Gegoochel met getallen (Gematria)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Gegoochel met getallen

Berichtdoor StillAwake » 06 feb 2014 14:55

Wilsophie schreef:Die data staan gewoon in de Bijbel beste man.
De 17e nisan. En de 10e nisan moest het Lam in huis worden gehaald. Op 14 nisan het pascha en daarna vertrokken zij om op 17 nisan dus DRIE dagen later op te staan in de woestijn.
Van de ark kun je zelf lezen. Helemaal geen rekensom, maar God heeft het in Zijn Bijbel staan!!
Heb je de Bijbel naast je liggen? Zoek het op.

Ik heb het eens nagekeken, en het is me een raadsel waar jij die data vandaan haalt.:

Gen 8
13 In het zeshonderd en eerste jaar, in de eerste (maand), op de eerste der maand, waren de wateren opgedroogd van de aarde; daarop verwijderde Noach het luik van de ark, en hij zag uit, en zie, de aardbodem droogde op. 14 In de tweede maand, op de zevenentwintigste dag der maand, was de aarde droog.

Exodus 13
3 Toen zeide Mozes tot het volk: Gedenkt deze dag, waarop gij uit Egypte, uit het diensthuis, gegaan zijt; want met een sterke hand heeft de HERE u daaruit geleid. Daarom mag niets gezuurds gegeten worden. 4 Heden trekt gij uit, in de maand Abib.

Nergens kom ik de 17e tegen, wel de 1e en de 27e, nergens kom ik de maand nissan tegen, wel de 1e, de 2e en abib.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 06 feb 2014 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 feb 2014 15:00

ineke-kitty schreef:StillAwake

Ik richt me direct op jou, omdat jij het hebt over dat het ook maar "mensen" zijn, waarop ik reageerde dat het niet alleen "mensen" zijn, maar sterker nog mijn broeders in de Heer, en ik geen deel wil hebben aan de walgelijke kwalificaties die MEN hier over hen heeft uitgesproken.

Maar welke kwalificaties zijn dat dan? Ik lees eigenlijk alleen vernietigende kritiek op een door Wilsophie PER ONGELUK aangedragen website.
Verder slechts onderbouwde kritiek op een website met rekenfouten en kritiek op het ontkennen van aangetoond plagiaat door jouzelf.

De bewuste rekenmeesters zijn nergens walgelijk bejegend in mijn optiek...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 15:00

StillAwake schreef:OK, dan zit ik daar fout voor wat betreft de data van vastlopen en de doortocht.

Heb je het opgezocht?
Welnu zo zit je fout met al je kwalificaties over de data in de Bijbel, God heeft ze Zelf opgeschreven. En we zouden dat niet negeren.

Zoek het Alphabeth eens op op internet en bekijk de getalswaarde.
Waarom denk je dat Golgotha en Gilgal dezelfde getalswaarde hebben?
Dat is omdat de letterlijke besnijdenis in Gilgal plaats vond
En de besnijding des harten vond plaats op Golgotha.
Zoek het maar op?
En Gilgal betekent eigenlijk Gal-gal ( niet die drankwinkel) en dat betekent het woord "rad" en omdat het 2 keer rad is zit er een omkering in en noemt men dat "het rad der wedergeboorte" ik weet niet of het een Bijbelse term is.
Maar het gaat mij om Gilgal en Golgotha en dat bevestigt dat die woorden overeenkomsten hebben.
Zo zit de Bijbel in elkaar.
Waarom kreeg Abram de hebreeuwse letter "Hee" in zijn naam. ( de 5 van genade)
En waarom werd bij Sarai de laatste letter weggehaald tot Sara, omdat God Zich een beetje zat te vervelen en ruzie op een christelijk forum wilde?
Nee omdat God spreekt via Zijn Woord wat Dabar betekent>..jaja Dabar....de bij....en dus de honing....want je weet toch dat raadsel van Simsom over de leeuw ( van Juda) en de honing.
Zoet in mond maar bitter voor de buik.
En dat is ongetwijfeld voor velen de afgelopen dagen aan de orde geweest. ...vSlooten noemde het al het was bitter...ja voor wie of wat? Wel bitter voor dat orgaan wat spreekt over de natuurlijke mens namelijk de buik, de vleespotten.
Maar voor Ineke en mij was en is het Woord altijd zoet als honing. De "Dabar".

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 feb 2014 15:03

Wilsophie schreef:Heb je het opgezocht?
Welnu zo zit je fout met al je kwalificaties over de data in de Bijbel, God heeft ze Zelf opgeschreven. En we zouden dat niet negeren.

