SV de beste vertaling en waarom?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: SV de beste vertaling en waarom?

Berichtdoor StillAwake » 12 feb 2014 14:40

Jvslooten schreef:Oh ik wil het ook wel even uitleggen hoor! Het herziene bijbelse wereldbeeld is gebaseerd op een tweetal teksten uit Jesaja en Ezechiël en ziet er zo uit.

Groot voordeel voor Nederlandse liefhebbers van de bergen: in dit wereldbeeld is de Mt Everest minder hoog dan de Vaalserberg.
Ik ben vóór!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 feb 2014 14:42

Wilsophie schreef:Rotterdam; Ook het beroep van u en uw zuster Ineke-Kitty op "het geloof" van de SV vertalers is opmerkelijk.

Het beroep op geloof begrijp ik niet wat je bedoelt.

U bent van mening dat er binnen de groep vertalers van de NBV ook ongelovigen waren, volgens u is dit negatief voor het vertaalwerk.

De vertalers van de SV daarentegen waren alle gelovigen.

Ik probeerde u aan het verstand te brengen dat deze vertalers niets "op hebben" met uw manier van denken.
Aanhangers van de volwassenedoop b.v. werden door hen in de kerkelijke ban gedaan.
Ook denk ik dat ze "weinig zouden hebben" met uw getallenleer.
Vandaar het "pek en veren".

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 feb 2014 14:44

Ik heb het ergens gepost, en ik wil dat best herhalen als je het niet kunt vinden, maar dan niet in dit topic.
Still awake. Ok?

Hoeken der aarde maakt de aarde niet vierkant wat vSlooten suggereert, maar betekent 4 winden of windrichtingen.
En dat is danook ergens zo vertaald, als de 4 winden, maar de vertalers gaan er natuurlijk vanuit dat een weldenkend mens er niet vanuit gaat dat de aarde vierkant is.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 12 feb 2014 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 feb 2014 14:52

rotterdam schreef:
U bent van mening dat er binnen de groep vertalers van de NBV ook ongelovigen waren, volgens u is dit negatief voor het vertaalwerk.

De vertalers van de SV daarentegen waren alle gelovigen.

Ik probeerde u aan het verstand te brengen dat deze vertalers niets "op hebben" met uw manier van denken.
Aanhangers van de volwassenedoop b.v. werden door hen in de kerkelijke ban gedaan.
Ook denk ik dat ze "weinig zouden hebben" met uw getallenleer.
Vandaar het "pek en veren".

Nee beste man, de bewuste sites spreken van vertalers die zelf hebben aangegeven niet in de Bijbel te geloven maar voldoende wetenschapper of taalkundige te zijn dat men zichzelf in staat achtte om te vertalen.

Ik kreeg zojuist een tekst binnen omdat we 44 jaar getrouwd zijn en dat is weer een geschenk uit de hemel.

Want alle vlees is als gras, en alle heerlijkheid des mensen is als een bloem van het gras , het gras is verdord en zijn bloem is afgevallen, maar het Woord des Heeren blijft in der eeuwigheid en dit is het Woord dat onder u verkondigd is.
! Petrus 1 vers 24,25.

Ik mag geloven dat Zijn Woord blijft in eeuwigheid en zei iemand niet: "en zal geen duimbreed wijken".
Ik geloof oprecht nu ik deze tekst met de post kreeg opgestuurd door mijn kinderen die geen forums bezoeken, dat God duidelijk maakt dat Hij Zijn Woord bewaakt. En daar vertrouw ik ook op.

En besluit de zaak voor mij verder als gesloten en tel mijn zegeningen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 feb 2014 14:55

Wilsophie schreef:Ik heb het ergens gepost, en ik wil dat best herhalen als je het niet kunt vinden, maar dan niet in dit topic.
Still awake. Ok?

Hoeken der aarde maakt de aarde niet vierkant wat vSlooten suggereert, maar betekent 4 winden of windrichtingen.
En dat is danook ergens zo vertaald, als de 4 winden, maar de vertalers gaan er natuurlijk vanuit dat een weldenkend mens er niet vanuit gaat dat de aarde vierkant is.

Graag, ik brand van nieuwsgierigheid!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 feb 2014 15:05

Wilsophie schreef:Hoeken der aarde maakt de aarde niet vierkant wat vSlooten suggereert, maar betekent 4 winden of windrichtingen.

Wat dan dus ook niet overeenkomt met een holle aarde. Lijkt mij.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 feb 2014 15:08

Klopt, maar ik heb Stillawake een pb gestuurd want ik kan geen topic openen, dan wordt het weer gesloten.
Dus bedenk maar wat dat Bijbel zegt over het wereldbeeld. Dan kunnen we erover praten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 feb 2014 15:13

Wilsophie schreef:Klopt, maar ik heb Stillawake een pb gestuurd want ik kan geen topic openen, dan wordt het weer gesloten.
Dus bedenk maar wat dat Bijbel zegt over het wereldbeeld. Dan kunnen we erover praten.

