katholiek versus protestant - één kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

beantsje
Mineur
Mineur

Re: katholiek versus protestant - één kerk?

Berichtdoor beantsje » 29 aug 2012 21:41

beantsje schreef:Mohamed, ik erken jou zeker als volwaardige broeder in Christus. Erken jij mij als zuster?

mohamed schreef:Ja, als je het zo stelt absoluut. De term medechristen kwam anders op mij over dan jij die hebt bedoeld en ik ben blij dat we dat misverstand hebben opgehelderd!

Dank je, dat is echt een opluchting!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 aug 2012 09:35

beantsje schreef:Mohamed, ik erken jou zeker als volwaardige broeder in Christus. Erken jij mij als zuster?

mohamed schreef:Ja, als je het zo stelt absoluut. De term medechristen kwam anders op mij over dan jij die hebt bedoeld en ik ben blij dat we dat misverstand hebben opgehelderd!

beantsje schreef:Dank je, dat is echt een opluchting!

Absoluut!

Ik beschouw jou als een volwaardige zuster en voor mijn gevoel zijn we elkaar daardoor dichter genaderd dan medechristenen ooit zullen kunnen. Broer en zus is familie, maar medechristenen zijn collegae. Dat is waarom ik zo fel reageerde, snap je wat ik bedoel?

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 31 aug 2012 13:48

mohamed schreef:Absoluut!

Ik beschouw jou als een volwaardige zuster en voor mijn gevoel zijn we elkaar daardoor dichter genaderd dan medechristenen ooit zullen kunnen. Broer en zus is familie, maar medechristenen zijn collegae. Dat is waarom ik zo fel reageerde, snap je wat ik bedoel?

Waarom voor jou 'medechristenen' meer collegae zijn, snap ik dat nog niet helemaal maar als je dat zo beleeft, is jouw reactie logisch.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 31 aug 2012 19:51

Katholiek-Oud Katholiek-Orthodox-Anglicaans-Luthers-Oosterse Kerken dat zijn kerken en een kerkfam ;de rest zijn hooguit kerkgemeenschappen.
VERITAS VOS LIBERABIT.

JLIN
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JLIN » 04 nov 2013 13:52

beantsje, chapeau dat je dit onderwerp hebt aangesneden, merk vaak dat er Bij vooral Reformatorische mensen en met name jongeren veel vooroordelen zijn over katholieken. Dat merkte ik bijvoorbeeld pas geleden op een debat van de SGP-J in Staphorst. Hier lijkt mij als katholiek een taak weggelegd om mensen daar van op de hoogte te brengen. Overigens ben ik zelf interkerkelijk. Ben sinds vandaag zelfs gastlid bij de PKN. Omdat dingen die ik bij de RKK mis in mijn parochie, ik hier wel vindt. Bijvoorbeeld Jonge gelovigen en goede Bijbelstudies en inhoudelijke preken. In de RK overwegingen zijn ze echter weer beter toepasbaar op de maatschappij. Echter de mystiek en de manier van vieren spreken me in de Katholieke kerk weer aan. Betrokkenheid voel ik in mijn eigen parochie echter minder!
Carpe Diem

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 nov 2013 16:56

JLIN schreef:beantsje, chapeau dat je dit onderwerp hebt aangesneden, merk vaak dat er Bij vooral Reformatorische mensen en met name jongeren veel vooroordelen zijn over katholieken. Dat merkte ik bijvoorbeeld pas geleden op een debat van de SGP-J in Staphorst. Hier lijkt mij als katholiek een taak weggelegd om mensen daar van op de hoogte te brengen. Overigens ben ik zelf interkerkelijk. Ben sinds vandaag zelfs gastlid bij de PKN. Omdat dingen die ik bij de RKK mis in mijn parochie, ik hier wel vindt. Bijvoorbeeld Jonge gelovigen en goede Bijbelstudies en inhoudelijke preken. In de RK overwegingen zijn ze echter weer beter toepasbaar op de maatschappij. Echter de mystiek en de manier van vieren spreken me in de Katholieke kerk weer aan. Betrokkenheid voel ik in mijn eigen parochie echter minder!

Leuk om te lezen. In mijn protestantse kerk komen veel katholieken juist om de genoemde reden. Overigens is de liturgie heel anglicaans. Mystiek is er minder, dat heb je meer bij de rk eucharistie.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 24 jan 2014 11:28

beantsje, chapeau dat je dit onderwerp hebt aangesneden, merk vaak dat er Bij vooral Reformatorische mensen en met name jongeren veel vooroordelen zijn over katholieken. Dat merkte ik bijvoorbeeld pas geleden op een debat van de SGP-J in Staphorst. Hier lijkt mij als katholiek een taak weggelegd om mensen daar van op de hoogte te brengen. Overigens ben ik zelf interkerkelijk. Ben sinds vandaag zelfs gastlid bij de PKN. Omdat dingen die ik bij de RKK mis in mijn parochie, ik hier wel vindt. Bijvoorbeeld Jonge gelovigen en goede Bijbelstudies en inhoudelijke preken. In de RK overwegingen zijn ze echter weer beter toepasbaar op de maatschappij. Echter de mystiek en de manier van vieren spreken me in de Katholieke kerk weer aan. Betrokkenheid voel ik in mijn eigen parochie echter minder!

