 jaar. Deze straffen worden overigens zelden uitgesproken, maar homoseksuelen lijden wel dagelijks onder zware discriminatie en mishandeling. Amnesty International constateerde vorig jaar in een rapport dat 'homofobie in de sub-sahara aan een verontrustende opmars bezig is'.

het is bijna koddig om te zien hoe de verhoudingen weer liggen.
Nooit een woord over de collegae van de Oranje's in Saoudi Arabie, waar op het bezit van een Bijbel zweepslagen staan, en wanneer je er meer dan 1 in je bezit hebt en van evangeliseren verdacht wordt , krijg je de doodstraf.

Maar goed, geld en olie is de nieuwe religie, aan homo's valt minder te verdienen dan aan hen die achter de oliekraan en gaskraan (Putin)zitten.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 15 feb 2014 13:21

vragenrubriek schreef:Ik (meisje) val op vrouwen en heb een vriendin, daarom wil mijn vader me het huis uit zetten. Is dat terecht? Ik ben het er namelijk niet mee eens!

Er zijn twee antwoorden mogelijk op deze vraag; een juridisch antwoord en een moreel antwoord.

Eerst het juridische antwoord: Ja dat mag, mits je vader voldoet aan de onderhoudsplicht op het moment dat je jonger bent dan 21. Meer daarover kan je hier lezen.

Als tweede het morele antwoord: Je ouders zijn je natuurlijke gezagdragers. Ze proberen in een bepaald normen en waardepatroon op te voeden. Daarnaast heb je het recht op het ontwikkelen van een eigen identiteit. Soms botst het tussen die twee. In de meest ideale situatie kom je er dan samen uit door een gulden middenweg te zoeken of door duidelijke afspraken te maken over de situatie. Er zijn situaties denkbaar waarop een 'agree to disagree' het hoogst haalbare is.

Het is duidelijk dat jouw eigen morele kader botst met dat van je ouder(s). Wat voor mij essentieel is, is de timing en de intentie van deze maatregel. Wordt die maatregel gebruikt om jou te laten buigen of barsten, om je onder druk te zetten om een onderdeel van je eigen identiteit op te geven? Of wordt deze maatregel gebruikt als oplossing voor een eindeloze weg van impasse en conflictsituaties?

In het eerste geval is deze maatregel buitengewoon ineffectief. Het enige wat jou vader bereikt is dat je jezelf nog meer afzet tegen zijn wil, en dat de verhoudingen tussen zijn morele kader en jouw morele kader extreem op scherp komen te staan. Hij hoopt dat jouw angst voor het verliezen van je ouders sterker zal zijn dan de liefde voor je partner en de kracht van jouw lesbische liefde. In de praktijk is dat zelden het geval. Het is te vergelijken met de situatie waarin een man moet kiezen tussen zijn vrouw en een moeder die de relatie niet ziet zitten en alles in het werk stelt om die relatie te dwarsbomen; buitengewoon pijnlijk en er verlaat uiteindelijk minimaal één iemand gewond het strijdtoneel. Het is dan een teken van onmacht; geen andere uitweg meer zien en wanhopig grijpen naar het zwaarste dreigmiddel wat je kunt bedenken.

In het tweede geval, het geval van de oplossing voor conflictsituaties en het opheffen van een impasse, kan het juist heel erg helend zijn om wat meer afstand van elkaar te nemen. Tijd en afstand zijn vaker ingrediënten geweest die het toenaderen succesvoller maken. Door de druk van de ketel te halen is er tijd en ruimte voor reflectie. Die tijd en ruimte is er niet op het moment dat iedereen onder hoogspanning staat. Als je ook maar enigszins in staat bent zelfstandig te zijn, en je hebt alle toenaderingspogingen geprobeerd, dan is het ouderlijk huis verlaten zo gek nog niet. Uit je vraagstelling begrijp ik dat je die optie zeer ongewenst vindt. Waar ligt dat aan? Ligt dat aan het feit dat het voelt als machtsmisbruik? Ligt dat aan het feit dat je het gevoel hebt dat jouw vader niet wil luisteren naar hoe jij de dingen voelt en ervaart? Dat hij geen oog heeft voor de argumentatie die jij naar voren brengt? Was het ook zo onaanvaardbaar geweest als je het gevoel had dat alle andere mogelijkheden verkend waren?