He, je kunt toch in het open religieforum een topic openen?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 15:27

Wilsophie schreef:Hoeken der aarde maakt de aarde niet vierkant wat vSlooten suggereert, maar betekent 4 winden of windrichtingen.
Eveneens dachten ze vast iets soortgelijks toen ze Numeri 14:21 vertaalden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 feb 2014 16:04

Wilsophie schreef:

Nee beste man, de bewuste sites spreken van vertalers die zelf hebben aangegeven niet in de Bijbel te geloven maar voldoende wetenschapper of taalkundige te zijn dat men zichzelf in staat achtte om te vertalen.

Ik kreeg zojuist een tekst binnen omdat we 44 jaar getrouwd zijn en dat is weer een geschenk uit de hemel.

Want alle vlees is als gras, en alle heerlijkheid des mensen is als een bloem van het gras , het gras is verdord en zijn bloem is afgevallen, maar het Woord des Heeren blijft in der eeuwigheid en dit is het Woord dat onder u verkondigd is.
! Petrus 1 vers 24,25.

Ik mag geloven dat Zijn Woord blijft in eeuwigheid en zei iemand niet: "en zal geen duimbreed wijken".
Ik geloof oprecht nu ik deze tekst met de post kreeg opgestuurd door mijn kinderen die geen forums bezoeken, dat God duidelijk maakt dat Hij Zijn Woord bewaakt. En daar vertrouw ik ook op.

En besluit de zaak voor mij verder als gesloten en tel mijn zegeningen.

Het is geen reactie op mijn opmerkingen maar desondanks "van harte gefeliciteerd met uw 44 jarig huwelijksfeest".

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 12 feb 2014 17:35

Er is een topic geopend over de vorm van de aarde. De bijbelschrijvers gingen uit van een platte schijf, waaromheen de zon en de maan en de sterren draaiden. En wellicht dachten ze aan een vierkante platte schijf. Daarom die vier hoeken. Het gaat nu ver af van de SV. HIER stop ik nu. Ik ben niet van mening veranderd en ben verbijsterd over de pagina's lange discussie, vol met heel vreemde uitspraken en ongehoorde nonsens.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 feb 2014 20:03

jaapo schreef:Er is een topic geopend over de vorm van de aarde. De bijbelschrijvers gingen uit van een platte schijf, waaromheen de zon en de maan en de sterren draaiden. En wellicht dachten ze aan een vierkante platte schijf. Daarom die vier hoeken. Het gaat nu ver af van de SV. HIER stop ik nu. Ik ben niet van mening veranderd en ben verbijsterd over de pagina's lange discussie, vol met heel vreemde uitspraken en ongehoorde nonsens.

Er wordt ook melding gemaakt van het wereldrond. Een cirkel zonder hoeken dus.
Persoonlijk geloof ik dat in die tijd de aarde ook al bol was, en dat in elk geval zeelui dat wisten. (en uit de bronnen blijkt dat ook de Egyptenaren de afmetingen straal van de aarde kenden, met een behoorlijk kleine afwijking ten opzichte van onze metingen...)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 20:20

jaapo schreef:Er is een topic geopend over de vorm van de aarde. De bijbelschrijvers gingen uit van een platte schijf, waaromheen de zon en de maan en de sterren draaiden. En wellicht dachten ze aan een vierkante platte schijf. Daarom die vier hoeken. Het gaat nu ver af van de SV. HIER stop ik nu. Ik ben niet van mening veranderd en ben verbijsterd over de pagina's lange discussie, vol met heel vreemde uitspraken en ongehoorde nonsens.
StillAwake schreef:Er wordt ook melding gemaakt van het wereldrond. Een cirkel zonder hoeken dus.
Inderdaad. In Jesaja 40:22 is zelfs sprake van een aardbol. Ik zie echter net dat de NBV en de Grootnieuwsbijbel het vertaald hebben als aardschijf. Sneu.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 12 feb 2014 21:12

Jvslooten schreef:Inderdaad. In Jesaja 40:22 is zelfs sprake van een aardbol. Ik zie echter net dat de NBV en de Grootnieuwsbijbel het vertaald hebben als aardschijf. Sneu.

Nee hoor, dat is een correcte vertaling.

חוּג betekent cirkel of koepel. Niet een bol. Bovendien is er uit Mesopotamië een wereldkaart bekend waarop de aarde als een platte schijf staat afgebeeld.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 feb 2014 21:28

Ik denk dat men goed dient te beseffen dat de schrijvers van de bijbel in een relatief klein gebied woonden en wanneer zij spraken over de hele aarde zij daar hun bewoonde wereld mee bedoelden en niet de hele globe.

Terug naar “[Religie] - Open forum”