waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zonder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 15:02

naamloos schreef:Dat in alle verbonden uit de bijbel genade een rol speelt zal ik nooit ontkennen, maar het genadeverbond kom ik in de bijbel niet tegen.
Het verbond der genade is een theologische term in de dogmatiek, dat zei JCA nog speciaal. Het is een term die datgene benoemt -wat zoals je zelf al heel terecht opnoemt- verschillende verbonden delen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 jan 2014 15:49

Jvslooten schreef:Het verbond der genade is een theologische term in de dogmatiek, dat zei JCA nog speciaal. Het is een term die datgene benoemt -wat zoals je zelf al heel terecht opnoemt- verschillende verbonden delen.
Juist waar de wegen uiteen gaan moet je secuur zijn, en dat doe je niet door een verzamelnaam voor de verschillende verbonden te gebruiken.
Aan een verbond wordt nooit iets verandert, niks erbij of eraf.
Met wie is het verbond opgericht.
Is het een voorwaardelijk of onvoorwaardelijk verbond.
Is het een tijdig of eeuwig verbond.
Over welk verbond gaat het.

Dat genade in alle verbonden een rol speelt geeft geen grond om de genade eruit te plukken en daar één genadeverbond van te maken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 15:55

naamloos schreef:Juist waar de wegen uiteen gaan moet je secuur zijn, en dat doe je niet door een verzamelnaam voor de verschillende verbonden te gebruiken.
Volgens mij heeft niemand het over een ´verzamelnaam´. Dat is te simplistisch gesteld.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 jan 2014 16:39

Jvslooten schreef: Volgens mij heeft niemand het over een ´verzamelnaam´. Dat is te simplistisch gesteld.

Jij doet net alsof je precies moet weten waar ieder boutje en moertje zit van een auto, voordat je erin mag rijden.
Verbond of niet, iedereen wordt genodigd en mag tot Hem komen.
Daar hoef je echt niet eerst een of andere verbondsdogmatiek voor te kennen.
Jezus Christus en Dien gekruisigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 16:56

mealybug schreef:Jij doet net alsof je precies moet weten waar ieder boutje en moertje zit van een auto, voordat je erin mag rijden.
Nee hoor. Uiteraard is een rijbewijs wel handig, maar dat lijkt mij vanzelfsprekend. Of je moet liever in de passagierstoestel zitten, maar bedwing dan wel de neiging om steeds aan de handrem te zitten of op de claxon te drukken, omdat je denk te weten hoe die werken. Overigens, als ik mijn auto naar de garage breng verwacht ik wel dat ze daar weten waar de moertjes en boutjes voor zijn. Net zoals de overheid van mij verwacht dat ik de weg- en verkeerswet ken voordat ik achter het stuur stap.
mealybug schreef:Verbond of niet, iedereen wordt genodigd en mag tot Hem komen.
Als je geen deel hebt aan het nieuwe Verbond is er geen vergeving van zonden mogelijk. Dat verzin ik niet, dat leert Jezus zelf. Laat dat ´of niet´ dus maar weg.
mealybug schreef: Jezus Christus en Dien gekruisigd.
Laten je vriendinnen het maar niet horen :mrgreen:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 jan 2014 17:08

Jvslooten schreef:Als je geen deel hebt aan het nieuwe Verbond is er geen vergeving van zonden mogelijk. Dat verzin ik niet, dat leert Jezus zelf.

En waar dan wel?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 17:25

mealybug schreef:En waar dan wel?
In de nacht dat Hij verraden is, terwijl Hij het brood nam.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 jan 2014 21:48

[quote="Jvslooten"Als je geen deel hebt aan het nieuwe Verbond is er geen vergeving van zonden mogelijk.[/quote]
Bij God is alles mogelijk
,De moordenaar aan het kruis, hoe werd hij behouden?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 23:12

mealybug schreef:De moordenaar aan het kruis, hoe werd hij behouden?
Door het bloed van Christus Jezus. Hij is de enige weg, de enige waarheid en het enige leven. Niemand komt tot de Vader dan door Hem.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 23:14

Misschien ter overvloede: het bloed van Christus Jezus is dus het bloed van het Nieuwe verbond, dat moge duidelijk zijn.
..want dit is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 31 jan 2014 12:00

Jvslooten schreef:Het verbond der genade is een theologische term in de dogmatiek, dat zei JCA nog speciaal. Het is een term die datgene benoemt -wat zoals je zelf al heel terecht opnoemt- verschillende verbonden delen.
.

