Homoseksualiteit deel 7

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor rotterdam » 10 feb 2014 16:46

Faramir schreef:Hatelijk is een kwalificatie die jij eraan geeft.

Ik ging ervan uit dat jij, net zoals vele andere christenen regelmatig bid voor christenen (en andere mensen) in regio's die verscheurt zijn voor oorlog.

Dat is dan een verkeerde veronderstelling (niet dat ik bid want dat doe ik uiteraard ook).

Jij bent van mening dat er veel gedaan moet en/of kan worden. Ik vraag me af wat er concreet gedaan kan en/of moet worden en wat jij reeds doet. Daar is helemaal niets hatelijken aan. Je geeft aan er in de buurt geweest te zijn, maar nu weet ik nog weinig van wat je concreet gedaan hebt voor de Syrische christenen.

Dat er zo weinig gedaan is geen onmacht maar onwil.
Iedereen kan daar een steentje aan bij dragen.
1) Constant onze politici bedelven onder brieven, mails enz.
2) In ieder geval boycot christenvervolgers - dus niet "all in voor 299,00" 8 dagen naar Egypte.
3) Laat de zusters en broeders weten dat wij "achter hen staan en weten van hun lijden". Niet alleen in Syrië maar ook de Kopten in Egypte en de diverse kerken in Libanon.
4) Financiële hulp - ik je help graag aan adressen en bankrekeningen waarvan ik zeker ben dat het geld goed terecht komt en niets aan de strijkstok blijft hangen.

Ik kan van mijzelf al wel vertellen dat ik helemaal niets doe (muv bidden, en wat reageren op fora hoe erg het allemaal welniet is) voor de christenen in Syrië.

De christenen daar weghalen zal een doodssteek zijn voor hun manier van leven en daarmee tegelijkertijd voor het zo typerende christendom wat we willen behouden.

Ik raad je aan eens te spreken met christenen uit Syrië, Irak en Iran die in ons land wonen.
De nood is echt hoog.
De moslim extremisten zijn verschrikkelijk gevaarlijk voor de christenen.
Kerken worden aangevallen en vernietigd. Het kruis wordt aan stukken geslagen, de iconen van de muur gehaald en ze pissen erop.

Pas op Faramir, het is 5 voor 12 voor onze geloofsgenoten.

Prisoner
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Prisoner » 10 feb 2014 17:07

Faramir schreef: Ik vraag me af wat er concreet gedaan kan en/of moet worden en wat jij reeds doet.

Meestal gaan journalisten de mensen in oorlogsgebieden interviewen, zodat de rest van de wereld er kennis over krijgt.
In eerste instantie brengt men misdaden dus aan het licht, zodat verdere openbare aanslagen in ieder geval al gedeeltelijk geremd worden daardoor, omdat het geweten van de misdadigers wordt getriggerd.
Vaak gaan ze dan verder met het plegen van geheime misdaden, zoals martelingen en dat zijn dan weer dingen waar de hele wereld over kan nadenken in wat ze daar verder mee aanmoeten.
Het is dus van groot belang dat er inlichtingen worden overgedragen.
Wie daar niet aan meewerkt is per definitie verdacht. Of van minder nut.

Dat je dit een beetje hypocriet vindt, kan ik inkomen. Dat vind ik ook. Want in ons eigen land doen ze gevangenen net zo goed martelen door middel van isoleren of in een dwangbuis vastbinden of met medicijnen platspuiten onder het mom van "toelaatbaar". Onze leiders noemen dat geen martelen. Maar toch, wanneer je gevangenen of psychiatrisch patiënten hierover ondervraagt, zullen ze zeggen dat ze het als martelingen hebben ervaren.

