waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zonder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor mealybug » 31 jan 2014 22:27

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21281/pleitgrond/

Over verbonden gesproken, als je alleen al kijkt hoe ontzaglijk veel mensen helemaal in de war zijn gemaakt door de gekunstelde theologische constructies die opgezet zijn, wordt het dan niet eens tijd voor een stevige revisie?
Of kan het de gemiddelde predikant weinig schelen, dat de schaapjes allerlei kanten uitrennem om de waarheid te zoeken?
Hoeveel verschillende visies zijn er momenteel op de doop, alleen al in de refo-gezindte, stuk of 6?
Als ik de vragenrubriek mag geloven nog wel meer....
Honderden vragen over een der peilers van het christendom, je vraagt je af wat men nog opsteekt in een kerkdienst of catechesatie....de HC overtuigt nauwelijks, lijkt het....

Bambi

Berichtdoor Bambi » 31 jan 2014 23:48

mealybug schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21281/pleitgrond/

Over verbonden gesproken, als je alleen al kijkt hoe ontzaglijk veel mensen helemaal in de war zijn gemaakt door de gekunstelde theologische constructies die opgezet zijn, wordt het dan niet eens tijd voor een stevige revisie?
Of kan het de gemiddelde predikant weinig schelen, dat de schaapjes allerlei kanten uitrennem om de waarheid te zoeken?
Hoeveel verschillende visies zijn er momenteel op de doop, alleen al in de refo-gezindte, stuk of 6?
Als ik de vragenrubriek mag geloven nog wel meer....
Honderden vragen over een der peilers van het christendom, je vraagt je af wat men nog opsteekt in een kerkdienst of catechesatie....de HC overtuigt nauwelijks, lijkt het....

Buiten de refo-gezindte is het veel erger:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/205 ... ten-dopen/

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 feb 2014 08:01

Bambi schreef:Buiten de refo-gezindte is het veel erger:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/205 ... ten-dopen/

ALs dat zo zou zijn, , moet daar ook maar eens dipe nagedacht en gebeden worden, want God is geen God van verwarring, integendeel.
De drogreden die ik wel elke keer weer terug zie komen in de antwoorden is dat de aanhangers van de geloofsdoop niet zouden erkennen dat Gods genade de grond is voor behoud en dat de keuze van de mens op de tweede plaats komt. De mens zou het initiatief nemen..voorstanders van de verbondsdoop gaan er van uit dat kinderen van gelovige ouders door geboorte in een christelijk gezin tot 'het verbond' zijn toegetreden, terwijl Jezus Zelf zegt dat de drinkbeker het teken van zijn nieuwe verbond is :shock:
De besnijdenis wees vooruit op Jezus.
Dat zondige vlees, daar moest het mes is, en ook de doop was een voorwaarde om toe te mogen treden tot het volk Israel.
Het nieuwe verbond is een geestelijk verbond, en daarom is de drinkbeker het teken van het nieuwe verbond, een baby moet nog even wachten.
Als je de besnijdenis vervangt doorr de babydoop heb je niets, want de besnijdenis betekende niets, maar of men een nieuwe schepping is.(Rom)
De Bijbel leert duidelijk dat het besneden zijn of niet besneden zijn geen enkele invloed had op iemands redding.
Gelukkig is er beter nieuws over de doop, de bewuste doop.(Teksten te over)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 feb 2014 09:15

mealybug schreef:Gelukkig is er beter nieuws over de doop, de bewuste doop.(Teksten te over)
Net als Annanias en Saffira bedoel je toch? Als je ècht denkt dat een 'bewuste doop', voorzover je daarover kan spreken, meer waarde heeft dan een 'onbewuste doop', dan overschat je je zelf schromelijk.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 08 feb 2014 20:40

Het woord "geloofsdoop" wordt nergens in de Schrift gevonden.
Het is "een" interpretatie die op geen enkele wijze recht doet aan de Schrift in zijn geheel!

Ben het dan ook helemaal eens met de opmerking van Jvslooten.

h.g.
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 feb 2014 21:29

learsi schreef:Het woord "geloofsdoop" wordt nergens in de Schrift gevonden.
Het is "een" interpretatie die op geen enkele wijze recht doet aan de Schrift in zijn geheel!

Ben het dan ook helemaal eens met de opmerking van Jvslooten.

h.g.
Learsi

Iedere doop in de Schrift ging vergezeld van het tot geloof komen van een mens en/of zijn bekering of getuigenis daarvan.
Dus wat dat betreft horen geloof en doop gewoon bij elkaar.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 11 feb 2014 22:22

mealybug schreef:Iedere doop in de Schrift ging vergezeld van het tot geloof komen van een mens en/of zijn bekering of getuigenis daarvan.
Dus wat dat betreft horen geloof en doop gewoon bij elkaar.

Verdiep je in het fenomeen van onze Verbonds-God..........

Die zegt:.....Ik(!) zal(!) ulieden onder onder de roede(?!) doen doorgaan en Ik(!) zal u brengen(!) onder(!) de band(!) des verbonds"......

IK ZAL.......

Hij maakt het verbond dat Hijzelf met ons maakt ook waar
Hij Zelf is de vervulling van het verbond.
Enkel genade.
Verbondsgenade.
Het Genáde verbond.....

IK ZAL........
IK ZAL vijandschap zetten........
Zo spreekt de God van het Verbond.....

IK ZAL............

