Uitverkiezingsteksten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Uitverkiezingsteksten

Berichtdoor Boerin » 12 feb 2014 15:53

schelpje3 schreef:Beide partijen, zoals bij een verloving.
Om het daar mee te vergelijken! Hoeveel verlovingen stranden er niet? Om van huwelijken nog maar te zwijgen.

De gemeente wordt de bruid van Christus genoemd. Het huwelijk van het Lam is nog niet geweest. Ik zal u tonen de bruid, de vrouw van het Lam. Je werd al vrouw genoemd als je in ondertrouw was, net als Maria, zijn ondertrouwde vrouw.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 feb 2014 15:54

Dat gaat over Gods Volk dus! En niet over mensen die zichzelf overeind houden als het ware.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 16:02

naamloos schreef:Kan een dode horen? Doden zullen horen de stem van de Zoon van God, en allen die hem horen zullen leven :D :D :D
Dat gaat over de opstanding ten laatste dagen, (zie Joh. 5:28) maar dat terzijde. Het blijft een mooi beeld. In de gereformeerde gezindte noemen we dat de inwendige roeping. Vers 21 van hetzelfde hoofdstuk is ook interessant trouwens, over uitverkiezing gesproken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 feb 2014 16:04

mealybug schreef:
God belooft ons de gave van de Heilige Geest, wanneer we Zijn aanbod aannnemen.
Zijn beloftes zijn waarheid.

Ik vond een regel van Calvijn. Hij schrijft niet vaak over bekering, maar slechts deze regel:
God heeft mijn hart, door voor mijn leeftijd al te zeer verhard was, door een plotselinge omkering gedrongen tot leerzaamheid.

God gebruikt Jeremia om Israël tot bekering te roepen. Het is niet voldoende dat men besneden is, uitwendig tot dat verbond behoort. Nee, het gaat om het radicale wederkeren tot de Heere!
Zoals ik eens een dominee hoorde zeggen: we staan met de rug naar God toe.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 16:08

Wel vreemd trouwens. Jezus Christus, de enig geboren Zoon van God, zegt van zichzelf: "Ik kan van Mijzelf niets doen." (Joh. 5:30), terwijl hier op Refoweb men de mond vol heeft over 'zelf doen' en 'aannemen' of 'elkaar bewust wat beloven'. Zijn wij soms beter? Waar heb je de Verlosser dan eigenlijk nog voor nodig?
Laatst gewijzigd door Jvslooten op 12 feb 2014 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 16:11

Was Paulus gelovig geworden als Jezus rustig had zitten afwachten tot hij eventueel Hem ooit nog eens aan zou nemen, denk je? Of was het, zoals de bijbelschrijver schrijft, dat eerst de schellen van de blinde ogen van Paulus moesten vallen?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 feb 2014 16:19

Jvslooten schreef:Was Paulus gelovig geworden als Jezus rustig had zitten afwachten tot hij eventueel Hem ooit nog eens aan zou nemen, denk je? Of was het, zoals de bijbelschrijver schrijft, dat eerst de schellen van de blinde ogen van Paulus moesten vallen?

O krijgen we dat weer, de ''Paulusbekering'' als standaard...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 feb 2014 16:22

Jvslooten schreef: In de gereformeerde gezindte noemen we dat de inwendige roeping.

ja, ik weet het, ik ken de termen.
Men weet precies hoe de Wind waait.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 16:29

mealybug schreef:O krijgen we dat weer, de ''Paulusbekering'' als standaard...

Iedere wedergeboorte is een wonder wat in kracht niet onderdoet voor schepping of opstanding uit de dood. De bekering van Paulus is daar geen uitzondering op, het manifesteerde zich alleen anders.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 feb 2014 16:42

mealybug schreef:ja, ik weet het, ik ken de termen.
Men weet precies hoe de Wind waait.

Jij toch ook? Je beklaagt je altijd over het feit men geen inhoudelijke antwoorden geeft, doet iemand dat wel, ga jij je van oneliners bedienen.
Het staat toch zo in de Bijbel?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 12 feb 2014 16:49

Jvslooten schreef:Dat gaat over de opstanding ten laatste dagen, (zie Joh. 5:28) maar dat terzijde. Het blijft een mooi beeld. In de gereformeerde gezindte noemen we dat de inwendige roeping. Vers 21 van hetzelfde hoofdstuk is ook interessant trouwens, over uitverkiezing gesproken.
24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven. 25 Ik verzeker u: er komt een tijd, en het is nu al zover, dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en dat wie hem horen, zullen leven.
Vers 28 ligt in de toekomende tijd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 feb 2014 16:51

Jvslooten schreef:Wel vreemd trouwens. Jezus Christus, de enig geboren Zoon van God, zegt van zichzelf: "Ik kan van Mijzelf niets doen." (Joh. 5:30), terwijl hier op Refoweb men de mond vol heeft over 'zelf doen' en 'aannemen' of 'elkaar bewust wat beloven'. Zijn wij soms beter? Waar heb je de Verlosser dan eigenlijk nog voor nodig?

Het klopt gewoon allebei. Ja God trekt ons, Hij stuurt iemand die het Woord spreekt en wij reageren en nemen Hem aan en bekeren ons als Hij ons eerst van zonde heeft overtuigd.
Het zou raar zijn als God iemand gebruikt om mij te vertellen dat ik moet stoppen met roken en me daarvan bekeren en Hij mij op dat moment overtuigt en dat ik dan apatisch ga wachten tot Hij dat doet en lekker blijf doorpaffen. Het is een samenwerking. Hij doet alles, maar ik moet wel een keuze maken en uitspreken en erop handelen.
Indien gij met uw hart gelooft en met uw mond belijdt..
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 12 feb 2014 17:26

Als topic-opener deel ik hierbij mee, dat ik HIER stop. Ik ben niet van mening veranderd.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 20:28

Boerin schreef:Ja God trekt ons, Hij stuurt iemand die het Woord spreekt en wij reageren en nemen Hem aan en bekeren ons als Hij ons eerst van zonde heeft overtuigd.
Ik denk dat je hiermee de kern wel te pakken hebt inderdaad. En wachten is natuurlijk helemaal niet aan de orde. Nee, als God ons van zonde en verzoening overtuigt dan ga je niet apatisch wachten. Dan is er een strijd om je roeping en verkiezing vast te maken. Maar niet voordat God door uitwendige roeping (door Zijn Woord en de verkondiging daarvan) en inwendige roeping (het werk van Zijn Geest) je overtuigt heeft van de noodzaak daarvan. Immers, als je niet weet dat je ziek bent ga je toch ook niet naar de dokter toe?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 20:31

Jvslooten schreef:Dat gaat over de opstanding ten laatste dagen, (zie Joh. 5:28) maar dat terzijde. Het blijft een mooi beeld. In de gereformeerde gezindte noemen we dat de inwendige roeping. Vers 21 van hetzelfde hoofdstuk is ook interessant trouwens, over uitverkiezing gesproken.
naamloos schreef:24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven. 25 Ik verzeker u: er komt een tijd, en het is nu al zover, dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en dat wie hem horen, zullen leven.
Vers 28 ligt in de toekomende tijd.
Ja, je hebt helemaal gelijk. Excuus daarvoor. Maar dat veranderd niets aan de zaak toch?

Terug naar “[Religie] - Open forum”