Ook hier kunnen we maar weinig tegen doen, maar àls er dan iets gedaan wordt (waar ook op de wereld), dan werkt dat natuurlijk altijd als een waarschuwing voor de rest.
Elke vorm van weldadigheid mag welkom genoemd worden.
Maakt niet uit waar het om gaat.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 10 feb 2014 18:14

StillAwake schreef:De zendingsdrang van Nederlanders zal altijd wel groot blijven. Wij hebben nogal de neiging ons eigen denken tot norm te stellen.
Gidsland te zijn op gebied van Abortus, Euthanasie, Homorechten, Prostitutie en inderdaad ook religie.
Persoonlijk stoort deze arrogantie mij. Ook de christelijke zendingsdrang in verre landen stoort mij. Vooralsnog ligt het belangrijkste zendingsgebied in onze eigen achtertuinen. De binnensteden en achterstandswijken van Amsterdam, Rotterdam en andere grote steden.
Pas als jezelf je zaakjes echt op orde hebt zou je voorzichtig naar buiten kunnen treden.
En vooralsnog ken ik weinig zaken waarin Nederland/Nederlanders al op dat niveau zijn aangeland!

Mwa ik denk dat alle landen hun eigen denken tot norm stellen en een zendingsdrang hebben, alleen horen wij dat minder. Frankrijk hoor ik zichzelf op de borst slaan als land van mensenrechten. Amerika als land van vrijheid. Elk land doet dat wel. Ik stoor me daar niet zo aan. Ik vind het ook niet arrogant om op te komen voor mensen die onderdrukt worden. Wegkijken want is cultuur, dat is inderdaad niet arrogant, maar of dat nou beter is.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 10 feb 2014 21:16

Uhhh... topic over homoseksualiteit?

Overeenkomst is in ieder geval dat veel mensen kennelijk precies weten wat goed voor de ander is...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

visje36

Berichtdoor visje36 » 11 feb 2014 10:36

JeeWee schreef:Uhhh... topic over homoseksualiteit?

Overeenkomst is in ieder geval dat veel mensen kennelijk precies weten wat goed voor de ander is...

Precies en dan voor jou invullen wat jij zou moeten doen, of vooral niet zou moeten doen. En niet te beroerd zijn dat tot vervelendst toe te herhalen. Alsof zij dan in eens last , problemen ondervinden met die homoseksuele gevoelens die jij hebt, alsof ze daar steeds tegen aan blijven lopen/botsen.
:?

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 11 feb 2014 13:35

Ok on topic dan maar weer.

Ik vond dit wel een interessant bericht:

http://www.washingtonpost.com/wp-srv/sp ... olic-poll/

Katholieken wereldwijd hebben geen moeite met voorbehoedsmiddelen, maar een ruime meerderheid heeft wel moeite met het homohuwelijk.

Is voor mij weer een bevestiging dat als het jezelf raakt je toch vaak soepeler opstelt. Als hetero is het makkelijk om net als het Vaticaan het homohuwelijk af te keuren.
Maar voorbehoedsmiddelen, nou daar nemen we het Vaticaan niet zo serieus in hoor, want dat heeft anders ook gevolgen voor mezelf.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 11 feb 2014 23:25

Er zijn maar weinig rooms katholieken die een beetje beeld hebben van wat de bijbel zegt over homoseksualiteit.
Dat geldt ook, maar dan in mindere mate voor protestanten.
Maar ja, voorbehoedsmiddelen 'klinken niet vies'.
En de voorstelling van 'mannen met mannen' roept bij velen een afkeer op.
(Vrouwen met vrouwen is voor veel mannen dan wel weer opwindend)

Dus ja, dat veel christenen homoseksualiteit veel erger vinden dan stelen is wel begrijpelijk.
Hoewel de naaste bij dat laatste pas écht benadeeld wordt....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 feb 2014 23:34

JeeWee schreef:Dus ja, dat veel christenen homoseksualiteit veel erger vinden dan stelen is wel begrijpelijk.
Waar baseer je dat op? Mogen dieven bij jou in de kerk wel aan het avondmaal soms?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 feb 2014 23:58

Schijnbaar is kromme conclusies trekken en generaliseren niet gewenst omtrent homoseksualiteit door christenen maar is andersom wel geoorloofd.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 12 feb 2014 00:09

Op katholieken schelden is lekker makkelijk. En in reformatorische kring met de paplepel ingegoten...

:x

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 feb 2014 00:42

Tante Pollewop schreef:Op katholieken schelden is lekker makkelijk. En in reformatorische kring met de paplepel ingegoten...

