Daniël en de profetie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Daniël en de profetie

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 10:59

Grappig dat je dit bij een broeder van de Vergadering van Gelovigen weghaalt, terwijl je zelf zo een eigenaardige visie hebt, die meer lijkt voor mij op wat "de Gemeente van Christus" gelooft. Voor zover ik hun leer ken.
Ook een vreemde leer eigenlijk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 feb 2014 11:03

Wilsophie schreef:Grappig dat je dit bij een broeder van de Vergadering van Gelovigen weghaalt, terwijl je zelf zo een eigenaardige visie hebt, die meer lijkt voor mij op wat "de Gemeente van Christus" gelooft. Voor zover ik hun leer ken.
Ook een vreemde leer eigenlijk.

Ik ken de beste man die ik citeerde niet, hij denk over dit vraagstuk hetzelfde als ik.

Dus zoals gewoonlijk weet je weer niet waar je over praat, maar toch kakel je maar door.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 feb 2014 11:16

mohamed schreef:Het is toch 3,5 jaar.

In Mt.24: 15-27 spreekt de Heer Jezus over de tijd van de grote verdrukking. Die vangt aan als de antichrist openbaar zal worden en een afgodsbeeld (de gruwel van de verwoesting vs.15) in de tempel geplaatst zal worden. Deze periode is door de Heer kort gemaakt ofwel verkort (vs.22). In het boek Daniël en het boek de Openbaring word over deze periode geschreven. In beide boeken vinden we verschillende aanduidingen voor de tijdsduur van deze grote verdrukking en wel als volgt:
- Dn.7: 25. Het hoofd van het herstelde Romeinse wereldrijk zal de heiligen vervolgen en de eredienst te Jeruzalem veranderen gedurende 'tijd, tijden en een halve tijd'. Een tijd is een jaar. Met tijden is een verdubbeling bedoeld, dus twee jaar. En met een halve tijd is een half jaar bedoeld. Samen dus drie-en-eenhalf jaar.
- Dn.9: 27 spreekt over een zware tijd van een 'week' of 'zevental'. Daarmee is zeven jaar bedoeld. In de helft van die tijd zal de gruwel van de verwoesting worden geplaatst en de staatsafgoderij worden ingevoerd. Er volgen dus nog drie-en-eenhalf jaar (een halve 'week') van verdrukking.
- Dn.12: 7 komt met 7: 25 overeen.
- Op.11: 2 verplaatst ons naar Jeruzalem dat gedurende een bepaalde periode door de volken vertreden zal worden. Daar wordt een tijdsduur van 42 maanden genoemd en die vormen dus weer drie-en-een half jaar (de Joodse maand telt 30 dagen en het jaar wordt op 360 dagen gerekend).
- Op.11: 3 In diezelfde tijd heeft God toch getuigen die voor Zijn Naam opkomen. Deze zullen 1260 dagen profeteren. Welnu, dat is ook weer exact drie-en-een half jaar!
- Op.12: 3 In deze periode van grote verdrukking zal Israël (hier getekend als vrouw) vreselijk vervolgd worden. De Heer zal echter voor Zijn volk zorgen gedurende heel die tijd van 1260 dagen. Dezelfde tijdaanduiding als in 11: 3 dus.
- Op.12: 14 Dit is een herhaling van vers 6, maar nu luidt de tijdaanduiding 'tijd, tijden en een halve tijd'. Dat bewijst dus dat de uitleg 'tijd' een jaar, 'tijden' twee jaren en een 'halve tijd' een half jaar juist is.
- Op..13: 5 spreekt net als Dn.7 over het optreden van de dictator van het wereldrijk, dat in Dn.2 en 7 als het vierde rijk geschilderd wordt. De duur van zijn optreden tegen de heiligen wordt hier aangegeven met de term 42 maanden. Dat bewijst nog eens dat de uitleg van 'tijd, tijden en een halve tijd' juist is.

http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=1354

Ja, lijkt me ook, maar ik vond het wel frappant dat het precies klopt met die jaren en dat die gruwel der verwoesting die moskee was, dat dacht ik vroeger weleens.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 feb 2014 11:32

mohamed schreef:Het is toch 3,5 jaar.