Leuk om te lezen. In mijn protestantse kerk komen veel katholieken juist om de genoemde reden. Overigens is de liturgie heel anglicaans. Mystiek is er minder, dat heb je meer bij de rk eucharistie.
JLIN: Waarom is er zo weinig betrokkenheid bij je eigen parochie en wat mis je daar?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 24 jan 2014 22:11

Ook in mijn omgeving zie je vaker, dat rk en prot. over en weer bij elkaar kerken. En over en weer bij elkaar aan eucharistie of Avondmaal deelnemen is geen probleem, al gebeurt dat dan nog niet op grote schaal. Gelukkig beginnen steeds meer gelovigen in te zien, dat er veel meer is, dat ons bindt, dan wat ons scheidt. Gelukkig is er ook steeds meer aandacht voor het gunnen van een persoonlijk geloof, waarbij de dogma's niet meer de kern zijn. En zo moet, want over een jaar of 50 moeten we toch samen verder. Enerzijds door omstandigheden gedwongen, maar anderzijds zeker ook uit overtuiging.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 jan 2014 23:37

Tsa, als je moet wachten totdat alle verschillen officieel zijn opgelost dan vrees ik dat er nooit een vorm van eenheid komt.
Gelukkig nemen mensen het heft in eigen handen en vormen zo de eucumene van het hart. En dat bevalt prima.
Zo heb je zelfs in refo protestantse kerken vormen van samenwerking die effectief zijn. De Nederlands- en vrijgemaakt gereformeerden en de chr. geref. kerken vaak al bij en met elkaar. De PKN is eveneens een mooi voorbeeld.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 jan 2014 18:12

hubert schreef:Tsa, als je moet wachten totdat alle verschillen officieel zijn opgelost dan vrees ik dat er nooit een vorm van eenheid komt.

Het heeft geen haast natuurlijk. Of het nou 10, 100 of nog 1000 jaar duurt.
Gelukkig nemen mensen het heft in eigen handen en vormen zo de eucumene van het hart. En dat bevalt prima.

Wat houd dat concreet in?
Zo heb je zelfs in refo protestantse kerken vormen van samenwerking die effectief zijn. De Nederlands- en vrijgemaakt gereformeerden en de chr. geref. kerken vaak al bij en met elkaar. De PKN is eveneens een mooi voorbeeld.

De PKN is een mooi voorbeeld, maar ten koste van wat? Het ledenaantal slinkt welhaast net zo snel als in de katholieke Kerk Nederland op een ledenaantal wat de helft is. Daarnaast heeft het samengaan van de PKN weer tot nieuwe kerken geleid.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 27 jan 2014 21:31

De fusie tot PKN heeft van drie kerken één gemaakt, en er is één andere kerk uit ontstaan (HHK). Toch een bescheiden winst dus. En steeds verdergaande samenwerking bij refo-kerken is alleen maar toe te juichen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 jan 2014 21:55

jaapo schreef:De fusie tot PKN heeft van drie kerken één gemaakt, en er is één andere kerk uit ontstaan (HHK). Toch een bescheiden winst dus. En steeds verdergaande samenwerking bij refo-kerken is alleen maar toe te juichen.

En niet te vergeten de Gereformeerden die niet mee zijn gegaan. Per saldo is het aantal kerkverbanden dus gewoon gelijk gebleven.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 jan 2014 10:34

Jaapo:
De fusie tot PKN heeft van drie kerken één gemaakt, en er is één andere kerk uit ontstaan (HHK). Toch een bescheiden winst dus. En steeds verdergaande samenwerking bij refo-kerken is alleen maar toe te juichen.

Al is de winst bescheiden, toch is het een goed begin. Jongeren hebben overigens niets met instituten. Het zegt niet veel. Zij gaan voor de eucumene van het hart (bv Taizé).

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 jan 2014 12:10

Als ik eerlijk ben vind ik die winst wel meevallen.. wat heeft het ons nu heel concreet gebracht?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 28 jan 2014 12:23

Wat zou het ONS heel concreet dan moeten brengen? Of bedoel je eigenlijk: wat heb IK eraan? Mij geven al die samenwerkingen, zoals vieringen, gesprekskringen, fusie-scholen, liturgieën, enz. (ik doe maar een greep) een enorme duw in positieve richting, als ik mijn geloof beleef of belijd. Ik zou niet meer kunnen leven in een kerk, die zich heel isolationistisch opstelt. De oecumenische gedachte is mij van jongsafaan voorgeleefd door ouders en andere opvoeders, dat scheelt natuurlijk ook. Het kan mij niet snel genoeg gaan, maar ik besef, dat overhaasten niet goed is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”