Maarten Luther en zijn Joden-haat

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jedidja1971
Verkenner
Verkenner

Maarten Luther en zijn Joden-haat

Berichtdoor Jedidja1971 » 25 jan 2014 18:36

Het is een raar gevoel dat dit al járen bekend is onder christenen en ik er vandaag (door een artikeltje in de Visie) pas achterkom...
Het schijnt dat Luther er nogal antisemitische stellingen op nahield.
Zijn 7 stellingen wat Joden betreft:

• Steek synagogen en Joodse scholen in brand, en wat niet verbrandt, moet met modder worden bedekt.
• Verwoest de huizen van Joden, de Joden moeten in stallen wonen zoals zigeuners.
• Neem Joden hun gebedsboeken en andere heilige geschriften af.
• Verbied Joods religieus onderwijs.
• Neem sieraden en geld van de Joden af.
• Verbied Joden te reizen.
• Verplichte tewerkstelling van Joden.

Het schijnt ook zo te zijn dat Hitler zich oa liet inspireren door uitspraken van Luther!
Waarom -áls ze het al weten- vieren reformatorischen nog steeds "hervormingsdag"??
Ik zou me distantiëren van al zijn uitspraken!! =;

Hoezo vinden reformatorische mensen sowieso die oudvaders zo belangrijk... "Jezus alleen" zegt een mooi lied... en zo is het. Dat zie je maar weer, ik ben ook opgevoed nl met de "hervormingsdag"... Maar Luther valt nu wel van zijn sokkel af, door deze wetenschap....
Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zál zalig worden....

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Maarten Luther en zijn Joden-haat

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2014 18:42

Jedidja1971 schreef:Het is een raar gevoel dat dit al járen bekend is onder christenen en ik er vandaag (door een artikeltje in de Visie) pas achterkom...
Het schijnt dat Luther er nogal antisemitische stellingen op nahield.
Zijn 7 stellingen wat Joden betreft:

• Steek synagogen en Joodse scholen in brand, en wat niet verbrandt, moet met modder worden bedekt.
• Verwoest de huizen van Joden, de Joden moeten in stallen wonen zoals zigeuners.
• Neem Joden hun gebedsboeken en andere heilige geschriften af.
• Verbied Joods religieus onderwijs.
• Neem sieraden en geld van de Joden af.
• Verbied Joden te reizen.
• Verplichte tewerkstelling van Joden.

Het schijnt ook zo te zijn dat Hitler zich oa liet inspireren door uitspraken van Luther!
Waarom -áls ze het al weten- vieren reformatorischen nog steeds "hervormingsdag"??
Ik zou me distantiëren van al zijn uitspraken!! =;

Hoezo vinden reformatorische mensen sowieso die oudvaders zo belangrijk... "Jezus alleen" zegt een mooi lied... en zo is het. Dat zie je maar weer, ik ben ook opgevoed nl met de "hervormingsdag"... Maar Luther valt nu wel van zijn sokkel af, door deze wetenschap....

Ach, in die tijd was iedereen anti-semitisch...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 jan 2014 18:54

=.
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:02, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2014 18:56

Dus omdat Hitler hetzelfde zei als Luther was hij kwaad, maar Luther slechts een flapuit? Wat een belachelijke redenatie.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 jan 2014 19:04

=.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2014 19:10

mohamed schreef:Dus omdat Hitler hetzelfde zei als Luther was hij kwaad, maar Luther slechts een flapuit? Wat een belachelijke redenatie.

Bambi schreef:Ik ben nu eenmaal niet gezegend met het geweldige analytische vermogen, waar jij mee behept denkt te zijn.
Maar ik geloof niet dat Luther ooit daadwerkelijk leiding gegeven heeft aan een Jodenvervolging, zoals Hitler.

Zijn we nu al bij Jodenvervolging gekomen? Het ging over uitspraken, want dat iemand doden of doodwensen nogal een verschil is bestrijd niemand hier, althans ik niet.
Bambi schreef:Wat Luther deed, was hetzelfde als mensen die nu boos zijn om de Moslims en er dan uitflappen dat de moskeeën en die islamitische scholen maar gesloten moeten worden, of in de fik moeten.
En al die mensen het land uit moeten.

Dat is ook wat Hitler deed voordat de oorlog uitbrak.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 jan 2014 19:14

=

antoon

Berichtdoor antoon » 25 jan 2014 19:15

Dat gebeurd als mensen de ware leer niet hebben luther heeft veel goeds gedaan, dat ontken ik niet.
Maar mensen die zeker zijn van hun geloof zullen dat er niet zo snel uitflappen, verder was het ook wel de tijdsgeest toen

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 jan 2014 19:20

mohamed schreef:Dus omdat Hitler hetzelfde zei als Luther was hij kwaad, maar Luther slechts een flapuit? Wat een belachelijke redenatie.

Ach die lieverd bedoelde het niet zo, het was gewoon een flapuit en dat flapte ie dan uit in boeken.

In 1543 Luther published On the Jews and Their Lies in which he says that the Jews are a "base, whoring people, that is, no people of God, and their boast of lineage, circumcision, and law must be accounted as filth."[13] They are full of the "devil's feces ... which they wallow in like swine."[14] The synagogue was a "defiled bride, yes, an incorrigible whore and an evil slut ..."[15] He argues that their synagogues and schools be set on fire, their prayer books destroyed, rabbis forbidden to preach, homes razed, and property and money confiscated. They should be shown no mercy or kindness,[16] afforded no legal protection,[17] and these "poisonous envenomed worms" should be drafted into forced labor or expelled for all time.[18] He also seems to advocate their murder, writing "[w]e are at fault in not slaying them".
http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Lut ... tisemitism

Die broer van Corrie ten Boom was in de jaren 20 of 30 in Duitsland en hij zei toen al dat zich een antisemitisch kwaad op de universiteiten aan het afspelen was, dat ze al voorbereid en geindoctrineerd werden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 jan 2014 19:30

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 jan 2014 19:31

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:03, 1 keer totaal gewijzigd.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 25 jan 2014 19:39

Luther heeft wel een bepaalde voedingsbodem gelegd waardoor Hitler zijn foute plannen kon uitvoeren. Maar allang daarvoor was het antisemitisme aan de orde van de dag.
Dat is al heel vroeg in het christendom begonnen.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2014 19:42

Jvslooten schreef:via

Dit is een nieuwe discussie over Jodenhaat en heeft met de Wet van Godwin dus niks te maken.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 jan 2014 19:49

De wet van Godwin heeft niks met jodenhaat te maken, maar gaat over het al dan niet maken van een vergelijking met de nazi's of Hitler. Volgens mij gebeurd dat in dit topic veelvuldig, en onderstaand citaat spant de kroon.

Dat is ook wat Hitler deed voordat de oorlog uitbrak.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 jan 2014 19:57

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”