Zoek het Alphabeth eens op op internet en bekijk de getalswaarde.
Dat is omdat de letterlijke besnijdenis in Gilgal plaats vond
En de besnijding des harten vond plaats op Golgotha.
Zoek het maar op?
En Gilgal betekent eigenlijk Gal-gal ( niet die drankwinkel) en dat betekent het woord "rad" en omdat het 2 keer rad is zit er een omkering in en noemt men dat "het rad der wedergeboorte" ik weet niet of het een Bijbelse term is.
Maar het gaat mij om Gilgal en Golgotha en dat bevestigt dat die woorden overeenkomsten hebben.
Zo zit de Bijbel in elkaar.
Waarom kreeg Abram de hebreeuwse letter "Hee" in zijn naam. ( de 5 van genade)
En waarom werd bij Sarai de laatste letter weggehaald tot Sara, omdat God Zich een beetje zat te vervelen en ruzie op een christelijk forum wilde?
Nee omdat God spreekt via Zijn Woord wat Dabar betekent>..jaja Dabar....de bij....en dus de honing....want je weet toch dat raadsel van Simsom over de leeuw ( van Juda) en de honing.
Zoet in mond maar bitter voor de buik.
En dat is ongetwijfeld voor velen de afgelopen dagen aan de orde geweest. ...vSlooten noemde het al het was bitter...ja voor wie of wat? Wel bitter voor dat orgaan wat spreekt over de natuurlijke mens namelijk de buik, de vleespotten.
Maar voor Ineke en mij was en is het Woord altijd zoet als honing. De "Dabar".

Nee, ik geloofde je op je woord. Bij het nazoeken kwam ik de data niet tegen...
En de laatste zin die je schrijft is geheel voor je eigen rekening.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 15:03

Ik moet zeggen dat de maand Abib verplaatst is naar de 7e maand. En Nisan in de plaats van die maand kwam. Ik moet dat even nakijken het staat ook in de Bijbel.
Kijk goed waar de ark vastliep op de Arafat dat was op de 17e van de maan Abib of Nisan. Ik zal even helpen zoeken.

antoon

Berichtdoor antoon » 06 feb 2014 15:04

Er zijn getallen in de schrift die een betekenis hebben zoals 7 goddelijk, 6 menselijk, 40 beproeving enz.
Maar om er iets uit te halen van hoe een woord gespeld is hoeveel letters, hoeveel broers erzijn, dat dat ook weer betekenis heeft, kan er bij mij niet zo in.
Als God hier werkelijk iets mee zou bedoelen, dan zou hij ons daar inzicht ingeven, met het inzicht waarmee de stelling nu verdedigd wordt kan ik geen Goddelijke interventie ervaren.

De tijd zal het leren
Laatst gewijzigd door antoon op 06 feb 2014 15:11, 2 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 feb 2014 15:06

Wilsophie schreef:Ik moet zeggen dat de maand Abib verplaatst is naar de 7e maand. En Nisan in de plaats van die maand kwam. Ik moet dat even nakijken het staat ook in de Bijbel.
Kijk goed waar de ark vastliep op de Arafat dat was op de 17e van de maan Abib of Nisan. Ik zal even helpen zoeken.

Ik ben benieuwd.
Ik geloof je op je woord (al kan ik nog steeds de 17e niet vinden...).

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 feb 2014 15:11

Zou je dat rekensommetje eens voor willen doen?

Want ik krijg met geen mogelijkheid dezelfde getalswaarde.

Gilgal = 66
Golgotha = 437, 466 of 467 (Hebr/Aram; het is onbekend hoe dit woord precies gespeld werd) of 186 (Grieks)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 15:14

Ik zal zeker even de teksten opzoeken van deze data.
De Schrift geeft dat zelf aan. Ik hoop dat je begrijpt dat de uittocht van Israël uit Egypte en het door de Schelfzee gaan een beeld is van Israëls verlossing en dat kwam tot stand nadat men het paaslam gegeten had op de 14e Nisan; op de 15e Nisan op weg ging, en op de 17e Nisan door de Schelfzee trok.
Op de 10e nisan moest men het paaslam in huis nemen, het staat echt in de Bijbel.

