Hoe zien wij de predikant?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Hoe zien wij de predikant?

Berichtdoor Jvslooten » 29 jan 2014 21:46

mealybug schreef:1 Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst.
Bambi schreef:Romeinen 12:

1 Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.
2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
In de grondtekst staat gewoon dienst; een dienst die verricht wordt voor diegene die hem gehuurd of gekocht heeft. In dit verband betekenend het dus een dienst voor/tot God, die vervuld wordt door Hem te eren. ´Godsdienst´ en ´Eredienst´ zijn allebei goed, alhoewel beide woorden mogelijk ook andere associaties oproepen, die er weliswaar mee samenhangen, maar niet het wezen zijn waar deze tekst mijns inziens op doelt.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 jan 2014 21:50

Jvslooten schreef:In de grondtekst staat gewoon dienst; een dienst die verricht wordt voor diegene die hem gehuurd of gekocht heeft. In dit verband betekenend het dus een dienst voor/tot God, die vervuld wordt door Hem te eren. ´Godsdienst´ en ´Eredienst´ zijn allebei goed, alhoewel beide woorden mogelijk ook andere associaties oproepen, die er weliswaar mee samenhangen, maar niet het wezen zijn waar deze tekst mijns inziens op doelt.

In dienst van de Heere dus, wat door het 2e vers bevestigd wordt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 jan 2014 22:18

Bambi schreef:In dienst van de Heere dus, wat door het 2e vers bevestigd wordt.
Inderdaad. Gekocht door Zijn bloed.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 jan 2014 12:26

Rozijn schreef:Dat is dus duidelijk wat ik afkeur, de gemeenteleden mogen de dominee niet gijzelen. Maar andersom kan een dominee wel rekening houden met gevoelens. Dan kan overigens twee kanten op hoor, niet alleen maar naar een "zware" kant, maar ook naar een "lichte" kant.
Jezus zegt tegen zijn discipelen dat zij oprecht als de duiven moeten zijn, maar ook voorzichtig als de slangen.
Paulus wordt de Joden een Jood, opdat hij hen zou winnen.
naamloos schreef:Moeten die dominees hun gemeenteleden nog winnen voor Christus dan?
Ik bedoel, bestaat zo'n gemeente uit ongelovigen?
Rozijn schreef:1. Ja, er zijn in de gemeente nog ongelovigen. Of in ieder geval mensen die van zichzelf niet zeggen dat ze oprecht gelovig zijn.
2. Er zijn gelovigen, die ook onderwijs nodig hebben. Misschien wel bijsturing, vermaning, of wat dan ook. Om hen te bereiken, juist als ze af dreigen te dwalen, is het goed als er zo min mogelijk belemmering is.
Maar legt die dominee het evangelie wel goed uit dan? Waarom zou iemand lid willen zijn van een gemeente als ie het evangelie toch niet gelooft en niet wil aannemen?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 12:28

naamloos schreef:Waarom zou iemand lid willen zijn van een gemeente als ie het evangelie toch niet gelooft en niet wil aannemen?
Gewoonte of bijgelovigheid?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 jan 2014 12:48

Jvslooten schreef:Gewoonte of bijgelovigheid?
Daarom vraag ik me af of de dominee het evangelie wel goed uitlegt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 12:56

naamloos schreef:Daarom vraag ik me af of de dominee het evangelie wel goed uitlegt.
Dat kan zeker meespelen, maar kan bijbels gezien nooit de hoofdreden zijn.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 30 jan 2014 12:58

naamloos schreef:Daarom vraag ik me af of de dominee het evangelie wel goed uitlegt.

