Daniël en de profetie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Daniël en de profetie

Berichtdoor antoon » 01 feb 2014 17:16

Beste Mods/Henk
Ineke heeft een topic over de 70 jaren profetie waarin zij haar theologie invoegt, een theologie waarvan zij duidelijk van mening is dat het ook de juiste is.
Omdat er weinig gesproken wordt over de basis van de profetie (daar is heel wat over te zeggen) lijkt het mij een goed idee dat ik het in dit topic een beetje apart met de mensen bespreek, waarbij natuurlijk vragen gesteld kunnen worden of meningen ingevoegd, en waarbij ik antwoord zal geven, want het is een discussie forum.
Dit om de reden dat men het topic overbodig zou vinden.

Vinden jullie dat het toch in een topic gevoegd moet zijn dan hoor ik het wel.

antoon

Re: Daniël en de profetie

Berichtdoor antoon » 02 feb 2014 10:30

Toen het woord uitging, namelijk toen Nehemía toestemming kreeg, begonnen
de zeventig weken. Dit was op 1 nisan. Op de Juliaanse kalender komt
deze datum overeen met 14 maart van het jaar - 445.

De uitgang des woord was op 1 nisan 445 (gelijk aan -444) vóór onze jaartelling.
Dit komt overeen met 14 maart. Het jaar "nul" bestaat niet. Deze
berekening heb ik van Sir Robert Anderson, die zo’n honderd jaar geleden
leefde (zie zijn boek "The coming Prince"). Tot op Messias, de Vorst, zijn 7
en 62 weken. Dat is samen 69 weken. De 70-ste week is nog niet geteld.
De eerste 7 weken (49 jaar) waren nodig om Jeruzalem te herbouwen. In
die periode van 49 jaar traden de profeten Zacharía, Haggaï en Maleáchi
op. Met die periode was tevens ons Oude Testament voltooid. De volgende
62 jaarweken vielen grotendeels in de periode tussen het O.T. en het
N.T. Men noemt deze tijd wel de "inter-testamentaire periode". Deze term
is eigenlijk fout, omdat de Bijbel onder het oude testament (= verbond)
de periode tot aan het aanbreken van het nieuwe verbond verstaat. Het

http://www.vlichthus.nl/PDF/A4/Daniel.pdf
Dit is de site die Bambi gaf
in de eerste plaats een goed doordacht relaas van iemand die de bijbel kent, toch zitten er fouten in en vaak net op de plaats waar het fundamenteel is, en de berekening daardoor gewoon niet uitkomt, jammer
445 moet zijn 455
Het jaar "nul" bestaat niet. daar heeft de onderzoeker gelijk in, alle onderzoekers inclusief ik zijn daarop vastgelopen, goed dat hij het benadrukt.
Tot op Messias, de Vorst, zijn 7en 62 weken. Dat is samen 69 weken. juist het doet mij goed
De eerste 7 weken (49 jaar) waren nodig om Jeruzalem te herbouwen ook geheel volgens de bijbel
Toen het woord uitging, namelijk toen Nehemía toestemming kreeg schrijft hij, de onderzoeker heeft de juiste basis.
Het is een hele kluif ook voor mij, het zou goed zijn als er vragen gesteld worden , of betere uitleggingen gegeven, het is hier een forum, en mijn mening mag/hoeft niet doorslaggevend zijn.
Laatst gewijzigd door antoon op 02 feb 2014 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 feb 2014 10:55

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 feb 2014 11:27

Die laatste halve week is in de toekomst denk ik.
Dan. 12 Een tijd, tijden en een halve tijd; en wanneer er een einde komt aan het verbrijzelen van de macht van het heilige volk, dan zullen al deze dingen voleindigd zijn.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 feb 2014 11:51

Boerin schreef:Die laatste halve week is in de toekomst denk ik.
Dan. 12 Een tijd, tijden en een halve tijd; en wanneer er een einde komt aan het verbrijzelen van de macht van het heilige volk, dan zullen al deze dingen voleindigd zijn.

Ben je weer van mening veranderd? Jammer.