Ik woon inmiddels al een poos op mijzelf, en ik kan mij gewoon niet voorstellen dat een homo of lesbo, een thuis met strijd verkiest boven de vrijheid van een eigen plek. Ik kan me dat alleen voorstellen wanneer er te vroeg met die maatregel wordt gezwaaid. Ik kan me dat alleen voorstellen als jij schreeuwt; nee pa! ik hou zoveel van jullie, dat kán en mag nu nog niet de oplossing zijn, er is nog een lange en andere weg te gaan voordat we daar uitkomen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de toegang ontzeggen/ontsluiten tot het ouderlijk huis een piketpaaltje is geworden; niemand wil eigenlijk dat het de uitkomst van de vete is, niemand wil accepteren dat dit het einde van de reis is, maar iedereen stuurt er onvermijdelijk op aan, de focus ligt daar, in het gesprek over toegang tot het ouderlijk huis... terwijl het gesprek eigenlijk over de kern zou moeten gaan; hoe accepteren we de het verschil in onze morele kaders zonder dat er teveel scherven aan te pas komen. Volgens mij loont het om eerst ruimte te proberen te maken voor kwetsbaarheid, het op tafel krijgen dat het moeilijk is om het daar over te hebben, over onmacht en het even niet meer weten. Als dat onmogelijk is, probeer dan de afstand en tijd te zien als instrumenten om dat later, zonder snelkookpan-situaties, wel te bewerkstelligen.

Veel succes...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2014 01:47

Tante Pollewop schreef:Een artikel van De Correspondent waarin haarfijn de relatie tussen homofobie in Afrika en evangelische christenen en hun zendingsdrang wordt uitgelegd.

Schokkend.

Je zou erdoor gaan hopen dat wat die lui geloven allemaal waar is. Dat ze straks glimmend van trots voor Gods aangezicht staan en zich dan mogen verantwoorden voor het leed dat ze hebben veroorzaakt en het bloed dat indirect ook aan hun handen kleeft. Addergebroed, dat is de term waarvan ik verwacht dat ze hem nog wel zullen horen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 feb 2014 09:10

Ik lees net in het ND en op CIP.nl het verschrikkelijke bericht dat de directeur van RefoAnders, voor ruim een jaar de gevangenis in gaat wegens seksueel misbruik van zijn minderjarige zoon.

Ik heb inmiddels het vonnis van de rechtbank gelezen en dat is echt schokkend.
Je kunt je geen voorstelling maken van wat dit betekent voor zijn vrouw en kinderen.

Maar ook: hoe gaat de buitenwereld hierop reageren. De man was jarenlang het boegbeeld van de reformatorische homo-emancipatie.
Ik ben echt geschokt.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2014 10:37

Hoe de buitenwereld gaat reageren? Nou, dat het dus niet bepaald gunstig is je seksualiteit te onderdrukken. Dan komt het op een anderen, gevaarlijke, manier wel weer bovenborrelen.

Niet dat het altijd uitmondt in dit soort excessen, natuurlijk, maar toch.

Zonde betekent toch uiteindelijk "het doel missen". Nu kun je homoseksualiteit een zonde noemen omdat het een ander doel heeft dan heteroseksualiteit, maar je homegevoelens daarom maar gehel ontkennen is volgens mij zonde op zonde stapelen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 feb 2014 12:35

JeeWee schreef:Ik lees net in het ND en op CIP.nl het verschrikkelijke bericht dat de directeur van RefoAnders, voor ruim een jaar de gevangenis in gaat wegens seksueel misbruik van zijn minderjarige zoon.

Ik heb inmiddels het vonnis van de rechtbank gelezen en dat is echt schokkend.
Je kunt je geen voorstelling maken van wat dit betekent voor zijn vrouw en kinderen.

Maar ook: hoe gaat de buitenwereld hierop reageren. De man was jarenlang het boegbeeld van de reformatorische homo-emancipatie.
Ik ben echt geschokt.

Hoe dan ook, als belijder van ''t.u.l.i.p.'' zijn we toch goed voorbereid zijn op de totale incapabiliteit en verdorvenheid van de mens?
Of geldt dat alleen je zelf en nooit een ander ? :mrgreen:
Zomaar een gedachte ;-)

De buitenwereld zal nog meer als voorheen katholieken en refo's over 1 kam scheren.
Misschien moet je je als homo maar een poosje erg rustig houden, ipv demonstreren tegen Putin, afrikaanse landen etc etc.;-)
Want als minderheid trek je echt aan het kortste eind.

Wat mij meer bezighoudt is de vraag, Hoe kan iemand systematisch jarenlang zoiets blijven doen en toch zeggen te geloven in een God die alles ziet en weet.
Daar kan ik niet zo goed bij.

visje36

Berichtdoor visje36 » 16 feb 2014 13:58

:? :shock:
Laatst gewijzigd door visje36 op 16 feb 2014 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2014 14:49

visje36 schreef:Wat mij meer bezighoudt is de vraag, Hoe kan iemand systematisch jarenlang zoiets blijven doen en toch zeggen te geloven in een God die alles ziet en weet. Daar kan ik niet zo goed bij.