Zou je onder woorden kunnen brengen(in het kort) wat dat is voor jou:...."het evangelie goed uitleggen" ?

b.v.d.
h.g.
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 jan 2014 13:01

Jvslooten schreef:Dat kan zeker meespelen, maar kan bijbels gezien nooit de hoofdreden zijn.
Waar zegt de Bijbel dat iets over het lidmaatschap van een ongelovige aan een gemeente?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 13:10

Jvslooten schreef:Dat kan zeker meespelen, maar kan bijbels gezien nooit de hoofdreden zijn.
naamloos schreef:Waar zegt de Bijbel dat iets over het lidmaatschap van een ongelovige aan een gemeente?
Kun je je vraag iets specifieker formuleren?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 jan 2014 14:20

learsi schreef:Zou je onder woorden kunnen brengen(in het kort) wat dat is voor jou:...."het evangelie goed uitleggen" ?
Joh. 3:16, en verder uitleggen dat Hij niet alleen voor ons gestorven is maar ook weer is opgestaan.
Dat Hij door Zijn Geest in het hart van gelovigen woont zodat wij van binnenuit veranderen.
Jvslooten schreef:Kun je je vraag iets specifieker formuleren?
Ik vroeg: Waarom zou iemand lid willen zijn van een gemeente als ie het evangelie toch niet gelooft en niet wil aannemen?
Jij antwoordde met: uit gewoonte of bijgelovigheid?
Dat kan ik me niet voorstellen bij een goede evangelie verkondiging, zo moeilijk is dat niet te begrijpen.
Als ik ongelovigen hierover spreek, dan snappen ze de boodschap best. Maar ze geloven het niet, of ze hebben er gewoon geen zin in want het leven bevalt ze prima.

Als de voorganger het evangelie niet goed uitlegt, wat zou dan de hoofdreden moeten zijn voor een ongelovige om lid te zijn en blijven van zo'n gemeente?
Gewoonte of bijgelovigheid is geen bijbelse hoofdreden.

Ondanks alle verschillende stromingen die er zijn met de daarbij behorende verschillen zijn we het over de kern toch wel eens?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 15:16

naamloos schreef:Gewoonte of bijgelovigheid is geen Bijbelse hoofdreden.
Nee, maar het gebeurd wel, en dat heeft weinig te maken met de capaciteiten van de predikant. Als je de bijbel van het begin tot het eind doorleest, dan merk je dat er al vanaf het vroege begin mensen zijn die hooguit in naam christen zijn. Heel vaak is het slechts een overblijfsel, óók in de gemeente, wat in een rechte relatie met God leeft. En áls God dan in Zijn genade een opwekking onder Zijn Volk teweegbrengt, dan duurt het vaak niet lang voordat de volgende generatie het niet meer zo nauw neemt met Zijn geboden, of vervalt in lege vormendienst, zich een eigenwillig godsbeeld gaat maken of simpelweg 'lauw' wordt. Dát is de lijn van alle eeuwen, en zo zal het blijven ook, want de bijbel leert het. Zulke mensen moeten er zijn. Jezus zegt: het is noodzakelijk dat er struikelblokken komen. Paulus schrijft vervolgens: er moeten afwijkingen in de leer onder u zijn, opdat wie beproefd blijken te zijn, in uw midden openbaar komen. Keurt God het goed? Nee, maar Hij is wel lankmoedig. Hij laat gelovigen en ongelovigen samen opgroeien op Zijn akker, totdat de oogsttijd gekomen is en geopenbaard wordt wie tot Hem vergaderd worden (Mat. 13:24-30).

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 31 jan 2014 09:36

Jvslooten schreef:Nee, maar het gebeurd wel, en dat heeft weinig te maken met de capaciteiten van de predikant. Als je de bijbel van het begin tot het eind doorleest, dan merk je dat er al vanaf het vroege begin mensen zijn die hooguit in naam christen zijn. Heel vaak is het slechts een overblijfsel, óók in de gemeente, wat in een rechte relatie met God leeft. En áls God dan in Zijn genade een opwekking onder Zijn Volk teweegbrengt, dan duurt het vaak niet lang voordat de volgende generatie het niet meer zo nauw neemt met Zijn geboden, of vervalt in lege vormendienst, zich een eigenwillig godsbeeld gaat maken of simpelweg 'lauw' wordt. Dát is de lijn van alle eeuwen, en zo zal het blijven ook, want de bijbel leert het. Zulke mensen moeten er zijn. Jezus zegt: het is noodzakelijk dat er struikelblokken komen. Paulus schrijft vervolgens: er moeten afwijkingen in de leer onder u zijn, opdat wie beproefd blijken te zijn, in uw midden openbaar komen. Keurt God het goed? Nee, maar Hij is wel lankmoedig. Hij laat gelovigen en ongelovigen samen opgroeien op Zijn akker, totdat de oogsttijd gekomen is en geopenbaard wordt wie tot Hem vergaderd worden (Mat. 13:24-30).