In Mt.24: 15-27 spreekt de Heer Jezus over de tijd van de grote verdrukking. Die vangt aan als de antichrist openbaar zal worden en een afgodsbeeld (de gruwel van de verwoesting vs.15) in de tempel geplaatst zal worden. Deze periode is door de Heer kort gemaakt ofwel verkort (vs.22). In het boek Daniël en het boek de Openbaring word over deze periode geschreven. In beide boeken vinden we verschillende aanduidingen voor de tijdsduur van deze grote verdrukking en wel als volgt:
- Dn.7: 25. Het hoofd van het herstelde Romeinse wereldrijk zal de heiligen vervolgen en de eredienst te Jeruzalem veranderen gedurende 'tijd, tijden en een halve tijd'. Een tijd is een jaar. Met tijden is een verdubbeling bedoeld, dus twee jaar. En met een halve tijd is een half jaar bedoeld. Samen dus drie-en-eenhalf jaar.
- Dn.9: 27 spreekt over een zware tijd van een 'week' of 'zevental'. Daarmee is zeven jaar bedoeld. In de helft van die tijd zal de gruwel van de verwoesting worden geplaatst en de staatsafgoderij worden ingevoerd. Er volgen dus nog drie-en-eenhalf jaar (een halve 'week') van verdrukking.
- Dn.12: 7 komt met 7: 25 overeen.
- Op.11: 2 verplaatst ons naar Jeruzalem dat gedurende een bepaalde periode door de volken vertreden zal worden. Daar wordt een tijdsduur van 42 maanden genoemd en die vormen dus weer drie-en-een half jaar (de Joodse maand telt 30 dagen en het jaar wordt op 360 dagen gerekend).
- Op.11: 3 In diezelfde tijd heeft God toch getuigen die voor Zijn Naam opkomen. Deze zullen 1260 dagen profeteren. Welnu, dat is ook weer exact drie-en-een half jaar!
- Op.12: 3 In deze periode van grote verdrukking zal Israël (hier getekend als vrouw) vreselijk vervolgd worden. De Heer zal echter voor Zijn volk zorgen gedurende heel die tijd van 1260 dagen. Dezelfde tijdaanduiding als in 11: 3 dus.
- Op.12: 14 Dit is een herhaling van vers 6, maar nu luidt de tijdaanduiding 'tijd, tijden en een halve tijd'. Dat bewijst dus dat de uitleg 'tijd' een jaar, 'tijden' twee jaren en een 'halve tijd' een half jaar juist is.
- Op..13: 5 spreekt net als Dn.7 over het optreden van de dictator van het wereldrijk, dat in Dn.2 en 7 als het vierde rijk geschilderd wordt. De duur van zijn optreden tegen de heiligen wordt hier aangegeven met de term 42 maanden. Dat bewijst nog eens dat de uitleg van 'tijd, tijden en een halve tijd' juist is.

http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=1354

Boerin schreef:Ja, lijkt me ook, maar ik vond het wel frappant dat het precies klopt met die jaren en dat die gruwel der verwoesting die moskee was, dat dacht ik vroeger weleens.

Juist omdat de periode van drie en een half jaar dus ook in maanden en ook in dagen wordt uitgedrukt, kan niemand de bekende tekst van Petrus een dag is als duizend jaar voor de Heere gebruiken om de tijdsperiode mee op te rekken naar 3,5 eeuw of langer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 11:58

Ik ken de beste man die ik citeerde niet, hij denk over dit vraagstuk hetzelfde als ik.

Dus zoals gewoonlijk weet je weer niet waar je over praat, maar toch kakel je maar door.

Ik ken de man wel, maar dat doet er verder niet toe.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 04 mar 2014 13:37

Ik heb al eerder de vraag gesteld of de 3,5 jaar van het dienstwerk van Christus. Hier wordt blijkbaar gewoon de 3,5 jaar geaccepteerd. Maar het vreemde is dat de eerste die gesteld heeft dat het 3,5 jaar duurde, was Eusebius van Caesarea (3e eeuw). Deze schrijver heeft de schijn van partijdigheid.

Daarom wil ik het volgende model voor de 70 weken en de halve week hier droppen, graag jullie reacties:
http://www.wwyd.org/Prophecy/images/70weekvs3_5yearMinistryofMessiah.jpg
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 04 mar 2014 14:11

Daar gaan we weer, visioenen vervormen tot profetieën, dingen kloppend willen maken, om je geloof te bevestigen, de symbolische getallen in de oosterse literatuur (wat de bijbel ook is) proberen te verklaren als zouden het letterlijke perioden zijn, die gebeurtenissen aangeven, die binnenkort staan te gebeuren, enz. En dat alles opgesierd met tal van losse Bijbelteksten uit diverse Bijbelboeken die onderling niet alles met elkaar te maken hebben. Gebruik dan hoofdstukken die bezien worden in de context, waarin ze staan.
Dat bijbelgebruik: als het een soort hobby is, om literatuurstudie en historiestudie uit te oefenen, dan prima, hoewel de bijbel hiervoor een onbetrouwbare en vage bron is. Juist, omdat de bijbelschrijvers een heel andere doelstelling hadden.
Als het losse-teksten-gebruik moet dienen als argument voor een bepaalde geloofsopvatting, vind ik het respectloos naar de schrijvers toe en dus ook naar de Heilige Geest toe. Hiermee ben ik het scherp oneens en zal op deze basis dan hier ook niet verder meedoen. En dan komt er ook nog die absurde getallenleer op grond van de bijbel bij. Ik noem het Schriftverkrachting; dat deed ik al eerder en ik sta er nog steeds achter. Ik moest dit even kwijt, verder doe ik met dit goddeloze gedoe niet mee. Voor een serieuze gedachtenwisseling over echte geloofszaken, met respect voor de Heilige Schrift, ben ik altijd in.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 04 mar 2014 16:31

Stel nu dat ik daarmee zou instemmen, met wat je zegt Jaapo. Dan lijkt het me dat we veel Bijbelgedeelten als niet letterlijk opvatten. Zoiets als 'Gij zult niet doden', ach dat hoef je toch niet letterlijk te nemen?

