Paus Franciscus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

gravo
Majoor
Majoor

Paus Franciscus

Berichtdoor gravo » 28 jan 2014 20:44

Ik moet zeggen, ik ben wel onder de indruk van de nieuwe Paus Franciscus.
Als protestant kan ik niet alle rituelen, voorschriften en vroomheid in de Rooms Katholieke Kerk meemaken, maar de menselijkheid van de nieuwe Paus, gecombineerd met de thema' s die hij op de agenda zet (openheid, een praktisch christendom, armoede en sociale kwesties) maken hem wel bijzonder. Ben benieuwd of deze Paus de bekende (voor)oordelen van protestanten al een beetje heeft kunnen overwinnen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Paus Franciscus

Berichtdoor jaapo » 28 jan 2014 21:05

Deze paus maakt ook indruk bij vele protestanten. Misschien weer een zetje in de rug voor de uiteindelijke oecumene (niet op korte termijn, natuurlijk).
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 jan 2014 22:23

Het is een paus die terug wil naar het ware christendom zoals Jezus en de apostelen dat verkondigden heb ik begrepen en dat kan ik alleen maar toejuichen.
* offtopic verwijderd door moderator *

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jan 2014 23:18

Ik eerlijk gezegd ook wel. Hij komt op mij, wat ik erover lees en wat ik in het journaal ervan zie, op mij wel authentiek over. Hij speelt geen rol, heb ik het gevoel.
Er zijn van die mensen die de wereld een stukje leefbaarder trachten te maken, tegen alles in, en daar is hij er volgens mij wel één van.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jan 2014 08:34

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 09 dec 2024 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2014 09:38

Precies. We kunnen wel eens wat kritisch zijn richting de katholieke kerk maar als het om Jezus volgen gaat geeft Franciscus wel het goede voorbeeld. Gewoon doen wat Hij zegt in plaats van er alleen maar over de theologiseren :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jan 2014 09:46

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 09 dec 2024 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 jan 2014 10:07

Paus Franciscus heeft wat meer charisma dan Benedictus XVI. De laatste is ook meer een theoloog. Maar qua stellingname zit er niet zo heel veel verschil tussen de pausen. Slechts hun eigen invulling verschilt wat. Benedictus XVI had de pers en de publieke opinie bijzonder tegen en Franciscus werd als het ware met open armen ontvangen (op enkele verdachtmakingen na). In communicatie zal Franciscus ook wel beter zijn maar feitelijk zegt hij hetzelfde als Benedictus. Al dat gejubel om Franciscus doet mijn inziens Benedictus XVI een beetje te kort zowel als persoon als wat hij betekend heeft voor de katholieke Kerk.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 29 jan 2014 10:41

Ik heb de indruk dat paus Franciscus het vooral beter weet te brengen... Hij komt een stuk vriendelijker en toegankelijker over dan z'n voorganger, en staat wat dichter bij "de gewone man". Hij ziet er ook gewoon een stuk aardiger uit. Kortom, de verpakking is leuker.

Of dat iets verandert aan de inhoud, is een andere vraag. Ik betwijfel dat zijn standpunten echt fundamenteel verschillen van die van zijn voorgangers... hoe zou dat ook kunnen: zowat alle kardinalen waaruit de paus gekozen werd zijn benoemd door Benedictus XVI en Johannes Paulus II, en die zullen heus geen kardinalen uitgezocht hebben met een al te afwijkende ideologie. Hooguit wat accentverschillen.

Slotsom: ik heb het niet zo voor pausen en daar komt voorlopig geen verandering in, maar als er dan toch eentje regelmatig op de tv en in de kranten moet komen, dan liever een Franciscus dan een Benedictus.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jan 2014 12:47

-

Terug naar “[Religie] - Open forum”