In reformatorische kringen zijn heel veel mensen die zichzelf als niet bekeerd beschouwen omdat ze op een Goddelijke openbaring van hun bekering wachten.
Om deze mensen als ongelovigen neer te zetten gaat me te ver, hoewel ze dat zelf wél doen.
De andere categorie ongelovigen is de groep die verplicht vanuit hun ouders meegaan, en dat, voor het oog van de kerkgemeenschap zijn blijven doen. Wellicht dat juist de extreem vormelijke refo-kerken (en ook de rkk) daar gevoeliger voor zijn dan de middenmoot?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 jan 2014 11:07

Jvslooten schreef:Nee, maar het gebeurd wel, en dat heeft weinig te maken met de capaciteiten van de predikant. Als je de bijbel van het begin tot het eind doorleest, dan merk je dat er al vanaf het vroege begin mensen zijn die hooguit in naam christen zijn. Heel vaak is het slechts een overblijfsel, óók in de gemeente, wat in een rechte relatie met God leeft. En áls God dan in Zijn genade een opwekking onder Zijn Volk teweegbrengt, dan duurt het vaak niet lang voordat de volgende generatie het niet meer zo nauw neemt met Zijn geboden, of vervalt in lege vormendienst, zich een eigenwillig godsbeeld gaat maken of simpelweg 'lauw' wordt. Dát is de lijn van alle eeuwen, en zo zal het blijven ook, want de bijbel leert het. Zulke mensen moeten er zijn. Jezus zegt: het is noodzakelijk dat er struikelblokken komen. Paulus schrijft vervolgens: er moeten afwijkingen in de leer onder u zijn, opdat wie beproefd blijken te zijn, in uw midden openbaar komen. Keurt God het goed? Nee, maar Hij is wel lankmoedig. Hij laat gelovigen en ongelovigen samen opgroeien op Zijn akker, totdat de oogsttijd gekomen is en geopenbaard wordt wie tot Hem vergaderd worden (Mat. 13:24-30).

Wat mooi gezegd JvS!
Ik denk dat hierop de uitdrukking gestoeld is: je kunt een kerkbank versleten hebben, maar toch onbekeerd blijven, verloren gaan.
Er zijn mensen die hier niet aan willen en alle kerkmensen als ware gelovigen zien. Dat is niet zo!
Wanneer week in week uit het Woord over je heen gaat, i.p.v. er in, zal het geen wortels krijgen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 31 jan 2014 11:22

StillAwake schreef:In reformatorische kringen zijn heel veel mensen die zichzelf als niet bekeerd beschouwen omdat ze op een Goddelijke openbaring van hun bekering wachten.
Om deze mensen als ongelovigen neer te zetten gaat me te ver, hoewel ze dat zelf wél doen.
De andere categorie ongelovigen is de groep die verplicht vanuit hun ouders meegaan, en dat, voor het oog van de kerkgemeenschap zijn blijven doen. Wellicht dat juist de extreem vormelijke refo-kerken (en ook de rkk) daar gevoeliger voor zijn dan de middenmoot?

en je vergeet de categorie van de mensen die met een ingebeelde 'Jezus' verloren gaan. Die denken heel veel geloof te hebben, maar waar het blijkt te zijn als het zaad dat op komt, maar echter geen enkele wortel heeft.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Terug naar “Archief”