Ik blijf erbij dat een tijd, tijden en een halve tijd staat voor drie en een half. Drie en een half jaar was hoelang de joodse oorlog duurde en waarbij het dagelijkse offer gestaakt werd, een evenement waar Daniel ook over profeteerde (Dan 11,31). Het lijkt mij duidelijk het in deze hoek te zoeken en waarom mensen dat zo koppig weigeren snap ik niet. Maar goed, ik heb wel vaker meegemaakt dat men van geen oplossing wil weten terwijl die wel voor handen is, want zo liep mijn relatie namelijk stuk. Soms is een probleemstelling nodig om een illusie overeind te houden en daar heb ik een behoorlijke knoei van gekregen, naïef als ik was denkende dat men de waarheid liefheeft. Sindsdien ben ik allergisch geworden voor mensen die van geen oplossing willen weten.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 feb 2014 12:13

3,5 jaar klopt. Is de macht van Israel niet meer verbrijzeld toen? Daniel bad niet voor de kerk. 70 x 7 keer vergeven als Israel tegen God zondigt.
Laatst gewijzigd door Boerin op 02 feb 2014 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 feb 2014 14:01

Daniel vroeg naar zijn volk en de letterlijke stad. Antwoord: De Messias komt, stad wordt verwoest en dan is er geestelijk Israel. Ik zou me opgelicht voelen.
Zach91

Bambi

Berichtdoor Bambi » 02 feb 2014 15:18

antoon schreef:http://www.vlichthus.nl/PDF/A4/Daniel.pdf
Dit is de site die Bambi gaf
in de eerste plaats een goed doordacht relaas van iemand die de bijbel kent, toch zitten er fouten in en vaak net op de plaats waar het fundamenteel is, en de berekening daardoor gewoon niet uitkomt, jammer
445 moet zijn 455
Het jaar "nul" bestaat niet. daar heeft de onderzoeker gelijk in, alle onderzoekers inclusief ik zijn daarop vastgelopen, goed dat hij het benadrukt.

Even voor de goede orde, ik heb die link niet gegeven omdat ik er geloof aan hecht, maar omdat Wilsophie en Ineke-Kitty daar hun informatie vandaan halen.

antoon

Berichtdoor antoon » 02 feb 2014 15:58

Bambi ik begrijp je, toch wil ik niet negatief zijn over de site, er staan enkele dingen waar ik wel mee kan leven, ik beperk mij verder met wat men daar schrijft over de jaarwekenprofetie, met name hun chronologie.daarvoor bestudeer ik de auteur verder, en daarna toets ik het met de bijbel metname ook de vertaling die zij aanhalen.
Ook zal ik het beginjaar van Artaxerxes met behulp van schrijvers uit de oudheid proberen vast tte stellen, daar is heel wat misverstand over

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 feb 2014 18:04

Boerin schreef:Daniel vroeg naar zijn volk en de letterlijke stad. Antwoord: De Messias komt, stad wordt verwoest en dan is er geestelijk Israel. Ik zou me opgelicht voelen.

Paulus zei al dat het evangelie een aanstoot was en dat blijkt maar weer.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 feb 2014 18:13

mohamed schreef:Paulus zei al dat het evangelie een aanstoot was en dat blijkt maar weer.

Dat zal het zijn.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 feb 2014 18:40

Boerin schreef:Daniel vroeg naar zijn volk en de letterlijke stad. Antwoord: De Messias komt, stad wordt verwoest en dan is er geestelijk Israel. Ik zou me opgelicht voelen.

mohamed schreef:Paulus zei al dat het evangelie een aanstoot was en dat blijkt maar weer.

Boerin schreef:Dat zal het zijn.

Ja want Jeruzalem wat uit de hemel neerdaalt (Op 21,2) is niet aards en 'u bent niet tot een tastbare berg genaderd' (Heb 12,18) het spijt me zeer voor je.

Denk aan 1 Korintiërs 15,46:

'Niet het geestelijke is er als eerste, maar het aardse; pas daarna komt het geestelijke.

En ook Johannes 4,21-24:

‘Geloof me,’ zei Jezus, ‘er komt een tijd dat jullie noch op deze berg, noch in Jeruzalem de Vader zullen aanbidden. Jullie weten niet wat je vereert, maar wij weten dat wel; de redding komt immers van de Joden. Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, hem aanbidt in geest en in waarheid. De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden, want God is Geest, dus wie hem aanbidt, moet dat doen in geest en in waarheid.’

