Hoe zien wij de predikant?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Hoe zien wij de predikant?

Berichtdoor StillAwake » 07 feb 2014 14:31

schelpje3 schreef:Dat begrijp ik en ik hoop dat je dan door blijft vragen. :wink:
Ik ben jaloers op mensen die het zo kort en kernachtig kunnen zeggen.
Soms herken ik aan een bepaalde uitspraak die verwerkt wordt in een leespreek, welke dominee die preek geschreven heeft.
Een voorbeeld is wijlen ds. Venema, eerst CGK, later overgegaan naar de Ger. Gem.
Ik zal je een paar van die kenmerkende uitspraken geven:
~ Heb je het wel eens verloren moeder? Het laatste, het allerlaatste, de laatste draad waaraan je hangt. Dat je een vreemdeling wordt hier beneden.

~ Een beker koud water. Dat is niet veel geliefden, maar het is genoeg voor een bedelaar.

~ Dat is: je s'avonds op je bed leeg wenen, s'morgens wakker worden en je tranen drogen. Dat is echt! Je hoeft het niet te vertellen hoor, als God het maar weet! Als de Heere uw tranen maar gezien heeft en niet alleen vanwege uw uiterlijke kwaal.

~ Die boezemzonden heeft hij al zo vaak bedekt met zijn tranen, versjes en vrome godsdienst. Maar als de Heere de wind erover laat gaan en die vrome bedenkselen waaien weg, blijft het naakte snoer hangen.; het is rood. Het getuigt tegen mij. En Gods Woord veroordeelt mij.

Wat vind je hier van, begrijp je ze? Wel eens zoiets gehoord?

De tweede en de derde daar kom ik nog wel uit. De vierde, en zeker de eerste zijn nauwelijks te volgen voor mij.
In de kerk van mijn schoonouders hoorde ik dergelijke zaken wel langskomen (maar daar komen we nooit meer). Onze eigen predikant spreekt gelukkig een redelijk modern Nederlands...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 feb 2014 14:33

StillAwake schreef:De tweede en de derde daar kom ik nog wel uit. De vierde, en zeker de eerste zijn nauwelijks te volgen voor mij.
In de kerk van mijn schoonouders hoorde ik dergelijke zaken wel langskomen (maar daar komen we nooit meer). Onze eigen predikant spreekt gelukkig een redelijk modern Nederlands...

Dat we nooit meer in de kerk komen van mijn schoonouders heeft ermee te maken dat onze eigen kerk vlakbij is, en we redelijk dicht bij elkaar in de buurt wonen.
Geen grieven van persoonlijke aard ofzo...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2014 14:35

Dit is modern Nederlands, in die zin, geen rare onbegrijpelijke woorden. Je kunt ze niet volgen omdat je het niet zo gewend bent.
En als je onder het gehoor van een dominee zit, voor wie dit onbegrijpelijk taal is, zul je het ook niet in modern Nederlands horen.
Gebruikt dominee wel het woord: wederbaren bijv?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 07 feb 2014 14:36

schelpje3 schreef:~ Heb je het wel eens verloren moeder? Het laatste, het allerlaatste, de laatste draad waaraan je hangt. Dat je een vreemdeling wordt hier beneden.

~ Een beker koud water. Dat is niet veel geliefden, maar het is genoeg voor een bedelaar.

~ Dat is: je s'avonds op je bed leeg wenen, s'morgens wakker worden en je tranen drogen. Dat is echt! Je hoeft het niet te vertellen hoor, als God het maar weet! Als de Heere uw tranen maar gezien heeft en niet alleen vanwege uw uiterlijke kwaal.

~ Die boezemzonden heeft hij al zo vaak bedekt met zijn tranen, versjes en vrome godsdienst. Maar als de Heere de wind erover laat gaan en die vrome bedenkselen waaien weg, blijft het naakte snoer hangen.; het is rood. Het getuigt tegen mij. En Gods Woord veroordeelt mij.

:shock: :shock: :shock:
Geef mij maar normale taal hoor.
Pasgeleden ging het erover dat de ds. zn pak moest aanhouden in zn vrije tijd, want alles wat de boodschap zou kunnen verhinderen moet voorkomen worden.
De Joden een jood, de Grieken een Griek.
Volgens mij is geheimtaal een groter obstakel als dat ie in zn korte broek een potje voetbalt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 feb 2014 14:37

schelpje3 schreef:Dit is modern Nederlands, in die zin, geen rare onbegrijpelijke woorden. Je kunt ze niet volgen omdat je het niet zo gewend bent.
En als je onder het gehoor van een dominee zit, voor wie dit onbegrijpelijk taal is, zul je het ook niet in modern Nederlands horen.
Gebruikt dominee wel het woord: wederbaren bijv?

Nee. Klinkt als "opnieuw geboren worden". Klopt dat?
Die term gebruikt de man wél namelijk...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 feb 2014 14:41

naamloos schreef:Volgens mij is geheimtaal een groter obstakel als dat ie in zn korte broek een potje voetbalt.

Vind ik ook. Maar ik geloof dat veel anderen dat toch echt niet met ons eens zijn, gezien de kritiek die ik op een soortgelijke stelling ontving...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2014 14:45

Ja. Opnieuw baren eigenlijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2014 14:46

naamloos schreef:
Geef mij maar normale taal hoor.
Pasgeleden ging het erover dat de ds. zn pak moest aanhouden in zn vrije tijd, want alles wat de boodschap zou kunnen verhinderen moet voorkomen worden.
De Joden een jood, de Grieken een Griek.
Volgens mij is geheimtaal een groter obstakel als dat ie in zn korte broek een potje voetbalt.

