Hoe zien wij het beroepingswerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Hoe zien wij het beroepingswerk?

Berichtdoor Boerin » 30 jan 2014 09:22

mealybug schreef:In Kor staat precies omschreven hoe Paulus doorgeeft dat de samenkomsten etc gehouden moeten worden.
En dat is geen beroeping van 1 dominee (Heer?) die een zwijgend gezelschap van ''ongelovigen'' toespreekt, maar een samenkomst van interactieve leden die zelf een psalm of lied meenemen, elkaar beoordelen op wat er gezegd wordt en de gemeente zuiver houden etc.
Christus is als Enige het Hoofd en/of de hoeksteen, wij mensen zijn allemaal andere lichaamsdelen en geestelijke bouwstenen, ook de predikant.

'Een ieder heeft iets' slaat volgens mij op de huissamenkomsten, zij braken het brood aan huis, want in de samenkomst waar iedereen bijeenkwam mochten er ten hoogste 2 of 3 profeteren.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 30 jan 2014 09:38

Teus schreef:
Als je het nog niet duidelijk is of ik het vind dat het Bijbels is of niet, hier heb je een paar postings van mij. Ik geloof op 1 na alle in reacties die er op staan kun je het wel nagaan.

Ik bedoel het niet te zeggen, het staat er gewoon.
Je hebt geen geldige Bijbelteksten dus bespaar je de moeite.

Je zegt dat ik niets heb met georganiseerd kerkelijk leven en dat mijn grondhouding afwijzend is, dat klopt, omdat God er ook niets mee heeft en er afwijzend er tegenover staat.

Je bent wel goed op de hoogte van de wil van God zeg.. tsjonge. Dit beaamde je zelf al.

Dus, alleen als dominee loont het. Je kunt dan altijd nog "gewoon" voorganger worden toch? Lijkt me stukken beter. Is ook Gods bedoeling.

Je haalt dominee en voorganger door elkaar, je begrijpt best wat ik bedoel. Je noemde in de bewuste post geen gergem. maar het maakt me niet uit het gaat er om dat het curatorium bepalend is en God niet.
Elke dominee dient een instituut, wat God nooit gewild heeft en een oprechte, door God geroepen, voorganger gaat voor het Evangelie aan alle mensen, wat God van hem verlangd.

Je zegt dat ik niets heb met georganiseerd kerkelijk leven en dat mijn grondhouding afwijzend is, dat klopt, omdat God er ook niets mee heeft en er afwijzend er tegenover staat.

Weet je, we hebben allemaal de wijsheid in pacht. Het gaat niet om het curatorium of de kerk, ook niet om die dominee, ouderling of voorganger. Niet om jou en niet om mij, het gaat om mijn Hemelse Vader, Die doen we te kort.
[/i]
Jammer vslooten, je reactie. Bij voorbaat ga je er tegen in omdat je denk te weten hoe God het wilt hebben maar je zit er naast. Nu kun je er gelijk tegen in gaan maar vraag je nu eens af of het misschien anders zou kunnen zijn als dat je denkt. Heb je God wel eens gevraagd of het zo is dat er kerken moeten zijn? Je neemt gewoon aan wat je je hele leven verteld is?

Waarom zou een voorganger wel door God geroepen zijn en Gods wil doen en een dominee die middels beroepingswerk ergens een plaats krijgt niet? Omdat je dat je hele leven in de evangelische kerk is verteld? Lees eens een boek van Corrie ten Boom, haar broer was dominee en werd door de Heer naar plaatsen geleid middels beroepingswerk en bracht het evangelie, weet ik hoeveel joden hebben de Messias erdoor ontmoet. Dat was niet door God geleid en een voorganger die denkt dat ie geleid is, een kerkscheuring veroorzaakt en zelf het zoveelste afgescheiden groepje begint wel? Het maakt niks uit, gereformeerd of evangelisch, het is allemaal georganiseerd. Je hoeft God niet te vragen wat Hij ervan vindt, dat staat in Zijn Woord. De kerk: ecclesia kwam bijeen op de sabbath en thuis. En alle kerken zijn niet zoals het oorspronkelijk was als in de eerste gemeente, moeten we dan maar op onszelf blijven en alle kerken opdoeken?
Zach91

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 jan 2014 11:08

Boerin schreef: De kerk: ecclesia kwam bijeen op de sabbath en thuis. En alle kerken zijn niet zoals het oorspronkelijk was als in de eerste gemeente, moeten we dan maar op onszelf blijven en alle kerken opdoeken?