Laten we het daarom omdraaien. Als we de tekst de tekst laten. Als we niet gaan invullen wat wij denken dat er staat, maar dat we gewoon gaan tellen. Contextueel lezen. Volgens mij kom je dan juist op het model waar ik een link van heb gepost. 70 weken en een halve week. Niet omrekenen in jaren, maar gewoon weken van 7 dagen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 04 mar 2014 17:27

Heel flauwe opmerking: als we de bijbel niet altijd letterlijk hoeven nemen ( volgens mij inderdaad), hoef je Gij zult niet doden ook niet letterlijk te nemen. Ik ga hier geen verhandeling houden, wanneer wel letterlijk en wanneer niet. Dan trap ik een heleboel open deuren in en dat vind ik zonde van de tijd en de energie.
Volgens mij weet je zelf ook wel, dat deze opmerking helemaal niks is.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 mar 2014 11:54

Beste Jaapo, als je zo overtuigd bent over de link naar het model voor de 70 weken die ik gepost heb, verwacht ik van mensen op dit forum meer dan een flauwe opmerking. In het model wordt volgens mij recht gedaan aan elke letter van het visioen en is het een weergave van de precieze werking van de klok ter vervulling van alle voorzegde zaken.

antoon

Berichtdoor antoon » 08 mar 2014 12:55

Geschiedkundige werken verankeren meestal de regeringstijd van Xerxes en die van Artaxerxes op respectievelijk 486bc. en 465bc.
Wiki, Encyclopedie en naslagwerken geven 465bc. aan als het troonsbestijgingsjaar van Artaxerxes. je zult nauwelijks andere jaren tegenkomen bij onderzoek.

Zijn <Artaxerxes> vader, Xerxes regeerde tot in zijn 21ste jaar. Xerxes zijn regering wordt daarom vanaf 486bc. gerekend, toen Darius stierf.
Xerxes 1ste regeringsjaar zou in 485bc. zijn, lijkt duidelijk, EN impliceert dat het troonsbestijgingsjaar van Artaxerxes 465bc. moet zijn, geen speld tussen te krijgen, zou je zeggen. aldus ook de consensus

Aan de andere kant zijn er genoeg argumenten om 475bc. als het laatste jaar van Xerxes en als het 1e troonsbestijgingsjaar van Artaxerxes te beschouwen.

Een voorval tijdens de Griekse geschiedenis werpt licht op de zaak.
Themistocles, een Grieks strateeg, verspeelde het crediet dat hij in eigen land genoot kreeg een Ostracism en vluchtte weg, maakte omzwervingen en kwam uit eindelijk bij zijn oude vijand Perzië terecht. Volgens Thucydides stuurde Themistocles een brief naar Artaxerxes, die kort daarvoor op de troon was gekomen.
Themistocles wrote a letter to King Ataxerxes, who had just becom to the htrone,
aldus Thucydides
We hebben aanknopingspunten Artaxerxes kreeg de brief van Themistocles op het moment dat hij niet zo lang op de troon zat, Themistocles kreeg de verbanning in 471
Al deze persoonlijke successen stegen hem echter naar het hoofd, en zijn hooghartigheid en hebzucht bezorgden hem steeds meer vijanden. Door de groeiende invloed van de conservatieve partij onder leiding van Kimon II begon zijn positie te verzwakken: in 471 trof hem het ostracisme en werd hij verbannen.

Bron Themistocles
Bron 471
Bron Ostracisme

Duidelijker kan haast niet 471bc verbannen enige om zwervingen en ontmoeting met Artaxerxes
in Athene bij verstek ter dood veroordeeld op beschuldiging van collaboratie met de Perzen. Hij vluchtte toen naar Perzië, waar hem tot zijn dood asiel en een aanzienlijk inkomen verleend werd door koning Artaxerxes,

Bron Themistocles

Volgens de gangbare chronologie van Perzische koningen zou Themistocles Xerxes ontmoet moeten hebben, Themistocles bezocht echter Artaxerxes zoals ook Thucydides vermeld
Themistocles stierf tussen het Archonschap van ¨Praxiergus (471bc - 470bc ) en Demotion (470bc - 469bc.)
Het is lijkt er dus op dat Artaxerxes in een ander jaar dan 465 op de troon kwam 475 is een goed alternatief er zijn meer argumenten.
Bron Volgorde Archonten Diodorus
Bron Archonten
Vanaf 475bc is de regering van Artaxerxes, daarin zijn de gebeurtenissen te ramen en in 455bc (20e jaar Artaxerxes) verkreeg Nehemia toestemming om Jeruzalem te herbouwen.

De 70 jaarweken gingen in 455bc met een telling van 490 jaar. daar wil ik tellen, indien iemand nog meer argumenten wil voor 455 of juist tegenargumenten weet, laat het dan blijken graag.

455-69 jaarweken (483 jaar) komt op 29 van onze tijdrekening, de doop van Jezus, de laatste jaarweek gaat in

Terug naar “[Religie] - Open forum”