Mag ik het zo zien, dat het gebrek aan inwoning van de Heilige Geest en ongeloof zo dus eigenlijk worden afgedekt met een dogma?
Waar geestelijke armoede en eenzijdig bijbels onderwijs al niet toe leidden....
Of denk je dat de gave van de Heilige Geest alleen bedoeld was voor de beginperiode van het christendom?
Dat sommige theologen niet eens in God geloven is dan trouwens wel weer een opvallende bijkomstigheid..
En dan kom je ook uit bij een verbondsdoop en een verbondserf(theologie, feilbaar menselijk), ipv een verbondsbeker.(Gods Woord)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 31 jan 2014 12:14

mealybug schreef:Mag ik het zo zien, dat het gebrek aan inwoning van de Heilige Geest en ongeloof zo dus eigenlijk worden afgedekt met een dogma?
Nee.
mealybug schreef:Of denk je dat de gave van de Heilige Geest alleen bedoeld was voor de beginperiode van het christendom?
Nee.

mealybug schreef:Dat sommige theologen niet eens in God geloven is dan trouwens wel weer een opvallende bijkomstigheid..
En dan kom je ook uit bij een verbondsdoop en een verbondserf(theologie, feilbaar menselijk), ipv een verbondsbeker.(Gods Woord)
Oh, de verbondsdoop komt weg bij theologen die niet in God geloven.. je maakt jezelf wel geloofwaardig op deze manier. :roll:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 31 jan 2014 13:18

Jvslooten schreef:Oh, de verbondsdoop komt weg bij theologen die niet in God geloven.. je maakt jezelf wel geloofwaardig op deze manier. :roll:

Niet persoonlijk worden.
Blijft toch maar moeilijk he ?
''Sommige'', zei ik.
En dan met name vooral sommigen uit die denominaties die bijzonder weinig kenmerken vertonen van een geestelijk liefdevol, vruchten-dragend karakter.

Eerst zeg je terecht dat het teken van het nieuwe verbond de drinkbeker is, en nu sta je de verbondsdoop te verdedigen, welke er een is die bepaald wordt door de natuurlijke geboorte, want een zuigeling heeft nog helemaal geen weet van geloof, wedergeboorte en doop , die allemaal bij elkaar horen.
Of ben je dat ook niet met me eens?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 31 jan 2014 14:21

mealybug schreef:Niet persoonlijk worden.
Blijft toch maar moeilijk he ?
''Sommige'', zei ik.
Je zei dat de verbondsdoop en de verbondserftheologie, wat je ook onder het laatste moge verstaan, een direct gevolg waren van het feit dat sommige theologen niet in God geloven. Oftwel, je wijst ongelovige theologen aan als de oorsprong van de verbondstheologie. Dat is een heel heftige beschuldiging en dat siert je niet. Dat je er nu omheen loopt te draaien siert je nog minder, trouwens.

mealybug schreef:En dan met name vooral sommigen uit die denominaties die bijzonder weinig kenmerken vertonen van een geestelijk liefdevol, vruchten-dragend karakter.
Oh, dat verschijnsel is niet exclusief aan 'die dominaties' gebonden hoor.. ik wordt dagelijks geconfronteerd met 'christenen' die het als hun dure plicht en roeping zien om de reformatorische gezindte te bestrijden, en door hun doen en laten blijkt wel, dat ze het bashen van gelovigen in Jezus Christus schijnbaar aan het lijstje uit Galaten 5:22 hebben toegevoegd.

mealybug schreef:Een zuigeling heeft nog helemaal geen weet van geloof, wedergeboorte en doop , die allemaal bij elkaar horen.
Of ben je dat ook niet met me eens?
Hoewel onze kleine kinderen dit alles niet begrijpen, mogen we hen toch door de doop niet uitsluiten; want zonder dat zij het weten hebben zij ook deel aan de verdoemenis in Adam en zo worden zij ook zonder het te weten in Christus tot genade aangenomen, naar het woord van de Apostel:Zoals dus door één overtreding de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardiging van het leven. (Rom. 5:18).

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 31 jan 2014 14:57

mealybug schreef:En dan met name vooral sommigen uit die denominaties die bijzonder weinig kenmerken vertonen van een geestelijk liefdevol, vruchten-dragend karakter.
Jvslooten schreef:Oh, dat verschijnsel is niet exclusief aan 'die dominaties' gebonden hoor.. ik wordt dagelijks geconfronteerd met 'christenen' die het als hun dure plicht en roeping zien om de reformatorische gezindte te bestrijden, en door hun doen en laten blijkt wel, dat ze het bashen van gelovigen in Jezus Christus schijnbaar aan het lijstje uit Galaten 5:22 hebben toegevoegd
=D> =D> =D>
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Terug naar “Archief”