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 feb 2014 19:34

'Niet het geestelijke is er als eerste, maar het aardse; pas daarna komt het geestelijke.
Eerst een aards Jeruzalem, dan het Jeruzalem dat uit de hemel nederdaalt.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 feb 2014 01:51

Wat ik nu toch heb gevonden, die tijd, tijden en een halve tijd is helemaal geen 3,5 jaar, maar 2500 jaar volgens degenen die het origineel kunnen lezen en dan klopt het exact met 1948 en 1967 en wanneer die moskee daar kwam. Deze uitleg had ik nog nooit gehoord en ik heb er toch al een aantal voorbij zien komen.
http://www.beholdthebeast.com/mathemati ... ophecy.htm
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 feb 2014 10:56

Boerin schreef:Wat ik nu toch heb gevonden, die tijd, tijden en een halve tijd is helemaal geen 3,5 jaar, maar 2500 jaar volgens degenen die het origineel kunnen lezen en dan klopt het exact met 1948 en 1967 en wanneer die moskee daar kwam. Deze uitleg had ik nog nooit gehoord en ik heb er toch al een aantal voorbij zien komen.
http://www.beholdthebeast.com/mathemati ... ophecy.htm

Het is toch 3,5 jaar.

In Mt.24: 15-27 spreekt de Heer Jezus over de tijd van de grote verdrukking. Die vangt aan als de antichrist openbaar zal worden en een afgodsbeeld (de gruwel van de verwoesting vs.15) in de tempel geplaatst zal worden. Deze periode is door de Heer kort gemaakt ofwel verkort (vs.22). In het boek Daniël en het boek de Openbaring word over deze periode geschreven. In beide boeken vinden we verschillende aanduidingen voor de tijdsduur van deze grote verdrukking en wel als volgt:
- Dn.7: 25. Het hoofd van het herstelde Romeinse wereldrijk zal de heiligen vervolgen en de eredienst te Jeruzalem veranderen gedurende 'tijd, tijden en een halve tijd'. Een tijd is een jaar. Met tijden is een verdubbeling bedoeld, dus twee jaar. En met een halve tijd is een half jaar bedoeld. Samen dus drie-en-eenhalf jaar.
- Dn.9: 27 spreekt over een zware tijd van een 'week' of 'zevental'. Daarmee is zeven jaar bedoeld. In de helft van die tijd zal de gruwel van de verwoesting worden geplaatst en de staatsafgoderij worden ingevoerd. Er volgen dus nog drie-en-eenhalf jaar (een halve 'week') van verdrukking.
- Dn.12: 7 komt met 7: 25 overeen.
- Op.11: 2 verplaatst ons naar Jeruzalem dat gedurende een bepaalde periode door de volken vertreden zal worden. Daar wordt een tijdsduur van 42 maanden genoemd en die vormen dus weer drie-en-een half jaar (de Joodse maand telt 30 dagen en het jaar wordt op 360 dagen gerekend).
- Op.11: 3 In diezelfde tijd heeft God toch getuigen die voor Zijn Naam opkomen. Deze zullen 1260 dagen profeteren. Welnu, dat is ook weer exact drie-en-een half jaar!
- Op.12: 3 In deze periode van grote verdrukking zal Israël (hier getekend als vrouw) vreselijk vervolgd worden. De Heer zal echter voor Zijn volk zorgen gedurende heel die tijd van 1260 dagen. Dezelfde tijdaanduiding als in 11: 3 dus.
- Op.12: 14 Dit is een herhaling van vers 6, maar nu luidt de tijdaanduiding 'tijd, tijden en een halve tijd'. Dat bewijst dus dat de uitleg 'tijd' een jaar, 'tijden' twee jaren en een 'halve tijd' een half jaar juist is.
- Op..13: 5 spreekt net als Dn.7 over het optreden van de dictator van het wereldrijk, dat in Dn.2 en 7 als het vierde rijk geschilderd wordt. De duur van zijn optreden tegen de heiligen wordt hier aangegeven met de term 42 maanden. Dat bewijst nog eens dat de uitleg van 'tijd, tijden en een halve tijd' juist is.

http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=1354

Terug naar “[Religie] - Open forum”