Nee hoor, maar ook niet gaan lopen brullen dat je de Bijbel zo letterlijk neemt en sola scriptura etc, als je dus helemaal niet zoals Paulus het aanbeveelt probeert te handelen.
Bidden met opgeheven handen, ook zo'n begrip, wie gehoorzaamt Paulus wil hier?
nee, wij vouwen de handen en de ogen gaan dicht, op aantraden van wie ook al weer,
Was het Luther?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 11:17

mealybug schreef:Nee hoor, maar ook niet gaan lopen brullen dat je de Bijbel zo letterlijk neemt en sola scriptura etc,
Sola scriptura betekend wat anders dan de bijbel letterlijk nemen. Ik dacht dat dat inmiddels wel duidelijk was.
mealybug schreef:als je dus helemaal niet zoals Paulus het aanbeveelt handelt.
Je bedoeld: volgens mealybugs interpretatie van wat Paulus aanbeveelt.
mealybug schreef:Bidden met opgeheven handen, ook zo'n begrip, wie gehoorzaamt paulus wil hier?
Ik weet niet waar je dat begrip vandaan haalt, maar in mijn bijbel staat iets anders. Weet je wat, lees het zelf nog maar even na, en dan hoor ik graag wat je bevindingen zijn. Enuh.. alles in de context lezen hé [-X
mealybug schreef:nee, wij vouwen de handen en de ogen gaan dicht, op aantraden van wie ook al weer,
Was het Luther?
Lijkt me stug dat dat Luther was. Het stamt namelijk uit de vroeg-apostolische tijd, zo niet eerder.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 30 jan 2014 11:24

mealybug schreef:Bidden met opgeheven handen, ook zo'n begrip, wie gehoorzaamt Paulus wil hier?
nee, wij vouwen de handen en de ogen gaan dicht
Dit riedeltje kennen we wel ondertussen, graag iets nieuws aub

Teus, je zegt dat het beroepingswerk een Godonterend ritueel is.
Dit vind ik een straffe uitspraak, en daarom zou ik het erg waarderen als je dit met Bijbelteksten kunt/wilt onderbouwen.

---mona schreef aan Teus:
Hoe weet je dat dat Gods bedoeling is?
Waar baseer je dat op?
Wat is 'gewoon' voorganger? En waarom is dat stukken beter?
Zomaar even een paar vragen die boven kwamen---
Hierop heb ik nog geen antwoord gehad.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 30 jan 2014 12:09

De kern van het beroepingswerk is dat de kerkelijke gemeente een "herder en leraar" krijgt die door de Heere Zelf gereed gemaakt is om "herder en leraar" te zijn.

Nu zijn er velen "herder en leraar" die niet door de Heere gereed gemaakt zijn.
En waar kun je aan merken dat je met een "gereedgemaakte" te maken hebt?
Hoe herken je die?

Het is zinvol om te onderzoeken of een gemeente wel "gereedgemaakte" herders en leraars kán herkennen. Hoeveel gemeenten zijn er niet die een "herder en leraar" beroepen hebben en na verloop van tijd tot de conclusie moeten komen dat ze geen "gereedgemaakte" beroepen hebben.
En wat was daar de oorzaak van?

Maakt het uit wie of wat voor mensen in de beroepingscommissie zitten? Is het wel of niet een zaak van kerkeraad

Werkt het bij de Heere zó dat Hij uit de door Hem gereedgemaakten een specifiek persoon bestemd heeft voor bijv.(om het heel concreet te maken) de vacante PKN gemeente in Urk. Of heeft de Heere meer een groepje gereedgemaakten die Hij voor die gemeente in Urk bestemd heeft?
Of werkt het zo juist helemaal niet bij de Heere?
Of krijgt iedere gemeente, ongeacht wat ze aan eigen activiteiten doen, die "herder en leraar" die de Heere op het oog heeft om aan die gemeente te geven?

Maakt het uit wie of wat voor mensen in de beroepingscommissie zitten? Is het wel of niet een zaak van de Kerkeraad alleen?

