Aanvechtingen: heeft iedere christen die?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Aanvechtingen: heeft iedere christen die?

Berichtdoor JeeWee » 03 feb 2014 13:44

Er moet veel strijd gestreden zijn,
er moet veel leed geleden zijn,
wil het einde eenmaal vrede zijn...

Het zijn een paar regels die men vroeger op gezelschappen of vanaf de kansel nog wel eens hoorde.
'Aanvechtingen' werden en worden vaak gekoesterd als kenmerk van het ware geloof.
En bijbels gezien valt daar ook veel voor te zeggen.
Maar is het een voorwaarde?
Heeft iedereen aanvechtingen?
En in gelijke mate?
Er zijn christenen die 'fluitend' Jezus mogen volgen.

Misschien is het goed om hier eens wat met elkaar over te delen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Aanvechtingen: heeft iedere christen die?

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2014 13:54

Het is geen voorwaarde. Het is niet voor iedereen gelijk. Maar iedereen heeft volgens mij wel in bepaalde mate last van aanvechtingen. Maar het is niet zo dat hoe meer je ze hebt, hoe sterker je geloof is of zo.....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 feb 2014 14:02

Elke christen is een kruisdrager. Dat kruis is voor iedereen anders. De één heeft een ernstige ziekte, de ander moet een aantal geliefden naar het graf brengen, en weer een ander heeft last van eenzaamheid De ergste vorm van aanvechting is de gedachte dat Gods belofte niet voor hem zou zijn. Dat kan iemand enorm ontmoedigen. Het evangelie is geen evangelie meer. Hij ziet louter en alleen verlorenheid. Luther kende deze aanvechting ook. Hij was bang dat hij niet behouden zou zijn als hij keek naar Gods Heiligheid. Maar uiteindelijk, in die aanvechtingen, mocht hij toch de troost van Gods belofte ontvangen.

Geloof kan niet zonder de wet. Wet en evangelie horen bij elkaar. Want als we de wet missen, heeft het geloof geen spanning meer en is het vlak. Ook gaan we dan roemen in onszelf, omdat we het zo goed doen. God wil dat wij niet meer op onszelf vertrouwen, maar alleen op Hem. En als de duivel dit merkt, gaat hij dit aanvechten.
Dat lijkt tegenstrijdig. Je gaat geloven en gaat steeds meer die duivel ervaren, vanwege zijn bestrijdingen. Maar toch moet je achter deze aanvechtingen juist de Heere blijven zien!
Want komen ziekte en dood ook niet uit Gods Hand, zoals wij in de Catechismus kunnen lezen:
dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet .

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 feb 2014 14:07

Eigenlijk bedoel ik niet zozeer het kruisdragen.
Ik heb geleerd om mijn kruis vrolijk te dragen, weten dat God ook in het kruisdragen met mij meeloopt.

Ik heb het veel meer over geloofsaanvechtingen. "Is het wel voor mij" terwijl je net Avondmaal hebt gevierd?
Soms lijkt geloof wel weersafhankelijk: 'stormt het of schijnt de zon'
Ik merk ook wel dat sommigen juist de aanvechingen koesteren: 'geloof dat niet of weinig bestreden wordt, kan niet echt zijn'...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 feb 2014 14:18

JeeWee schreef:Eigenlijk bedoel ik niet zozeer het kruisdragen.
Ik heb geleerd om mijn kruis vrolijk te dragen, weten dat God ook in het kruisdragen met mij meeloopt.

Ik heb het veel meer over geloofsaanvechtingen. "Is het wel voor mij" terwijl je net Avondmaal hebt gevierd?
Soms lijkt geloof wel weersafhankelijk: 'stormt het of schijnt de zon'
Ik merk ook wel dat sommigen juist de aanvechingen koesteren: 'geloof dat niet of weinig bestreden wordt, kan niet echt zijn'...

