Melchizedek (in Hebreeën 7) en het NT.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Melchizedek (in Hebreeën 7) en het NT.

Berichtdoor mohamed » 05 feb 2014 22:56

Het nieuwe verbond kwam na het eerste verbond, wat daardoor verouderd werd. Echter ontmoette Abraham de priester van het nieuwe verbond, te weten Melchizedek en gaf hem tienden. Daaruit kunnen we concluderen dat Melchizedek meerder was dan Abraham en ook meer dan zijn nakomelingen de levitische priesters door Abraham tienden offerden aan Melchizedek.

Aangezien de priester van het NT, Melchidezek dus ouder dan Abraham is en superieur, is het NT feitelijk gezien ouder dan het OT (en dat het beter dan het OT is wisten we al). Daar leek Johannes naar te hinten:

Broeders, ik schrijf u geen nieuw gebod, maar een oud gebod, dat u vanaf het begin hebt gehad; dit oude gebod is het woord dat u vanaf het begin hebt gehoord. (1 Joh 2,7)

Dit leek me wel interessant om eens over te filosoferen.

Arco
Majoor
Majoor

Re: Melchizedek (in Hebreeën 7) en het NT.

Berichtdoor Arco » 07 feb 2014 14:47

In een ander topic heb ik al eens uitgelegd hoe 'oud' en 'nieuw':
Arco schreef:Binnen het Griekse denken is als iets nieuw is het oude afgedaan. Maar laat nu de Bijbel niet gestoeld zijn op het Griekse denken, maar op het Hebreeuwse denken (wat niet hetzelfde is als het Joodse denken). In het Hebreeuwse denken is als iets nieuws is, het oude bevestigd wordt en een vernieuwend element daaraan toegevoegd.

Om maar even ter voorbeeld te stellen:
Afgelopen zaterdag was het nieuwe maan. Maar is de maan werkelijk nieuw, ofwel is de maan van vorige maand verdwenen en een nieuwe, andere, maan gekomen? Nee. Het zonlicht is opnieuw op de maan gevallen. Het is dezelfde maan, maar het licht is vernieuwd.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 07 feb 2014 15:19

Arco schreef:Binnen het Griekse denken is als iets nieuw is het oude afgedaan. Maar laat nu de Bijbel niet gestoeld zijn op het Griekse denken, maar op het Hebreeuwse denken (wat niet hetzelfde is als het Joodse denken). In het Hebreeuwse denken is als iets nieuws is, het oude bevestigd wordt en een vernieuwend element daaraan toegevoegd.

Om maar even ter voorbeeld te stellen:
Afgelopen zaterdag was het nieuwe maan. Maar is de maan werkelijk nieuw, ofwel is de maan van vorige maand verdwenen en een nieuwe, andere, maan gekomen? Nee. Het zonlicht is opnieuw op de maan gevallen. Het is dezelfde maan, maar het licht is vernieuwd.

Waar basseer je die stelling mbt het Griekse denken op? Heb je daar bewijs voor? Je lijkt te suggereren dat wij hier allemaal Grieks denken zoals jij stelt. Of komt het gewoon meer neer op de taalkundige betekenis van het woord "nieuw"?

M.a.w. kun je een duidelijkere uitleg geven dan je in dat andere topic gaf?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 07 feb 2014 19:09

Goed dat je de vraag stelt, Alexander91.

Het Griekse denken kan je ook wel het abstracte denken noemen. Omdat de Grieken daar kenmerkend voor zijn, wordt dat vooral herkent als Grieks denken.

In het Griekse denken is het uitgangspunt dat er één antwoord is op een vraag. Het is of wit of zwart. Terwijl het Hebreeuwse denken zegt: tussen wit en zwart zitten nog meer kleuren. En zolang grijs geen kleur is, valt dat af.

In de Bijbeluitleg wordt uitgegaan dat elke tekst en elk woord 1 uitleg heeft. Maar omdat ieder mens een ander perspectief heeft, zal iedereen bepaalde gebeurtenissen ook anders beleven. Vaststellen van feiten bij verkeersongevallen wordt vertroebeld door de wijze van beleven van de situatie. Het is ook daarom dat Bijbeluitleg met als uitgangspunt 1 uitleg veroorzaakt dat mensen zich gaan afscheiden.

Het Hebreeuwse denken gaat bij Bijbeluitleg al uit van 70 verklaringen voor elk woord in de Bijbel. Echter het is wel zo dat context belangrijk is. Hetzelfde woord kan daarom meerdere betekenissen hebben, omdat de context bepaald wat de meest aansluitende verklaring is. Maar door bestudering kan het zijn dat andere verklaringen ook mogelijk zijn. Een Bijbelvertaling maakt een keuze voor een verklaring, waardoor de lezer al in een 'hoek' wordt gezet. Het Hebreeuwse denken stelt dat als iets contextueel kan, je alle mogelijke verklaringen kan laten staan.