Daarnaast zijn er tal van vragen die ook nog om een antwoord vragen..
Moet hij theologie gestudeerd hebben?
Of moet hij als hij beroepen is theologie gaan studeren?
Kun je ook theologie studeren zonder op een universiteit af te studeren?
Moet hij de bijbel in de grondtaal kunnen lezen?
Wat is de verdeling tussen taken kerkeraad en die van de herder en leraar?
Geeft iemand uit de kerkeraad de catechese of de herder en leraar?
Of is het verstandiger dat iemand uit de kerkeraad het samen met de herder en leraar doet?
Of kan er ook iemand uit de gemeente dit doe zonder iemand uit de kerkeraad of de predikant?
Wanneer is een gemeente in staat om personen (binnen de gemeente) te herkennen die op wat voor gebied dan ook door de Heere gereedgemaakt zijn?

Beschouw dit rijtje vragen als een aanvulling op de door @mona gestelde vragen.
Misschien dat we zo wat concreter kunnen benoemen, hoe wij het beroepingswerk zien.

h.g.
Learsi

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 30 jan 2014 19:15

Boerin schreef:
Waarom zou een voorganger wel door God geroepen zijn en Gods wil doen en een dominee die middels beroepingswerk ergens een plaats krijgt niet?

Ik heb niet gezegd dat een dominee niet geroepen kan zijn, mijn bezwaar is het oordelen van het curatorium en dat dat oordeel bepalend is voor de kerk.
Er zijn veel voorgangers die niet geroepen zijn, ook dominees. In ieder geval niet voor het geen ze wel eens vertellen. Dat neemt niet weg dat ze nooit bemoedigend kunnen zijn. Mijn buurman die nergens wat aan doet, wat het geloof betreft, kan zelfs nog een bemoediging geven, wellicht zonder dat hij het zelf in de gaten heeft. Ik ben geen voorganger en ook geen dominee, maar God heb me wel gebruikt om mensen tot Zijn Koninkrijk te brengen.

Boerin schreef: Omdat je dat je hele leven in de evangelische kerk is verteld?

Boerin, ik heb een kleine 50 jaar in de kerk gezeten en ongeveer 3 jaar ben ik lid van de gemeente van Jezus Christus, een onderdeel van Zijn Lichaam, door de Liefde en de Genade van God en het werk van Zijn Zoon aan het kruis. In Zijn naam ben ik vrij en mag voedsel voor mijn ziel halen bij een ieder die dat voor mij heeft. Ik ben dus geen lid van welke aardse gemeente dan ook, ook niet van een evangelische. God bepaald voor mij de regels niet een of ander instituut met eigen interpretaties. Ik luister preken van hervormde dominees en ook van baptistische voorgangers en als ik bemoedigd mag worden door iets wat jij me zegt of verteld dan dank ik God daarvoor.

Boerin schreef: Lees eens een boek van Corrie ten Boom, haar broer was dominee en werd door de Heer naar plaatsen geleid middels beroepingswerk en bracht het evangelie, weet ik hoeveel joden hebben de Messias erdoor ontmoet.

Geweldig mooi Corrie ten Boom is een geweldig door God geleid mens. Lees en hoor graag haar belevenissen.

Boerin schreef: Dat was niet door God geleid en een voorganger die denkt dat ie geleid is, een kerkscheuring veroorzaakt en zelf het zoveelste afgescheiden groepje begint wel?

Dit begrijp ik niet zo goed, lijkt sarcasme in te zitten maar kan het mis hebben, begrijp het in ieder geval niet. Als je wil, verklaar je nader.

Boerin schreef: Het maakt niks uit, gereformeerd of evangelisch, het is allemaal georganiseerd.

Klopt, ik wil er ook niets mee te maken hebben.

Boerin schreef: Je hoeft God niet te vragen wat Hij ervan vindt, dat staat in Zijn Woord.

Dus bidden voor iets wat al in de Bijbel staat is overbodig.
Jij verteld de buurman hoe die tot God moet gaan om vergeving van zijn zonden en bidt er niet voor? Als ik iemand bij God wil brengen verlaat ik hem niet zonder gebeden te hebben, samen met de desbetreffende persoon. Of, ach hoeft niet, staat al in de Bijbel hoe hij dat moet doen.

Boerin schreef: De kerk: ecclesia kwam bijeen op de sabbath en thuis. En alle kerken zijn niet zoals het oorspronkelijk was als in de eerste gemeente, moeten we dan maar op onszelf blijven en alle kerken opdoeken?

Omdat wij die, inmiddels, gewoonte, bedacht hebben moeten we het maar blijven hanteren?
God heeft huisgemeentes bedoeld en anders niet. Ik wil naar Hem luisteren. 1 keer in de 14 dagen ben ik in een huisgemeente, soms zelfs bij mij thuis.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Berichtdoor Bambi » 30 jan 2014 22:58

Er staat nergens dat God huisgemeentes bedoeld heeft.
De Heere Jezus zelf sprak tot grote scharen van mensen en met pinksteren werden er 3000 gedoopt, dat was echt niet in een huisgemeente.