Dan heb je ofwel het topic niet goed gelezen of niet goed begrepen. Dat ging niet over vrije tijd. Maar dominee tijdens de uitoefening van zijn ambt en hij is tenslotte niet alleen op zondag dominee.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 feb 2014 14:51

schelpje3 schreef:Ja. Opnieuw baren eigenlijk.

OK, dan had ik hem goed.
Maar wat is nu de toegevoegde waarde van dergelijk taalgebruik?
Probeer eens naar een preek te luisteren met de oren van de 23 jarige onkerkelijke jongeman met een totaal gebrek aan taalgevoel.
Zo kwam ik 13 jaar geleden in een refo-kerk.
Kun je je voorstellen dat die man zijn preek net zo goed in een zuid-chinees dialect had kunnen houden?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2014 14:57

Heeft geen toegevoegde waarde, de genoemde voorbeelden zijn van een overleden predikant. De man zou nu ruim 90 geweest zijn. Echter, in veel kerken wordt nog wel op deze wijze gepredikt.
Als iemand als volslagen vreemdeling in de kerk komt en het is abracadabra, geloof je niet dat de Heere dan Licht daarbij geeft?
Ik heb er eens bij gezeten dat een drugsverslaafde achterin de kerk schoof, in de bank naast ons. Hij kwam even schuilen, er was een kille sneeuwstorm buiten.
Hij zat te knikkebollen (dachten wij) en toen de eindpsalm gezongen werd, peerde hij hem snel.
De week daarna zat hij er echter weer. En daarna weer...
Een jaar later werd hij gedoopt! Nul komma niks christelijk onderwijs gehad, totaal blank. Maar luisteren dat hij kon! En dominee sprak in dergelijke taal he, afsnijdend ook nog. Dat wil zeggen dat er niks van een mens overblijft.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 07 feb 2014 14:59

schelpje3 schreef:Dan heb je ofwel het topic niet goed gelezen of niet goed begrepen. Dat ging niet over vrije tijd. Maar dominee tijdens de uitoefening van zijn ambt en hij is tenslotte niet alleen op zondag dominee.
Ik heb het nog even nagekeken maar ik heb wel goed gelezen.
Het ging over een predikant, en de gemeenteleden vinden het erg als hij in zijn vakantie of vrije tijd in een korte broek in de tuin zit of op een camping rondloopt. Paginga 3.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 feb 2014 15:01

schelpje3 schreef:Heeft geen toegevoegde waarde, de genoemde voorbeelden zijn van een overleden predikant. De man zou nu ruim 90 geweest zijn. Echter, in veel kerken wordt nog wel op deze wijze gepredikt.
Als iemand als volslagen vreemdeling in de kerk komt en het is abracadabra, geloof je niet dat de Heere dan Licht daarbij geeft?
Ik heb er eens bij gezeten dat een drugsverslaafde achterin de kerk schoof, in de bank naast ons. Hij kwam even schuilen, er was een kille sneeuwstorm buiten.
Hij zat te knikkebollen (dachten wij) en toen de eindpsalm gezongen werd, peerde hij hem snel.
De week daarna zat hij er echter weer. En daarna weer...
Een jaar later werd hij gedoopt! Nul komma niks christelijk onderwijs gehad, totaal blank. Maar luisteren dat hij kon! En dominee sprak in dergelijke taal he, afsnijdend ook nog. Dat wil zeggen dat er niks van een mens overblijft.

Dat licht heb ik de eerste keren niet ervaren. Pas toen mijn (toen nog) vriendin en ik naar een begrijpelijkere predikant gingen luisteren begon er bij mij een lampje te branden.
Dat is overigens ook de kerk geweest waar ik uiteindelijk belijdenis heb gedaan. En toegegeven: die volslagen onbegrijpelijke predikant zat in de kerk bij mijn belijdenisdienst.
En daar zijn we nu nog steeds lid.
Maar ik spreek niet tegen dat het wel kán.

In mijn bekeringsproces (of eigenlijk vooral kennismakingsproces) heeft een christelijke metal-zanger een grote rol gepeeld.
Enige maanden voor ik mijn vrouw leerde kennen hoorde ik op een crematie een nummer van hem, en vond de muziek erg mooi.
Vrijwel tegelijkertijd met de kennismaking met mijn vrouw en de kerk leerde ik christelijke muziek waarderen.
Wellicht was dat in mijn leven het "licht" wat aan ging.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 07 feb 2014 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2014 15:04

naamloos schreef:Ik heb het nog even nagekeken maar ik heb wel goed gelezen.
Het ging over een predikant, en de gemeenteleden vinden het erg als hij in zijn vakantie of vrije tijd in een korte broek in de tuin zit of op een camping rondloopt. Paginga 3.

Ja ja, maar niemand zei hier dat het een grof schandaal was. Dus heeft het geen zin om daarover te mopperen, want die lui lezen het vast niet :wink:
Ik ken niet zoveel dominees die naar een camping gaan, jij?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 feb 2014 15:07

schelpje3 schreef:et geen zin om daarover te mopperen, want die lui lezen het vast niet :wink:
Ik ken niet zoveel dominees die naar een camping gaan, jij?

Ik wel eigenlijk.
Ik ken er in elk geval géén die er principiële bezwaren tegen heeft.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 feb 2014 15:12

StillAwake schreef:Ik wel eigenlijk.
Ik ken er in elk geval géén die er principiële bezwaren tegen heeft.

Schelpjes ''dominee'' is wat meer verheven, en deftig.
Die gaat niet naar een camping, kom nou toch zeg...
Schelpje is ook van de Bijenkorf, niet van de Hema :wink:

Terug naar “Archief”