Precies :? :shock:

Ach, je bent een zondaar toch, tot niets dan kwaad in staat. Het vlees is zwak, de zoon wordt opgezadeld met de zonde van de vader. En of je het nou slechts in je hart voelt of echt ten uitvoer brengt, maakt ook niet uit. Allemaal recht uit de Bijbel.

En dan kun je daar niet bij?

Wat mij dan weer stoort, is het volgende:

Voor een groot deel heeft Q. het misbruik ontkent. De verdediging is van mening dat de rechtbank niet tot een bewezenverklaring kan komen van het seksueel binnendringen van het lichaam. De rechter acht dit wel bewezen. Verder valt te lezen dat Johan Q. op geen 'enkele wijze' heeft willen meewerken aan het onderzoek.
Via CIP.

Die zelfverloochening waar Q ongetwijfeld de mond van vol heeft gehad, heeft blijkbaar zijn grenzen...

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 feb 2014 15:41

Allemaal recht uit de Bijbel.

Nou nou.. uit de gereformeerde dogmatiek, beter gezegd.

Maar je hebt wel een punt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 feb 2014 16:12

Cicero schreef:Nou nou.. uit de gereformeerde dogmatiek, beter gezegd.

Maar je hebt wel een punt.

Oh, toch wel?
En het ''David-excuus'' dan?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 feb 2014 12:55

De refowereld heeft jarenlang gesmuld van de verhalen van de directeur van RefoAnders: eindelijk iemand die én zelf homo is, zelfs 'gewoon' getrouwd, en toch homorelaties afwees.
Met droge ogen zat hij bij Pauw en Witteman, bij de minister en overal te verkondigen dat homo's celibatair moesten blijven en dat hij er voor had gekozen 'met God's hulp' om dat ook te doen.
En intussen speelde dit met zijn minderjarige zoon.
Als ik dat vonnis lees, word ik kotsmisselijk.
Verdrongen seksualiteit zorgt voor verwrongen seksualiteit.
Niet alleen z'n eigen leven is verwoest, maar ook dat van z'n gezin.

Nee ik ga niet naar 'de zondaar' wijzen.
Ook ik ben geneigd tot alle kwaad, maar wat hoop ik dat er nu eindelijk eens ogen open gaan!
*verwijderd*
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 17 feb 2014 13:06

JeeWee schreef:De refowereld heeft jarenlang gesmuld van de verhalen van de directeur van RefoAnders: eindelijk iemand die én zelf homo is, zelfs 'gewoon' getrouwd, en toch homorelaties afwees.
Met droge ogen zat hij bij Pauw en Witteman, bij de minister en overal te verkondigen dat homo's celibatair moesten blijven en dat hij er voor had gekozen 'met God's hulp' om dat ook te doen.
En intussen speelde dit met zijn minderjarige zoon.
Als ik dat vonnis lees, word ik kotsmisselijk.
Verdrongen seksualiteit zorgt voor verwrongen seksualiteit.
Niet alleen z'n eigen leven is verwoest, maar ook dat van z'n gezin.

Nee ik ga niet naar 'de zondaar' wijzen.
Ook ik ben geneigd tot alle kwaad, maar wat hoop ik dat er nu eindelijk eens ogen open gaan!

"Nee, ik ga niet naar 'de zondaar' wijzen" maar ondertussen ........

Iemand zei 'wie is er nog te vertrouwen' ........... en wie zegt mij dat jij onbesproken van gedrag bent? wie zegt mij dat jij IRL te vertrouwen bent? wie zegt mij dat jij je handen altijd thuis hebt gehouden?

In ieder geval, gooi maar met met stenen naar de refo's .....
Laatst gewijzigd door Speedy op 17 feb 2014 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 feb 2014 13:07

JeeWee schreef:En intussen speelde dit met zijn minderjarige zoon.

Dit is niet waar, want RefoAnders is pas opgericht na die periode.

Ik heb expres het vonnis op dit forum niet gelinkt, en er alleen uit geciteerd. Het lijkt mij voor het gezin helemaal niet fijn dat details zo op internet wordt gegooid. Enige terughoudendheid lijkt me wel op zijn plaats.
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 17 feb 2014 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 feb 2014 13:08

Speedy schreef:
"Nee, ik ga niet naar 'de zondaar' wijzen" maar ondertussen ........

Iemand zei 'wie is er nog te vertrouwen' ........... en wie zegt mij dat jij onbesproken van gedrag bent? wie zegt mij dat jij IRL te vertrouwen bent? wie zegt mij dat jij je handen altijd thuis hebt gehouden?

In ieder geval, gooi maar met met stenen naar de refo's .....

Jij gooit ondertussen met beschuldigingen naar JeeWee? :roll:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 feb 2014 13:09

Hij heeft een veel te lage straf gekregen.
Wat mij betreft gooien ze de mijnen in Limburg weer open en mogen zulke mensen een jaar of 10 zware arbeid verrichten.

Terug naar “Archief”