Om de apostel Judas te vervangen werd een tweetal gesteld, waar men uit koos d.m.v. gebed en het lot:
Handelingen 1:
21 Het is dan nodig, dat van de mannen, die met ons omgegaan hebben al den tijd, in welken de Heere Jezus onder ons in gegaan en uitgegaan is,
22 Beginnende van den doop van Johannes, tot den dag toe, in welken Hij van ons opgenomen is, een derzelven met ons getuige worde van Zijn opstanding.
23 En zij stelden er twee, Jozef, genaamd Barsabas, die toegenaamd was Justus, en Matthias.
24 En zij baden en zeiden: Gij Heere! Gij Kenner der harten van allen, wijs van deze twee een aan, dien Gij uitverkoren hebt;
25 Om te ontvangen het lot dezer bediening en des apostelschaps, waarvan Judas afgeweken is, dat hij heenging in zijn eigen plaats.
26 En zij wierpen hun loten; en het lot viel op Matthias, en hij werd met gemene toestemming tot de elf apostelen gekozen.

En als je Handelingen 13 leest, zie je dat er één Gemeente in Antiochië was, die enkele profeten en leraars had.
Ook zie je dat er duidelijk staat dat de Heilige Geest mensen roept tot het ambt en dat Paulus gewoon preekte in de synagoge.
Handelingen 13:

1 En er waren te Antiochië, in de Gemeente, die daar was, enige profeten en leraars, namelijk Barnabas, en Simeon, genaamd Niger, en Lucius van Cyrene, en Manahen, die met Herodes den viervorst opgevoed was, en Saulus.
2 En als zij den Heere dienden, en vastten, zeide de Heilige Geest: Zondert Mij af beiden Barnabas en Saulus tot het werk, waartoe Ik hen geroepen heb.
3 Toen vastten en baden zij, en hun de handen opgelegd hebbende, lieten zij hen gaan.
4 Dezen dan, uitgezonden zijnde van den Heiligen Geest, kwamen af tot Seleucië, en van daar scheepten zij af naar Cyprus.
5 En gekomen zijnde te Salamis, verkondigden zij het woord Gods in de synagogen der Joden; en zij hadden ook Johannes tot een dienaar.

In Handelingen 14 worden de ouderlingen gekozen.

Handelingen 14:
23 En als zij in elke Gemeente, met opsteken der handen, ouderlingen verkoren hadden, gebeden hebbende met vasten, bevalen zij hen den Heere, in Welken zij geloofd hadden.

En in 1 Timotheüs 3 gaat het over de opzieners en diakens.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 31 jan 2014 15:44

Teus schreef:Dit begrijp ik niet zo goed, lijkt sarcasme in te zitten maar kan het mis hebben, begrijp het in ieder geval niet. Als je wil, verklaar je nader.

Ik begreep je verkeerd. Het kwam zo over alsof voorgangers altijd geroepen zijn en dominees met beroepingswerk per definitie niet.

Teus schreef:Dus bidden voor iets wat al in de Bijbel staat is overbodig.

Nee ik bedoel bidden hoe God de kerk wil hebben is overbodig, dat staat in de Bijbel, zie de post van Bambi. Er waren herders etc. en grote gemeenten en samenkomsten waar de hele plaatselijke gemeente bijeenkwam en die bestond weer uit huisgroepen, die het brood aan huis braken en waar ieder iets had.

Teus schreef:Omdat wij die, inmiddels, gewoonte, bedacht hebben moeten we het maar blijven hanteren?
God heeft huisgemeentes bedoeld en anders niet. Ik wil naar Hem luisteren. 1 keer in de 14 dagen ben ik in een huisgemeente, soms zelfs bij mij thuis.

Ik denk dat alle kerken terugmoeten naar hoe het oorspronkelijk was, maar dat is niet huisgroepen beginnen. Die zijn soms goed, maar daar heb je ook problemen mee als er geen herder is en het niet gericht is op groei, celdeling en het vormen van een celgemeente. Cesar Castellanos zit nog het dichtst bij hoe het was, maar dat is weer allemaal heel controlerend en moet onder hem als apostel. Toch hebben veel kerken wel dat idee van hem overgenomen.
Zach91

Terug naar “Archief”