Als voorbeeld: mijn vrouw is een geweldige vrouw. Zij is zorgzaam, lief, trouw en weet mij te sturen. Hoewel ik het hoofd ben van het gezin, is zij de nek die bepaald waar het hoofd heendraait. Soms denk ik te weten wat mijn vrouw denkt of hoe zij zal reageren. Echter dan kom ik er toch achter dat het anders is. Dus, hoewel de situatie gelijkwaardig kan zijn, is de reactie van mijn vrouw niet gelijk.

Toch zijn er lijnen te ontdekken in het Hebreeuwse denken die handreiking doen in de denkrichting. Maar dan nog is de mogelijkheid voor een andere verklaring mogelijk. Een Bijbels voorbeeld:
Het eerste woord in de Bijbel is 'bereshiet', dat kan je vertalen met 'in den beginne' of 'in het begin', maar ook is mogelijk: 'met de eersteling', 'met het begin' of 'met het beginsel'. Al deze verklaringen van hetzelfde woord geven aanleiding tot een veelzijdigheid, een diamantachtige vorm van de Hebreeuwse taal. Geen van deze verklaringen sluit de andere verklaring uit en doen niets af van de context.

Dan zijn er nog verklaringen te vinden in de eerste verschijning van woorden in de Torah, Psalmen en de geciteerde woorden van God. Er zijn nog woordverbanden, zoals de woorden 'hemelen' en 'wateren'. De letters die samen het woord vormen hebben elk hun betekenis en getalswaarde. En belangrijk is om het stamwoord van een woord te vinden. Stamwoord van 'bereshiet' is 'rosh', dat is hoofd. Daarom kan je ook opvatten dat het woord 'bereshiet' de vertegenwoordiging is van het begin van de tijd: hoofd van de tijd, zoals de eerste dag van het Joodse jaar 'hoofd van het jaar' heet.

Maar er zijn wel wat belangrijke zaken om in de gaten te houden: want je moet lezen wat er staat, niet wat er niet staat. Oftewijl, tussen de regels kan je niet lezen.

Kortom: het Hebreeuwse denken omvat een veelzijdigheid, mits de context het toelaat. Eén enkele verklaring is daardoor onmogelijk, want zolang het één het andere niet uitsluit kan je allebei laten staan. Een grote tegenstelling met het Griekse of abstracte denken.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 08 feb 2014 02:07

Arco: " De letters die samen het woord vormen hebben elk hun betekenis en getalswaarde"

Juist!
Echter wordt dat op dit forum gezien als on-bijbels en zelfs als occult.

Het is zelfs in een apart topic " gegoochel met getallen" genoemd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 feb 2014 08:42

ineke-kitty schreef:Arco: " De letters die samen het woord vormen hebben elk hun betekenis en getalswaarde"

Juist!
Echter wordt dat op dit forum gezien als on-bijbels en zelfs als occult.

Het is zelfs in een apart topic " gegoochel met getallen" genoemd.

Ja joh is daar een apart topic over geweest ? Was me helemaal niet opgevallen.

Het topic is afgesloten met de opmerking van de beheerder ;

Het is duidelijk aangetoond dat die cijfers niet kloppen. (Waarvoor dank.) En dan heb ik het nog niet eens over de theorie zelf. De aanhangers daarvan zijn vriendelijk verzocht om de getallen voortaan op dit forum achterwege te laten.

Maar u kunt het niet laten - via een u-bocht er toch weer op terugkomen.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 08 feb 2014 12:19

rotterdam

Wat ik " niet kon laten" is erop wijzen dat mijn "theorie" hier bevestigd wordt door Arco.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 feb 2014 14:13

ineke-kitty schreef:rotterdam

Wat ik " niet kon laten" is erop wijzen dat mijn "theorie" hier bevestigd wordt door Arco.

Ja dat constateerde ik al, ook geeft u geen gehoor aan het vriendelijk verzoek van de beheerder om de getallen voortaan op dit forum achterwege te laten omdat duidelijk aangetoond is dat die cijfers niet kloppen.

U heeft een bord van beton voor uw kop (hoofd) en bent rijp voor een ban, mevrouw.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 26 feb 2014 13:45

Wat een naastenliefde klink hier toch weer...

Ik zal eens kijken naar de tegenargumenten waarop gesteld wordt dat cijfers in het Hebreeuws onjuist zouden zijn, want ik zie vooralsnog alleen maar mooie dingen, mits je er niet mee op de loop gaat.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 27 feb 2014 09:23

weer iets geleerd over taal :D dus met Hebreeuwse denken is door de veelzijdigheid geen ruimte om tussen de regels te lezen en met het Grieks denken wel?
Haast u langzaam.

Terug naar “[Religie] - Open forum”