Ja dat begreep ik wel JeeWee. :D
Maar je kunt toch ook soms moedeloos worden van allerlei tegenwind?
De ouden zeiden: (en die konden het zo kort en kernachtig zeggen) Wat goed is wordt bestreden
En dat geloof ik ook. Maar de Heere zal Zijn beloften wel nakomen!
Dus daaraan kunnen we merken of het de satan is die ons laat geloven dat het niet voor ons is, niet meer kan, we teveel gezondigd hebben en niet thuishoren aan het Heilig Avondmaal.
En dan kan het in het leven van Gods Kinderen wel eens heel erg donker zijn!
Zodat ze geen vooruitzichten meer hebben.
De Heere verbergt Zijn Aangezicht wel eens tijdelijk, om ons geloof op de proef te stellen.
Ik ken geen enkel kind van Gods Volk, dat nooit een enkele aanvechting heeft gehad, al zal de één vrijwel voortdurend worden aangevochten en de ander nauwelijks.
Het heeft ook wel deels met karakter te maken, de één blijft optimistischer dan de andere bij tegenslagen.
Zonder strijd geen overwinning toch?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 03 feb 2014 17:25

Ja, ieder christen heeft aanvechtingen, al verschilt dat per christen. Het is in ieder geval zo dat de duivel ook aan de slag gaat, als Gods Geest in mensen gaat werken. Zelfs de Heere Jezus liet hij niet met rust. De duivel pakt ieder christen aan op zijn zwakke plek. Het is in alle aanvechtingen raadzaam om het Woord van God, het zwaard des Geestes, te lezen en daarnaar te leven. Het Woord van God is opgewassen tegen wat voor aanvechting dan ook. Dat heb ik wel geleerd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 feb 2014 17:36

Zelf denk ik wel dat je veel kwetsbaarder bent voor aanvallen van de duivel als je verder bij God vandaan bent.
In mijn openingspost haalde ik de zinnen aan die de ouden vroeger zeiden:
Er moet veel strijd gestreden zijn,
er moet veel leed geleden zijn,
wil het einde eenmaal vrede zijn...

Strijd en leed klinken hier als een voorwaarde.
Onlangs op huisbezoek benadrukten de ouderlingen dat ook steeds. Eigenlijk konden ze maar niet begrijpen dat ik makkelijk volg en probeer om alles aan de Heere over te laten.
Het komt bij mij zo weinig voor dat ik twijfel aan Gods werk.
O ja zeker, soms voel ik het weinig of niet.
Maar geloof mag volgens mij ook niet afhankelijk zijn van wat je wel of niet voelt.

Heel vaak heb ik goede tijden met de Heere voor mezelf opgeschreven.
In donkerdere tijden ga ik daar weer in kijken en lees ik weer hoe Hij zich aan mij heeft laten zien.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 feb 2014 23:32

Aanvechtingen als is het wel voor mij snap ik eigenlijk niet goed.
Ik bedoel, als je de hele bijbel gelooft dan weet dat dat toch? Dat staat er duidelijk genoeg in :!:
Ik heb het bij tijden veel moeilijker met de bijbel zelf.
Hoe kan ik nou zeker weten of alles wat daarin staat van God komt?
Misschien staan er wel dingen in die niet van God zijn, misschien zijn er wel dingen weggelaten die er wel in horen.
Onder de leiding van de H.G. , hoe moet ik dat weten?
Je hebt altijd al mensen gehad die claimen dat de H.G. hen overtuigt heeft heeft van iets, terwijl een andere stroming het tegenovergestelde beweerd en dat ook met een beroep op leiding van de H.G.
Bijv. kinderdoop, geloofsdoop of helemaal geen doop. Allemaal geleid door de H.G.
Of de Geestesgaven. De ene stroming is door de H.G. overtuigt dat het ook voor deze tegenwoordige tijd is, en de andere stroming is door de H.G. overtuigt dat het niet voor deze tijd geldt. enz.
Dus waarom zou er bij het samenstellen van de bijbel geen fouten gemaakt kunnen zijn?
Zitten de geleerden boekenkasten vol te schrijven over een woordje wat verschillend vertaald kan worden waardoor je verschillende interpretaties krijgt, en misschien hoort dat woord of het hele bijbelgedeelte wel helemaal niet in de bijbel thuis.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2014 16:09