Toen pas was de verlossing van Israël een feit en pas daarna kwamen ze in de woestijn terecht,
waar geen water is. Men moet dan op de steenrots slaan.

http://home.kpn.nl/roord111/VS/9036/index.html

Hier een uitleg over de 17e nisan in relatie tot de 153 vissen.
Ik zoek naar de teksten verder. Ik verzin dit niet.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 feb 2014 15:29

Beste wilsophie,

Zou je alsjeblieft niet dit topic willen kapen met een vrijwel geheel nieuw onderwerp? De brutaliteit! En dat in het topic dat jouw manier van Bijbellezen volslagen onderuit haalt.

Als topicstarter zou ik je willen vragen op mijn vraag over Golgotha/Gilgal in te gaan. Andere uitweidingen zal ik rapporteren aan de moderator.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 15:36

Cicero schreef:Gilgal = 66
Golgotha = 437, 466 of 467 (Hebr/Aram; het is onbekend hoe dit woord precies gespeld werd) of 186 (Grieks)

En als ik het dan "voordoe" wat ik al een raar begrip vind, kan ik daarna geschoffeerd worden?
Dat deed je al eerder dus...
Maar ik zal het proberen.

http://www.bijbelofnewage.info/bijbelse_gematria.htm
Dit is van Peter Steffens en dat is ook wel aardig om te lezen. Maar misschien is hij nu ook een sekteleider.
viewtopic.php?t=26918

Het begrip wedergeboorte komt voor onder het Oude Verbond maar dan in de naam Gilgal.
Dus als plaatsnaam! Het wordt gespeld als “gimmel - lamed - gimmel - lamed", en uitgesproken als Gilgal. Gewoonlijk wordt van
Gilgal gezegd, dat het “wiel” of "rad" betekent, en is men totaal onbekend met de
diepere betekenis van "wedergeboorte”. Een betekenis, die door de wereld wel
gekend wordt! Daarom willen we nu eerst zien, waar die betekenis eigenlijk vandaan
komt.

Hebreeuwse woorden hebben een betekenis, die in hoge mate afhankelijk is van de
letters, waaruit het woord is samengesteld. Geen enkele andere taal vertoont bij mijn
weten deze bijzonderheid.

Dit wonderlijke verschijnsel hangt samen met het feit dat iedere Hebreeuwse letter
zijn eigen betekenis heeft, die hij ook meeneemt in het woord waarin hij voorkomt!
Nu wordt Gilgal geschreven als: G-L-G-L, en wat daarbij onmiddellijk opvalt is, dat er
feitelijk maar twee verschillende letters in voorkomen, n.l.. de G en de L. En deze
lettercombinatie herhaalt zich! Gilgal bestaat dus uit tweemaal de combinatie G-L.
Het lijkt me duidelijk, dat we een heel eind op weg zijn, als we de betekenis van die
twee samengevoegde letters kunnen vaststellen. Welnu, het gaat hier om het
Hebreeuwse woord “gal", dat de betekenis heeft van “vorm”. Het heeft betrekking op
alles, wat een bepaalde “gestalte”, “gedaante” krijgt.

Zij reisden van Sittim naar Gilgal en Sittim is het woord 'satan".
“En zij reisden van Sittim, en kwamen tot aan de Jordaan, hij en al de kinderen
Israëls; en zij vernachtten aldaar. “ Joz. 3: 1.
Dat was ook ooit onze weg, van Sittim naar Gilgal, danwel van satan naar Golgotha.

Je kon heel goed de rekensommetjes maken dus kun je zelf de letters van Golgotha opzoeken en de symboliek van de getallen naast elkaar leggen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 15:38

Cicero schreef:Beste wilsophie,

Zou je alsjeblieft niet dit topic willen kapen met een vrijwel geheel nieuw onderwerp? De brutaliteit! En dat in het topic dat jouw manier van Bijbellezen volslagen onderuit haalt.

Als topicstarter zou ik je willen vragen op mijn vraag over Golgotha/Gilgal in te gaan. Andere uitweidingen zal ik rapporteren aan de moderator.

Man doe even gewoon zeg! Ik ga gewoon in op vragen van forummers.
Overspannen? Ik was druk bezig met je vraag te beantwoorden.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 06 feb 2014 15:40

StillAwake

Ach, als je niet tussen de regels door ziet hoe men hier mijn broeders behandelt, en niet alleen zij, maar ook mij en Wilsophie, houdt elke communicatie op wat mij betreft.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 feb 2014 15:43

Wilsophie schreef:Ik zal zeker even de teksten opzoeken van deze data.
De Schrift geeft dat zelf aan. Ik hoop dat je begrijpt dat de uittocht van Israël uit Egypte en het door de Schelfzee gaan een beeld is van Israëls verlossing en dat kwam tot stand nadat men het paaslam gegeten had op de 14e Nisan; op de 15e Nisan op weg ging, en op de 17e Nisan door de Schelfzee trok.
Op de 10e nisan moest men het paaslam in huis nemen, het staat echt in de Bijbel.