Hij Zelf is de Verbondsvervuller..........

.......En er viel een diepe slaap op Abraham.......en ziet een grote schrik en grote duisternis viel op hem.......

De Heere maakt een verbond met Abraham en op degene met wie Hij een verbond maakt, valt diepe slaap en grote duisternis.....

Als de IK ZAL Zijn verbond met ons opricht dan valt diepe slaap en grote duisternis op ons......

h.g.
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 feb 2014 22:26

learsi schreef:
Verdiep je in het fenomeen van onze Verbonds-God..........

Die zegt:.....Ik(!) zal(!) ulieden onder onder de roede(?!) doen doorgaan en Ik(!) zal u brengen(!) onder(!) de band(!) des verbonds"......

IK ZAL.......

Hij maakt het verbond dat Hijzelf met ons maakt ook waar
Hij Zelf is de vervulling van het verbond.
Enkel genade.
Verbondsgenade.
Het Genáde verbond.....

IK ZAL........
IK ZAL vijandschap zetten........
Zo spreekt de God van het Verbond.....

IK ZAL............

Hij Zelf is de Verbondsvervuller..........

.......En er viel een diepe slaap op Abraham.......en ziet een grote schrik en grote duisternis viel op hem.......

De Heere maakt een verbond met Abraham en op degene met wie Hij een verbond maakt, valt diepe slaap en grote duisternis.....

Als de IK ZAL Zijn verbond met ons opricht dan valt diepe slaap en grote duisternis op ons......

h.g.
Learsi

Ik heb het over de doop en geloof die bij elkaar horen.
jij hebt het over Abraham en het eeuwige (!)verbondsteken dat daar bij hoort is de lichamelijke besnijdenis van het mannelijk lid.

En aub niet een ''IK ZAL'' maken van de ''IK BEN''.
Ook dat is al een niet toegestane toevoeging /verandering van wat God's Woord leert.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 11 feb 2014 22:53

De IK BEN zegt:

........IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL...

hg.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 14 feb 2014 19:52

Misschien al gevonden?...
Staat in de SV in Exodus 3:14.
h.g. Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 feb 2014 21:47

learsi schreef:De IK BEN zegt:

........IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL...

hg.
Learsi

Hou dan ook de sabbath zoals de Onveranderlijke deze dag en geen andere heeft verordineerd tot Rustdag.
Waarom wel een verbond met de joden overzetten op heidenen en niet de sabbat?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 feb 2014 23:31

mealybug schreef:Waarom wel een verbond met de joden overzetten op heidenen en niet de sabbat?
Waar heb je het over?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 14 feb 2014 23:51

mealybug schreef:Hou dan ook de sabbath zoals de Onveranderlijke deze dag en geen andere heeft verordineerd tot Rustdag.
Waarom wel een verbond met de joden overzetten op heidenen en niet de sabbat?

:?: :?:

Stuur me per PB je postadres dan stuur ik je twee boeken op over verbondstheologie.
Dan praten we verder.

h.g.
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 feb 2014 08:46

Jvslooten schreef:Waar heb je het over?

Over God's ONveranderlijkheid, tegenover al die honderden systemen die mensen in elkaar hebben menen moeten zetten, om hun vinger achter Zijn verborgen Raad en onnaspeurlijke ondoorgrondelijkheid te krijgen.(en waarover ze vervolgens de ander bestrijden , want hun eigen gelijk is met geen rede te veranderen)
@ Learsi.
Ik lees alleen de Bijbel, hoe meer boeken en vermeende religieuze wijsheid de mensen die ik ken in hun boekenkasten hebben staan, des te ongelukkiger ze overkomen bij mij.
En wanneer iemands religie hem niet liefdevoller maakt, moet hij toch echt zijn ''ware religie'' eens ernstig gaan onderzoeken / betwijfelen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 15 feb 2014 09:42

mealybug schreef:Waarom wel een verbond met de joden overzetten op heidenen en niet de sabbat?
Jvslooten schreef:Waar heb je het over?
mealybug schreef:Over God's ONveranderlijkheid, tegenover al die honderden systemen die mensen in elkaar hebben menen moeten zetten, om hun vinger achter Zijn verborgen Raad en onnaspeurlijke ondoorgrondelijkheid te krijgen.(en waarover ze vervolgens de ander bestrijden , want hun eigen gelijk is met geen rede te veranderen)
Oh sorry, ik dacht dat je iets zei over een verbond met de Joden wat door iemand werd overgezet op de heidenen. :roll: Overigens doe je zelf net zo vrolijk mee aan wat je hierboven beschrijft.. behalve als het te ingewikkeld wordt, dan kom je met dit soort uitvluchten. Jammer, want het is veel leuker om wat van elkaar te leren i.p.v. steeds maar weer op een stokpaardje weg te galopperen.

mealybug schreef:Ik lees alleen de Bijbel
..plus wat ze je op internet allemaal wijsmaken natuurlijk. :wink:
mealybug schreef:hoe meer boeken en vermeende religieuze wijsheid de mensen die ik ken in hun boekenkasten hebben staan, des te ongelukkiger ze overkomen bij mij.
En wanneer iemands religie hem niet liefdevoller maakt, moet hij toch echt zijn ''ware religie'' eens ernstig gaan onderzoeken / betwijfelen.
Gelukkig kom jij zelf ontzettend gelukkig en liefdevol over. :wink:

Terug naar “Archief”