Toch kunnen die aanvechtingen wel eens plaatsvinden. De Bijbel roept ook op tot een heilig leven en dan schieten we zo vaak tekort. Het kan leiden tot de vraag: Is het wel voor mij, ik ben zo zondig. Denk aan Petrus die die aanvechting heeft en tegen Jezus roept: Ga weg van mij, ik ben u niet waard. Maar zoals Jezus Hem bemoedigd mogen wij dan ook bemoedigd worden. Onze redding ligt niet in onszelf, hoe goed wij zijn, Jezus kwam juist vanwege onze tekortkomingen en Hij is onze redder.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 04 feb 2014 22:29

M.i heeft ieder kind van God aanvechtingen de een meer als de ander omdat een ieder een eigen bedeling heeft. Als je in de wereld leeft heb je niet zo veel aanvechtingen. Satan zal veelal twijfel brengen, met name als je dicht bij God leeft, b.v. tijdens het avondmaal, dat zijn dingen waar hij niet zo goed tegen kan. Satan is altijd op je oude zonden uit daarom is het zo belangrijk om het direct te belijden als je verkeerde dingen gedaan hebt. Dan maakt het vaak niet uit of het om gedachten gaat of om wezenlijke daden.
Als je de Genade hebt ontvangen mag je in de autoriteit van Jezus staan en hem wegjagen.
Het werkt bij mij altijd, en ik moet hem vaak weg jagen hoor.
Vaak geven wij hem ook grond om zich te manifesteren, zelfs ongemerkt.
Zelf kunnen wij niet tegen hem op maar Jezus Christus is over winnaar en wij mogen in Hem overwinnaar zijn, door de Genade.
Soms laat God satan zijn gang gaan, niet alleen bij Job, bij Job was het wel heel erg omdat satan de vrije hand van God kreeg, op Jobs leven na, maar bij ieder mens. Ziekte dood en verderf, hongersnoden noem maar op het is allemaal van satan. God laat het toe als beproeving en vaak weten we het niet wat God er mee bedoeld. Als het je overkomt en brengt het bij God en vraagt om kracht om het te dragen, dan geeft Hij het.

@JW je zegt ”Zelf denk ik wel dat je veel kwetsbaarder bent voor aanvallen van de duivel als je verder bij God vandaan bent.
Dat is zeker waar, je bent kwetsbaarder maar heb er ook minder last van want satan is niet zo druk bij iemand die verder van God leeft het gaat al naar zijn zin, hij hoeft weinig moeite te doen, een beetje onderhoud zeg maar. Waar God groot gemaakt wordt daar is hij hartstikke druk. Weet je, de strijd van satan is tegen de Heere Jezus niet tegen de mens. Satan heeft niets te vechten bij iemand die om God niets geeft, Jezus is niet in die mens.
Wij strijden niet tegen satan om behouden te worden, we strijden tegen satan omdat we behouden zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 feb 2014 16:54

schelpje3 schreef:dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet .

Dat staat echter niet letterlijk zo in de Bijbel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2014 17:52

mealybug schreef:
Dat staat echter niet letterlijk zo in de Bijbel.

Omdat het zo in de H.C. staat weet jij het weer beter?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 feb 2014 18:11

schelpje3 schreef:Omdat het zo in de H.C. staat weet jij het weer beter?

Nee, ik onderzoek alles, en dan kom je achter wat feilbaarheden.
Omdat het in de HC staat, neem jij het klakkeloos aan?
Dde HC is gewoon door 2 gewone mensen geschreven, hoor.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 feb 2014 18:26

schelpje3 schreef:dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet .
mealybug schreef:Dat staat echter niet letterlijk zo in de Bijbel.
Moet dat? Het is een bijbelse waarheid, en daar gaat het om.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 feb 2014 18:32

Jvslooten schreef:Moet dat?

Ja dat moet, OT en NT zeggen beiden, dat niets mag worden toegevoegd og weggelaten, laat staan veranderd aan God's Woord.
God wil dat allen tot bekering komen.
Staat dat ook in de HC ?

Terug naar “Archief”