Praat voor jezelf.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 12 feb 2014 07:25

Tante Pollewop schreef:Op katholieken schelden is lekker makkelijk. En in reformatorische kring met de paplepel ingegoten...

Pardon?
Dat is mij zeker niet met de paplepel ingegoten!
Ik 'scheld' zeer zeker niet op katholieken.
Feit is dat vooral vroeger de bijbelkennis van katholieken miniem wad omdat ze zelden zelf uit de bijbel lazen.
Feit is ook dat veel katholieken gewoon aannamen dat homoseksualiteit slecht. Is omdat de kerk dat zei.
Feit is ook dat veel protestanten ook redelijk klakkeloos de visie op de bijbel over homoseksualiteit van hun kerkrichting overnemen.

Als iemand de belasting een beetje tilt, heet dat slim, als iemand een film of muziek kopieert en dus steelt heet dat ook slim, als iemand van z'n partner scheidt, heet dat 'triest' maar als een man uit liefde met een andere man samen is, denken we 'vies en onnatuurlijk' en noemen we het een grote zonde.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 feb 2014 07:55

You ain't seen nothing yet.

Ongelovigen kotsen van de kerk - RefoWeb - Reformatorisch- Christelijke Jongerencommunity
http://refoweb.nl/nieuws/1239/ongelovig ... n-de-kerk/

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 feb 2014 09:12

shrew schreef:Ok on topic dan maar weer.

Ik vond dit wel een interessant bericht:

http://www.washingtonpost.com/wp-srv/sp ... olic-poll/

Katholieken wereldwijd hebben geen moeite met voorbehoedsmiddelen, maar een ruime meerderheid heeft wel moeite met het homohuwelijk.

En is er dan nog een onderscheid gemaakt in de enquete tussen het kerkelijk huwelijk en het burgerlijk huwelijk. Wordt er in de enquete ook gevraagd naar de mening over homoseksuele relaties in de vorm van samenwonen of een samenlevingscontract?
Is voor mij weer een bevestiging dat als het jezelf raakt je toch vaak soepeler opstelt.

Is dat een vraag geweest in de enquete? Het lijkt mij dat je niet zonder meer zoiets kan stellen. Hoe weet je dat et deze mensen niet zelf raakt? Is gevraagd of zij zelf homoseksueel zijn of in hun omgeving homoseksuelen kennen?
Als hetero is het makkelijk om net als het Vaticaan het homohuwelijk af te keuren.

In deze tijd is het echt niet makkelijk om een controversieel standpunt in te nemen. Voor de katholieke Kerk is het huwelijk een verbinding tussen 1 man en 1 vrouw. Niet meer, niet minder.
Maar voorbehoedsmiddelen, nou daar nemen we het Vaticaan niet zo serieus in hoor, want dat heeft anders ook gevolgen voor mezelf.

Is in de enquete gevraagd of men zelf voorbehoedsmiddelen gebruikt of heeft gebruikt?
Is in de enquete de mate van serieus nemen van het Vaticaan over standpunt x of y gevraagd? Men kan het wel ergens mee oneens zijn maar et standpunt alsnog serieus nemen, en wellicht zelfs ondanks de eigen bedenkingen zich trachten te houden aan een standpunt.

Bovenstaande bedoel ik dus bijvoorbeeld met met kromme conclusies. Heel veel gegevens die hier nu gepresenteerd worden zijn niet uit de enquete te halen.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 12 feb 2014 16:58

JeeWee schreef:Feit is ook dat veel katholieken gewoon aannamen dat homoseksualiteit slecht. Is omdat de kerk dat zei.

Ik ben opgegroeid in een katholiek gezin en dit is echt niet waar. homoseksualiteit was bij lange na niet zo problematisch als bij de protestantse kerken. In mijn geval zelfs geen enkel probleem. En er werd niks zo maar klakkeloos aangenomen, eerder andersom, als er vanuit het Vaticaan een negatief bericht kwam over homo's dan werd er meteen voor die homo opgekomen. Afblijven van onze homo.

Ik weet niet meer of dat nu nog is want ik ga niet meer naar de kerk. Maar dat is niet vanwege slechte ervaringen met de kerk. Want die heb ik niet gehad.

Terug naar “Archief”