mohamed schreef:Dat je mesjogge bent denk ik niet, want ik vind het wel interessant dat je de vuurdoop met offeren in verband brengt. Zo had ik het nog niet bekeken maar ik denk dat er zeker wat inzit.
janpep schreef:Ik denk het niet. Ik heb er in mijn boek een apart hoofdstuk met een pagina of drie aan gewijd. De uitleg staat er eigenlijk achter in Lucas 3:17 en deze wordt op verschillende plekken herhaald. Het gaat steeds om straf/oordeel.
Je wordt dus gedoopt met de geest OF met vuur. De Here Jezus voert beide uit en daarom staat er dat Hij doopt met de heilige Geest EN met vuur. Zie het bijeenbrengen van graan dat overeenkomt met de doop in de Geest. En het kaf dat overeenkomt met de doop met vuur. Het wordt vernietigd. Het is het één OF het ander.
Bedankt voor je reactie. Hoewel ik je verklaring zeker niet onredelijk vind ben ik het er niet helemaal mee eens. Degenen die door Johannes gedoopt werden ontkwamen daardoor juist aan de straf (Mat 3,7; Luk 3,7) en daarom weigerde hij ook de vele Farizeeën en Sadduceeën die naar zijn doop waren gekomen te dopen.
Tegen de gelovigen die Johannes doopte zei hij: 'Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.' (Mat 3,11; Luk 3,16) dat was dus niet hetzelfde vuur als de komende toorn die de Farizeeën en Sadduceeën zouden meemaken.
Vergelijk het ook met 1 Petr 1,7:
opdat de beproeving van uw geloof – die van groter waarde is dan die van goud, dat vergaat en door het vuur beproefd wordt – mag blijken te zijn tot lof en eer en heerlijkheid, bij de openbaring van Jezus Christus.
En ook 1 Kor 3,15:
Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.
De vuurdoop waar Johannes het over had was het louterende vuur, bestemd voor de gelovigen en absoluut geen straf.