Toen pas was de verlossing van Israël een feit en pas daarna kwamen ze in de woestijn terecht,
waar geen water is. Men moet dan op de steenrots slaan.

http://home.kpn.nl/roord111/VS/9036/index.html

Hier een uitleg over de 17e nisan in relatie tot de 153 vissen.
Ik zoek naar de teksten verder. Ik verzin dit niet.

Niemand heeft je beschuldigd van zelf verzinnen.
Wel krijg ik lechtelijk de kriebels van zinnen als:
"Als je het uitrekent blijkt diezelfde 17de dag ook de dag te zijn waarop Abraham in Kanaän aankwam, hoewel het niet expliciet vermeld staat."

Het verhaal over de 153 vissen gaat over een getal wat EXPLICIET in de Bijbel genoemd wordt.
Hoewel de uitleg wat knerpt (alle oneven driehoeksgetallen zijn per definitie een veelvoud van het basisgetal, zijnde n*((n+1/2)), dus om dat aan een hogere betekenis te wijten is wat gezocht).

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 feb 2014 15:47

Wilsophie schreef:En als ik het dan "voordoe" wat ik al een raar begrip vind, kan ik daarna geschoffeerd worden?
Dat deed je al eerder dus...
Maar ik zal het proberen.

http://www.bijbelofnewage.info/bijbelse_gematria.htm
Dit is van Peter Steffens en dat is ook wel aardig om te lezen. Maar misschien is hij nu ook een sekteleider.
viewtopic.php?t=26918

Het begrip wedergeboorte komt voor onder het Oude Verbond maar dan in de naam Gilgal.
Dus als plaatsnaam! Het wordt gespeld als “gimmel - lamed - gimmel - lamed", en uitgesproken als Gilgal. Gewoonlijk wordt van
Gilgal gezegd, dat het “wiel” of "rad" betekent, en is men totaal onbekend met de
diepere betekenis van "wedergeboorte”. Een betekenis, die door de wereld wel
gekend wordt! Daarom willen we nu eerst zien, waar die betekenis eigenlijk vandaan
komt.

Hebreeuwse woorden hebben een betekenis, die in hoge mate afhankelijk is van de
letters, waaruit het woord is samengesteld. Geen enkele andere taal vertoont bij mijn
weten deze bijzonderheid.

Dit wonderlijke verschijnsel hangt samen met het feit dat iedere Hebreeuwse letter
zijn eigen betekenis heeft, die hij ook meeneemt in het woord waarin hij voorkomt!
Nu wordt Gilgal geschreven als: G-L-G-L, en wat daarbij onmiddellijk opvalt is, dat er
feitelijk maar twee verschillende letters in voorkomen, n.l.. de G en de L. En deze
lettercombinatie herhaalt zich! Gilgal bestaat dus uit tweemaal de combinatie G-L.
Het lijkt me duidelijk, dat we een heel eind op weg zijn, als we de betekenis van die
twee samengevoegde letters kunnen vaststellen. Welnu, het gaat hier om het
Hebreeuwse woord “gal", dat de betekenis heeft van “vorm”. Het heeft betrekking op
alles, wat een bepaalde “gestalte”, “gedaante” krijgt.

Zij reisden van Sittim naar Gilgal en Sittim is het woord 'satan".
“En zij reisden van Sittim, en kwamen tot aan de Jordaan, hij en al de kinderen
Israëls; en zij vernachtten aldaar. “ Joz. 3: 1.
Dat was ook ooit onze weg, van Sittim naar Gilgal, danwel van satan naar Golgotha.

Je kon heel goed de rekensommetjes maken dus kun je zelf de letters van Golgotha opzoeken en de symboliek van de getallen naast elkaar leggen.

Grappig dat hier de Godsnaam uitkomt op een getalswaarde van 26, terwijl in je eerdere link werd gesproken van 17.

De meest wijze opmerking in het door jou aangehaalde verhaal:
Peter Steffens schreef:Maar je mag het niet omdraaien!! Want als je uitgaat van getallen kun je bijna alles ‘aantonen” wat je wilt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”